Yamaha Ténéré 700

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Kuken att jag inte har en filternyckel hemma. Ska man våga köra skruvmejsel genom på det gamla filtret för att lossa det? Ska såklart prova att lossa för hand först.
Ta en skruvmejsel med "vass" klinga.
Slå med en hammare på mejseln mot filtrets kant, så nära motorblocket som möjligt.
Det fungerar för mig.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Oljepluggen lossnade mycket enkelt. brickan och gängerna ser helt i nyskick ut. Så jag tror verkligen inte 43nm är något problem med bricka, men ska ändå dra för hand och sedan 30-35nm med nyckel.

Nu måste jag åka till Biltema för filtret sitter hårt, provade dra för hand med handskar och med polygrip men jag måste ändå ha nyckel för framtida byten.

Paus...

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Filtret sitter, åker till Biltema för att köpa en sån hatt man kan sätta på. De har bara kukade bilfilter så jag köper en oljefiltertång.

Kommer hem och den greppar inte, fel storlek.

Blev till att köra en mejsel igenom och dra runt, funkade fint men ska beställa en korrekt hylsa på nätet tills nästa gång.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ok. Resultat moment vs hand.

Drar oljepluggen för hand. Det är en mycket mjuk rotering och man känner hur ringen kläms åt. Det tar stopp och jag drar liiite till bara helt för hand manuellt.

Ställer in moment på 40nm och det klickar direkt.

Jag skiter i att försöka ställa in nyckeln på exakt 43nm utan är nöjd som läget är.

Nästa gång: Momentnyckel och 43nm.

Eventuellt är min momentnyckel trasig eller mitt minne dåligt för jag har för mig att jag drog mer förra gången med momentnyckeln...

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Olje och filterbyte klart.

Pappa Kurt berättar för mina lärljungar.

Brickan är otroligt mjuk. Min känsla efter att ha bytt nu TVÅ gånger är att:

43nm med nycket = helt OK.
Dra för hand tills det tar stopp och lite till = OK.

Nu ska jag åka tillbaka till BilKukTema och byta min oljefilternyckel mot lite Brakeclean och byta klossar ikväll.

En gammal skröna är att använda olivolja eller WD-40 på bromsklossarna för att få dem att glida in, gör inte det grabbar! (obs, detta är ironi om någon nybörjare läser. Gör alltså INTE detta).

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
OCH! En annan sak! Spillde fan INTE EN ENDA DROPPE denna gång! Förra gången placerade jag avtappningsbehållaren fel så när trycket började avta rann allt ut bredvid och på golvet! =)

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Den gamla brickan. Bra skit det här, den får liksom en ring som totalt tätar. Lite som stt naja rejshojarna. Syns kanske inte men ringen går liksom en bit uppåt emot brickan med en halv milimeter.

Bifogat

• 1741791517553..jpg
    1741791517553..jpg
    2.4 MB · Visningar: 20

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Nu är det ju väldigt tur att jag har ytterligare en Yamaha som skall göras oljebyte på om 2 minuter med samma dimension på oljepluggen.

Så nu ska jag använda samma bricka (köpte 2x) på den och dra med moment.

Då kommer jag officiellt bli den på forumet med mest erfarenhet kring hur det känns med moment / manuell dragning! hahaha

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Rätt beslut att byta. Den ena nästan helt slut.

Fortsättning ang oljepluggen. Drog 40nm på Viragon med brickan, det är typ samma sak som när jag drar manuellt på känsla. Makes no different.

Bifogat

• 1741799531688..jpg
    1741799531688..jpg
    2.4 MB · Visningar: 21
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Det får bli byte av bromsvätska nu också idag. Var ute i helgen med +4c och jag imbillar mig att bromsen är lite trögare än vanligt. Framförallt när man släpper bromsen så känns det som det är några ms latency mot i sommras tex.

Är nog mest inbillning men 4 år sedan bromsvätskan byttes så det är dags. Många tycker olika, jag tycker att 2 år är i tidigaste laget att byta men runt 4 år så bör man faktiskt göra det.

Nu snackar vi gathoj, inte rejshoj på bana där man bromsar satan hela tiden, där får vi byta oftare såklart.

Jag känner mig inte riktigt uppdaterad på nya gadgets och tools men för detta byte blir det pulpett som jag drar upp den gamla vätskan (undvid att dra för mycket så luft kommer in) med och fyller på samtidigt som jag blöder systemet. Ett klassisk traditionellt bromsvätskebyte om ni frågar mig.

Sugen på dot 5.1 men blir dot4 pga priset. Jag gillar INTE när man tar fram en ny produkt som nästan är samma som man tar 4x högre pengar för bara för att. Det skall vara billigt att åka MC så fler ungdomar kan testa på denna hobby.

Viktigast av ALLT som många missar inklusive mig! Se till att styret är ordentligt vridet åt ena hållet. Förra gången jag bytte så fick styret för sig att gå åt andra hållet vilket resulterade att jag spillde en bra mängd vätska från den då öppna behållaren på styret. Hade som tur var handduk men detta kan paja lacken i onödan och ge fula märken.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag håller på att leta mig grön efter en tail tidy som funkar i hop med ett high mount SC project system. På de flesta jag hittar så sitter blinkersen precis bakom utblåset, precis som på original. Sen verkar tailtidys vara olika för olika årsmodeller. Min hoj är en 24 och de flesta TT är märkta 19-23. Vad är skillnaden på bakdelen? Jag ser inget konkret på bilderna.

Några ideer?

Screenshot 2025-03-18 at 09.37.24.png

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Jag håller på att leta mig grön efter en tail tidy som funkar i hop med ett high mount SC project system. På de flesta jag hittar så sitter blinkersen precis bakom utblåset, precis som på original. Sen verkar tailtidys vara olika för olika årsmodeller. Min hoj är en 24 och de flesta TT är märkta 19-23. Vad är skillnaden på bakdelen? Jag ser inget konkret på bilderna.

Några ideer?

View attachment 511979
Gissar att du redan kikat på den som "Off The Road" säljer?
Det är justerbar till viss mån, och funkar med originalblinkers.
Vad jag vet så är det ingen skillnad på årsmodellerna vad det gäller just den här delen, det som skiljer är blinkersens utformning, men tillbehöret passar.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj

Några ideer?

View attachment 511979
Har inget direkt svar men täker att kanske en adapterplatta i plast som du själv borrar hål i gör att en tailtidy passas om du sätter den liiite lägre?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Gissar att du redan kikat på den som "Off The Road" säljer?
Det är justerbar till viss mån, och funkar med originalblinkers.
Vad jag vet så är det ingen skillnad på årsmodellerna vad det gäller just den här delen, det som skiljer är blinkersens utformning, men tillbehöret passar.
Kollat på den men den påminner lite för mycket om en nedlagd Tekå-insdustri... :) Jag tänkte mig nånting som är betydligt smidigare.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Har inget direkt svar men täker att kanske en adapterplatta i plast som du själv borrar hål i gör att en tailtidy passas om du sätter den liiite lägre?
Jag tänkte mig nånting åt det här hållet men kanske modda själva blinkersfästena, För 238 spänn så är det ju ingen katastrof om det inte funkar. Det var mest om det var skillnad mellan årsmodellerna som jag tänkte på?

Screenshot 2025-03-18 at 10.33.52.png

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Alltid... Alltid ska man glömma något. Pumpa bromshandtagen utan lock på cylindern... Suck.

Tur jag hade handduk och papper som man ska iaf, men blev nån droppe på lacken.

Jaja...

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
T7 fram cylinder - Check!
T7 bak cylinder - Check!
Virago fram cylinder! - Check!
Virago bak - Trumma - Gött, låtet va!

Ny bromssaft i alla burkarna! Dags för en testrunda!

Sjukt att jag då väljer viragon... Lättare att cruisa runt med i stan 10 min. Sorry för "off topic" hahahahah

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...