Yamaha Ténéré 700

Oljepluggen lossnade mycket enkelt. brickan och gängerna ser helt i nyskick ut. Så jag tror verkligen inte 43nm är något problem med bricka, men ska ändå dra för hand och sedan 30-35nm med nyckel.

Nu måste jag åka till Biltema för filtret sitter hårt, provade dra för hand med handskar och med polygrip men jag måste ändå ha nyckel för framtida byten.

Paus...
 
Filtret sitter, åker till Biltema för att köpa en sån hatt man kan sätta på. De har bara kukade bilfilter så jag köper en oljefiltertång.

Kommer hem och den greppar inte, fel storlek.

Blev till att köra en mejsel igenom och dra runt, funkade fint men ska beställa en korrekt hylsa på nätet tills nästa gång.
 
Ok. Resultat moment vs hand.

Drar oljepluggen för hand. Det är en mycket mjuk rotering och man känner hur ringen kläms åt. Det tar stopp och jag drar liiite till bara helt för hand manuellt.

Ställer in moment på 40nm och det klickar direkt.

Jag skiter i att försöka ställa in nyckeln på exakt 43nm utan är nöjd som läget är.

Nästa gång: Momentnyckel och 43nm.

Eventuellt är min momentnyckel trasig eller mitt minne dåligt för jag har för mig att jag drog mer förra gången med momentnyckeln...
 
Olje och filterbyte klart.

Pappa Kurt berättar för mina lärljungar.

Brickan är otroligt mjuk. Min känsla efter att ha bytt nu TVÅ gånger är att:

43nm med nycket = helt OK.
Dra för hand tills det tar stopp och lite till = OK.

Nu ska jag åka tillbaka till BilKukTema och byta min oljefilternyckel mot lite Brakeclean och byta klossar ikväll.



En gammal skröna är att använda olivolja eller WD-40 på bromsklossarna för att få dem att glida in, gör inte det grabbar! (obs, detta är ironi om någon nybörjare läser. Gör alltså INTE detta).
 
Last edited:
OCH! En annan sak! Spillde fan INTE EN ENDA DROPPE denna gång! Förra gången placerade jag avtappningsbehållaren fel så när trycket började avta rann allt ut bredvid och på golvet! =)
 
Den gamla brickan. Bra skit det här, den får liksom en ring som totalt tätar. Lite som stt naja rejshojarna. Syns kanske inte men ringen går liksom en bit uppåt emot brickan med en halv milimeter.
 

Bifogat

  • 1741791517553..jpg
    1741791517553..jpg
    2.4 MB · Visningar: 21
Nu är det ju väldigt tur att jag har ytterligare en Yamaha som skall göras oljebyte på om 2 minuter med samma dimension på oljepluggen.

Så nu ska jag använda samma bricka (köpte 2x) på den och dra med moment.

Då kommer jag officiellt bli den på forumet med mest erfarenhet kring hur det känns med moment / manuell dragning! hahaha
 
Rätt beslut att byta. Den ena nästan helt slut.

Fortsättning ang oljepluggen. Drog 40nm på Viragon med brickan, det är typ samma sak som när jag drar manuellt på känsla. Makes no different.
 

Bifogat

  • 1741799531688..jpg
    1741799531688..jpg
    2.4 MB · Visningar: 22
Last edited:
Det får bli byte av bromsvätska nu också idag. Var ute i helgen med +4c och jag imbillar mig att bromsen är lite trögare än vanligt. Framförallt när man släpper bromsen så känns det som det är några ms latency mot i sommras tex.

Är nog mest inbillning men 4 år sedan bromsvätskan byttes så det är dags. Många tycker olika, jag tycker att 2 år är i tidigaste laget att byta men runt 4 år så bör man faktiskt göra det.

Nu snackar vi gathoj, inte rejshoj på bana där man bromsar satan hela tiden, där får vi byta oftare såklart.


Jag känner mig inte riktigt uppdaterad på nya gadgets och tools men för detta byte blir det pulpett som jag drar upp den gamla vätskan (undvid att dra för mycket så luft kommer in) med och fyller på samtidigt som jag blöder systemet. Ett klassisk traditionellt bromsvätskebyte om ni frågar mig.

Sugen på dot 5.1 men blir dot4 pga priset. Jag gillar INTE när man tar fram en ny produkt som nästan är samma som man tar 4x högre pengar för bara för att. Det skall vara billigt att åka MC så fler ungdomar kan testa på denna hobby.


Viktigast av ALLT som många missar inklusive mig! Se till att styret är ordentligt vridet åt ena hållet. Förra gången jag bytte så fick styret för sig att gå åt andra hållet vilket resulterade att jag spillde en bra mängd vätska från den då öppna behållaren på styret. Hade som tur var handduk men detta kan paja lacken i onödan och ge fula märken.
 
Jag håller på att leta mig grön efter en tail tidy som funkar i hop med ett high mount SC project system. På de flesta jag hittar så sitter blinkersen precis bakom utblåset, precis som på original. Sen verkar tailtidys vara olika för olika årsmodeller. Min hoj är en 24 och de flesta TT är märkta 19-23. Vad är skillnaden på bakdelen? Jag ser inget konkret på bilderna.

Några ideer?

Screenshot 2025-03-18 at 09.37.24.png
 
Jag håller på att leta mig grön efter en tail tidy som funkar i hop med ett high mount SC project system. På de flesta jag hittar så sitter blinkersen precis bakom utblåset, precis som på original. Sen verkar tailtidys vara olika för olika årsmodeller. Min hoj är en 24 och de flesta TT är märkta 19-23. Vad är skillnaden på bakdelen? Jag ser inget konkret på bilderna.

Några ideer?

View attachment 511979
Gissar att du redan kikat på den som "Off The Road" säljer?
Det är justerbar till viss mån, och funkar med originalblinkers.
Vad jag vet så är det ingen skillnad på årsmodellerna vad det gäller just den här delen, det som skiljer är blinkersens utformning, men tillbehöret passar.
 
Jag håller på att leta mig grön efter en tail tidy som funkar i hop med ett high mount SC project system. På de flesta jag hittar så sitter blinkersen precis bakom utblåset, precis som på original. Sen verkar tailtidys vara olika för olika årsmodeller. Min hoj är en 24 och de flesta TT är märkta 19-23. Vad är skillnaden på bakdelen? Jag ser inget konkret på bilderna.

Några ideer?

View attachment 511979
Har inget direkt svar men täker att kanske en adapterplatta i plast som du själv borrar hål i gör att en tailtidy passas om du sätter den liiite lägre?
 
Gissar att du redan kikat på den som "Off The Road" säljer?
Det är justerbar till viss mån, och funkar med originalblinkers.
Vad jag vet så är det ingen skillnad på årsmodellerna vad det gäller just den här delen, det som skiljer är blinkersens utformning, men tillbehöret passar.
Kollat på den men den påminner lite för mycket om en nedlagd Tekå-insdustri... :) Jag tänkte mig nånting som är betydligt smidigare.
 
Har inget direkt svar men täker att kanske en adapterplatta i plast som du själv borrar hål i gör att en tailtidy passas om du sätter den liiite lägre?
Jag tänkte mig nånting åt det här hållet men kanske modda själva blinkersfästena, För 238 spänn så är det ju ingen katastrof om det inte funkar. Det var mest om det var skillnad mellan årsmodellerna som jag tänkte på?

Screenshot 2025-03-18 at 10.33.52.png
 
T7 fram cylinder - Check!
T7 bak cylinder - Check!
Virago fram cylinder! - Check!
Virago bak - Trumma - Gött, låtet va!

Ny bromssaft i alla burkarna! Dags för en testrunda!

Sjukt att jag då väljer viragon... Lättare att cruisa runt med i stan 10 min. Sorry för "off topic" hahahahah
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top