Hehe, så kanske det är Men nu har jag lärt mig att pinna på rätt så bra med hojen (för att vara jag), förvånat mig själv och kanske några andra i sommar Så det skulle inte sitta fel med moderna 17" sport/touringdäck med en vettig profil istället... så jag är tebax till att kanske ordna nya fälgar eller i värsta fall försöka bredda original. Fortsättning följer...
Jag är inte helt övertygad om att den uppför sig bättre med 17" sportsulor. Sätter ju mera press på ramen på ett sätt den inte är konstruerad för. Gyroverkan hos de större hjulen kan också ha en välgörande och stabiliserande effekt på fordonet. Om vi tar ett praktexempel i vinglighetssammanhang, cb 900, så blev den ju värre när man gick ner från 19" fram till 18". De bredare (nåja) däcken jämfört med föregångaren spädde på det ytterligare.
Nu var det inte det jag skulle kommentera utan de något mer grovmönstrade däcken. Kan inget om dem men har förstått att de kan räcka väl så bra. Minns ett däcktest för något år sen, (bike eller motorrad), där de körde en mängd däck på bana med en R1200 GS. Denne kompetente förares tider var inte mycket sämre med det mer grus/offroad -orienterade däcket.
Fast det där finns det också gott om folk som kan mycket bättre än jag. Skrotnisse har gjort kloka uttalanden om denna typ av däck och han är ju dessutom överdrivet bekant med TR-1. Jag tror du kan köra dem utan problem och kanske t o m få lite roligare på somliga, lite grövre underlag.Sen går det ändå ett par bakdäck per säsong så du är inte gift för att du testar.