Yamaha Ténéré 700

Ja där har vi vårt problem. Vad gör vi av våra små söta hojar den dagen vi "viker runt hörnet"?
Vem vill ta hand om dem när de inte ens är intresserade av dem? Men som sagt, att "hitta ett bra framtida hem." Vad är det, en stiftelse av nåt slag, eller?
Jag kan ta dem. Behöver något att såga i för nästa scrambler/bobber/tracker-bygge
 
JAAAAAAAA!!!!!!!!

Min sambo kläcker ur sig att hon ska till Falsterbo och se nån fjantig hästtävling och övernatta med hästligan!

Vad innebär detta för Kurt-Olsson?!???

A: 24h x 2 inklusive tältning med mig själv i naturen!
B: Se A
C: Se B

Kan någon säga Vänern runt i skogen!!!!!

Man, nature and machine!
 
Last edited:
JAAAAAAAA!!!!!!!!

Min sambo kläcker ur sig att hon ska till Falsterbo och se nån fjantig hästtävling och övernatta med hästligan!

Vad innebär detta för Kurt-Olsson?!???

A: 24h x 2 inklusive tältning med själv i naturen!
B: Se A
C: Se B

Kan någon säga Vänern runt i skogen!!!!!

Man, nature and machine!
:) Fortsätt norrut i Värmland/Dalarna istället för dom krokiga grusvägarnas skull
 
Vi svänger höger och beslutar oss för att köra TET sektion 2b. Säkert en massa bommar men har man tid finns det plats för omvägar.
 

Bifogat

  • 5809B734-45C7-4A54-B002-17AF792A1516.png
    5809B734-45C7-4A54-B002-17AF792A1516.png
    5 MB · Visningar: 35
Sånt man drömmer om! :tummenupp

Men hur känns hojen på såna vägar/stigar, det är ju ändå ~200 kg att hantera?
Jag är helt rookie på detta segment men har tagit det lugnt och arbetat upp tempo sakta. Inga som helst problem att köra offroad med denna hojen. När jag är nära att vurpa så är det när jag står still och ska vända skarpt eller liknande. I terräng med lite fart är hojen väldigt lätt.

Mitt enda ”close call” med fart denna tur är när man blir kaxig och tror man är Pol Tarres och ska gasa och sladda så var det nära att jag drog ner i diket. Men helt pga mig och inte hojen. Haha
 
Jag är helt rookie på detta segment men har tagit det lugnt och arbetat upp tempo sakta. Inga som helst problem att köra offroad med denna hojen. När jag är nära att vurpa så är det när jag står still och ska vända skarpt eller liknande. I terräng med lite fart är hojen väldigt lätt.

Mitt enda ”close call” med fart denna tur är när man blir kaxig och tror man är Pol Tarres och ska gasa och sladda så var det nära att jag drog ner i diket. Men helt pga mig och inte hojen. Haha
Precis, det är när det går sakta och man inte har gyroverkan från hjulen till hjälp som saker kan hända. Allra helst är det då en grop där man tänkt att stötta med foten...
Bra att du tar allt i din takt.
 
Precis, det är när det går sakta och man inte har gyroverkan från hjulen till hjälp som saker kan hända. Allra helst är det då en grop där man tänkt att stötta med foten...
Bra att du tar allt i din takt.
Precis! Sen mötte jag en traktor och skulle vända för att inte störa han. Slutade med att jag kämpade med vändningen i 10min med traktorn stående framför med en garvande chaufför. Det går inte att backa en 200kg mc med tårna släpandes på rullgrus! Haha Men den bjuder jag på!

 
Ny campingtur imorgon med sidoväskor!
Premiumgalon från xlmoto.
Jag tror de funkar utmärkt dock. :)




Review kommer på Torsdag!

Köpte även nytt tält, sovsäck och liggunderlag. Dvs allt som jag hade från Biltema och var missnöjd med! Hahah

Några campingmål:

Inte frysa
Inte ont i ryggen
Inte rädd för björn

Fan vad nöjd jag är att jag köpte offroad! Halva nöjet är att tälta, just nu kanske tom roligare än hojkörningen (om det inte är fett traktorspår med sand hehe) och kan man då kombinera dessa = mumma.
 
Sånt man drömmer om! :tummenupp

Men hur känns hojen på såna vägar/stigar, det är ju ändå ~200 kg att hantera?

Det går utmärkt med 2up och packning på en 1200GSA… övar man så är det inte problematiskt med någon hoj. Vissa måste man öva lite mer med bara (GoldWing osv)
 
Väskorna installerade!
Man får vad man betalar för och för 750:- är jag nöjd.

Litar inte på spännena ovanpå (de som ställer avståndet mellan väskorna). Det enda dåliga. Jag gillar att de är lite mindre då jag oftast kör endagsövernattningar. Snygga som satan på min hoj. Bra väskor att öppna / stänga.
Mycket bra att fästa i bakre fotpinnarna.

Svårast att spänna där bak för att förhindra att packningen flyger upp i luften när jag hoppar 2-3m höjd inskogen med hojen hohoh!

betyg 3/5. Men jag är supernöjd änsålänge.
 

Bifogat

  • 700FD52C-9B8F-41AE-A86C-97D747D9CE0A.jpeg
    700FD52C-9B8F-41AE-A86C-97D747D9CE0A.jpeg
    4 MB · Visningar: 47
  • DB11459F-4C4F-4574-9BDA-8624AA35140F.jpeg
    DB11459F-4C4F-4574-9BDA-8624AA35140F.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 48
Det går utmärkt med 2up och packning på en 1200GSA… övar man så är det inte problematiskt med någon hoj. Vissa måste man öva lite mer med bara (GoldWing osv)
Jovisst, allting går ju... Jag släpade min XT 550 runt den lokala enduroslingan nästintill dagligen, hojk*t som man var i början. I skinnställ och integralhjälm!
Tänkte mest om man orkar rädda de 200 kilona, när framhjulet halkar iväg över en hal granrot.
 
Väskorna installerade!
Man får vad man betalar för och för 750:- är jag nöjd.

Litar inte på spännena ovanpå (de som ställer avståndet mellan väskorna). Det enda dåliga. Jag gillar att de är lite mindre då jag oftast kör endagsövernattningar. Snygga som satan på min hoj. Bra väskor att öppna / stänga.
Mycket bra att fästa i bakre fotpinnarna.

Svårast att spänna där bak för att förhindra att packningen flyger upp i luften när jag hoppar 2-3m höjd inskogen med hojen hohoh!

betyg 3/5. Men jag är supernöjd änsålänge.
:tummenupp Det du ska vara noga med är att dom sitter så dom inte vrider sig och hamnar mellan hjul och sving om det är ojämn vikt i dom :crash det är spännande ?
 
:tummenupp Det du ska vara noga med är att dom sitter så dom inte vrider sig och hamnar mellan hjul och sving om det är ojämn vikt i dom :crash det är spännande ?
Det funkar klockrent att spänna dem fram i bakre fotpinnarna sen ett band där bak som gör att de inte fladdrar. Det enda jag är liite skeptisk mot som jag ska ha koll på är de spännband som går uppe som bestämmer avståndet mellan väskorna. De kanske töjer sig 2-3 cm om det skumpar mycket. Jag ska se om jag kan använda kardborrebanden som följde med också som backup.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top