Hepp, ett par frågor till Skrotnisse på ett gammalt inlägg...
- Gjorde det någon nämnvärd skillnad för köregenskaperna att korta svingen? Hur mycket kortade du ner den?
- Vad bytte du till för kedja istället? (Även drev?) Kommer att byta hur som helst oavsett om jag kortar sving eller ej...
Tackar!
Missat frågorna.
Normal hjulbas för en motorcykel är 1,5 meter.
Kortare hjulbas ger snabbstyrdare (nervösare) egenskaper.
Längre hjulbas kräver mer nedlägg för samma kurvradie.
Jag kortade min sving genom att göra nya fästplattor till bakaxeln, som jag svetsade under svingen.
Detta kortade hjulbasen 40mm, vilket ger 1520 mm.
Mycket arbete för lite skillnad.
Vet inte om jag märker så mycket.
Kortare hjulbas och brantare styrvinkel (blev ju lite högre bak, trodde att jag skulle få sänka fjädringen för att kedjan skulle gå fri - behövdes inte) borde ge snabbare styregenskaper.
Kanske.
Drivpaketet bytte jag till 530.
Tror att det var ett Kawasaki paket som passade fram, lite fräsarbete bak.
Utväxlingen fungerar bra.
De är (i mitt tycke) lågt växlade original.
Det finns även Kawasaki bakdrev till 630 kedja med ett par kuggar mindre om man vill behålla original drivpaket med kapsling och allt.
Jo'rå visst läcker den! Jag köpte lite "grisen i säcken" och fick läckaget på köpet...
Grymt Skrotnisse!
Du verkar ha koll på TR1:an
Hade läst mig till det mesta innan med det där med styrstiften var något nytt... Kan du utveckla "slipa till styrstiften" lite mer? Vad mer exakt har du gjort med dessa?
Jag hoppas på att jag kan vänta lite med att byta packningarna... Tänkte att jag kunde riva motorn i samband med att det blir dags för lite lackering eller annat jobb som ändå kräver demontering...
Styrstiften behöver en putsning så att de går lätt in i hålen.
Lite aluminiumpasta på det, så kärvar de inte.
Detta är ju inga delar som rör sig egentligen, men jag tror att stålstiften kärvar så pass i aluminiumet att värmeutvidgningen skjuter isär, när delarna svalnar så kärvar stiften så att bultförbandet inte håller ihop toppen ordentligt med cylindern.
Då blåser topppackningen.
Misslyckad metallurgi helt enkelt.