Yamaha Ténéré 700

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Alright tack!

Tänkte höstpriset var en bra affär och bra nog för att vara en jämförbart värdeminskning om jag köpte en begagnad T7 men jag kanske lurar mig själv :p

Tycker det är svårt att skaffa sig en uppfattning om vad är ett rimligt begagnatpris är. Har kikat under hösten och de flesta ligger runt 95-100t kr nästan oavsett ålder, mil eller tillbehör. Jag vet ju inte riktigt vad de gav för dem nya eller vilken prutmån som finns.
Det är ju bara att testa ge dom ett bud som du tycker är rimligt , har dom legat ute ett tag på blocket så är dom troligen för högt prissatta
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Tänker som så att man måste tänka in långt fler parametrar än pengar i begreppet "bra affär" när man håller på med denna typ av hobby.
Annars finns det en överhängande risk att man missar en hel del upplevelser och händelser.
Men det är bara mitt sätt att tänka och leva på - fattig (på pengar) men lycklig!
 

Grrrrejt

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2024
Hoj
-
Tänker som så att man måste tänka in långt fler parametrar än pengar i begreppet "bra affär" när man håller på med denna typ av hobby.
Annars finns det en överhängande risk att man missar en hel del upplevelser och händelser.
Men det är bara mitt sätt att tänka och leva på - fattig (på pengar) men lycklig!
Ja det blir lätt att man blir dumsnål, speciellt när man inte vet om det här är något man vill fortsätta med.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Sett att vissa bytar till annan bromscylinder bak med större diameter för att få goare känsla i foten. Nån som provat och kan verifiera? Man kan ju få en beggad sån på ebay för ett par hundringar.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Sett att vissa bytar till annan bromscylinder bak med större diameter för att få goare känsla i foten. Nån som provat och kan verifiera? Man kan ju få en beggad sån på ebay för ett par hundringar.
En annan variant jag sett är att man drar bromsslangen direkt från bromscylindern till bromsoket och bypassar ABS enheten.

40 cm bromsslang istället för 1,5 meter ska tydligen göra skillnad.

Hur mycket felkoder o annat skoj som dyker upp har jag inte koll på :-/
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Årsmodell 2025 smyger sig på, någon som "lagt i kundvagn"?
Några förändringar i alla fall.
Dags för en beslutswhiskey kanske? :fyllisar

T7_2.png

T7_1.png

T7_3.png
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha Ténéré 700 Extreme 2024 | Honda VFR 750FJ 1988
Årsmodell 2025 smyger sig på, någon som "lagt i kundvagn"?
Några förändringar i alla fall.
Dags för en beslutswhiskey kanske? :fyllisar
Njaa, min får va med ett bra tag tror jag.
2025:an har inget som jag måste ha.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nån här som har den "nya" versionen av Yamahas orginal värmehandtag till T7? Tänkte om det är nån markant skillnad mot den förra varianten?

Och förresten:
Ingen som har en fin Rally -23 att sälja?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Nån här som har den "nya" versionen av Yamahas orginal värmehandtag till T7? Tänkte om det är nån markant skillnad mot den förra varianten?
Jag ser eller märker ingen skillnad, hade dom "gamla" på min förra T7:a, och dom nyare sitter på den jag har nu.
Men vet inte vad som är skillnaden?
Båda är ju justerbara i tre steg, och funkar bra.
Men det var väl någon kvalitetsbrist på den gamla modellen vad jag har hört, men kan inte bekräfta det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag ser eller märker ingen skillnad, hade dom "gamla" på min förra T7:a, och dom nyare sitter på den jag har nu.
Men vet inte vad som är skillnaden?
Båda är ju justerbara i tre steg, och funkar bra.
Men det var väl någon kvalitetsbrist på den gamla modellen vad jag har hört, men kan inte bekräfta det.
Tror det var att de gamla hade för dålig effekt, att de gav för lite värme helt enkelt. Kvaliteten i övrigt - om man med det menar hållbarheten - håller säkert Yamahas vanligtvis höga nivå.

Jämfört med t.ex. Oxford tycker jag Yamahas lösning smälter in så markant mycket snyggare bland reglagen, eller hur?
Skärmbild (222).png
Skärmbild (223).png
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Tror det var att de gamla hade för dålig effekt, att de gav för lite värme helt enkelt. Kvaliteten i övrigt - om man med det menar hållbarheten - håller säkert Yamahas vanligtvis höga nivå.

Jämfört med t.ex. Oxford tycker jag Yamahas lösning smälter in så markant mycket snyggare bland reglagen, eller hur?
View attachment 508653
View attachment 508654
Ja, så kan det ju ha varit.
Jag hade dock inga problem med effekten på mina "gamla".
Och håller med om att originalmontaget blir väldigt mycket bättre/snyggare än Oxfords (som dock fungerar mycket bra).
Det enda jag har att anmärka på är att jag tycker att knappen skulle kunna ha suttit mer naturligt för att manövreras (med tummen).
Det hade blivit mer logiskt tycker jag (jag har inte vant mig fortfarande efter ett antal år).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det enda jag har att anmärka på är att jag tycker att knappen skulle kunna ha suttit mer naturligt för att manövreras (med tummen).
Det hade blivit mer logiskt tycker jag (jag har inte vant mig fortfarande efter ett antal år).
Ja det där kan du som har kört så mycket T7. Men vilken årsmodell är det du har nu igen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu har jag en 2023 World Raid.
Otroligt nöjd med den, så den får hänga med ett år till i alla fall.....minst.
Det är QS på den, eller iaf möjlighet till QS? Har du det och hur upplever du det? Och större tank är definitivt en fördel i mina ögon, men finns det någon nackdel (tänker på körställn, ev topptung?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det är QS på den, eller iaf möjlighet till QS? Har du det och hur upplever du det? Och större tank är definitivt en fördel i mina ögon, men finns det någon nackdel (tänker på körställn, ev topptung?
Nu blev jag lite osäker, men jag tror faktiskt inte att World Raid är en av dom som är "pre-wired" för quickshifter, men den "vanliga modellen" har det i alla fall från 2024.
Men jag har hur som helst inte det tillbehöret på min.

Stor tank är fantastiskt fint, speciellt på turerna i norra Finland, fick erfara det i somras.
Men, ja, den blir ännu mer topptung än den vanliga modellen som jag hade tidigare, så är det.
Men körställningen är detsamma skulle jag säga, med tillägget att man har lite bättre väderskydd för kroppen från midjan och neråt.
Men sedan är sitthöjden ca 15mm högre än den vanliga, och det kan jag uppleva som ett större problem än att den är ca 10kg tyngre, den vanliga är redan den nog så hög för mig.
Har funderat på att sänka den till nästa säsong, men hittar ingen vettig info om just World Raid och sänkning, och Yamaha har ingen produkt för det :unsure:
Men jag packar ingenting tungt på "bönpallen", och så får man anpassa av och påstigning lite.
Ska dock se om det går att lösa på något bra sätt.

Norge_1.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu blev jag lite osäker, men jag tror faktiskt inte att World Raid är en av dom som är "pre-wired" för quickshifter, men den "vanliga modellen" har det i alla fall från 2024.
Men jag har hur som helst inte det tillbehöret på min.

Stor tank är fantastiskt fint, speciellt på turerna i norra Finland, fick erfara det i somras.
Men, ja, den blir ännu mer topptung än den vanliga modellen som jag hade tidigare, så är det.
Men körställningen är detsamma skulle jag säga, med tillägget att man har lite bättre väderskydd för kroppen från midjan och neråt.
Men sedan är sitthöjden ca 15mm högre än den vanliga, och det kan jag uppleva som ett större problem än att den är ca 10kg tyngre, den vanliga är redan den nog så hög för mig.
Har funderat på att sänka den till nästa säsong, men hittar ingen vettig info om just World Raid och sänkning, och Yamaha har ingen produkt för det :unsure:
Men jag packar ingenting tungt på "bönpallen", och så får man anpassa av och påstigning lite.
Ska dock se om det går att lösa på något bra sätt.

View attachment 508670
Att den är 10 kg tyngre är väl en del pga tankvolymen? Men det blir ju dubbelfel när det kommer högt upp. Och trippelfel för dig med begränsad benlängd, förstår om du tänker till innan du ger dig in i skogen.

Tror t.o.m. Rally -23 har framdraget för QS.

Underbar bild förresten!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Att den är 10 kg tyngre är väl en del pga tankvolymen? Men det blir ju dubbelfel när det kommer högt upp. Och trippelfel för dig med begränsad benlängd, förstår om du tänker till innan du ger dig in i skogen.

Tror t.o.m. Rally -23 har framdraget för QS.

Underbar bild förresten!
Ja, det skiljer väl egentligen 12kg på dom, fulltankade.
Så i praktiken bara ca 5kg.
Men, som du säger, så blir det lite åt fel håll på alla punkter, men så länge man rullar är det ju inget problem alls :giggle:
Och lite märkligt att man inte drar likadan kabelhärva på alla hojar av samma årsmodell?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
God fortsättning kära T7 vänner!

Tenere 700 Jule/Nyår Quiz!

Fråga 1:
Har Kurt-Olsson bytt bromsbelägg bak?
A: Jajemen
B: Nix, har inte hunnit
C: Nej, men ska beställa grejor snart.

Fråga 2:
Har Kommer Kurt-Olsson även planer på att byta oljefilter denna gång vid oljebyte?
A: Jajemen, det är dags enligt manualen.
B: Nej, det ska inte behövas.
C: Japp, för att det är alltid så man ska göra vid oljebyte.

Fråga 3:
Har Kurt-Olsson haft sin T7 på blocket i Jul/Nyår?
A: Jajemen, det ska säljas då vi kör så lite.
B:Ja, det stämmer men herregud, hur tänkte jag där och tog bort annonsen.
C: Nej, det stämmer inte alls.

Fråga 3:
Vart skall Kurt-Olsson åka med sin T7 så fort väglaget råder?
A: Vindskydd utanför Isaberg som jag gör årligen.
B: Örebro slott
C: Beirut. (Den östra sidan)


Svar lämnas in före klockan 18:00 under dagen.
Resultaten redovisas så fort som möjligt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, det skiljer väl egentligen 12kg på dom, fulltankade.
Så i praktiken bara ca 5kg.
Men, som du säger, så blir det lite åt fel håll på alla punkter, men så länge man rullar är det ju inget problem alls :giggle:
Och lite märkligt att man inte drar likadan kabelhärva på alla hojar av samma årsmodell?
Ah, 5 kg är ju ingenting för oss icke-proffs. I Novemberkåsan kan det säkert stuva om i topplaceringarna. Tio kg iallafall.

Nu en fråga till er (Ja, även till dig, hannuse) som också provat en vanlig offroad av typen 1-cyl
600-650-kubikare:
Hur upplever ni skillnaden dem emellan på skogsväg eller skogsstig? Jämfört med enstånkan är Teneren både större och tyngre, men är åas också starkare och modernare.
Så, vilken har ni roligast på?
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top