Yamaha Ténéré 700

Det där är ju helt optimalt! Lagom med gegga och brötighet! Men saaatan vad lätt det är att lägga framhjulet i lera med rally-ostarna.

Dock var jag närmast att lägga hojen sist när jag kom till ett hus där vägen delade sig, glodde på kartan och kunde inte bestämma om jag skulle köra höger eller vänster så slutade med att jag körde rakt fram och nöp bromsen för hårt i trädgården vid huset hahah

Fram går rätt bra, värre med sidleds fästet bak med de stora klackarna
Haha ja det gäller att va med och bestämma sig innan det svänger mötte en jeep på en smal skogsväg igår och han tittade vänster och slängde ut en burk när jag kom åkande så hade det inte varit lite bredare på vägen precis när vi möttes så hade jag suttit i hans grill! Fick slänga mig ut på sidan med fotbromsen i bott men han bara körde vidare


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vindtesterna fortsätter.

Detta kan konstateras:
Vinkeln på toppen på OEM rutan försömrar kraftigt och ger lite turbulens pga hårdare brytning. Min sportis som är rundad och jämn ger jämt flöde på toppen.

Detta är avklarat. Problemet med T7:an är inte höjden utan sidorna samt hur vinden bryts vid handtaget.

Vissa rapporterar förbättring utan speglar. Jag kör utan helt endast med en liten trail spegel.

Nu när jag kör i 80km/h i runt 13-15m/sek vind så har jag 0 turbulens i mitten av hojen och mot mitt visir. Däremot är all problematik nu sidorna och hur vinden bryts mot handtagen/koppling/broms/handtagskydd.

99% av all min turbulens ligger nu strax bakom öronen på sidorna. I mitten av hojen är det knäpptyst.

Ska göra provisoriska sidoskydd och ge mig ut igen.

Tips: Håll handen som på bilden så försvinner min turbulens kraftigt vid vänster öra.
 

Bifogat

  • 6B1C44C2-005D-488B-BFCA-0686D77FB3A7.jpeg
    6B1C44C2-005D-488B-BFCA-0686D77FB3A7.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 25
  • F2C63141-2C83-407F-8289-5A1B0A4A1E73.jpeg
    F2C63141-2C83-407F-8289-5A1B0A4A1E73.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 24
Ut igen fast utan handtagsskydd, ger klar förbättring. Men jag hävdar att största problemet är att vinden kommer in från sidorna upp mot hjälmen.
 

Bifogat

  • C8877371-3AAA-48D3-8059-24E37CDF0055.jpeg
    C8877371-3AAA-48D3-8059-24E37CDF0055.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 18
Låt oss prata sadlar.

Jag fick förklarat för mig på Yamaha Center att om man köper en rally edition, så är sadeln som följer med samma höjd och stoppning som standardsadeln men i ett stycke och inte tvådelad.

I tillbehörslistan finner jag två rallysadlar. En som höjer ca 20mm och en runt 45mm.

Stämmer allt här ovanför så finns det tre rallysadlar att välja mellan, vilket kan röra till det om man letar begnanat och säljaren (eller köparen) inte har koll på vilken av de tre sadlarna som saluförs.

Har jag rätt eller fel?
 
Det var nyheter att rallyn skulle ha samma typ av stoppning som den vanliga tvådelade. Min uppfattning var att Rally seat är högre och hårdare. Jag kommer satsa på den högsta då det är skönt att minska avståndet mellan sitt och ståläget.
 
Låt oss prata sadlar.

Jag fick förklarat för mig på Yamaha Center att om man köper en rally edition, så är sadeln som följer med samma höjd och stoppning som standardsadeln men i ett stycke och inte tvådelad.

I tillbehörslistan finner jag två rallysadlar. En som höjer ca 20mm och en runt 45mm.

Stämmer allt här ovanför så finns det tre rallysadlar att välja mellan, vilket kan röra till det om man letar begnanat och säljaren (eller köparen) inte har koll på vilken av de tre sadlarna som saluförs.

Har jag rätt eller fel?
Rallyn har högre sitthöjd mot en standard (895 vs 875mm). Och då det bara är sadeln som skiljer dem från varann av de detaljer som kan påverka sitthöjden, så borde den sadeln ju vara högre.
 
Rallyn har högre sitthöjd mot en standard (895 vs 875mm). Och då det bara är sadeln som skiljer dem från varann av de detaljer som kan påverka sitthöjden, så borde den sadeln ju vara högre.
Det du säger låter rimligt.
Det var nyheter att rallyn skulle ha samma typ av stoppning som den vanliga tvådelade. Min uppfattning var att Rally seat är högre och hårdare. Jag kommer satsa på den högsta då det är skönt att minska avståndet mellan sitt och ståläget.
Det var vad jag hörde. Kan inte bekräfta själv. Jag behöver också ha den högre av dom som finns tillgängliga.
 
Finns 2 versioner av rallysadeln, den som följer med när du köper rally versionen som är 20mm högre och en eftermarknads rallysadel som 35mm högre än en standard sadel om jag inte minns fel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Okej Nu har jag köpt Haidenau k60 scout. Ett 50/50 däck. Inte bästa greppet, men håller typ över 1000mil. Orkar inte byta däck flera gånger per säsong.

Hade rally str innan som satt på original. Efter drygt 600 mil är det inte mycket fäste på grus bak men på asfalt hade det klart funkat en stund till. Mest intresserad av grus/offroad körning nu eftersom jag inte kört det innan så gick för ett däck med bäst fäste där istället för asfalt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top