Yamaha Ténéré 700

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022

Bifogat

• A4EEB9CE-FD28-4FC8-83FE-0639CF7743B4.png
    A4EEB9CE-FD28-4FC8-83FE-0639CF7743B4.png
    1.8 MB · Visningar: 15

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Nu ska jag ut runt Hornsjön med den lille sportrutan! Regn, men det skiter man såklart i för att man är en tuff T7 pilot!

Som instruktören i Top Gun säger, vi förare på T7 är ”The Elit, the best of the best”. 0:16 i klippet för er som vill snabbspola! Hohohoh

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Nästan i chock när jag klev av hojen idag. :) 3h runda i skogen. Detta är magiskt! Jag som ville testa glidare kan ju bara köra vidare med denna då känslan när man lägger sig i 50-60 på fyran och sakta glider fram på små asfaltsvägar, så nice!!!

Sen kom jag ut på sjukt fin asfalt på 70 väg, peta ner till trean och dra full pung och peta i fyran och ge full rulle är ett helt ok sug, inte riktigt sporthoj men fan bra klipp. Motorn är så sjukt linjär, helt otroligt

Mitt höger knä spökar fortfarande lite men det är ju mitt knä som e fucked up. Men efter 3h så skulle jag lätt kunna köra 6h till på liknande vägar! När man har stått upp och kört en stund är ju knät helt återställt och man kan köra 15-20min utan att känna smärta. Höfter/rygg/axlar är ju helt opåverkade, man sitter lika bra på hojen som i en bil. Sen kan man bara slänga ner fötterna från pinnarna och tack vare höjden är de ju nästan fullt utsträckta i viloläge.

Tenere 700 dagsbetyg 5/5

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
Jag har nästan samma ruta fast den rundade.
håller på att utvärdera mellan den och OEM. Man får mer vind på kroppen helt klart men förbättrar turbulensen lite mot hjälmen.
Ska köra med lilla sportrutan imorgon om jag kommer ut nåt.

Denna har jag:
Var det någon skillnad med lilla rutan?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
TET TIME!!!!

Bifogat

• D36E77B8-198F-4A53-BCB0-BEE32E7AC869.jpeg
    D36E77B8-198F-4A53-BCB0-BEE32E7AC869.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 21

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Om du jämför orginalrutan med den lilla, vilken föredrar du då? Vad blir skillnaden i bekväm marschfart?
Det är svårt att jämföra då vinden generellt avgör. I morse brände jag motorväg och tyckte det var helt okej men sen när jag åkte hem på kusten så brötade det som fan med OEM rutan. Den lilla rutan är bättre på att ta bort turbulensen om man är lång och runt 80-90 är den helt klart bättre tycker jag.

Dock ska jag köra vidare med min OEM för att jag ska ha telefonen på axeln över mätarn.

Den finns nu på blocket om nån vill testa.

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är svårt att jämföra då vinden generellt avgör. I morse brände jag motorväg och tyckte det var helt okej men sen när jag åkte hem på kusten så brötade det som fan med OEM rutan. Den lilla rutan är bättre på att ta bort turbulensen om man är lång och runt 80-90 är den helt klart bättre tycker jag.

Dock ska jag köra vidare med min OEM för att jag ska ha telefonen på axeln över mätarn.

Den finns nu på blocket om nån vill testa.
Låter jobbigt, turbulens skulle jag också tycka var besvärligt. Även helt utan vindskydd på min gamla XT 600 var det helt okej upp till 110-120, så jag skulle nog hellre välja den lilla rutan.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Det värsta med turbulensen är att det är så på/av vind istället för ”smooth sailing”. Hellre mycket vinande vind än minsta lilla turbulens.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det värsta med turbulensen är att det är så på/av vind istället för ”smooth sailing”. Hellre mycket vinande vind än minsta lilla turbulens.
Visst, turbulens är en glädjedödare. Det värsta jag kört i den vägen var en CB 900F2 med den där lilla uppåtflärpen på kåpglaset - rent fruktansvärd!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Nu är Kurt-Olsson aka ”T7 Vindtunnel-experten” i farten igen!

Har beställt raisers och ska testa med en liten skärm bakom vindrutan som ska förhindra undertryck samt använda min sportruta lite högre och vinklad som jag hoppas ge ett jämnare luftflöde. Det finns fästen som gör att man kan vinkla rutan lite mer också, som vissa andra adv har.

Ska ut och gäsa imörra och se hur det funkar. :)

Bifogat

• 0E2CFECB-135B-4BC5-A646-85AF9879A70C.jpeg
    0E2CFECB-135B-4BC5-A646-85AF9879A70C.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 11

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Det där är ju helt optimalt! Lagom med gegga och brötighet! Men saaatan vad lätt det är att lägga framhjulet i lera med rally-ostarna.

Dock var jag närmast att lägga hojen sist när jag kom till ett hus där vägen delade sig, glodde på kartan och kunde inte bestämma om jag skulle köra höger eller vänster så slutade med att jag körde rakt fram och nöp bromsen för hårt i trädgården vid huset hahah

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC