Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Angående 18", har du tips på hoj som har 18" med samma fälgmönster? (Såg ett tips på "svenska TR1 klubben" angående "yamaha xj" men dom jag har kikat på verkar ha 19" fram... )

RD350 funkar inte utan problem i alla fall.
Såvida man inte bygger om till klenare hjulaxel, vilket känns fel.
Om du skall leta, så bör du kolla dimesionerna på hjullagret.
Om inte axeldiametern är samma, så går det lätt att byta till passande lager.
På RD350hjulen är lagerläget för litet.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
RD350 funkar inte utan problem i alla fall.
Såvida man inte bygger om till klenare hjulaxel, vilket känns fel.
Om du skall leta, så bör du kolla dimesionerna på hjullagret.
Om inte axeldiametern är samma, så går det lätt att byta till passande lager.
På RD350hjulen är lagerläget för litet.

Tackar! Har surfat runt och försökt reda ut vilka alternativa fälgar med samma mönster som finns... Det var svårt!

Så gott som alla framfälgar verkar var 19" förutom RD250/350. Har inte kollat upp lager & axel men med det som du säger så verkar det inte funka. Slutsats, verkar kört att hitta en 18" fälg :(. Får prova med 17" fälgen jag har. Kanske behöver förstärka / byta krona pga högre belastning? :gnissla

Så gott som alla bakfälgar med drev & trumma är 18". MEN det verkar som om vissa xj550/650 har 16" med drev & trumma!? Dock bara hittat dom på ebay.com, verkar var från USA-modeller "Maxim" eller dyl. Förvirrande då modellen även finns med kardan och 18"... Slutsats, en chans att byta ut bak till 16" om jag bara lyckas reda ut lager & axel mm... :gnissla:)

Tror ni att det blir några stor bekymmer med körbarheten med 16" bak och 17" fram? Borde funka hoppas jag :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tackar! Har surfat runt och försökt reda ut vilka alternativa fälgar med samma mönster som finns... Det var svårt!

Så gott som alla framfälgar verkar var 19" förutom RD250/350. Har inte kollat upp lager & axel men med det som du säger så verkar det inte funka. Slutsats, verkar kört att hitta en 18" fälg :(. Får prova med 17" fälgen jag har. Kanske behöver förstärka / byta krona pga högre belastning? :gnissla

Så gott som alla bakfälgar med drev & trumma är 18". MEN det verkar som om vissa xj550/650 har 16" med drev & trumma!? Dock bara hittat dom på ebay.com, verkar var från USA-modeller "Maxim" eller dyl. Förvirrande då modellen även finns med kardan och 18"... Slutsats, en chans att byta ut bak till 16" om jag bara lyckas reda ut lager & axel mm... :gnissla:)

Tror ni att det blir några stor bekymmer med körbarheten med 16" bak och 17" fram? Borde funka hoppas jag :)

Nej det blir inga problem på kan ju alltid höja upp gaffeln genom kronan det lilla sim skilljet eller ha ett däck med lägre profil.
Angående om du byter till 17" så blir det ju inte mera belastning bara för det hur skulle det gå till???
Så kör på & håller en axel för en 350 så håller den nog för din med kan väl inte väga så mycket mer eller ska den bli som en guldvinge när du är klar:D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nej det blir inga problem på kan ju alltid höja upp gaffeln genom kronan det lilla sim skilljet eller ha ett däck med lägre profil.
Angående om du byter till 17" så blir det ju inte mera belastning bara för det hur skulle det gå till???
Så kör på & håller en axel för en 350 så håller den nog för din med kan väl inte väga så mycket mer eller ska den bli som en guldvinge när du är klar:D

Däck med högre profil antar jag att du menar med tanke på att fälgstorleken skulle bli mindre?

Belastning? Nja, utan eftertanke så gissade jag att det låg nå't i skrotnisses kommentar. Kanske blir mer tungstyrt... ah, jag vet i f-n... - Skrotnisse, vad säger du? :)

Angående 350 och mindre axel. 12mm vs 15mm... Avgörande eller ej vet jag inte. Men det låter rimligt att det borde hålla men man vill ju vara säker :)

OM man inte byter axel så får man byta lager och finns inga som passar rakt av vad jag kan se, närmaste lagret får en diamater som är 2mm för litet, kanske man kan åtgärda med en distans runt lagret... säkerhet?

Hur som så ska jag prova med 17" fälgen oxå men det kommer att bli strul helt klart. Dröjer tyvärr ett tag innan jag kommer vidare med bygget, några jobbresor kommer att göra januari till en kort månad... :(
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Be en mekanisk verkstad svarva en ny axel i stål med bättre hållfasthet om du är rädd för belastningsproblem. Torde dock inte vara någon större fara om axeln är i gott skick.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Däck med högre profil antar jag att du menar med tanke på att fälgstorleken skulle bli mindre?

Belastning? Nja, utan eftertanke så gissade jag att det låg nå't i skrotnisses kommentar. Kanske blir mer tungstyrt... ah, jag vet i f-n... - Skrotnisse, vad säger du? :)

Angående 350 och mindre axel. 12mm vs 15mm... Avgörande eller ej vet jag inte. Men det låter rimligt att det borde hålla men man vill ju vara säker :)

OM man inte byter axel så får man byta lager och finns inga som passar rakt av vad jag kan se, närmaste lagret får en diamater som är 2mm för litet, kanske man kan åtgärda med en distans runt lagret... säkerhet?

Hur som så ska jag prova med 17" fälgen oxå men det kommer att bli strul helt klart. Dröjer tyvärr ett tag innan jag kommer vidare med bygget, några jobbresor kommer att göra januari till en kort månad... :(
Ett mindre framhjul ger en annan svängningsfrekens och mindre inbyggd stabilitet.
Tillsammans med ett bredare däck (som gör hojjen mer spårkänslig) kan det bli en katastrof körmässigt.
Framhjulsaxeln har mycket del i stabiliseringen av framgaffeln.
Byte från 15 till 12 mm hjulaxel ger en ordentlig nedgång i hållfasthet och styvhet (vid samma material).
Jag har ingen koll på vilken stålkvalitet det är i originalaxeln, men det är inte vanligt, mjukt smide i alla fall.
Hög härdningsgrad ger skörhet.
Skiljer en hel del i vikt på TR och RD.

Kanhända är det lättast att byta både fram- och bakhjul?
De gjutna originalfälgarna är ju ingen lätt lösning.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Är man ute efter lättare vikt så gör du rätt i att byta fälgarna, misstänker att de väger en hel del?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Be en mekanisk verkstad svarva en ny axel i stål med bättre hållfasthet om du är rädd för belastningsproblem. Torde dock inte vara någon större fara om axeln är i gott skick.

Hm, tackar för tips, börjar bli lite överkurs för mitt budgetbygge! :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är man ute efter lättare vikt så gör du rätt i att byta fälgarna, misstänker att de väger en hel del?
Gjutna aluminiumfälgar var bajset i början på åttiotalet.
Men bra var de inte.
Hondas nitade fälgar var dock ännu sämre.

Här gäller att ju nyare, ju bättre.

Föräntar mig att det skall föreslås byte av hela framändan.
Jag tycker att det ger för mycket problem med avstämning av fjädring och vinklar.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ett mindre framhjul ger en annan svängningsfrekens och mindre inbyggd stabilitet.
Tillsammans med ett bredare däck (som gör hojjen mer spårkänslig) kan det bli en katastrof körmässigt.
Framhjulsaxeln har mycket del i stabiliseringen av framgaffeln.
Byte från 15 till 12 mm hjulaxel ger en ordentlig nedgång i hållfasthet och styvhet (vid samma material).
Jag har ingen koll på vilken stålkvalitet det är i originalaxeln, men det är inte vanligt, mjukt smide i alla fall.
Hög härdningsgrad ger skörhet.
Skiljer en hel del i vikt på TR och RD.

Kanhända är det lättast att byta både fram- och bakhjul?
De gjutna originalfälgarna är ju ingen lätt lösning.

Aha, tackar för utläggning, nu fattar jag lite bättre! :tummenupp

Vikt & fälgar... Alternativet vore återigen ekrar och som sagt inte så lätt att få tag i donatornav + att det skulle sticka iväg i kostnad.

Är man ute efter lättare vikt så gör du rätt i att byta fälgarna, misstänker att de väger en hel del?

nja, vet inte om jag bryr mig så mkt om vikt, det blir hur som ingen prestanda hoj :)

Gjutna aluminiumfälgar var bajset i början på åttiotalet.
Men bra var de inte.
Hondas nitade fälgar var dock ännu sämre.

Här gäller att ju nyare, ju bättre.

Föräntar mig att det skall föreslås byte av hela framändan.
Jag tycker att det ger för mycket problem med avstämning av fjädring och vinklar.

övervägde ett tag att ta en både fälgar, gafflar, sving, bromseri mm från en fzr1000, ska funka rätt bra... MEN då skulle det bli ett helt annat bygge, annat stuk och annan budget... så det la jag på is. :)

OK; tackar för alla kommentarer! :Bugar Jag ska vid tillfälle prova mig fram med 17" fram, lyckas jag inte så kanske en rd 18"... Byter jag bak så blir det troligen 16".
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Aha, tackar för utläggning, nu fattar jag lite bättre! :tummenupp

Vikt & fälgar... Alternativet vore återigen ekrar och som sagt inte så lätt att få tag i donatornav + att det skulle sticka iväg i kostnad.



nja, vet inte om jag bryr mig så mkt om vikt, det blir hur som ingen prestanda hoj :)



övervägde ett tag att ta en både fälgar, gafflar, sving, bromseri mm från en fzr1000, ska funka rätt bra... MEN då skulle det bli ett helt annat bygge, annat stuk och annan budget... så det la jag på is. :)

OK; tackar för alla kommentarer! :Bugar Jag ska vid tillfälle prova mig fram med 17" fram, lyckas jag inte så kanske en rd 18"... Byter jag bak så blir det troligen 16".
Jag slipade mina fälgar ganska omfattande (tog bort så mycket jag vågade) och lackade aluminiumsilver.
Ljusa färger ger lättare intryck än mörka.
Skodde med grovmönstrade däck (Pirelli scorpion), vilket ger alibi för höga, smala hjul.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag slipade mina fälgar ganska omfattande (tog bort så mycket jag vågade) och lackade aluminiumsilver.
Ljusa färger ger lättare intryck än mörka.
Skodde med grovmönstrade däck (Pirelli scorpion), vilket ger alibi för höga, smala hjul.

Låter fräckt!! Skulle du kunna bjuda på en bild eller två vid tillfälle på dessa fälgar med däck? :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Puckofråga som någon kanske hjälpa mig med... :va Försökte skruva loss staget till höger backspegel men inte får jag loss den! Nedre muttrarna är något lösa MEN det verkar som om jag måste ta bort en liten mutter på insidan som jag INTE kommer åt med vanlig hylsa... för tight runt om. Dessutom verkar bulten som muttern sitter på vara lite "nitad" upp tíll så vet i f-n om jag kan ta bort muttern helt även om jag kommer åt den.

Förmodligen har jag tänkt fel... Hilfe någon? :gnissla
 

Bifogat

  • DSC00207.jpg
    DSC00207.jpg
    226.3 KB · Visningar: 133
  • DSC00208.jpg
    DSC00208.jpg
    230.8 KB · Visningar: 108

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Puckofråga som någon kanske hjälpa mig med... :va Försökte skruva loss staget till höger backspegel men inte får jag loss den! Nedre muttrarna är något lösa MEN det verkar som om jag måste ta bort en liten mutter på insidan som jag INTE kommer åt med vanlig hylsa... för tight runt om. Dessutom verkar bulten som muttern sitter på vara lite "nitad" upp tíll så vet i f-n om jag kan ta bort muttern helt även om jag kommer åt den.

Förmodligen har jag tänkt fel... Hilfe någon? :gnissla

Går det inte att snurra alltihop? :va
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Går det inte att snurra alltihop? :va

Hela staget går att vrida ca ett halvt varv och sen blir det stopp... Samma sak med dom nedre muttrarna. Vågar inte ta i mer än vad jag gjort, då ryker nog gängorna någonstans (vore inte första gången ;))... Kapar av skiten om jag inte kommer på något bättre sätt... :D

Edit: Slog mig att staget kanske fått sig en kyss någon gång i sitt tidigare liv så att bulten på insidan är lite sned = därför det tar emot efter ca ett halv varv? Kanske bara mer våld som gäller isf.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Plockat lite med fronten... Ska vinkla ner handtagen än mer, hur mycket jag vågar sänka gafflarna återstår att se, lampan ska sänkas en bit till... (vilket råttbo med sladdar det är i lampan!!)... nytt mindre tändningslås & hastighetsmätare ska beställas... framhjul med däck, ungefär lika fett som på en trampcykel :D

Sat och läste igenom tråden nu .:tummenupp

Är löjligt förtjust i linjerna på tanken och kutsen.
Ser ut som dom bara flyter ovanpå hojen.
Skitsnyggt !
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Sat och läste igenom tråden nu .:tummenupp

Är löjligt förtjust i linjerna på tanken och kutsen.
Ser ut som dom bara flyter ovanpå hojen.
Skitsnyggt !

Kul! :)

Får hoppas att jag kommer i närheten av den gröna vad gäller linjespelet... Har lite hemläxa kvar att göra! :D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ett par godisbitar kom med posten idag :)

En godisbit var lite fetare än vad jag tänkt mig :gnissla får se om det blir den lampan eller led-lampan som jag redan har. Är sugen på klassiska glödlampor för att vara tidsenlig men men får se hur det blir nu...
 

Bifogat

  • DSC00216.jpg
    DSC00216.jpg
    224.9 KB · Visningar: 96
  • Dsc00220.jpg
    Dsc00220.jpg
    238.5 KB · Visningar: 105

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gött!

Spegeln är inte vänstergängad?
Har själv råkat ut för det tidigare
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Gött!

Spegeln är inte vänstergängad?
Har själv råkat ut för det tidigare

Noop, inga gängor alls! :D En klammer tyvärr, där jag köpte spegeln fanns inte små speglar med gängor. Får se om jag fixar gängor vid tillfälle.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top