Yamaha Ténéré 700

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju optimalt, vindskyddet får ta regnet så man kan packa ett torrt tält på morgonen, men tältet med sitt myggnät får ta hand om krypen.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det är ju optimalt, vindskyddet får ta regnet så man kan packa ett torrt tält på morgonen, men tältet med sitt myggnät får ta hand om krypen.
Exakt så! Ingen kondens och man har myggnät samt ett "revir" att lägga grejor i.

Samma hoj, nytt vindskydd!

Nu är jag dock trött på ensamresor, nästa gång vill jag ha sällskap!
 

Bifogat

  • IMG_20240723_181136.jpg
    IMG_20240723_181136.jpg
    5.3 MB · Visningar: 40

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Lite söndagsmys, och uppradering av displayen på Teneren.
Har varit mäkta besviken på T7:ans "uppdaterade display" med stöd för mobilkoppling, det var inte mycket att ha tycker jag.
Däremot så blev jag övertygad på MC-mässan att investera in en display från Chigee, och den har nu anlänt.

View attachment 497296

Med en egen GPS så får man en hastighetsmätare som dessutom visa alldeles korrekt.

View attachment 497297

Och riktigt trevlig visning av informationen.
Tyvärr finns ingen ODB-puck till Yamahan ännu, men när det kommer så får man in ännu mer info.
Däcktryckssensorerna var väldig enkla att para ihop med systemet.

View attachment 497298

Och vill man knäppa över till mobiltelefonen, så är även det superenkelt.
Både Apple Car Play och Android Auto finns det stöd för.

View attachment 497299

Har inte tagit mig ut på premiärrundan ännu, men det här är verkligen någonting som jag ser som ett jättelyft för hojen.
Det finns även kameror att montera både bak och fram, men har inte gjort detta ännu, ska fundera på saken, men dom ingick i paketet.

Så nu är man nästan i Linje med BMW-ägarna när det gäller informativ display - kul! :cool:
Av en slump under Youtube surf så ramlade jag på en BMW anpassad Chigee AIO-5 Play for BMW som passar i GS-hållaren och fungerar med bmw-rullhjulet och övriga info från GS:en. Tänkte att säkert har nån på Sporthoj kollat den och mycket riktigt hitta jag ditt inlägg även om du nu använder den i en Yamaha och inte BMW varianten av den :)

Har du använt den mycket?
Vad är din upplevelse?
För/Nackdelar?

Min BMW Nav.6 lever sitt eget liv ibland och behöver bytas och antingen är det BMW ConnectedRide Nav som gäller ( dyr ) eller kanske denna Chigee kan va ett alternativ beroende på pris.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Av en slump under Youtube surf så ramlade jag på en BMW anpassad Chigee AIO-5 Play for BMW som passar i GS-hållaren och fungerar med bmw-rullhjulet och övriga info från GS:en. Tänkte att säkert har nån på Sporthoj kollat den och mycket riktigt hitta jag ditt inlägg även om du nu använder den i en Yamaha och inte BMW varianten av den :)

Har du använt den mycket?
Vad är din upplevelse?
För/Nackdelar?

Min BMW Nav.6 lever sitt eget liv ibland och behöver bytas och antingen är det BMW ConnectedRide Nav som gäller ( dyr ) eller kanske denna Chigee kan va ett alternativ beroende på pris.
Den är helt perfekt, det bästa som hänt efter smaksatt Koskekorva!
Men seriöst så tycker jag att den är väldigt bra.
Den har flera layouter som kan visas i displayen.
När jag navigerar så kör jag med Apple CarPlay, och då är det precis som i telefonen, och man kan hantera musik, telefon mm.
Sedan har den en layout med information om däcktryck, batterispänning, hastig mm, som jag använder om jag inte navigerar.
Till BMW finns en ODB-dongel som gör att du få ännu mer info om oljetemp, kylvattentemp mm, men den har inte kommit till T7 ännu.
Kameror för montage fram och bak följer med, men har inte monterat dessa.
Så…man förlänger in telefonen i den, samt att man får en del andra finesser.
Finns ingen nackdel som jag ser det, den är oerhört problemfri, bara funkar.
För min del, på en Tenere, så är det ett självklart komplement.
Oavsett viken layout du kör, så har telefonen förtur.
Så kommer det ett SMS eller om någon ringer, så ser du det i displayen, riktigt bra!
Har du funderingar så är det bara att fråga på!

IMG_7603.jpeg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag kommer att köpa en Chigee var det lider, men vill helst ha större skärm. AIO Play och Lite kommer med 5" skärm och alla på SH vet att 5" kommer man inte långt med. 😂

6" däremot!!! Nä men 6-tumsskärm är väldigt bra skärmstorlek tycker jag. Chigee (eller någon annan tillverkare) kommer säkert med en större skärm framöver.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kommer att köpa en Chigee var det lider, men vill helst ha större skärm. AIO Play och Lite kommer med 5" skärm och alla på SH vet att 5" kommer man inte långt med. 😂

6" däremot!!! Nä men 6-tumsskärm är väldigt bra skärmstorlek tycker jag. Chigee (eller någon annan tillverkare) kommer säkert med en större skärm framöver.
Ok.
Jag ser dock ingen finess i skärmstorleken.
Den hade kunnat vara 4-tum, eller 9-tum.
Information är dock densamma, så jag tycker att den passar in fint.
ODB-dongeln är jag däremot mer intresserad av.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är CP2-motorn en kranktjaft?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den är helt perfekt, det bästa som hänt efter smaksatt Koskekorva!
Men seriöst så tycker jag att den är väldigt bra.
Den har flera layouter som kan visas i displayen.
När jag navigerar så kör jag med Apple CarPlay, och då är det precis som i telefonen, och man kan hantera musik, telefon mm.
Sedan har den en layout med information om däcktryck, batterispänning, hastig mm, som jag använder om jag inte navigerar.
Till BMW finns en ODB-dongel som gör att du få ännu mer info om oljetemp, kylvattentemp mm, men den har inte kommit till T7 ännu.
Kameror för montage fram och bak följer med, men har inte monterat dessa.
Så…man förlänger in telefonen i den, samt att man får en del andra finesser.
Finns ingen nackdel som jag ser det, den är oerhört problemfri, bara funkar.
För min del, på en Tenere, så är det ett självklart komplement.
Oavsett viken layout du kör, så har telefonen förtur.
Så kommer det ett SMS eller om någon ringer, så ser du det i displayen, riktigt bra!
Har du funderingar så är det bara att fråga på!

View attachment 502247
Jag har en fråga:

Är det en förlängning av telefonen eller har den inbyggd GPS och därmed fristående funktioner?

Kan man köra in rutter/spår i den?

Hoppet lever om att BMW skall uppdatera CRN men till dess kör jag nog Nav6…
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har en fråga:

Är det en förlängning av telefonen eller har den inbyggd GPS och därmed fristående funktioner?

Kan man köra in rutter/spår i den?

Hoppet lever om att BMW skall uppdatera CRN men till dess kör jag nog Nav6…
Fristående funktioner är att den har en exakt hastighetsmätare och trippmätare.
Det löser den med en GPS, som inte är inbyggd, men externt applicerad till enheten, och du fäster den på lämplig plats.
Du kan inte köra in rutter i den, eftersom den kräver att du har en "speglad" programvara (Android eller Apple)
I övrigt är den en förlängning av telefonen, förutom sensorer som däcktryck och ODB.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fristående funktioner är att den har en exakt hastighetsmätare och trippmätare.
Det löser den med en GPS, som inte är inbyggd, men externt applicerad till enheten, och du fäster den på lämplig plats.
Du kan inte köra in rutter i den, eftersom den kräver att du har en "speglad" programvara (Android eller Apple)
I övrigt är den en förlängning av telefonen, förutom sensorer som däcktryck och ODB.

Du som verkat ha koll på teknik, finns det nån lämplig app (var påväg att skriva program) till telefonen så den kan användas som en GPS på samma sätt som typ en Garmin?

Jag gillar att använda Garmin Montanan 700i för navigering men det vore ju fint om man kunde köra ett sånt där system som speglar telefonen och använder sig av extern GPS-antenn med en GPS app så den liknar en vanlig GPS och använder tex OSM eller OTM och sen kunna växla mellan tex google maps om man vill se satelitbilder hur terrängen ser ut och jag tycker också det är enklare att hitta vissa saker som tex mat eller bensin via google maps mot Garminens lite korkade sökfunktion, speciellt adresser är jäkligt omständligt att skriva in i Montana 700i.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du som verkat ha koll på teknik, finns det nån lämplig app (var påväg att skriva program) till telefonen så den kan användas som en GPS på samma sätt som typ en Garmin?

Jag gillar att använda Garmin Montanan 700i för navigering men det vore ju fint om man kunde köra ett sånt där system som speglar telefonen och använder sig av extern GPS-antenn med en GPS app så den liknar en vanlig GPS och använder tex OSM eller OTM och sen kunna växla mellan tex google maps om man vill se satelitbilder hur terrängen ser ut och jag tycker också det är enklare att hitta vissa saker som tex mat eller bensin via google maps mot Garminens lite korkade sökfunktion, speciellt adresser är jäkligt omständligt att skriva in i Montana 700i.
Jag vet inte exakt om jag har det du efterfrågar.
Men nu när jag tourar med moped så har jag inte min Garmin med mig.
Jag kör då primärt med Topo GPS.
Det går att förbereda rutten i Garmins Base Camp, och sedan exportera/importera den till Topo GPS, och kartorna i Topo GPS är riktigt bra, samt att det är i princip gratis (ett helt land kostar 49kr).
Då är det enkelt att göra som du säger, att bara växla till Google Maps när man letar efter till exempel bensin, restauranger eller livsmedel, och det gör jag flitigt.
Jag sätter fast mobilen i ett RAM-fäste som har induktionsladdning, det fungerar kalasbra.
Kan det vara gångbart?

Topo_GPS_resize.PNG

RAM.png
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har Topo GPS i telefon med och använder oftast den för att skapa rutter som jag sen exporterar till Garminen (dock har jag inte fått till det med explore fast det kan säkert bero på avsaknad av internet då jag skulle göra det), tycker oftast det är enklare att göra rutterna i appen mot i Montana 700:an.

Tog och lekte lite mer med appen nu och den funkar nog hyfsat bra, vad som är irriterade men telefon är att den tappar GPS-täckningen väldigt lätt då telefon är placerad i flickan men placerad på styret så borde det väl funka.

Om man då har den där grejer som speglar telefonen och har extern GPS-antenn så borde det väl inte vara en så dålig lösning. Frågan är väl om hojarna vibrerar sönder telefon då man kör, verkar ju vara lite problem med sånt.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Finns ju fina fästen med vibrationsdämpare t.ex. Quad lock och SP connect. Jag har bara erfarenhet av Quad lock som jag använt i två år och typisch 2000 mil - funkar super när man vant sig vid fastsättningen. Har optisk/mekanisk zoom på min telefon, brukar vara dessa som skakar sönder inte skärmen i sig. Har inte upplevt några problem och telefonen sitter som berget!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om man då har den där grejer som speglar telefonen och har extern GPS-antenn så borde det väl inte vara en så dålig lösning.
Begränsningen med Chigee är att den bara kan spegla det som har stöd i Apple Carplay eller Android auto, och det har naturligvis inte Topo GPS, men du kan köra Google Maps med flera:

Och en annan sak är att Apple Carplay och Android auto använder sig av telefonen fullt ut, det vill säga att när man navigerar med till exempel Google Maps i Apple Carplay, då använder den alltid telefonens GPS.
Det externa GPS:en i Chigee används när man kör displayens egna programvara, då får man hastighet och trippmätare via den.
Men jag har inte upplevt några problem med GPS-mottagningen när jag använder Google Maps via Apple Carplay, och då brukar jag ofta ha telefonen liggande i korvlådan kopplad till en powerbank.

Men det hade varit fint med en app som kan använda den GPS som finns inkopplad externt till Chigee:n, men det finns tyvärr ingen idag.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tog och lekte lite mer med appen nu och den funkar nog hyfsat bra, vad som är irriterade men telefon är att den tappar GPS-täckningen väldigt lätt då telefon är placerad i flickan men placerad på styret så borde det väl funka.
Det finns en pryl från Garmin som jag inte själv har testat, men den fungerar som en extern GPS till Apple eller Android - Garmin GLO 2.
Kan vara värt att kika på om man har problem med GPS-mottagningen:

Garmin Glo 2.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Begränsningen med Chigee är att den bara kan spegla det som har stöd i Apple Carplay eller Android auto, och det har naturligvis inte Topo GPS, men du kan köra Google Maps med flera:

Och en annan sak är att Apple Carplay och Android auto använder sig av telefonen fullt ut, det vill säga att när man navigerar med till exempel Google Maps i Apple Carplay, då använder den alltid telefonens GPS.
Det externa GPS:en i Chigee används när man kör displayens egna programvara, då får man hastighet och trippmätare via den.
Men jag har inte upplevt några problem med GPS-mottagningen när jag använder Google Maps via Apple Carplay, och då brukar jag ofta ha telefonen liggande i korvlådan kopplad till en powerbank.

Men det hade varit fint med en app som kan använda den GPS som finns inkopplad externt till Chigee:n, men det finns tyvärr ingen idag.

Okej så den kan inte spegla telefonen rakt av utan bara köra appar som den har stöd för, finns det nån sån grej som kan spegla telefon rakt av?

Det finns en pryl från Garmin som jag inte själv har testat, men den fungerar som en extern GPS till Apple eller Android - Garmin GLO 2.
Kan vara värt att kika på om man har problem med GPS-mottagningen:

View attachment 502883

Intressant fick dock inte fram om den där grejen tål väder och vind, kunde man montera den på hojen så borde det ju funka med telefon i jackan packväskan. Tycker jag ofta går problem om jag vill köra efter Google Maps med tekefon i fickan och bara lyssna på vägbeskrivningen via ontecommen. Ofta försvinner GPS-signalen då jag stoppar ner telefonen i jackfickan och kommer inte tillbaka men Sammsung Xcover 6.

Sist jag hade problem var då jag skulle till Vännes Motormuseeum sökte detta via Google Maps innan Vännes men tappade signalen väldigt fort efter att jag börjat köra med telefonen i fickan, turligt nog hittade jag skyltningen då jag sökte en mack. Förbannade också då Garmins helt värdelösa sökfunktion för adresser då jag stod på parkeringen och försökte få in adressen till museet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Okej så den kan inte spegla telefonen rakt av utan bara köra appar som den har stöd för, finns det nån sån grej som kan spegla telefon rakt av?



Intressant fick dock inte fram om den där grejen tål väder och vind, kunde man montera den på hojen så borde det ju funka med telefon i jackan packväskan. Tycker jag ofta går problem om jag vill köra efter Google Maps med tekefon i fickan och bara lyssna på vägbeskrivningen via ontecommen. Ofta försvinner GPS-signalen då jag stoppar ner telefonen i jackfickan och kommer inte tillbaka men Sammsung Xcover 6.

Sist jag hade problem var då jag skulle till Vännes Motormuseeum sökte detta via Google Maps innan Vännes men tappade signalen väldigt fort efter att jag börjat köra med telefonen i fickan, turligt nog hittade jag skyltningen då jag sökte en mack. Förbannade också då Garmins helt värdelösa sökfunktion för adresser då jag stod på parkeringen och försökte få in adressen till museet.
Vet inte om det finns någon pryl som kan spegla telefonen rakt av, men då finns det kanske inte så stor poäng tänker jag, du kan skaffa en bra hållare till telefonen istället, eller?

Och Garmin GLO 2 är inte vattentålig, den behöver ett väderskydd.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top