Yamaha Ténéré 700

Meine damen und herren. Då blev man av med oskulden. Första gången jag lär mig åka bakhjul! Riktigt kul är det. Följde denna jedi-master.

Med rallysadeln är det bara hoppa bak lite och sendan preload och gas på det så är vi i luften. Har bara kört på ettan men misstänker att detta går att göra med tvåans växel med. :)

Det var säkert en informativ video, men jag kunde inte sluta stirra på stegrarinstruktörens offroadpyamas! Det var nog bland det snuskigaste jag sett i MC-klädväg!

Last edited:

Tenere 700 är oerhört lätt att köra på bakhjulet med.
JAg är egentligen inte speciellt bra på det, men med t7an så kan jag nu åka väldigt långt på bakhjulet.

Hej. Vem säljer innerslang...haft svårigheter att hitta i sverige o behövs för offroad däcken.
Svårt att hitta i Sverige?
Det sitter väl 18" och 21" på Teneren och det borde väl varenda crosshandlare ha på hyllan?
Annars finns det hos Dexon tex.

Jag söker också efter en bra slang som man kan ha med som backup ifall man får punka.

Jag söker också efter en bra slang som man kan ha med som backup ifall man får punka.
Dessa slangar håller bra för enduroåkare med knappt 1bar däcktryck.

Tack! Har inte orkat leta så detta var perfekt.

Men fifan vilket pris, är slang så dyrt?

Känns som michelins tjockslang varit prissatt så senaste 10 åren ,som det nedsatta hos min lokala men du gör ju inte slut på en slang till ett däck oftast heller utan dom går ett antal däck
Jaha, okej. Men vid punka, lagar man eller köper ny slang?

Jaha, okej. Men vid punka, lagar man eller köper ny slang?
Jag lagar inte utan byter oftast , 4mm slang är ju främst skogskörning med och lågt tryck då är det genomslagspunka eller nåt som gått igenom som ställt till Punkan , lagar jag så går dom till finndubbskörning eller som reservslang .
lagar på Grustur händer på plats men går fortare att byta slang än att göra rent och vulka en bot på en skitig slang särkilt om du ändå fått skit mellan däck ock fälg .
Det är ju inte så att slang går sönder i massor så priset är inget jag reagerar på.
En tenere kör du väl såpass högt tryck så genomslag riskerar du inte heller

Jag skulle inte välja en tjock, tung och dyrare rejsslang till en gathoj.

Men man ska nog välja någon märkesslang ändå för jag har dålig erfarenhet av konstiga punkteringar med biltemaslangarna.
Spräckt slang vid tillfällen då man inte alls förväntat sig genomslag och lite för många gånger.

Jag går i tankarna om att byta in min Fazer 600 emot en Tenere 700 men jag undrar om T7:an är godkänd för privat uppkörning?

Det som jag inte riktigt begriper är att när jag läser specs så står det att Teneren har en max effekt på 54kW men under uppkörning måste motorcykeln ha "en nettoeffekt av minst 50 kW". Kan någon förklara hur det fungerar?

Jag går i tankarna om att byta in min Fazer 600 emot en Tenere 700 men jag undrar om T7:an är godkänd för privat uppkörning?

Det som jag inte riktigt begriper är att när jag läser specs så står det att Teneren har en max effekt på 54kW men under uppkörning måste motorcykeln ha "en nettoeffekt av minst 50 kW". Kan någon förklara hur det fungerar?
Alla hojar är väl godkände men däremot vissa ej lämpliga. T7:an är inte bästa nybörjarhojen om du frågar mig att köra upp på. Tung och hög.

Teneren har 72 hästar om jag inte minns fel. Inget tryck man flyger av sadeln med men helt ok för att busa med. Ingen R1.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back