Yamaha Ténéré 700

T7 Down!
BLÖTT OCH RÖTTER!

Första gången i hela mitt liv jag lägger en hoj sedan jag fick kortet! Det gick bra, ner i mjuk mossa.

Faan va tung hojen är att lyfta. Fick köra knäböj, omöjligt att slita upp med händerna.
 

Bifogat

  • IMG_20240526_204238.jpg
    IMG_20240526_204238.jpg
    6.9 MB · Visningar: 39
  • IMG_20240526_204226.jpg
    IMG_20240526_204226.jpg
    4.9 MB · Visningar: 38
Bromspedal:

När man kör sittande har foten en annan vinkel. Inom SMC förespråkar vi av många anledningar att man har fotbladet på fotpinnen vid sittande körställning; foten flyttar man sedan lite när man behöver bromsa, växla osv. När man står vill man ha fotpinnen under hålfoten (av lika många goda anledningar) och då är också vinkeln rakare.

Sammanfattat: Sittande och stående körställning medför olika vinkel på broms- och växelpedal men genom att flytta runt foten efter körställning kommer man runt de flesta ergonomiska problem och kan ha pedalerna justerade för stående körställning hela tiden utan att riskera att slita i onödan på bakbromsen.

De flesta vill minimera spelet i bakbromsen för bästa precision oavsett stående eller sittande; på grus är det än viktigare med kontroll på bakhjulet.

Angående placering av foten.
 
Blöta rötter är trevligt. För sånt duger inte originaldäcken!
Nix. Nu fick jag betala för att jag blivit så kaxig. Jag tänkte innan seriöst "Nu ska jag fan ut och köra när det är blött för när det är torrt är det inga problem att sladda runt där."

Så där fick jag på pälsen. Vet inte hur jag gör med däcken nästa säsong. Det är ju sånt himla trevlig fäste på asfalten i regn med mina pirelli std. Just nu ser körningen 50/50 ut. Men att köra blöt asfalt med hårda dubbar känns sådär. Men här finns det chans att rätta mig. =)
 
T7 Down!
BLÖTT OCH RÖTTER!

Första gången i hela mitt liv jag lägger en hoj sedan jag fick kortet! Det gick bra, ner i mjuk mossa.

Faan va tung hojen är att lyfta. Fick köra knäböj, omöjligt att slita upp med händerna.
T7 är topptung. Nu har du koll på definitionen. :)

Man lyfter inte hojen, lätt att göra illa sig. Ta tag i styre och pakethållare bakom ryggen, backa långsamt så kommer hojen upp så fint. Glöm inte att fälla ut sidostödet innan om den ligger på högersidan.
Eftersom jag använder min hoj så läggs den nog xx gånger per säsong, men den är ju gjord för det.
 
T7 är topptung. Nu har du koll på definitionen. :)

Man lyfter inte hojen, lätt att göra illa sig. Ta tag i styre och pakethållare bakom ryggen, backa långsamt så kommer hojen upp så fint. Glöm inte att fälla ut sidostödet innan om den ligger på högersidan.
Eftersom jag använder min hoj så läggs den nog xx gånger per säsong, men den är ju gjord för det.
Jajemen. Även fast man i teorin vet hur man ska lyfta så vet man faktiskt inte hur tungt det är för en själv förrens det händer. T7:an fick inte en skråma och som du säger gillar jag att använda grejorna, det var därför jag köpte den hojen.

Största problemet var också att jag gled med fötterna i blöta gräset samt "sköt" hojen bakåt innan den fick fäste som gjorde att jag kunde lyfta. Vet inte exakt vart jag tog bak på hojen men var nog styre + ramen vid sadeln.

Blir def att uppgradera till Sidi Crossfire nästa säsong. Verkligen ett måste med piggar om man ska vara ute och sladda i skogen. =)
 
Jo just ja. Då denna tråd är för Tenere 700 så blir detta inte spam.

Fy fan vad go hojen är att piska. Visst, den ligger runt 70 hästar men piskar man dessa så händer det lite mellan 6-9k och det är liksom roligare att försöka hitta det sista pulvret än att ha "tillräckligt" och inte behöva leta.

Svammel, men ni som vet ni vet. =)
 
Jajemen. Även fast man i teorin vet hur man ska lyfta så vet man faktiskt inte hur tungt det är för en själv förrens det händer. T7:an fick inte en skråma och som du säger gillar jag att använda grejorna, det var därför jag köpte den hojen.

Största problemet var också att jag gled med fötterna i blöta gräset samt "sköt" hojen bakåt innan den fick fäste som gjorde att jag kunde lyfta. Vet inte exakt vart jag tog bak på hojen men var nog styre + ramen vid sadeln.

Blir def att uppgradera till Sidi Crossfire nästa säsong. Verkligen ett måste med piggar om man ska vara ute och sladda i skogen. =)
Sidi Crossfire är fina. Jag har Gaerne SG22 när jag kör mx men gillar inte dessa på Teneren. Har då Alpinestars Toucan. Även goa när man ibland ställer hojen och ska gå en stund till någon sevärdighet eller liknande!
 
En annan uppgradering i år är att gå från ness cafe lyxpulverkaffe till nåt bättre...

Ge mig tips på riktigt bra pulverkaffe. Pris = no limit.
 
Bästa uppgraderingen jag gjort så här långt - den nya displayen.
Så nu kan jag se att efter en stunds körning så är bakdäcket lite varmare än framdäcket, och dess tryck ökar också lite mer.
En info jag numera känner att jag inte kan leva utan :tummenupp

Däckvärme_1.jpg
 
En annan uppgradering i år är att gå från ness cafe lyxpulverkaffe till nåt bättre...

Ge mig tips på riktigt bra pulverkaffe. Pris = no limit.
Har alltid ett par såna här med mig tillsammans med frystorkad frulle och lunch. Vet inte hur mkt lyx det är, men smakar bättre än Neskaffe tycker jag..

 
En annan uppgradering i år är att gå från ness cafe lyxpulverkaffe till nåt bättre...

Ge mig tips på riktigt bra pulverkaffe. Pris = no limit.

Får du plats med en termos, kanske en french press vore något?


e5b4d815485f21573706fa5dfc8c3ef5.jpg
 
Imorgon mina kollegor. Då blir det ut och tatta på Tetten. Section "Anslut vid Fegen och dra söderut till Halmstad". Minns att det inte var den djupaste skogen precis. Men hoppas att kunna koka lite lunch på stormköket imorgon bland tarr och barrgranar.
 
Std däcken är verkligen världelösa offroad. Totalt snorhalt. När man gasar ur kurvorna så kan mn lätt sladda med bakhjulet men fick sånt jävla släpp fram så åkte av vägen i typ 70 knyck.

Kaffe nu och sen fisa hem. Nya däck på listan! Torrt en annan sak men blött, fy fan.
 

Bifogat

  • IMG_20240530_101737.jpg
    IMG_20240530_101737.jpg
    5.1 MB · Visningar: 17
Std däcken är verkligen världelösa offroad. Totalt snorhalt. När man gasar ur kurvorna så kan mn lätt sladda med bakhjulet men fick sånt jävla släpp fram så åkte av vägen i typ 70 knyck.

Kaffe nu och sen fisa hem. Nya däck på listan! Torrt en annan sak men blött, fy fan.
Bra grepp bak, slajdigt med framdäcket.

Anakee Wild eller vanliga Scorpion Rally åtgärdar problemet och sedan kan du börja känna trygghet även med framhjulet.
 
Bra grepp bak, slajdigt med framdäcket.

Anakee Wild eller vanliga Scorpion Rally åtgärdar problemet och sedan kan du börja känna trygghet även med framhjulet.
Exakt så! Bakhjulet tycker jag ligger fint och åker ut bara om jag provocerar det annars fint även i lösgrus etc. Men framdäcket var på riktigt otäckt idag. Det var en blöt sandblandning och hade jag hojen rak så gled framdäcket i sidled ändå och gasade jag på "ställ" så ville framdäcket lägga sig. Var så jääävka nära en krash men fick fäste på framhjulet preecis i sista sekund men drog ner i diket.

Jag vill ha som du säger mycket bättre fram och bättre bak så är det bonus. Riktigt sugen på att testa Scorpion Rally iom att man har en tidigare referens. :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top