Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Så, nu kan jag sluta lipa angående framdäck, hoppande & wobblande!! :D

Hann tillslut med en längre tur med nya däcket utan modifieringar. Trots att det är tight så inga problem alls vid aktiv körning. :tummenupp

Förra årets wobbel försvann mha nya strylager. Men hoppande/vibration fanns kvar med det orunda däcket fram men nu är även det åtgärdat! :) Dvs kombo orunt framdäck och dåliga styrlager = obra...

Ska jag klaga på något så är det väl att det började regna framåt kvällen :hej

xxxx.JPG

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Läckaget botas med gängtape eller loctite (loctite rekomenderas).
Jag skulle vilja ha betydligt mer frigång mellan gaffel och däck.
Ekerfälgar flexar en del.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Läckaget botas med gängtape eller loctite (loctite rekomenderas).
Jag skulle vilja ha betydligt mer frigång mellan gaffel och däck.
Ekerfälgar flexar en del.

Gängtejp/Loctite noterat, tackar!

Flexande ekerfälgar, va f-n jag som precis slappnat av ;) Hmm, får fundera o känna efter framöver.

Tackar!:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gängtejp/Loctite noterat, tackar!

Flexande ekerfälgar, va f-n jag som precis slappnat av ;) Hmm, får fundera o känna efter framöver.

Tackar!:tummenupp

Titta på gaffelbenet när du kört några mil (inspirerat).
Har det tagit emot, så syns det.
Det är inte säkert att man märker det när man kör och förmodligen blir det ingen katastrof, men eftersom det bromsar i svängarna så får du sämre grepp i kurvorna.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Titta på gaffelbenet när du kört några mil (inspirerat).
Har det tagit emot, så syns det.
Det är inte säkert att man märker det när man kör och förmodligen blir det ingen katastrof, men eftersom det bromsar i svängarna så får du sämre grepp i kurvorna.

Urk, kan bli lite lätt nojjig ibland när det gäller säkerhet. :död

Inspekterade lite noggrannare idag hur det såg ut efter helgens provtur. Noterade att ovansidan på däcket svarvats lite av skärmskruvarna, får höja den en bit till... Kunde inte se att däcken gått emot gaffelbenen men jag stod inte på speciellt mycket i kurvorna så det återstår att se.

Har mätt en gång till och däckbredden på däcket Michelin som är på är 136,3mm. Stämmer bra då jag tidigare mätt upp 140mm mellan gafflarna vilket lämnar knappt 2mm till godo på vardera sida. Lite mindre på ena sidan eftersom hjulet inte är helt 100 centrerat. :brinnerup

Inte ett mått stämmer med den spec jag hittade från Michelin...

Letat runt lite på nätet efter vettigt 130 däck som verkligen är ca 130mm brett men det verkar inte vara helt lätt. Tex Metzeler har info på sin hemsida om verklig bredd men det är samma siffror ungefär som Michelin, dvs 129 mm "new tyre" samt 142mm "in use, max width"... Finns ju inget som säger att det stämmer med tanke på mina erfarenheter med Michelin. Dunlop verkar ha däck som är ca 130, inte så sugen på Dunlop men men, kanske för krypa till korset om jag inte kommer på något annat.

Störigt strul detta... :mad:

Får ta ett par turer till och känna efter. Tre 130 däck i garaget känns som två för många redan... Har ingen större lust att gå ner en dimension heller, skulle bli både smalare och lägre profil.

I-lands problem... :)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Sådär, nu kan till och med en nojig tomte som jag koppla av. Däcket stresstestat idag och inte några tendenser eller spår av att däcket skulle ta i gaffelbenen. :Rockbanan

Visserligen en hel del kvar av fegsträngen men det är ändå ingen risk att jag nyttjar det som är kvar. :D

Så då är det bara att fortsätta att :hojraket hela sommaren men först lite :öl.

Glad midsommar & kör lugnt!

DSC_0769.jpg

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sådär, nu kan till och med en nojig tomte som jag koppla av. Däcket stresstestat idag och inte några tendenser eller spår av att däcket skulle ta i gaffelbenen. :Rockbanan

Visserligen en hel del kvar av fegsträngen men det är ändå ingen risk att jag nyttjar det som är kvar. :D

Så då är det bara att fortsätta att :hojraket hela sommaren men först lite :öl.

Glad midsommar & kör lugnt!

View attachment 387351

Gött!
Även om däcket tar emot lite, så är det ingen katastrof.
Men jag tycker att det är värt besväret att kolla upp ändå.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Stresstestat hojen än mer senaste dagarna, +200 mil ToR Lysebotn, allt funkat väl trots hårt nyttjande av hojen :)

En överblicksbild stulen från google...

Något litet oljeläckage men inte farligt, oklart om det bara var tillfälligt vid hård körning & kraftig lutning åt alla håll eller om det är något bestående problem. (Hann inte alltid få undan växelfoten i kurvorna så stöveln fick lite stryk ibland. :) ) Hur som en lysande tripp. :D

DSC_0869.jpgDSC_0892.jpglysebotn2.jpgDSC_0877.jpgDSC_0908.jpgDSC_0913.jpg

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ser riktigt skönt ut å fint att allt funkar:tummenupp

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Ser riktigt skönt ut å fint att allt funkar:tummenupp

Jo'rå, det var mycket trevligt :)

Någon som varit med om oljeläckage via kopplingsstången? :va Verkar ha läckt ut lite på vänster sida där stången trycks in. Gissar att om det läcker lite där att någon packning runt stången inte är 100, återstår att se om det läcker även vid mer normal körning... :)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Tänkte inte på det... :crash

Gjorde i ordning hojen efter misshandeln i Norge och noterade att framdäcket tillslut iaf berörde gaffeln om än ytterst lite på ena sidan... Begrep inte hur det kunde komma sig men efter ett tag kom jag på att fälgen slagit sig liiite... Inte bara bra med ekerfälgar alltså :)

Jaja, det blev ett par smällar i tjälskott och hål så det kanske inte är så konstigt. Med hjälp av en distansbricka så går däcket fritt igen så jag klarar nog säsongen iaf. Får rikta och se hur mycket pulverlacken spricker i vinter... :hej

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Jösses... fick leta en stund efter vad det var som hade markkontakt i högerböjen... avgasklämmorna & avgasröret :crash

:D

ps. Notera kassa biltema-avgasband som blivit zebra-randiga, har ändå fyllt på med svart värmefärg tidigare för att dölja det värsta. Blir till att byta i vinter.

ps2. Typ 1000:e inlägget i denna tråd... tråd och bygge blev lite mer lååångbänk än tänkt från början. :)

avgasklämma.JPG

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Jaha, idag var det dags för den stora besiktningsdagen. Tänkte att det kunde bli lite svettigt, det var ju två år sedan sist...

Svettigt blev det men inte som jag tänkt mig... Hojen i ordning och tar den till jobbet på morgonen, men när jag ska åka iväg till besiktningen senare på eftermiddagen visar det sig att jag glömt tändningen på :huvet Batteriet helt dött. Lyckas springa igång den men den går ojämnt och motor stannar efter en stund. Kutar med hojen som en tok men den tänder bara ett par gånger utan att starta igen. :( En kollega hjälper hyggligt nog till med puttandet men icke... Inga tändkablar i närheten. Efter nästan 30 minuter i ställ & kutande i gassande sol så är jag näst intill döende... Ger upp och ringer Bilprovningen som glatt svarar, inga problem, ladda batteriet och kom in på måndag morgon istället :)

Dags att glömma den fadäsen, nytt försök på måndag, får kyla ner mig och ta helg istället :öl

image.jpg
Ps. Ska det va så svårt att springa igång hoj med dött batteri? Har hänt med dåligt batteri att jag sprungit igång den utan problem men då fanns det iaf lite kräm kvar. Fick nu vänta på tändkablar innan det löste sig...

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Provade en app som heter magisto, plockar automatiskt sekvenser så det blev väl inte alltför spännande men körningen var kul :)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Jooo'råserruatt... det där köpet var mycket väl genomtänkt... inte... :crash

Återstår att se vad jag ska ha den röda till... :)

en till.JPG

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Göteborg? Kasst styrlager? Snuskigt billigt?
Var grymt sugen på motorn, 83:a som inte gått så långt.
Långt att åka och ont om tid...
Grattis!
/H

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Göteborg? Kasst styrlager? Snuskigt billigt?
Var grymt sugen på motorn, 83:a som inte gått så långt.
Långt att åka och ont om tid...
Grattis!
/H

Exakt :) Kunde inte låta bli. Det höll på att bli ett magplask, när jag åkt 15 mil med släp så fick jag ett sms från säljaren som hade ångrat sig & inte ville sälja längre... blev skapligt trött men det löste sig till slut iaf :)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Dags att göra något åt det där avgaset?? :D Får när jag orkar lägga upp något på tuben...

avgas.JPG

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Även om man blev lite avis så är det ju en tröst att den hamnat hos någon som har vett och kompetens att göra något riktigt bra av den. Är verkligen svag för ditt bygge.
Kanske dags att bygga TR1 scrambler?
/H

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras