Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Vilken ork och vilket driv du har! Bara den som byggt själv inser skillnaden i arbetsinsats mellan att bygga och att bygga med puts rakt igenom som du gör. Snyggt blir det också.
Dessutom orken att dokumentera och publicera...
Respekt!
/H
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vilken ork och vilket driv du har! Bara den som byggt själv inser skillnaden i arbetsinsats mellan att bygga och att bygga med puts rakt igenom som du gör. Snyggt blir det också.
Dessutom orken att dokumentera och publicera...
Respekt!
/H

Thx! :)

Tyvärr är det väl inte finishen klockren men det får duga åt mig. Med skabbig mobilkamera så kan man luras mycket :D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Början på slutet... :)

... återstår att en del fix som avgas, kedja, motorkåpor som ska behandlas och sen en sadel oxå...

... lyckades inte få någon bra bild med mobilen idag heller men man börjar se helheten nu... mkt svart, kanske inte så originellt men det är så jag vill ha det, iaf för årets edition (nr 4!) :D

... btw, tandborste & rödsprit = bra mot tandsten eller nå't... :crash

DSC_0541.jpgDSC_0543.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Touchdown!! :)

Hojen nere på backen nu & avgas mm på plats... Återstår inte alltför mycket nu, kanske redo för en första provtur under helgen.

DSC_0556.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Någon som har tips på hur jag bäst förhindrar lacksläpp runt tanklocket pga bensin som kryper? Hittat vaga tips om nagellack, 2k lim, bensintåligt silikon... Men oklart om något funkar. Lutar åt att slipa rent närmast påfyllningsröret och sen silikon på lackskarven...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nu är det inte mycket kvar... i med olja & dra åt bultar runt = klart! :)

Hoppas bara krymplacken biter, oroväckande lös i hullet efter 18 timmar (iof onödigt tjockt pålagt). Men det ser bra ut iaf :) Noterade även att framfälgen inte hade några balanseringsvikter efter besök på däckfirman, får spelet om dom missat att balansera... (bak är iaf balanser med vikter)
DSC_0570.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och så tillslut blev det kosläpp för året! :)

Ett par bilder ute i det fria, får be någon med kamera att ta ett par ordentliga vid tillfälle. Blev en lugn premiärtur, det mesta verkar fungera som det ska, lite småfix kvar. Får se hur jag gör med sadeln, gjort en temporär som får duga så länge.

Nu hoppas jag på lite tid & väder för :hojraket

B.jpgC.jpgE.jpgF.jpgG.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
BTW, någon som har tips på hur man fäster sadeln i cuts/bakdel på ett smidigt sätt så att det går att bort igen vid behov? Dvs inte limma. Kardborreband är en tanke men det känns ju b...:confused: :)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
kulbult och gummiringar, dvs samma princip som de fäster sidokåpor på gamla hojar med..
Har inte gjort min färdig än, men det är troligen den metoden jag kommer köra med, eventuellt om jag fegar ur så kör jag med kardborre och använder de förborrade hålen som styrning.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
kulbult och gummiringar, dvs samma princip som de fäster sidokåpor på gamla hojar med..
Har inte gjort min färdig än, men det är troligen den metoden jag kommer köra med, eventuellt om jag fegar ur så kör jag med kardborre och använder de förborrade hålen som styrning.

Perfekt tips! Ska kolla & ev prova :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hobbex har kulbult (kul-led) i m5-storlek, kan vara bökiga att få tag i annars..

GR8! Antecknat!

Bygga hoj är kul men att köra hoj det är = :banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana wohoo, fin tur idag ute på den östgötska slätten ända tills solen gick ner!

DSC_0588.jpg
 
Last edited:

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
först i början när jag började följa din tråd, tänkte jag.... jaja det blir nog bra det där !
Nu när jag så här långt senare fortfarande kastar ett öga hit , så tänker jag.... OH SHIT !!
Den där blir ju skit bra, snygg och smutt som få. Gillar utseendet grymt !!
Riktigt läcker i mina ögon :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kört en hel del & alles gut! :)

Nästan iaf, lång historia kort... skulle ikväll montera dit framfälgen med ett nytt Michelin däck, 130, eftersom jag vet att det är tight mellan gafflarna så kollade jag upp dom exakta dimensionerna innan köp -->

129mm.JPG

129mm kallt, perfekt tänker jag.

Nu när jag står med däcket monterat på hojen och kan konstatera att det inte stämmer, iaf med min tolkning av måttet 129mm. Monterat och kallt så är däcket runt 140mm i verkligheten!! :mad::mad::mad: Ca 1 mm tillgodo innan gaffeln tar i på vardera sida om däcket. F-n. :huvet:huvet:huvet

Till den längre historien hör att jag hade ett Avon "Venom" 130 innan som var just 130 brett monterat men det var ju inte helt runt. Beklagade mig och fick ett nytt 130 skickat till mig men en annan modell, ett "Cobra" som är närmare 140mm... Tydligen är "Venom" utgående... Tröttnade därför på Avon och beställde Michelin men det gick ju åt helvete det med.

Jaja, nu har jag fått gnälla lite. Nya tag med däck någon annan dag när jag orkar, just nu får hojen vila tillsammans med 3 stycken olika 130 framdäck i garaget... :rodnar
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kan du inte slipa av ett par mm på vardera sida så att du får lite med frigång?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
på däcket dvs
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kan du inte slipa av ett par mm på vardera sida så att du får lite med frigång?

Lite kanske men det är nästan inget "överhäng" utan kanten övergår i plan däcksida... Dvs kan ta lite av kanten men sen får jag karva hela däcksidan.

Sen är jag osäker på hur mycket spel jag behöver utan att riskera att det nyper eller dyl? Vore ju rätt otrevligt... Det rullar fritt nu men inte mycket mer.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Känns lite bättre efter att ha pratat med en go mc-gubbe som borde kunna sin sak, han var helt säker på att det inte skulle vara några problem så länge däcket gick fritt. Väljer att lita på honom tills jag hör något annat. Ska skruva ihop det sista och prova i helgen. Skär ev bort det lilla som går av kanten på däcket men det kommer inte att göra någon större skillnad.

Bifogar en bild, inte så lätt att se men det är tight överallt, till gafflar, till skärm och som tidigare en eller några millimeter till godo mellan bromsok och ekrar osv :) Lortig är hojen oxå men den är till för att användas :)

Skärmklipp.JPG
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
BTW, har en neutralgivare i botten på motorn, påminner om en oljeplugg med kopparbricka och allt. Den rackarn vill börja läcka (lite) efter ett tag trots ny kopparbricka och tillräckligt moment... Givaren är inte speciellt tålig så det går inte att skruva åt den hur hårt som helst, har provat och förstört en redan...

Nån som har universaltips hur man får stopp på sånt oljeläckage?
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top