Yamaha Ténéré 700

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Låter förnuftigt att hålla nere volym och vikt.
Såg en Youtube film om just Michelin Ultra och bara kartongen såg ju ut att behöva en släpvagn pga storleken, så tack för lite tips som styr mig åt rätt håll!
Jag har länkat tidigare i denna tråden till filmer hur man gör ekerfälgar slanglöst. Har tänkt göra det länge på min egen men inte haft tid ännu. Jag tror nämligen att slanglöst är vägen att gå, då man dels slipper demontera däcket vid punka och endast behöver ha med sig ett plugkit. Och om man mot förmodan behöver byta däck i fält. Så är risken noll att man fuckar upp en slang. Är själv en slarver som aldrig ids ta med mig nå verktyg alls nästan. Att hamna i trubbel och lösa det när det isf inträffat är ju en del av äventyret ?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tror det nämnts i tråden om offroaddäck ( kan minnas fel) att tjock slang bygger upp mer värme i däcken som kanske ibland rent av vara skadlig för däcken.
Ja det stämmer nog om du ska långtoura-har aldrig kört nåt annat än tjockslang själv men Max 50 mil på en dag som extremast mer ofta 10-25 eller kortare och hellre brötigt än högfart på grus

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ja det stämmer nog om du ska långtoura-har aldrig kört nåt annat än tjockslang själv men Max 50 mil på en dag som extremast mer ofta 10-25 eller kortare och hellre brötigt än högfart på grus
+1
Oavsett hur mkt värme som än genereras/tyngre hjul så har jag kört med tjockslang i alla mina grusmoppar!
De få nackdelarna överväger med råge(!) att köra punka mitt ute i ingenmansland och fibbla där.
Å andra sidan så har jag sällan kört över 40 mil på en o samma dag

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jahap mina damer och herrar. Dags för olje och filterbyte och mutterbricka byte på min baby.

Just sayin...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Nä! Nu jävlar är abstinensen för stor!
Efter att ha kollat på the seeker 3 så har jag bestämt mig för att tälta med Terminator 7:an Fredag till Lördag. (Imorgon)

Plan:
Fredag 16:00 avfärd.
Det får bli mörkerkörning i regn så långt in i skogen man kna köra grus.
18-19:00 nkomst vindskydd.

Får bli pannlampa och testa att göra allt i mörkret. Regn och lite kallare men vad fan, så får det bli. Efter jag körde i stormen Hans i Norge med mina std däck så är jag betydligt tuffare att slira runt i blöt skog numera.

Nu behöver jag fan lite pepp härifrån så man inte blåser av planen och hamnar framför dumburken o soffan! :)

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Någon som kört både T7 och ktm's gamla 990? Jag har bara kört ktm och är nyfiken på hur lika dom är
Inte kört 990SM men 950SM
Helt olika hojjar på alla sätt och vis, KTM känns mer som en huligan hoj medans T7 är betydligt vuxnare och sävligare i sitt beteende.
Motorerna är även de otroligt olika, KTM känns som en raket motor jämfört med T7 men T7 motorn har en mycket finare/mjukare gång och är betydligt behagligare vid körning. Är stor skillnad på både effekt och moment i motorerna, innebär inte att T7 upplevs som slö dock om växellådan används.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nä! Nu jävlar är abstinensen för stor!
Efter att ha kollat på the seeker 3 så har jag bestämt mig för att tälta med Terminator 7:an Fredag till Lördag. (Imorgon)

Plan:
Fredag 16:00 avfärd.
Det får bli mörkerkörning i regn så långt in i skogen man kna köra grus.
18-19:00 nkomst vindskydd.

Får bli pannlampa och testa att göra allt i mörkret. Regn och lite kallare men vad fan, så får det bli. Efter jag körde i stormen Hans i Norge med mina std däck så är jag betydligt tuffare att slira runt i blöt skog numera.

Nu behöver jag fan lite pepp härifrån så man inte blåser av planen och hamnar framför dumburken o soffan! :)
Ser fram emot bilder!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Lock and load

Nytt för denna resa.

Liten fällbar såg så man kan fixa ved. Nu när det är blött kan man ju elda lite. Har tom med mig tre vedträn.

Fördelen med att resa när det är kallare är att man alltid har på sig alla kläder så det finns gott om plats i väskorna.

Kör nu med vätskeblåsa, så grymt och det funkar skitbra med nya hjälmen.

Bifogat

• IMG_20231103_144706.jpg
    IMG_20231103_144706.jpg
    2.8 MB · Visningar: 28

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Landat i vindskyddet!
Att köra hoj i skogen i totalt mörker är nästan bara dumt faktiskt. Inte mycket man ser med oem lyset.

Vindskyddet är brutalt najs så där vinner jag dock!

Hade det regnat hade jag åkt hem. Nu blev det jackpot med fint väder och 8 grader nu på kvällen

Bifogat

• IMG_20231103_175320.jpg
    IMG_20231103_175320.jpg
    1.8 MB · Visningar: 39
  • IMG_20231103_174652.jpg
    IMG_20231103_174652.jpg
    1.7 MB · Visningar: 39
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hjälmlampa är grejen i mörker -lyser dit du vill se och glömmer nån mötande helljuset på har man motmedel att kräma på ?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Landat i vindskyddet!
Att köra hoj i skogen i totalt mörker är nästan bara dumt faktiskt. Inte mycket man ser med oem lyset.

Vindskyddet är brutalt najs så där vinner jag dock!

Hade det regnat hade jag åkt hem. Nu blev det jackpot med fint väder och 8 grader nu på kvällen

Tycker det är underbart befriande med folk som GÖR saker. Dumma grejer, eller i vart fall på dumma tider av året.

Som kommer iväg. Själva! Som inte är beroende av folk omkring sig.
Egentid är viktigt, underskattat och svåröverkomligt för de flesta i dagens samhälle. Hatten av till dig, K-O!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Tycker det är underbart befriande med folk som GÖR saker. Dumma grejer, eller i vart fall på dumma tider av året.

Som kommer iväg. Själva! Som inte är beroende av folk omkring sig.
Egentid är viktigt, underskattat och svåröverkomligt för de flesta i dagens samhälle. Hatten av till dig, K-O!
Tack som fasen och det kunde varit jag som skrev ditt inlägg. Allt som inte blir en kväll i soffan är ju liksom en vinst.

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Coolt som satan ju! ?

Tomlund-83

Medlem
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
Yamaha tenere 700 rally - 22
Nån som har ett tips på prisvärda handskar nu när det börjar bli kallare, gärna vind och vattentäta.?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring