Yamaha Ténéré 700

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
T7 Down!
BLÖTT OCH RÖTTER!

Första gången i hela mitt liv jag lägger en hoj sedan jag fick kortet! Det gick bra, ner i mjuk mossa.

Faan va tung hojen är att lyfta. Fick köra knäböj, omöjligt att slita upp med händerna.
 

Bifogat

  • IMG_20240526_204238.jpg
    IMG_20240526_204238.jpg
    6.9 MB · Visningar: 37
  • IMG_20240526_204226.jpg
    IMG_20240526_204226.jpg
    4.9 MB · Visningar: 36

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bromspedal:

När man kör sittande har foten en annan vinkel. Inom SMC förespråkar vi av många anledningar att man har fotbladet på fotpinnen vid sittande körställning; foten flyttar man sedan lite när man behöver bromsa, växla osv. När man står vill man ha fotpinnen under hålfoten (av lika många goda anledningar) och då är också vinkeln rakare.

Sammanfattat: Sittande och stående körställning medför olika vinkel på broms- och växelpedal men genom att flytta runt foten efter körställning kommer man runt de flesta ergonomiska problem och kan ha pedalerna justerade för stående körställning hela tiden utan att riskera att slita i onödan på bakbromsen.

De flesta vill minimera spelet i bakbromsen för bästa precision oavsett stående eller sittande; på grus är det än viktigare med kontroll på bakhjulet.

Angående placering av foten.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Blöta rötter är trevligt. För sånt duger inte originaldäcken!
Nix. Nu fick jag betala för att jag blivit så kaxig. Jag tänkte innan seriöst "Nu ska jag fan ut och köra när det är blött för när det är torrt är det inga problem att sladda runt där."

Så där fick jag på pälsen. Vet inte hur jag gör med däcken nästa säsong. Det är ju sånt himla trevlig fäste på asfalten i regn med mina pirelli std. Just nu ser körningen 50/50 ut. Men att köra blöt asfalt med hårda dubbar känns sådär. Men här finns det chans att rätta mig. =)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
T7 Down!
BLÖTT OCH RÖTTER!

Första gången i hela mitt liv jag lägger en hoj sedan jag fick kortet! Det gick bra, ner i mjuk mossa.

Faan va tung hojen är att lyfta. Fick köra knäböj, omöjligt att slita upp med händerna.
T7 är topptung. Nu har du koll på definitionen. :)

Man lyfter inte hojen, lätt att göra illa sig. Ta tag i styre och pakethållare bakom ryggen, backa långsamt så kommer hojen upp så fint. Glöm inte att fälla ut sidostödet innan om den ligger på högersidan.
Eftersom jag använder min hoj så läggs den nog xx gånger per säsong, men den är ju gjord för det.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
T7 är topptung. Nu har du koll på definitionen. :)

Man lyfter inte hojen, lätt att göra illa sig. Ta tag i styre och pakethållare bakom ryggen, backa långsamt så kommer hojen upp så fint. Glöm inte att fälla ut sidostödet innan om den ligger på högersidan.
Eftersom jag använder min hoj så läggs den nog xx gånger per säsong, men den är ju gjord för det.
Jajemen. Även fast man i teorin vet hur man ska lyfta så vet man faktiskt inte hur tungt det är för en själv förrens det händer. T7:an fick inte en skråma och som du säger gillar jag att använda grejorna, det var därför jag köpte den hojen.

Största problemet var också att jag gled med fötterna i blöta gräset samt "sköt" hojen bakåt innan den fick fäste som gjorde att jag kunde lyfta. Vet inte exakt vart jag tog bak på hojen men var nog styre + ramen vid sadeln.

Blir def att uppgradera till Sidi Crossfire nästa säsong. Verkligen ett måste med piggar om man ska vara ute och sladda i skogen. =)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jo just ja. Då denna tråd är för Tenere 700 så blir detta inte spam.

Fy fan vad go hojen är att piska. Visst, den ligger runt 70 hästar men piskar man dessa så händer det lite mellan 6-9k och det är liksom roligare att försöka hitta det sista pulvret än att ha "tillräckligt" och inte behöva leta.

Svammel, men ni som vet ni vet. =)
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jajemen. Även fast man i teorin vet hur man ska lyfta så vet man faktiskt inte hur tungt det är för en själv förrens det händer. T7:an fick inte en skråma och som du säger gillar jag att använda grejorna, det var därför jag köpte den hojen.

Största problemet var också att jag gled med fötterna i blöta gräset samt "sköt" hojen bakåt innan den fick fäste som gjorde att jag kunde lyfta. Vet inte exakt vart jag tog bak på hojen men var nog styre + ramen vid sadeln.

Blir def att uppgradera till Sidi Crossfire nästa säsong. Verkligen ett måste med piggar om man ska vara ute och sladda i skogen. =)
Sidi Crossfire är fina. Jag har Gaerne SG22 när jag kör mx men gillar inte dessa på Teneren. Har då Alpinestars Toucan. Även goa när man ibland ställer hojen och ska gå en stund till någon sevärdighet eller liknande!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En annan uppgradering i år är att gå från ness cafe lyxpulverkaffe till nåt bättre...

Ge mig tips på riktigt bra pulverkaffe. Pris = no limit.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bästa uppgraderingen jag gjort så här långt - den nya displayen.
Så nu kan jag se att efter en stunds körning så är bakdäcket lite varmare än framdäcket, och dess tryck ökar också lite mer.
En info jag numera känner att jag inte kan leva utan :tummenupp

Däckvärme_1.jpg
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
En annan uppgradering i år är att gå från ness cafe lyxpulverkaffe till nåt bättre...

Ge mig tips på riktigt bra pulverkaffe. Pris = no limit.
Har alltid ett par såna här med mig tillsammans med frystorkad frulle och lunch. Vet inte hur mkt lyx det är, men smakar bättre än Neskaffe tycker jag..

 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En annan uppgradering i år är att gå från ness cafe lyxpulverkaffe till nåt bättre...

Ge mig tips på riktigt bra pulverkaffe. Pris = no limit.

Får du plats med en termos, kanske en french press vore något?


e5b4d815485f21573706fa5dfc8c3ef5.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Imorgon mina kollegor. Då blir det ut och tatta på Tetten. Section "Anslut vid Fegen och dra söderut till Halmstad". Minns att det inte var den djupaste skogen precis. Men hoppas att kunna koka lite lunch på stormköket imorgon bland tarr och barrgranar.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Std däcken är verkligen världelösa offroad. Totalt snorhalt. När man gasar ur kurvorna så kan mn lätt sladda med bakhjulet men fick sånt jävla släpp fram så åkte av vägen i typ 70 knyck.

Kaffe nu och sen fisa hem. Nya däck på listan! Torrt en annan sak men blött, fy fan.
 

Bifogat

  • IMG_20240530_101737.jpg
    IMG_20240530_101737.jpg
    5.1 MB · Visningar: 17

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Sista gången med nescafe också
 

Bifogat

  • IMG_20240530_102035.jpg
    IMG_20240530_102035.jpg
    4.5 MB · Visningar: 9

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Std däcken är verkligen världelösa offroad. Totalt snorhalt. När man gasar ur kurvorna så kan mn lätt sladda med bakhjulet men fick sånt jävla släpp fram så åkte av vägen i typ 70 knyck.

Kaffe nu och sen fisa hem. Nya däck på listan! Torrt en annan sak men blött, fy fan.
Bra grepp bak, slajdigt med framdäcket.

Anakee Wild eller vanliga Scorpion Rally åtgärdar problemet och sedan kan du börja känna trygghet även med framhjulet.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Bra grepp bak, slajdigt med framdäcket.

Anakee Wild eller vanliga Scorpion Rally åtgärdar problemet och sedan kan du börja känna trygghet även med framhjulet.
Exakt så! Bakhjulet tycker jag ligger fint och åker ut bara om jag provocerar det annars fint även i lösgrus etc. Men framdäcket var på riktigt otäckt idag. Det var en blöt sandblandning och hade jag hojen rak så gled framdäcket i sidled ändå och gasade jag på "ställ" så ville framdäcket lägga sig. Var så jääävka nära en krash men fick fäste på framhjulet preecis i sista sekund men drog ner i diket.

Jag vill ha som du säger mycket bättre fram och bättre bak så är det bonus. Riktigt sugen på att testa Scorpion Rally iom att man har en tidigare referens. :)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top