Yamaha Ténéré 700

Du behöver inte göra någonting, en bra idé är däremot att anmäla dig till någon av SMC-s gruskurser där du får öva på tekniken. När du själv tycker att fjädringen begränsar din körning kan du börja tänka på den saken.

Grus och stig är inga som helst problem om du nu inte väger 150 kg.

Kom ihåg att det inte är någon endurohoj utan en kompetent allroundhoj i 200kg-klassen, ungefär som BMW F800 GS.


Mvh
Ok, tack för rådet. Jag börjar med att justera in hänget så gott det går så får vi se hur långt jag kommer. Ser det bra ut och nöjer jag mig så. Annars får vi sätta in lite hårdare fjädrar bara.
När det gäller SMC grus hade jag faktiskt tänkt mig kurs hos dem. Deras kurser på banan fick mig att börja med rr för länge sen så SMC håller jag högt... 🙂
 
Ok, tack för rådet. Jag börjar med att justera in hänget så gott det går så får vi se hur långt jag kommer. Ser det bra ut och nöjer jag mig så. Annars får vi sätta in lite hårdare fjädrar bara.
När det gäller SMC grus hade jag faktiskt tänkt mig kurs hos dem. Deras kurser på banan fick mig att börja med rr för länge sen så SMC håller jag högt... 🙂
Sök dig till Uppsalas kurser på grus, de har både riktigt bra instruktörer och övningsområden. Ja inte lika bra som vi har det här uppe Luleå/Boden såklart... :D
 
Någon som har en 24/25 Tenere 700 som kan säga hur många NM oljebulten skall dras enligt manualen. Har ju varit lite snack om detta och jag ställer mig i ledet att det är för hårt specat tidigare (för mig 42nm)
 
Någon som har en 24/25 Tenere 700 som kan säga hur många NM oljebulten skall dras enligt manualen. Har ju varit lite snack om detta och jag ställer mig i ledet att det är för hårt specat tidigare (för mig 42nm)
Det verkar vara bortplockat från manualen, det står att man ska lämna in den för oljebyte istället :)
Men 42Nm hoppas jag att ingen ens försöker att dra den med, hälften räcker gott.
Jag drar aldrig oljepluggar med moment, min filosofi är att dra den för hand, och sedan lite till med en nyckel, det har fungerat genom....ja...det kan vara...om inte 4-siffrigt antal oljebyten, så är det nära.
Därför har jag inte reflekterat över om detta har funnits med i tidigare manualer för T7:an, men i min nya är det som sagt var bortplockat helt.

Oljebyte.jpg
 
Japp, mer rimligt att bara dra den för hand och "lite till". Det är planen för nästa byte för mig.
Sen är det viktigt att inte slarva med ny bricka, märkte att den som yamaha-center monterat innan var riktigt platt så mycket av momentet försvinner också ut i brickan skulle jag tro.
 
Dags för ny hoj? :)
Haha, jag hade en -22 som jag köpte ny (och sålde i höstas) och som jag tänkte spara som 0-milare i all framtid. Galet? Jo, men jag sitter i rullstol och då är valen ganska få.
Med tiden började jag tycka att det är rätt tråkigt att aldrig kunna få knuffa iväg nån kompis på en testrunda och få höra hur den går. Detta för att bevara 0 mil på mätarn.

Därför sålde jag och letar nu efter en Rally -23 som har gått några mil, där "oskulden är tagen". Varför en -23? Enbart pga möjligheten till quickshift! :tummenupp

Förklaring:


aldrig...
 
Last edited:
Haha, jag hade en -22 som jag köpte ny (och sålde i höstas) och som jag tänkte spara som 0-milare i all framtid. Galet? Jo, men jag sitter i rullstol och då är valen ganska få.
Med tiden började jag tycka att det är rätt tråkigt att aldrig kunna få knuffa iväg nån kompis på en testrunda och få höra hur den går. Detta för att bevara 0 mil på mätarn.

Därför sålde jag och letar nu efter en Rally -23 som har gått några mil, där "oskulden är tagen". Varför en -23? Enbart pga möjligheten till quickshift! :tummenupp

Förklaring:


aldrig...
Det är rätt väg att gå! =) Jag hojtar om jag är i närheten så jag får prova en med quickshifter om du får tag på en med sådan. Har aldrig haft det på rejshojen eller gathoj. De nyare sedan ett par år tillbaka verkar hur bra som helst. Tror det blir som automat med bilen, att man inte vill gå tillbaka till manuell efter man köra en smidig auto-låda.
 
Det är rätt väg att gå! =) Jag hojtar om jag är i närheten så jag får prova en med quickshifter om du får tag på en med sådan. Har aldrig haft det på rejshojen eller gathoj. De nyare sedan ett par år tillbaka verkar hur bra som helst. Tror det blir som automat med bilen, att man inte vill gå tillbaka till manuell efter man köra en smidig auto-låda.
Måste va hur skönt som helst att smeka ut bakhjulet på tvåan, trycka i trean och fyran utan att sladden avtar/avbryts! 🤪
 
Japp, mer rimligt att bara dra den för hand och "lite till". Det är planen för nästa byte för mig.
Sen är det viktigt att inte slarva med ny bricka, märkte att den som yamaha-center monterat innan var riktigt platt så mycket av momentet försvinner också ut i brickan skulle jag tro.

Japp, byt brickan samtidigt särskilt om det är alubricka. Koppar brukar man kunna glödga i nödfall men det handlar om någon krona…

Byt också oringen till påfyllningsskruven. Den torkar med tiden.


Mvh
 
Japp, byt brickan samtidigt särskilt om det är alubricka. Koppar brukar man kunna glödga i nödfall men det handlar om någon krona…

Byt också oringen till påfyllningsskruven. Den torkar med tiden.


Mvh
Danke!

Lite kul är att min Virago har 43Nm i manualen så tror inte det är helt ovanligt med dessa specs för oljepluggar. Sover lite bättre om natten efter jag fick reda på detta. =)
 
Yamaha Center i Mölndal hade tydligen stängt ner. Trist, tyckte de hade bra service med gänget som tog över senaste 3-4 åren. Innan dess var det total katastrof.
 
CEC kållered tar över och dominerar. Kundservice = 5/5. Var där idag och köpte godis till min T7:a.

En kortare serviceredovisning kommer strax men först lite trailer:

Oljepluggen dras alltid med 43nm och brickan är en stor del av det. Den platta sidan skall vara mot bulten. Oljefiltret dras med 17nm och sedan "liiiiiiiiiiite till". Där har ni det, direkt från den trevliga Yamma meken.

Tändstiftsbyte görs med vanliga hylsor, en magnet används oftast för att fiska upp hylsan efter man dragit nya tändstiften. Han höll med om att det är jävligt trångt och att pluggarna är långa som fan.

Mer info kommer.
 
Last edited:
CEC kållered tar över och dominerar. Kundservice = 5/5. Var där idag och köpte godis till min T7:a.

En kortare serviceredovisning kommer strax men först lite trailer:

Oljepluggen dras alltid med 43nm och brickan är en stor del av det. Den platta sidan skall vara mot bulten. Oljefiltret dras med 17nm och sedan "liiiiiiiiiiite till". Där har ni det, direkt från den trevliga Yamma meken.

Tändstiftsbyte görs med vanliga hylsor, en magnet används oftast för att fiska upp hylsan efter man dragit nya tändstiften. Han höll med om att det är jävligt trångt och att pluggarna är långa som fan.

Mer info kommer.
Min personliga reflektion är ändå att (gäller alla fordonstyper):
1. Oljefiltret dras alltid för hand, aldrig med ett verktyg.
2. Oljepluggen dras aldrig med momentnyckel, man drar den för hand, och sedan "lite till" med ett verktyg, 1/8 till 1/4 varv brukar vara tillräckligt.

Och använder du momentnyckel, så dra för allt i världen inte med 43Nm!
Jag vet, Yamaha har det i manualen.
Men tillräckligt många har gjort oljebyten "by the book", med ny bricka och momentnyckel, och erfarit att man påfrestar gängorna i aluminiumtråget onödigt hårt.
Bifogar exempel på oljebyten som har skapat onödiga överraskningar åt ägarna, där gängorna i flera fall följt med oljepluggen.
Så personligen skulle jag inte drömma om att dra enligt manualen.
Håll oss uppdaterade om dina erfarenheter, alltid givande.

Oljeplugg_T7_2.jpeg

Oljeplugg_T7.jpg
 
@hannuse Håller med dig angående momentnyckel men mekanikern menar på att man gör något fel och drar ytterligare för hårt eller gör klassiska felet och låter det "klicka två gånger" med momentnyckeln.

Jag kommer att dra med momentnyckel men bara till 30nm. Kalla mig outlaw men detta är lösningen som jag kommer att göra, det känns bara för jävla tight med 43nm även om det säkert går fint också.

Följande punkter kommer ingå i min 1000 mila service idag.
* Byte av motorolja 2.6L
* Byte av oljefilter (kommer dras för hand)
* Byte av oljepluggsbricka (viktigt) (oljeplugg dras med 30nm med nyckel)
* Byte av bakre bromsklossar.

Varför inte bromsvätska eller kylarvätska? Nej, för att det är för tidigt. Bromsvätskan byter jag i sommar enskilt när jag har lust alt nästa år. Kylarvätska kommer jag vänta tills nästa år eller också göra enskilt mellan servicarna då det är lite mer meck än oljebyte.

Thats it.

Jag skall också göra så att jag skall dra oljepluggen "lite till manuellt" för att sedan utvärdera hur mycket mer 30nm faktiskt är. Kanske inte så stor skillnad?

Kuken att jag inte har en filternyckel hemma. Ska man våga köra skruvmejsel genom på det gamla filtret för att lossa det? Ska såklart prova att lossa för hand först.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top