Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Angående kortare framgaffel... Trodde att man var tvungen att korta av innerbenet men efter lite sökning i forumet så hittade jag denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154416&highlight=framgaffel

Enligt den så ska man kunna lägga in en distans så att gaffeln inte fjädrar ut fullt. MEN det jag inte fattar är var distansen ska placeras?? :va Tips någon? Bifogar sprängskiss på min gaffel...

ps. har aldrig plockat isär en gaffel och än mindre kortat av en så tänkte läsa på lite först... :D ds.

Bifogat

• YA4297_34.gif
    YA4297_34.gif
    20.4 KB · Visningar: 175

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
Angående kortare framgaffel... Trodde att man var tvungen att korta av innerbenet men efter lite sökning i forumet så hittade jag denna tråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154416&highlight=framgaffel

Enligt den så ska man kunna lägga in en distans så att gaffeln inte fjädrar ut fullt. MEN det jag inte fattar är var distansen ska placeras?? :va Tips någon? Bifogar sprängskiss på min gaffel...

ps. har aldrig plockat isär en gaffel och än mindre kortat av en så tänkte läsa på lite först... :D ds.

Stoppade i 15cm långa distanser i min dr gaffel, dom sitter på
grejen längst ner i gaffelbenet, där borde sitta en liten kort fjäder också…gör distanserna så att dom fungerar som säte för fjädern,
skruva ihop ev behöver man kapa fjädrarna lite (inte på dr800 det sitter redan 10cm långa distanser i toppen på gaffelbenen bara att kasta väck och i med fjädrarna, man får väck "sagget" på köpet:tummenupp)
Jag använde att vässat kvastskaft+muttermaskin för att få isär gaffelbenen, då slipper man mecka runt med specialverktyg.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Stoppade i 15cm långa distanser i min dr gaffel, dom sitter på
grejen längst ner i gaffelbenet, där borde sitta en liten kort fjäder också…gör distanserna så att dom fungerar som säte för fjädern,
skruva ihop ev behöver man kapa fjädrarna lite (inte på dr800 det sitter redan 10cm långa distanser i toppen på gaffelbenen bara att kasta väck och i med fjädrarna, man får väck "sagget" på köpet:tummenupp)
Jag använde att vässat kvastskaft+muttermaskin för att få isär gaffelbenen, då slipper man mecka runt med specialverktyg.

Aha, tackar! 15cm!! Men det fanns ju lite att ta av på din hoj :)

Så "grejen" längs ner spärrar ytterläget på innerbenet & med hjälp av en distans flyttar man spärrläget om jag fattat det rätt? Om inget annat så fattar jag nog hur det funkar när jag väl skurvar isär det hela...

Går det åt en svarv för att tillverka distansen eller finns det enklare sätt?

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
det gäller bara att hitta en lämplig rörbit, ingen större precision krävs:)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
det gäller bara att hitta en lämplig rörbit, ingen större precision krävs:)

Lysande! Tackar! :tummenupp :) Blev lite orolig när jag läste i den andra gamla tråden att det skulle svarvas...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
på min z750 stoppa jag i en 3-5 cm lång distans.. kan de skilja så mycket?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När du kortar framgaffeln, så gör distanserna att hjulet inte kan hamna högre än med original längden.
Man måste dock tillse att det blir lite fjädringsväg kvar.
Sedan mäter man kompletta fjädringsvägen och ser till att det blir lagom häng.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
på min z750 stoppa jag i en 3-5 cm lång distans.. kan de skilja så mycket?

Ja tänkte sikta på ca 4cm... får prova mig fram lite (eller tänkte du på G13B's 15cm ;))

När du kortar framgaffeln, så gör distanserna att hjulet inte kan hamna högre än med original längden.
Man måste dock tillse att det blir lite fjädringsväg kvar.
Sedan mäter man kompletta fjädringsvägen och ser till att det blir lagom häng.

Perfekt Skrotnisse, lysande tips & svar som alltid! :tummenupp

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Kom en godisbit till med posten idag :tuttar

Ett varmt garage skulle sitta fint nu så att man kunde skruva lite utan att frysa... :huvet :D

(Mätaren hittade jag till ett bra pris på www.xs650shop.de... enda stället jag kunde en liten mätare med indikatorer till ett vettigt pris...)

Bifogat

• DSC00251.jpg
    DSC00251.jpg
    220.8 KB · Visningar: 197

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Risk för elfel?? :D

Har nu dragit om hela kabelstammen, blev mycket snyggare då jag gömmer den mer under tanken. Dvs lite jobb gjort efter att bilden togs. Eljobb = tråkjobb... :gnissla

Lite fundersam kring att stammen ligger lite lätt i kläm mellan tank och ram, får hoppas att det inte blir framtida elfel pga vibrationer och nötning...

Aja, ett litet steg framåt i alla fall :)

(BTW, nu såg jag att det flyttas lite byggtrådar till "hojbyggen"... ingen uppfattning om denna tråd borde vara där oxå. Hojta till i sådana fall.)

Bifogat

• DSC00254.jpg
    DSC00254.jpg
    223 KB · Visningar: 184

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Börjat fundera lite på lack... Lutar åt blanksvart med mattgrå stripes.

Angående stripes, vilket är enklast / snyggast, att lacka stripes ELLER att köra med klistrade stripes? :va

Sist nämnda skulle man kunna lägga klarlack över vid behov...

Lutar åt att låta en hobbylackerare som är duktig på att lackera bilar göra jobbet. Är lite osäker på hans erfarenheter vad gäller mc-lack och stripes...

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Börjat fundera lite på lack... Lutar åt blanksvart med mattgrå stripes.

Angående stripes, vilket är enklast / snyggast, att lacka stripes ELLER att köra med klistrade stripes? :va

Sist nämnda skulle man kunna lägga klarlack över vid behov...

Lutar åt att låta en hobbylackerare som är duktig på att lackera bilar göra jobbet. Är lite osäker på hans erfarenheter vad gäller mc-lack och stripes...

Stripes åtta dar i veckan !
Du lägger ju ändå först bas sen klarlack så det blir inget extrajobb.
Fördelerna är enorma.
Du kan se slutresultatet redan när du stripar och på så sätt slipper du att "aj fan blev det så där" efter du maskar av.
Svårt som fan att se eCkSaGt hur det blir när du maskar.
Absolut största fördelen är att du slipper skrika massa könsord och slänga verktyg i väggen då du upptäcker att maskeringen släppt på några ställen och du då fått färg där det absolut inte skulle vara !

Annan fördel är att en tunn stripe med några lager klaring över känns mycket slätare än en maskad kant som blir väldigt tydlig när du känner på den.

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Stripes åtta dar i veckan !
Du lägger ju ändå först bas sen klarlack så det blir inget extrajobb.
Fördelerna är enorma.
Du kan se slutresultatet redan när du stripar och på så sätt slipper du att "aj fan blev det så där" efter du maskar av.
Svårt som fan att se eCkSaGt hur det blir när du maskar.
Absolut största fördelen är att du slipper skrika massa könsord och slänga verktyg i väggen då du upptäcker att maskeringen släppt på några ställen och du då fått färg där det absolut inte skulle vara !

Annan fördel är att en tunn stripe med några lager klaring över känns mycket slätare än en maskad kant som blir väldigt tydlig när du känner på den.

SOLKART SVAR! :tummenupp :tummenupp Då kör jag på det!

Några tips om det ska var någon speciell kvalitet eller typ av stripes?

Jag tänkte annars kliva in hos den lokala dekalnissen och be om råd & produkter som lackeraren får slänga på... Tänkte kanske även be honom (dekalnissen) att fixa till en Yamaha-logga i samma kulör till sidan av tanken.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
SOLKART SVAR! :tummenupp :tummenupp Då kör jag på det!

Några tips om det ska var någon speciell kvalitet eller typ av stripes?

Jag tänkte annars kliva in hos den lokala dekalnissen och be om råd & produkter som lackeraren får slänga på... Tänkte kanske även be honom (dekalnissen) att fixa till en Yamaha-logga i samma kulör till sidan av tanken.

Ett klokt val är att folien ska vara tunn.
Loggor hittar du på Brandsoftheworld.com där finns alla Yammaloggor du kan tänkas vilja ha.

Be sen honom skära ca 5mm tunna ränder över hela foliebredden.
Ja va fan, eller snarare den bredd du vill ha på just dina linjer.
Tänk bara på att bredare stripe ju svårare är det att få till skarpa böjar då skiten vill vecka sig.
Då får du ex. antal meter stripe att leka med.
Testa sen med stripen på viken blank yta som helst så du får lite känsla på hur spänd du kan ha stripen när du lägger på den.
Spänd ska den vara så du inte klibbar ihop den men dra inte för mycket då töjer den sig och du får "midja" på linjen.

Upp med bilder på resultatet sen !:tummenupp

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Ett klokt val är att folien ska vara tunn.
Loggor hittar du på Brandsoftheworld.com där finns alla Yammaloggor du kan tänkas vilja ha.

Be sen honom skära ca 5mm tunna ränder över hela foliebredden.
Ja va fan, eller snarare den bredd du vill ha på just dina linjer.
Tänk bara på att bredare stripe ju svårare är det att få till skarpa böjar då skiten vill vecka sig.
Då får du ex. antal meter stripe att leka med.
Testa sen med stripen på viken blank yta som helst så du får lite känsla på hur spänd du kan ha stripen när du lägger på den.
Spänd ska den vara så du inte klibbar ihop den men dra inte för mycket då töjer den sig och du får "midja" på linjen.

Upp med bilder på resultatet sen !:tummenupp

Loggotips = toppen!

Hängde inte riktigt med på "ränder" & 5mm. Menar du bara att han ska skära upp önskad bredd på stripen på folien , tex 5mm?

Jag skulle gärna sikta på något liknande den gröna hojen fast i andra färger enligt bild. En tunn stripe och en bred... Sistnämnda kan bli lurig att få på plats på en snyggt sätt om den är närmare 40mm.

Ska kolla vilken logga jag vill ha på sidan. Har även funderat på att skippa längsgående stripes men jag gillar retrointrycket som det ger... Finns många andra snygga alternativ men inte lika klassiskt retro.

Bilder kommer men det dröjer tills det blir lite varmare ute. Lacklokalen är uselt uppvärmd... :( Men tänkte förbereda det jag kan iaf.

Bifogat

• svart.jpg
    svart.jpg
    109.8 KB · Visningar: 234

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Några logovarianter från ebay utöver texten "yahaha"...

Bifogat

• logo6.jpg
    logo6.jpg
    9.6 KB · Visningar: 104
  • logo5.jpg
    logo5.jpg
    49.4 KB · Visningar: 98
  • logo4.jpg
    logo4.jpg
    62.3 KB · Visningar: 110
  • logo3.jpg
    logo3.jpg
    24.9 KB · Visningar: 103
  • logo2.jpg
    logo2.jpg
    16.9 KB · Visningar: 107
  • logo1.jpg
    logo1.jpg
    14.8 KB · Visningar: 104

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Loggotips = toppen!

Hängde inte riktigt med på "ränder" & 5mm. Menar du bara att han ska skära upp önskad bredd på stripen på folien , tex 5mm?
.

EgSaCkT !:D

Tänk bara på att du inte kan ta vilken bild/logga som helst från nätet.
Den måste va av en viss sort som funkar för printern.
Kolla med dekalnissen vilka filformat som funkar för honom.

Den 40 mm stripen är inga problem.
Vi la en 60 mm på Larzons RD 350.
Lite svordommar och slit sen så satt den fan där den skulle.
Bilden suger men den är dragen över både framskärm och tank.

Bifogat

• visabild.jpg
    visabild.jpg
    71.6 KB · Visningar: 180
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...