Skrotnisse
What would Shervin do?
MC säsongen officiellt slut för egen del = garagesäsongen har börjat.
Hade hoppats på att kunna skruva på det andra bygget men får prioritera att fixa till denna först. Om jag orkar så blir det helt ny draginng av el pga diverse elfel under säsongen. Behöver även se över oljeläckage + att den drar olja. Ny sadel vore fint. Sen en massa kosmetiskt stryk eftersom den används friskt men det får vara lite patina tillsvidare. Men först ska jag se över markfrigången så att den går att luta lite mer utan att avgaset skrapar i...
Liiite låg där pilen pekar...
View attachment 412525
Det skrapar i, här har jag ändå försökt att inte skrapa i efter lite renovering efter tidigare skrap...
View attachment 412526
Funderade ett tag på att dra om avgaset helt ovanför motorblocket men det blir för mycket jobb och ingen snygg lösning så jag får hitta på något annat. Om jag drar röret rakare och närmare motorblocket undertill så tjänar jag ca 2 cm... Draget ungefär så här:
View attachment 412528
Har ingen känsla alls för hur mycket två extra centimeter frigång gör för lutningsvinkeln Men det är ju en början.
Kan skjuta ner framgafflarna ytterligare 0,5 cm. Kan göra än mer fram om jag dessutom släpper ut distansen inuti gaffeln men jag tror inte jag vill det, då blir den svampig igen skulle jag tro.
Bak finns det inte så mycket att göra. Kan byta ut dämparen till en som är något längre, skulle ändå inte skada med något som är styvare och modernare. Får mäta upp originalet och se om jag kan hitta något alternativ.
Får klura vidare på det där. Om någon har tips eller idéer gällande mer lutningsvinkel så hojta till!
För at vara dryg, så kan jag påpeka att jag varnat för de flesta problemen.
Om jag mins rätt, så varnade jag för att sänka för mycket.
Några cm på höjden gör oväntat mycket på nedläggningsvinkeln.
Börja med att skjuta ner gaffelbenen och se om det räcker för att du skall bi nöjd.
Egentligen skall man göra sådant medans det går att provköra och känna efter.
Om inte det räcker, så tycker jag att det bästa är att leta efter/konstruera en kortare sving.
just svingen är ju en en av de sämsta bitarna på dessa hojjar.
Jag är säker på att motorstrulet beror på förgasarna.
De är inte bra.