Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Och så var stripes till cutsen klar :) Blev ganska bra, ett par mindre flagor svart färg tog maskeringstejpen med sig (biter hårt i det mattsvarta) men det går att åtgärda... Sen på med dekaler & matt klarlack är det tänkt. BTW, efter att jag kört igång så läste jag att bäst resultat blir det av matt klarlack på blank bas, hmmm, så dags nu... Hoppas det blir ok tillslut iaf. Om inte så får jag lämna bortt jobbet, då har jag iaf försökt en gång själv :)
View attachment 382502View attachment 382503

Varför lämna bort?
Du har gjort ett försök som (efter bilderna) blev helt OK.
Om du sedan tycker att själva färgen blev fel, så är det inte särskilt mycket jobb att göra om det nästa vinter.
Underarbetet är ju klart och du har övat en gång.
Maskering och sådant går dubbelt så fort andra gången man gör det.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Thx!

Sant, insåg bara att jag har fått lite tidsnöd, lacken tog lite mer tid än beräknat... Men som du säger, i värsta fall så kan jag göra om & rätt nästa vinter :)

Ps. Riktigt sugen på att köra nu. Men grejerna från pulverlackeraren kommer först nästa vecka...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Thx!

Sant, insåg bara att jag har fått lite tidsnöd, lacken tog lite mer tid än beräknat... Men som du säger, i värsta fall så kan jag göra om & rätt nästa vinter :)

Ps. Riktigt sugen på att köra nu. Men grejerna från pulverlackeraren kommer först nästa vecka...

Att lämna till proffslackare innebär ALDRIG att delarna kommer tillbaka inom rimlig tid.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Förb-nn-t!! :mad::mad::mad:

Skulle bara avsluta med ett par lager (halv)matt klarlack... Såg direkt att det inte ville flyta ut ordentligt, öste på mer men det ville bara bli tendenser till rinningar då... Och så blev det apelsinskal... SUCK. Återstår att se hur jag ska göra nu...

Som salt i såren så förhalar pulverlackeraren sitt jobb, har fortfarande inte fått ram mm tillbaka. Standardsvaret är "nästa vecka"... och så börjar det bli vår ute... skulle ha varit klar med bygget för säsongen nu. SUCK x 2.

Jaja, är inte så sne som det låter men lite surt är det iaf. Bästa lösningen är: :fyllisar:D

DSC_0446.jpg

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Först :banana grejerna från pulverlack äntligen klara!!

Sedan :va undrar om allt är som det ska.

Ännu senare vid närmare inspektion hemma så:
- det mesta ganska OK...
- endel maskeringsmissar (kan jag leva med/åtgärda)...
- endel problem med gammalt spackel som smält i ugnen alternativt fått stryk av blästern (mitt problem, kan jag inte lasta lackeraren för)
- sämst blev framfälgens ekrar samt delar av ramen med en jvla massa prickar/knottror, vet inte vad det beror på... finns även på andra delar fast inte lika mycket... blästersand & damm?? Och så en praktblaffa på ramen, vet inte vad det beror på??

Alles in alles = :huvet:huvet:huvet

Märkligt. Andra ramdelar = kalas. Bakfälg = helt OK inkl ekrar. Någon som vet vad som gått snett?? :va

Suck. Om åtminstone ramen varit OK så hade jag delvis kunnat börja plocka ihop hojen. Som det är nu så ser jag inte att jag har något annat val än att åka tillbaka till pulverlackeraren för reklamation för det som blev sämst.

Där rök hojåkandet för april månad...
DSC_0457.jpg
DSC_0451.jpg
DSC_0454.jpg
DSC_0459.jpg

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Man tager vad man haver. Har iaf pressat i svinglager, satt fast ramfästet för svingen, dit med svingen, fotpinnefästen & även ramfästet med tändspolar ovanpå främre cylindern. Bättre inget! :)

Bakre fälg med bromssköld = OK. Måste bara i med hjullager & på med däck först.

Återstår att se vad pulverlackeraren säger imorgon om dom risiga delarna.

BTW. Någon som vet var man får tag på krympfärg (skrynkellack)? Har inte hittat det i någon butik i Sverige ännu...

Over & out for tonight.

DSC_0463.jpg

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skrynkellack verkar din lackerare kunna fixa sporadiskt i alla fall!:confused: Helt klart har något gått snett, ser ut som när man antingen inte tvättat av ramen eller så har det kommit skit på den under tiden man la lacken. Påminner om hur min ram ser ut och den är lackad med 1-komponentsfärg långt under rekommenderad temperatur.

Tråkigt att det ska sabba din planerade åkning, hade ju gjort mindre om det var november. Hoppas de fixar det åt dig utan att knorra.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror att lackmissarna beror på fukt.
De ser fucked ut.
Amatörmässigt gjort.
När jag jobbade på pulverlack, så lackade vi lite privata delar också.
Efter första försöket hade man lärt sig att se till att det fanns dräneringshål och att delarna rostats ordentligt i härdugnen innan lack.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Lackeraren ska under dagen göra nytt försök med ram o ett par smådetaljer.

Fälgen var värre:
1. göra inget
X. Ett lager färg till utan annan åtgärd
2. Slipa själv, varje eker... Ny färg

Hmmm

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Ramen omlackad med OK resultat, bra, då kan jag plocka ihop det mesta av hojen. :)

Handslipade ekrar igår på framfälgen... Riktigt tråkjobb men nu är det gjort, lackresultatet dröjer till nästa vecka. Kanske även får lämna in övre styrkrona igen som ser ut som kriget...

Tacksamt att meka TR1, lägga på ramen ovanpå motorn, inga tunga krångellyft :)DSC_0466.jpg

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Lagt några timmar på bygget igen men det syns inte så mycket...
- gjort i ordning ramen, rensat alla gängor och tömt alla skrymslen på blästerkulor...
- hängt på kabelstam & el, lättare att pilla dit kablage innan ramen sitter dikt
- experimenterat lite med drevkåpan... tänkte inte på att mitt fulla drevfäste skulle komma fram :) färgval på kåpan & motorkåpor återstår att se, ser lite skumt ut nu när jag provade med svart
- bakre dämparens fjäder blev röd
- bakram med innerskärmar på plats

Nästa steg blir nog att plocka ihop framgaffeln... Tank & cuts bara påhängda för att se om det verkar funka ihop, återstår att fixa klarlacken på dessa.

DSC_0506.jpgDSC_0510.jpg

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Dagens skörd:
- 70% av elen inkopplad, elen i fronten återstår. Ingen finnish här inte på dolda saker som på M-tin's bygge! :D
- Velade lite om var regulatorn skulle sitta, bultade sen fast den under sadeln...
- resterande rambultar mm på plats
- nya hjullager bak i pressade (pust)
- & lite annat

Det tar sig sa mordbrännaren! :) Bara till att bita ihop och fortsätta :smasha

DSC_0506.jpgDSC_0507.jpgDSC_0511.jpg

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Rom byggdes inte på en dag...

Fick efter mycket :smasha undre kronan i ordning, slipa bort färg för att gafflarna ska gå på (suck!), värma & slita för att få på nya styrlager på styrstång & huvud (pust!). Men nu är det gjort! :) Övre kronan är omlack...

Hade tänkt att hinna med gafflarna oxå men det får bli en annan dag. :)

DSC_0515.jpg

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Visst är det kul att slipa pulverlack...min gröna sr har 3 lager :)pulver. Finns som suddegummstrissor att sätta på en liten axel till Dremel funkar kanon att slipa bort sånt skit med :)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Nja.. kul & kul... hade iof bara 2 lager lack :D

Spände upp borrmaskinen i skruvstycket & satte dit en liten sliptrissa först men det blev fippligt. Tog sen istället en lagom stor hylsa till ett spärrskaft, tejpa fast sandpapper runt hylsan & satte en bult igenom hylsan, in i borrmaskinen = blev mycket enklare att slipa med lagom stor hemmagjord sliphylsa :)

Dremel... borde kanske skaffa en...

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
:arselebörjar ta sig!!

DSC_0527.jpg
Bara :tuttar kvar...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...