Yamaha Ténéré 700

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Nu en fråga till er (Ja, även till dig, hannuse) som också provat en vanlig offroad av typen 1-cyl
600-650-kubikare:
Hur upplever ni skillnaden dem emellan på skogsväg eller skogsstig? Jämfört med enstånkan är Teneren både större och tyngre, men är åas också starkare och modernare.
Så, vilken har ni roligast på?
Jag är tyvärr inte så pass duktig att jag bottnar materialet, men tycker att det fanns en viss skillnad att gå från XTZ 660 till T7, och det var längden på motorns körbara register.
Det är betydligt längre på T7:an, och börjar tidigare, utan knorr.
Med den encylindriga kunde jag få ett plötsligt motrorstopp när jag snirklade mig fram, och då är det tvärnit, med trolig marksyning.
T7:an är betydligt mer förlåtande, och drar snällt även på riktigt låga varv.
Däremot kör jag väl knappast så inspirerande i de situationer som du frågar efter, så andra, som håller mer fart, kanske har andra upplevelser.
Jag skulle inte gå tillbaka till encylindrigt i alla fall, men jag körde ju inte "riktig offroad", en XTZ är trots allt mer touring, så du får se lite mellan fingrarna där :giggle:
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ah, 5 kg är ju ingenting för oss icke-proffs. I Novemberkåsan kan det säkert stuva om i topplaceringarna. Tio kg iallafall.

Nu en fråga till er (Ja, även till dig, hannuse) som också provat en vanlig offroad av typen 1-cyl
600-650-kubikare:
Hur upplever ni skillnaden dem emellan på skogsväg eller skogsstig? Jämfört med enstånkan är Teneren både större och tyngre, men är åas också starkare och modernare.
Så, vilken har ni roligast på?
Kört t700 -19 parallellt med min xr650r och ju knivigare bökigare det blir desto mer föredrar jag den framför yamahan men på grus funkar den prima om det är huvudkörningen liksom touring där är inte en stånka rolig alls trots det la jag ett par tusen mil på en xt600 som jobbpendlare 😂
För seriösare gruskörning hade jag valt en 500 cc enduro eller 690 eller 990r ändå men yamahan är bra jag tycker bara den saknar ”det” för mig och det är inte oviktigt
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag är tyvärr inte så pass duktig att jag bottnar materialet, men tycker att det fanns en viss skillnad att gå från XTZ 660 till T7, och det var längden på motorns körbara register.
Det är betydligt längre på T7:an, och börjar tidigare, utan knorr.
Med den encylindriga kunde jag få ett plötsligt motrorstopp när jag snirklade mig fram, och då är det tvärnit, med trolig marksyning.
T7:an är betydligt mer förlåtande, och drar snällt även på riktigt låga varv.
Däremot kör jag väl knappast så inspirerande i de situationer som du frågar efter, så andra, som håller mer fart, kanske har andra upplevelser.
Jag skulle inte gå tillbaka till encylindrigt i alla fall, men jag körde ju inte "riktig offroad", en XTZ är trots allt mer touring, så du får se lite mellan fingrarna där :giggle:
Tack för din info! :tummenupp
Skönt att få jämförelsen då jag tack vare min olycka 2006 inte kört T7an. Luftkylda 80-talsstånkor kan jag däremot rätt bra.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kört t700 -19 parallellt med min xr650r och ju knivigare bökigare det blir desto mer föredrar jag den framför yamahan men på grus funkar den prima om det är huvudkörningen liksom touring där är inte en stånka rolig alls trots det la jag ett par tusen mil på en xt600 som jobbpendlare 😂
För seriösare gruskörning hade jag valt en 500 cc enduro eller 690 eller 990r ändå men yamahan är bra jag tycker bara den saknar ”det” för mig och det är inte oviktigt
Bra input! Tänkte att det modernare chassit väger upp den vikt och det omfång som T7 har jmf en vanlig offroadhoj har.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top