Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
EgSaCkT !:D

Tänk bara på att du inte kan ta vilken bild/logga som helst från nätet.
Den måste va av en viss sort som funkar för printern.
Kolla med dekalnissen vilka filformat som funkar för honom.

Den 40 mm stripen är inga problem.
Vi la en 60 mm på Larzons RD 350.
Lite svordommar och slit sen så satt den fan där den skulle.
Bilden suger men den är dragen över både framskärm och tank.

Tack tack för hjälpen! :Bugar Nu fattar tom jag :D

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Tack Panzaa för trådflytt! Mer logiskt att hålla till under hojbyggen med denna tråd...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Känns som att alla emigrerat hit nu. :)

Loggan nere till höger (med flames åt båda sidor) var rätt läcker tyckte jag. :tummenupp

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Känns som att alla emigrerat hit nu. :)

Loggan nere till höger (med flames åt båda sidor) var rätt läcker tyckte jag. :tummenupp

Ja vad gör man när tom moderatorn flyttar :D

Yepp, gillar flames loggan också. Men får se om jag tar något sådant till just detta bygge. Vill ha något tidlöst som passar...

Yamahaloggan med stämgafflarna blir lite coolare uppochner tycker jag.

Tycker också att det ser lite bättre ut men då får man höra det i all evighet... "hörrö, loggan e ju åpp o ner"... :D

Nähe, nu ska jag ut i det svinkalla garaget och pilla lite med elen... suger dubbelt upp eftersom kablarna är svårhanterliga och stela i kylan... :brinnerup

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Loggotips = toppen!

Hängde inte riktigt med på "ränder" & 5mm. Menar du bara att han ska skära upp önskad bredd på stripen på folien , tex 5mm?

Jag skulle gärna sikta på något liknande den gröna hojen fast i andra färger enligt bild. En tunn stripe och en bred... Sistnämnda kan bli lurig att få på plats på en snyggt sätt om den är närmare 40mm.

Ska kolla vilken logga jag vill ha på sidan. Har även funderat på att skippa längsgående stripes men jag gillar retrointrycket som det ger... Finns många andra snygga alternativ men inte lika klassiskt retro.

Bilder kommer men det dröjer tills det blir lite varmare ute. Lacklokalen är uselt uppvärmd... :( Men tänkte förbereda det jag kan iaf.
Lacka aldrig i kyla.
Minst rumstemperatur.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Eldragning i princip klar... men funderar lite på tutan (signalhornet) och amperetal...

Den minitutan som jag köpt är märkt med 1A. Original är två tutor som jag tror är märkta med 2,5A(?) styck...

Någon som vet om det är risk för att det blir knas någonstans?? :confused:

(Tillsvidare antar jag att risken är att nya tutan går åt pipan... Ska prova så snart jag kopplat på batteriet. :gnissla)

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Första eltestet gick både bra och dåligt... Det mesta verkar funka men inte:
1) Heljusindikatorn på hastighetsmätaren... Om jag trycker på "ljustutan" så lyser den men inte om jag slår på helljuset på vanligt sätt. Skumt.
2) Blinkers "blinkar" inte... Har bara kopplat in dom bakre, vet i f-n om blinkrelät ogillar att dom främre inte är på plats. :va
3) Oljelampan lyser inte... tror att den ska göra det innan man startar. Skumt.
4) Bakgrundsbelysningen på mätaren lyser rätt starkt, hoppas att det ska vara så och att jag inte kopplat fel med för mycket kräm på något sätt...

USCH... FELSÖKNING EL SUGER! :huvet:huvet:huvet

Tutan funkar och låter högt i alla fall! :D

Bifogat

• DSC00251.jpg
    DSC00251.jpg
    220.8 KB · Visningar: 103
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Första eltestet gick både bra och dåligt... Det mesta verkar funka men inte:
1) Heljusindikatorn på hastighetsmätaren... Om jag trycker på "ljustutan" så lyser den men inte om jag slår på helljuset på vanligt sätt. Skumt.
2) Blinkers "blinkar" inte... Har bara kopplat in dom bakre, vet i f-n om blinkrelät ogillar att dom främre inte är på plats. :va
3) Oljelampan lyser inte... tror att den ska göra det innan man startar. Skumt.
4) Bakgrundsbelysningen på mätaren lyser rätt starkt, hoppas att det ska vara så och att jag inte kopplat fel med för mycket kräm på något sätt...

USCH... FELSÖKNING EL SUGER! :huvet:huvet:huvet

Tutan funkar och låter högt i alla fall! :D
Blinkersreläet kräver rätt motstånd för att fungera.
Enklast: Byt till ett lastoberoende (Biltema FTW!).
Oljelampan är en nivålampa på trettorna.
Vet inte om den skall lysa.
Min har aldrig gjort det.
Bakgrundsbelysningen skall du ha en kondom på lampan för att få ett trevligt rött eller grönt ljus.
Blått är ghej.
Funkar helljuset då?
Låter som fel på strömställaren.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
1: Skit samma, finns inget krav på detta med ljustutan.
2: Blinkersen kanske är kopplade i samma krets, dvs både främre/bakre vänster måste vara ihopkopplade för att bilda en krets. Koppla in dessa.
3/4 mät med multimeter om du har spänning före/efter start.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Låter som exakt samma problem jag hade med min mätare:D Felet för mig var att jag inte hade separerat jordningarna på rätt sätt:gnissla

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Tackar Panzaa & Nisse! :Bugar

1: Jo'rå. Heljuset funkar. Så jädra skumt bara att indikatorlampan bara reagerar på ljustutan.
2: Blinkers. Panzaa tips, ska prova låter vettigt. Nisse tips. Perfekt, kommer ändå behöva dessa då det troligen blir LED-blinkers... Har du tips på vilka reläer som passar?
3: Nisse-tips... Sant! :tummenupp Blandade ihop detta med min trajja... TR1 oljelampan har tänts men bara vid inbromsning o dyl då oljenivåmätaren har reagerat.
4: Bakgrundsljuset är faktiskt lite gaj... :D

Ska se om jag hinner ut garaget en sväng till idag :smasha

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tackar Panzaa & Nisse! :Bugar

1: Jo'rå. Heljuset funkar. Så jädra skumt bara att indikatorlampan bara reagerar på ljustutan.
2: Blinkers. Panzaa tips, ska prova låter vettigt. Nisse tips. Perfekt, kommer ändå behöva dessa då det troligen blir LED-blinkers... Har du tips på vilka reläer som passar?
3: Nisse-tips... Sant! :tummenupp Blandade ihop detta med min trajja... TR1 oljelampan har tänts men bara vid inbromsning o dyl då oljenivåmätaren har reagerat.
4: Bakgrundsljuset är faktiskt lite gaj... :D

Ska se om jag hinner ut garaget en sväng till idag :smasha
På "ljustutan" lyser både hel- och halvljus.
Säker på att du kopplat sladden rätt?
Du har inte gjort standardmissen och plockat bort diodblocken (de lösa legobitarna som sitter i framlyktan original)?
Dessa fungerar som "backventiler" för strömmen.
Elen brukar fungera utan dessa, tills man försöker använda flera funktioner samtidigt.
Då får man bakström, vilket resulterar i diverse underliga fenomen.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
På "ljustutan" lyser både hel- och halvljus.
Säker på att du kopplat sladden rätt?
Du har inte gjort standardmissen och plockat bort diodblocken (de lösa legobitarna som sitter i framlyktan original)?
Dessa fungerar som "backventiler" för strömmen.
Elen brukar fungera utan dessa, tills man försöker använda flera funktioner samtidigt.
Då får man bakström, vilket resulterar i diverse underliga fenomen.

Aha, både hel & halv. Iaf en ledtråd när jag ska felsöka. Tackar!

Noop, har inte plockat bort några block, men dock undrat vad dom är till för, tackar för upplysningen! :tummenupp

På tal om dioder... Har kopplat in mätarbelysningen (#38) enligt kopplingschemat... MEN det finns även en tredje kabel till en "diod" som den kallas i ett diagram, här kallas den för "sender" på tyska. Hur som är den (#37) kopplad i sin tur till mätarbelysningen. INGEN aning om vad den dioden/sendern har för funktion eller var jag ska koppla in den kabeln, den oanvänd just nu...

Några gissningar om vad dioden/sendern gör vid mätarbelysingen??

Edit: Vid närmare granskning... Den heter nog "sender" även i andra diagrammet som jag har, dvs ingen diod, och är kopplad till en "cancelling unit"...

Bifogat

• pic_schaltplan.jpg
    pic_schaltplan.jpg
    251 KB · Visningar: 117
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Aha, både hel & halv. Iaf en ledtråd när jag ska felsöka. Tackar!

Noop, har inte plockat bort några block, men dock undrat vad dom är till för, tackar för upplysningen! :tummenupp

På tal om dioder... Har kopplat in mätarbelysningen (#38) enligt kopplingschemat... MEN det finns även en tredje kabel till en "diod" som den kallas i ett diagram, här kallas den för "sender" på tyska. Hur som är den (#37) kopplad i sin tur till mätarbelysningen. INGEN aning om vad den dioden/sendern har för funktion eller var jag ska koppla in den kabeln, den oanvänd just nu...

Några gissningar om vad dioden/sendern gör vid mätarbelysingen??

Edit: Vid närmare granskning... Den heter nog "sender" även i andra diagrammet som jag har, dvs ingen diod, och är kopplad till en "cancelling unit"...

Original sitter det automagiskt återgående blinkers på trettorna.
Går på distans och tid.
Där sitter det en givare på trippmätaren (i hastighetsmätarhuset).
Låter som något liknande.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Original sitter det automagiskt återgående blinkers på trettorna.
Går på distans och tid.
Där sitter det en givare på trippmätaren (i hastighetsmätarhuset).
Låter som något liknande.

Aahh, låter troligt! :tummenupp Ja, den funktionen får jag leva utan numera isf.

Var en sväng ute i garaget och kom fram till ett par saker.

1) Jag är en klant.
2) Helljusindikatorn funkar om man slår på just... helljuset. Tror jag växlade mellan parkeringsljus och halvljus när jag stressade första gången. :gnissla
3) Blinkers... har bara två lampor lätt tillgängligt med fick det till att blinka och lysa lite sporadiskt så det funkar säkert när jag kopplar in fyra lampor...

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Taskiga mobilbilder... Nya mätaren lyser som en julgran :D Men ack så smutt i jämförelse med original. Ska flytta in fästet så att den kommer närmare kronan.

Nästa steg är att plocka bort original tändningslås. På bekostnad av att styrlåset försvinner... Sitter även ett på sidan av styrnavet men hittar ingen nyckel...

Har inte bestämt var jag ska ha nya tändningslåset. Ett alternativ skulle vara att borra upp högra hålet till gamla styrfästet och sätta den där? (På bilden står låset på tanken och fästringen till låset ligger över hålet...)

Främre hålen på kronan där gamla mätarna satt tänkte jag kapa bort. Spackla och lacka...

Bifogat

• DSC00272.jpg
    DSC00272.jpg
    231.7 KB · Visningar: 135
  • DSC00276x.jpg
    DSC00276x.jpg
    224 KB · Visningar: 134

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Och ett par sunkiga bonusbilder...

Har inte hänt så mycket till det yttre... Ska prova att göra en ny sadel, flat denna gång. Cutsen lever farligt, risk för att den blir moddad eller ratad helt.

Gillar personligen det det stora lyset! :D Får se om Yamaha-loggan under lyset blir kvar eller flyttas (innehåller säkringarna)...

Edit: Tror inte att jag hinner byta fälgar & däck denna säsong och med det tunna framdäcket lutar jag åt att ha en framskärm på plats som utfyllnad, eventuellt kapar jag ner storleken...

Bifogat

• DSC00279.jpg
    DSC00279.jpg
    233.2 KB · Visningar: 139
  • DSC00285.jpg
    DSC00285.jpg
    226.5 KB · Visningar: 216
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
hej på dig din buse,tycker det går bra för dig,funkar det med plyfan?

se där en tomte till på sporthoj! :D

bra o bra, långsamt & lite taffligt i jämförelse med många andra byggen... :gnissla

hur som, kan snart behöva din hjälp med ett par saker på bygget, får höras om det och så lite :fyllisar...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024