Yamaha Ténéré 700

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Nu en fråga till er (Ja, även till dig, hannuse) som också provat en vanlig offroad av typen 1-cyl
600-650-kubikare:
Hur upplever ni skillnaden dem emellan på skogsväg eller skogsstig? Jämfört med enstånkan är Teneren både större och tyngre, men är åas också starkare och modernare.
Så, vilken har ni roligast på?
Jag är tyvärr inte så pass duktig att jag bottnar materialet, men tycker att det fanns en viss skillnad att gå från XTZ 660 till T7, och det var längden på motorns körbara register.
Det är betydligt längre på T7:an, och börjar tidigare, utan knorr.
Med den encylindriga kunde jag få ett plötsligt motrorstopp när jag snirklade mig fram, och då är det tvärnit, med trolig marksyning.
T7:an är betydligt mer förlåtande, och drar snällt även på riktigt låga varv.
Däremot kör jag väl knappast så inspirerande i de situationer som du frågar efter, så andra, som håller mer fart, kanske har andra upplevelser.
Jag skulle inte gå tillbaka till encylindrigt i alla fall, men jag körde ju inte "riktig offroad", en XTZ är trots allt mer touring, så du får se lite mellan fingrarna där :giggle:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ah, 5 kg är ju ingenting för oss icke-proffs. I Novemberkåsan kan det säkert stuva om i topplaceringarna. Tio kg iallafall.

Nu en fråga till er (Ja, även till dig, hannuse) som också provat en vanlig offroad av typen 1-cyl
600-650-kubikare:
Hur upplever ni skillnaden dem emellan på skogsväg eller skogsstig? Jämfört med enstånkan är Teneren både större och tyngre, men är åas också starkare och modernare.
Så, vilken har ni roligast på?
Kört t700 -19 parallellt med min xr650r och ju knivigare bökigare det blir desto mer föredrar jag den framför yamahan men på grus funkar den prima om det är huvudkörningen liksom touring där är inte en stånka rolig alls trots det la jag ett par tusen mil på en xt600 som jobbpendlare 😂
För seriösare gruskörning hade jag valt en 500 cc enduro eller 690 eller 990r ändå men yamahan är bra jag tycker bara den saknar ”det” för mig och det är inte oviktigt

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag är tyvärr inte så pass duktig att jag bottnar materialet, men tycker att det fanns en viss skillnad att gå från XTZ 660 till T7, och det var längden på motorns körbara register.
Det är betydligt längre på T7:an, och börjar tidigare, utan knorr.
Med den encylindriga kunde jag få ett plötsligt motrorstopp när jag snirklade mig fram, och då är det tvärnit, med trolig marksyning.
T7:an är betydligt mer förlåtande, och drar snällt även på riktigt låga varv.
Däremot kör jag väl knappast så inspirerande i de situationer som du frågar efter, så andra, som håller mer fart, kanske har andra upplevelser.
Jag skulle inte gå tillbaka till encylindrigt i alla fall, men jag körde ju inte "riktig offroad", en XTZ är trots allt mer touring, så du får se lite mellan fingrarna där :giggle:
Tack för din info! :tummenupp
Skönt att få jämförelsen då jag tack vare min olycka 2006 inte kört T7an. Luftkylda 80-talsstånkor kan jag däremot rätt bra.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Kört t700 -19 parallellt med min xr650r och ju knivigare bökigare det blir desto mer föredrar jag den framför yamahan men på grus funkar den prima om det är huvudkörningen liksom touring där är inte en stånka rolig alls trots det la jag ett par tusen mil på en xt600 som jobbpendlare 😂
För seriösare gruskörning hade jag valt en 500 cc enduro eller 690 eller 990r ändå men yamahan är bra jag tycker bara den saknar ”det” för mig och det är inte oviktigt
Bra input! Tänkte att det modernare chassit väger upp den vikt och det omfång som T7 har jmf en vanlig offroadhoj har.

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Hejsan. Bytte bakdäck på min T7a och nu lyser ABS lampan. Var lite lat och plockade inte bort ABS sensorn. Den kanske fick sig en liten puff. Har inte möjlighet att provköra hojen då det är snö o is här. Pallade upp hojen och körde lite i 1an, men lampan slocknade inte. Kommer lampan att slockna......när man kör på riktigt?
Eller har jag pajat abs censorn?😛

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Hejsan. Bytte bakdäck på min T7a och nu lyser ABS lampan. Var lite lat och plockade inte bort ABS sensorn. Den kanske fick sig en liten puff. Har inte möjlighet att provköra hojen då det är snö o is här. Pallade upp hojen och körde lite i 1an, men lampan slocknade inte. Kommer lampan att slockna......när man kör på riktigt?
Eller har jag pajat abs censorn?😛
Den ska alltid lysa när du startar hojen, och du måste rulla lite framåt, i några km/h med båda hjulen, innan den slocknar, så palla upp går inte.
Prova att köra den framåt några meter, kanske 10, om du har möjlighet, så ska du se att det "självläker" :tummenupp

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Den ska alltid lysa när du startar hojen, och du måste rulla lite framåt, i några km/h med båda hjulen, innan den slocknar, så palla upp går inte.
Prova att köra den framåt några meter, kanske 10, om du har möjlighet, så ska du se att det "självläker" :tummenupp
Okej, tack för tipset. Nu sover jag gott inatt.😋😛

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
:rock :BugarGod fortsättning kära T7 vänner!

Tenere 700 Jule/Nyår Quiz!

Fråga 1:
Har Kurt-Olsson bytt bromsbelägg bak?
A: Jajemen
B: Nix, har inte hunnit
C: Nej, men ska beställa grejor snart.

Fråga 2:
Har Kommer Kurt-Olsson även planer på att byta oljefilter denna gång vid oljebyte?
A: Jajemen, det är dags enligt manualen.
B: Nej, det ska inte behövas.
C: Japp, för att det är alltid så man ska göra vid oljebyte.

Fråga 3:
Har Kurt-Olsson haft sin T7 på blocket i Jul/Nyår?
A: Jajemen, det ska säljas då vi kör så lite.
B:Ja, det stämmer men herregud, hur tänkte jag där och tog bort annonsen.
C: Nej, det stämmer inte alls.

Fråga 3:
Vart skall Kurt-Olsson åka med sin T7 så fort väglaget råder?
A: Vindskydd utanför Isaberg som jag gör årligen.
B: Örebro slott
C: Beirut. (Den östra sidan)

Svar lämnas in före klockan 18:00 under dagen.
Resultaten redovisas så fort som möjligt.
Fakkin’ hjälte!!

ädit: RÄTT rad C C B C(sjävklart!!)

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nära skjuter ingen hare men fan vad nära jag var att ta ut T7:an på en sväng idag. +8 som högst klockan 14:00 idag.

Peter Pan01

Ny medlem
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
Hej på er, :hej
Ny på sidan, har precis skaffat en T7 2020 års modell, och tänkte hänga med er lite. Hängde mycket på SH tidigare (hette kort och gott PeterPan då) och körde bana men haft uppehåll några år. Dags att testa adventure...

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@Peter Pan01

Fint val av cykel! Kommer själv från mycket banåka men är ute på gruset just nu med min T7.

Är det du på din profilbild så är det fett lut. Just sayin... :)

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Ny på sidan, har precis skaffat en T7 2020 års modell, och tänkte hänga med er lite. Hängde mycket på SH tidigare (hette kort och gott PeterPan då) och körde bana men haft uppehåll några år. Dags att testa adventure...
Välkommen tillbaks!
Visst hade du samma avatar då som nu? Tycker mig känna igen den.

Peter Pan01

Ny medlem
Gick med
19 May 2015
Hoj
Yamaha Tenere 700
Välkommen tillbaks!
Visst hade du samma avatar då som nu? Tycker mig känna igen den.
Tack, - tyckte jag kände igen dig (ditt nick) från gamla tiden. Jepp, samma avatar. Mitt konto blev låst då jag var moderator för S100RR tråden tidigare så jag fick bygga ny profil men tog samma bild.

Kurt-Olsson: Bilden togs på Cataluna påsken 2014 med undertecknad i sadeln, det var tider...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En legend är tillbaka…👍

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...