Yamaha Ténéré 700

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Någon som kört både T7 och ktm's gamla 990? Jag har bara kört ktm och är nyfiken på hur lika dom är

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Hoj
MT-09 2021
Någon som kört både T7 och ktm's gamla 990? Jag har bara kört ktm och är nyfiken på hur lika dom är
Inte riktigt den erfarenheten som efterfrågas men jag tycker T7 är ganska lik KTM 690 i körstilen. Lite mer topptung men väldigt lekfull och snäll. Betydligt mycket mer inbjudande än exempelvis BMW 850GS. ?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Ni som är typ 190cm och åker T7, vad har ni gjort för förändring för en bättre stående position? Styrhöjare som är/går att vinkla framåt?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ni som är typ 190cm och åker T7, vad har ni gjort för förändring för en bättre stående position? Styrhöjare som är/går att vinkla framåt?
Du kan kolla här där "gud" förklarar det här med körställning :)

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Har beställt Michelins 4mm tjockslang till min T7.
Tänker jag fel om jag vill ha så underhållsfritt som möjligt inför TET och Nordkapp nästa år?
Om inte annat så får jag lära mig att brottas med slangarna i garaget innan jag ger mig ut ?
Kört mycket båge genom åren,men faktiskt aldrig fixat en punktering ännu.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har beställt Michelins 4mm tjockslang till min T7.
Tänker jag fel om jag vill ha så underhållsfritt som möjligt inför TET och Nordkapp nästa år?
Om inte annat så får jag lära mig att brottas med slangarna i garaget innan jag ger mig ut ?
Kört mycket båge genom åren,men faktiskt aldrig fixat en punktering ännu.
Kört 1500 mil på orginalslangarna utan bekymmer. Kört tungt lastat i 600mil med passagerare i sommar. Det är nog viktigare vilka däck du väljer. Nordkap är det ju asfalterat till. Jag var dit förra sommaren.
Får du en skruv i däcket så lär ingen slang hjälpa.
Du kanske borde titta på att göra fälgarna slanglösa? då kan man enkelt plugga däcket med ett vanligt pluggkit.

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Skit,det låter som om jag köpt dyr slang i onödan..
Men något lär de ändå vara bra på, så de åker nog i ändå.
Åkte du mest asfalt uppåt, eller följde du TET så långt det gick? Jag hade en förhoppning att se så lite folk som möjligt och tälta vid lämpliga ställen under resan. Så ju längre norr jag kommer,desto bättre.
Sedan kanske Nordkapp är en turistfälla utav stora mått,så det målet är inte det viktigaste alls,bara en prick på min lista.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Skit,det låter som om jag köpt dyr slang i onödan..
Men något lär de ändå vara bra på, så de åker nog i ändå.
Åkte du mest asfalt uppåt, eller följde du TET så långt det gick? Jag hade en förhoppning att se så lite folk som möjligt och tälta vid lämpliga ställen under resan. Så ju längre norr jag kommer,desto bättre.
Sedan kanske Nordkapp är en turistfälla utav stora mått,så det målet är inte det viktigaste alls,bara en prick på min lista.
Tror tyvärr det enda som händer med tjockslang är att du får tyngre hjul= sämre vägegenskaper.
Jag bor ju i Piteå så jag har kört e4/e10 till Pajala, och från Pajala så går TET efter asfalt hela vägen upp till Nordkap. Om jag inte minns helt fel.
Kört endel TET i bådde sverige och Norge. Man skulle klarat sig med gatdäck i stort sett överallt. Det är endast om man vill köra ända fram till vindskydd och liknande som man kan behöva mer mönster. PS. jag skulle ände rekomendera bra grusdäck för det är ändå för det mesta löst underlag.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Jag kollade nu och från Muoneo i Finland går teten upp till Nordkap.

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
Jag tackar för tipset om TET, men det här med slangen retar mig..
Fasen att jag inte kollade upp det här lite mera.
Tjock slang på ingående iaf.
Lägger ev. ut dem i säljtråden snart

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tackar för tipset om TET, men det här med slangen retar mig..
Fasen att jag inte kollade upp det här lite mera.
Tjock slang på ingående iaf.
Lägger ev. ut dem i säljtråden snart

Du ska väl ändå ha med dig reservslang? Stoppa dom i korvlådan

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Japp, reserv måste nog med, kanske räcker med en 21"?
21 funkar hjälpligt bak men hade nog föredragit en ”normal ” slang som reserv på långresa för att spara plats för packning , har en 21 i packningen på längre gruskörning plus lagningssats järn o 2x kolsyrepatron å det som behövs för att få loss hjulen i båda ändarna

spicata

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2023
Hoj
Yamaha T7
21 funkar hjälpligt bak men hade nog föredragit en ”normal ” slang som reserv på långresa för att spara plats för packning , har en 21 i packningen på längre gruskörning plus lagningssats järn o 2x kolsyrepatron å det som behövs för att få loss hjulen i båda ändarna
Låter förnuftigt att hålla nere volym och vikt.
Såg en Youtube film om just Michelin Ultra och bara kartongen såg ju ut att behöva en släpvagn pga storleken, så tack för lite tips som styr mig åt rätt håll!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror det nämnts i tråden om offroaddäck ( kan minnas fel) att tjock slang bygger upp mer värme i däcken som kanske ibland rent av vara skadlig för däcken.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring