CEC kållered tar över och dominerar. Kundservice = 5/5. Var där idag och köpte godis till min T7:a.
En kortare serviceredovisning kommer strax men först lite trailer:
Oljepluggen dras alltid med 43nm och brickan är en stor del av det. Den platta sidan skall vara mot bulten. Oljefiltret dras med 17nm och sedan "liiiiiiiiiiite till". Där har ni det, direkt från den trevliga Yamma meken.
Tändstiftsbyte görs med vanliga hylsor, en magnet används oftast för att fiska upp hylsan efter man dragit nya tändstiften. Han höll med om att det är jävligt trångt och att pluggarna är långa som fan.
Mer info kommer.
Min personliga reflektion är ändå att (gäller alla fordonstyper):
1. Oljefiltret dras alltid för hand, aldrig med ett verktyg.
2. Oljepluggen dras aldrig med momentnyckel, man drar den för hand, och sedan "lite till" med ett verktyg, 1/8 till 1/4 varv brukar vara tillräckligt.
Och använder du momentnyckel, så dra för allt i världen
inte med 43Nm!
Jag vet, Yamaha har det i manualen.
Men tillräckligt många har gjort oljebyten "by the book", med ny bricka och momentnyckel, och erfarit att man påfrestar gängorna i aluminiumtråget onödigt hårt.
Bifogar exempel på oljebyten som har skapat onödiga överraskningar åt ägarna, där gängorna i flera fall följt med oljepluggen.
Så personligen skulle jag inte drömma om att dra enligt manualen.
Håll oss uppdaterade om dina erfarenheter, alltid givande.
