Yamaha Ténéré 700

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Exakt så! Bakhjulet tycker jag ligger fint och åker ut bara om jag provocerar det annars fint även i lösgrus etc. Men framdäcket var på riktigt otäckt idag. Det var en blöt sandblandning och hade jag hojen rak så gled framdäcket i sidled ändå och gasade jag på "ställ" så ville framdäcket lägga sig. Var så jääävka nära en krash men fick fäste på framhjulet preecis i sista sekund men drog ner i diket.

Jag vill ha som du säger mycket bättre fram och bättre bak så är det bonus. Riktigt sugen på att testa Scorpion Rally iom att man har en tidigare referens. :)
Ja det där känner jag igen... fått några rätt håriga framhjulssläpp med STR, särskilt när det är lite blött.

Scorpion Rally är ännu lite bitigare än Anakee Wild vad gäller framdäcket men du tappar förstås i livslängd, ljud och asfaltsgrepp. Alltid en avvägning... Kanske prova med Anakee Wild först och se hur du trivs med dessa? Våtgrepp på asfalt vill man ju ha den där gången man behöver det.

Det finns många bra däck men just STR och Anakee Wild har jag slitit ut många uppsättningar av under många mil på alla underlag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har hört rykten om att *trumvirvel* löfbergs lila ska sitta på ett bra snabbkaffe!
Om nu gott kaffe är viktigt för dig ute på tur så finns det två vägar att gå:

1. Kokkaffe över öppen eld med allt vad det innebär. Oslagbart vad gäller frid, stämning och så hinner man knäppa en lättöl medan man väntar.

2. Pressobryggare, dvs ungefär det du fått tips om ovan. Hitta rätt kaffe och du längtar till nästa rast. Hemligheten är en bra termos eller koka upp vattnet på köket, varmt vatten krävs som alltid.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja det där känner jag igen... fått några rätt håriga framhjulssläpp med STR, särskilt när det är lite blött.

Scorpion Rally är ännu lite bitigare än Anakee Wild vad gäller framdäcket men du tappar förstås i livslängd, ljud och asfaltsgrepp. Alltid en avvägning... Kanske prova med Anakee Wild först och se hur du trivs med dessa? Våtgrepp på asfalt vill man ju ha den där gången man behöver det.

Det finns många bra däck men just STR och Anakee Wild har jag slitit ut många uppsättningar av under många mil på alla underlag.
Ah, då låter ju Anakee Wild som ett bra däck för att öka fästet men inte förlora alltför mycket på blöt asfalt. Dock kan man ju dra ner på hastigheten i blött på asfalt, känner inte att jag behöver göra det idag men med mer offroad profil får man helt enkelt släppa på gasen vid regnig transport.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Om nu gott kaffe är viktigt för dig ute på tur så finns det två vägar att gå:

1. Kokkaffe över öppen eld med allt vad det innebär. Oslagbart vad gäller frid, stämning och så hinner man knäppa en lättöl medan man väntar.

2. Pressobryggare, dvs ungefär det du fått tips om ovan. Hitta rätt kaffe och du längtar till nästa rast. Hemligheten är en bra termos eller koka upp vattnet på köket, varmt vatten krävs som alltid.
Blir nog alternativ två. En termos är ju najs att ha med sig ändå liksom.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.
För att falla tillbaka på en gammal frågeställnin:
- Är det någon som vet om man kan släcka serviceindikatorn själv?
Det vill säga när man servar den själv, och vill bli av med den gula lampan?
Vad jag förstår så är det inte så simpelt som att bara koppla in sig med ODB-läsaren, jag har dock inte provat att släcka lampan själv denna väg, bara plockat bort felkoder.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
- Är det någon som vet om man kan släcka serviceindikatorn själv?
Ämnet har kommit upp ett antal gånger ser jag

och

Verkar som att du behöver gå in hojdatorn med ODB för att återställa "engine lamp".

Något som är mycket enklare på t ex min Royal Enfield där jag bara behöver göra en liten kombo med "i" knappen på reglagen för att serviceindikatorn/ "skiftnyckeln" ska sluta blinka.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ämnet har kommit upp ett antal gånger ser jag

och

Verkar som att du behöver gå in hojdatorn med ODB för att återställa "engine lamp".

Något som är mycket enklare på t ex min Royal Enfield där jag bara behöver göra en liten kombo med "i" knappen på reglagen för att serviceindikatorn/ "skiftnyckeln" ska sluta blinka.
Ja, den som ställt frågan i den översta länken känner jag mycket väl :cool:
Dock finns det inga svar.....än.

Gå in med ODB-läsaren funkar men bara för generella felkoder, inte för modellspecifika, så det är ett något trubbigt verktyg.
Men det är väl bara att vänta och se...man borde ju inte stå ensam med frågan alltför länge.
Men det verkar gå mot allt modellspecifikare utrustning för att kunna göra någonting via ODB-uttaget.
Om jag förstår det rätt så kan du inte göra någonting alls om du har en nyare KTM, dom var tidigt ute med den "finessen".

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja, den som ställt frågan i den översta länken känner jag mycket väl :cool:
Dock finns det inga svar.....än.

Gå in med ODB-läsaren funkar men bara för generella felkoder, inte för modellspecifika, så det är ett något trubbigt verktyg.
Men det är väl bara att vänta och se...man borde ju inte stå ensam med frågan alltför länge.
Men det verkar gå mot allt modellspecifikare utrustning för att kunna göra någonting via ODB-uttaget.
Om jag förstår det rätt så kan du inte göra någonting alls om du har en nyare KTM, dom var tidigt ute med den "finessen".
Har du frågat på Yamahacenter?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Fick svaret att det ska gå att göra i mätaren men han visste inte hur.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Säkert, men frågar man i verkstaden så tror jag man får ett annat svar.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Nu börjar årets T7 resa närma sig. Efter förra årets totalfiasko med asfalt och hemkörninh i stormen Hans så kommer resan i år gå TET norrut endast för att säkerställa endast grus / trails så långt det går.

Har ni gjort några roliga resor hittils med era Terminator Sevens eller vart ska ni i sommar? :)

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Nu börjar årets T7 resa närma sig. Efter förra årets totalfiasko med asfalt och hemkörninh i stormen Hans så kommer resan i år gå TET norrut endast för att säkerställa endast grus / trails så långt det går.

Har ni gjort några roliga resor hittils med era Terminator Sevens eller vart ska ni i sommar? :)
Jag har bara hunnit på några kortare dagsturer från Umeå och inåt i Västerbotten med min T7a
Jag tror att jag har fått mer mil på min XT600 som jag har stående i Åre hos svärföräldrarna, har bättre uppstyrt med barnpassning här 😊

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ute med Terminatorn iag. ODB på 970 mil. Ser fram emot 1000mila service i höst då jag får rå om den riktigt med en service.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år