Yamaha Ténéré 700

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Precis skaffat en T7 och är riktigt nöjd över den åkglädje som har kommit tillbaka efter allt för stora och tunga cyklar. Senaste var en Super tenere 1200-18 med väskor och allt och kan ju säga så mycket att jag uppskattar den bantningen på ca 70kg och vad det innebär att hantera.
Nu väntar idag övernattning i skog och senare under veckan lite längre åkning med den nye.
Kan tipsa om att Yamaha har släppt nyligen deras egna högre ruta som jag beställt och kanske får under veckan

Nullsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2023
Hoj
1999 Yamaha FZS 600 Fazer
Alla hojar är väl godkände men däremot vissa ej lämpliga. T7:an är inte bästa nybörjarhojen om du frågar mig att köra upp på. Tung och hög.

Teneren har 72 hästar om jag inte minns fel. Inget tryck man flyger av sadeln med men helt ok för att busa med. Ingen R1.
Jag provsatte den och kunde ha båda fötterna platt i marken, att den var hög kändes utan att provköra den riktigt bra då jag satt upp rakt i jämförelse med Honda CB650F som jag kör med körskolan. Kollade snabbt på nätet och det verkar som att dem väger nästan samma.

Hört ifrån bland annat läraren på körskolan att den eventuellt ska vara lättare att köra upp med då den har bra vrid och höjden underlättar i manöver banorna.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag provsatte den och kunde ha båda fötterna platt i marken, att den var hög kändes utan att provköra den riktigt bra då jag satt upp rakt i jämförelse med Honda CB650F som jag kör med körskolan. Kollade snabbt på nätet och det verkar som att dem väger nästan samma.

Hört ifrån bland annat läraren på körskolan att den eventuellt ska vara lättare att köra upp med då den har bra vrid och höjden underlättar i manöver banorna.
Absolut inga problem att köra upp med en T7. Gillar du hojen så inga problem. Väldigt enkelt att göra garagevändning etc med en T7 då den är mjuk och fin och har bra koppling reglage etc.

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
När jag drog iväg med tält för att övernatta i det fria, så ville jag testa den nya hjälmen som kom idag (Scorpion ADX 2) Jag kommer ifrån en Schuberth c3 basic som referens och jösses så tyst den nya var!
Alla problem jag hade med vindbrus i den gamle var som bortblåsta ( he he) i denna. Vete tusan om jag behöver en ny ruta kan jag säga.

Bifogat

• 20230918_184604.jpg
    20230918_184604.jpg
    1.4 MB · Visningar: 28

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
När jag drog iväg med tält för att övernatta i det fria, så ville jag testa den nya hjälmen som kom idag (Scorpion ADX 2) Jag kommer ifrån en Schuberth c3 basic som referens och jösses så tyst den nya var!
Alla problem jag hade med vindbrus i den gamle var som bortblåsta ( he he) i denna. Vete tusan om jag behöver en ny ruta kan jag säga.
Hade samma upptäckt när jag gick ifrån Caberg evo till Ls2. Vissa hjälmar rä bara för dåliga på att isolera ljud.

Tips. Kör alltid med buff oavsett väder, hjälper väldigt mycket emot vindljud.

Fasen vad najs med tält och eld i det fria! Jag måste fan hinna iväg snart en gång till innan det blir för kallt.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Ska införskaffa ett par barkbusters vps, men vilken färg ska jag ha till min rally edition - 22? Känns som det mesta passar, helsvart, svart med vit text, röd vita med vit text eller vit svarta med svart text? Beslutsångest!
IMG_20230921_235728.jpg

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Har samma funderingar, men kör nog med helsvart på min. ( färgen är den grön/svarta här)
På din vita så skulle jag nog köra med svart med vit text.

Last edited:

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Har kollat på nya kängor och blir osäker.

Vad har ni på er och vad skulle ni rekommendera om och när man och brötar på stigarna? Kör nu en ren touring stövel som har för klent skydd.
Bekväma visst,men vill nog försöka undvika fotskada så långt det går.

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Hoj
MT-09 2021
Har kollat på nya kängor och blir osäker.

Vad har ni på er och vad skulle ni rekommendera om och när man och brötar på stigarna? Kör nu en ren touring stövel som har för klent skydd.
Bekväma visst,men vill nog försöka undvika fotskada så långt det går.
Kör själv med Sidi Adventure 2. Bekväm, snygg, lagom hög. God kvalitet! ?

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Test av ny ruta från Yamma.

Bättre men inte amazing. Körde runt 100-110km/h och om jag sjönk ihop 2cm eller lutade mig framåt 10cm blev det ok.
Tyckte också den skyddade överkropp bra,men öronproppar behövs fortfarande.
Lite känslig där.

Bifogat

• 20230922_163619.jpg
    20230922_163619.jpg
    3 MB · Visningar: 25
  • 20230922_082607.jpg
    20230922_082607.jpg
    3.4 MB · Visningar: 25
  • 20230922_163259.jpg
    20230922_163259.jpg
    1.6 MB · Visningar: 25

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag går i tankarna om att byta in min Fazer 600 emot en Tenere 700 men jag undrar om T7:an är godkänd för privat uppkörning?

Det som jag inte riktigt begriper är att när jag läser specs så står det att Teneren har en max effekt på 54kW men under uppkörning måste motorcykeln ha "en nettoeffekt av minst 50 kW". Kan någon förklara hur det fungerar?
T7an är godkänd för uppkörning.
Den klarar effektkravet på över 50kW, har för mig att det finns ett viktkrav också? Oavsett så är det inga problem, men om du kört mycket med din 600 så vill du nog öva mycket lågfart och högfart med T7an.
De beter sig inte riktigt likadant i högfarten och tyngdpunkten ligger högre på T7an i lågfarten.
Jag körde upp på MT07 och hade inte grejat uppkörningen om jag bytt till T7 tätt inpå uppkörningstillfället.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Vart köpte du kort ruta och wind side deflectors?
Måste testa igenom alternativen här och kanske ta en runda utan ruta,för se vad som händer.
Jag köpte puig sportscreen. Testade även sidedeflectors både uppe och de på sidan. Om du vill så kan du få köpa mina gamla för en symbolisk summa om du vill testa?

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Jag köpte puig sportscreen. Testade även sidedeflectors både uppe och de på sidan. Om du vill så kan du få köpa mina gamla för en symbolisk summa om du vill testa?
Låter den tanken hänga och får tacka för det generösa förslaget!

Beställde idag via Amazon sådana "sliders" som kan justera befintlig ruta med 10cm, men de kommer först i mitten av okt.
Testade en annan grej idag med att försöka förstå vart vinden kommer ifrån, i hastighet runt 90km/h.
Såg nog redigt märkligt ut när jag for ut med armar och ben för att hitta vart tusan turbulensen kommer ifrån och konstigt nog vart det tystare i hjälmen när jag gjorde en fet "man spread" och knäna pekade ut 45 grader...manligt som bara den :cool:
En kan säkert tycka att det här är höjden av onödighet "- kör bara och i med plupparna för faen!"
Men jag blir så störd över vindbrus i längre sträckor och högre hastigheter, så ska det bli NordKapp nästa år utan Tinnitus, så då gäller det att hitta min sweetspot.

När man sedan kör på stigar och härliga mindre vägar, så står jag mest bara och njuter av vinden och dofterna av Svensk Urskog, gott!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring