Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
MC säsongen officiellt slut för egen del = garagesäsongen har börjat. :)

Hade hoppats på att kunna skruva på det andra bygget men får prioritera att fixa till denna först. Om jag orkar så blir det helt ny draginng av el pga diverse elfel under säsongen. Behöver även se över oljeläckage + att den drar olja. Ny sadel vore fint. Sen en massa kosmetiskt stryk eftersom den används friskt men det får vara lite patina tillsvidare. Men först ska jag se över markfrigången så att den går att luta lite mer utan att avgaset skrapar i...

Liiite låg där pilen pekar...
View attachment 412525

Det skrapar i, här har jag ändå försökt att inte skrapa i efter lite renovering efter tidigare skrap...

View attachment 412526

Funderade ett tag på att dra om avgaset helt ovanför motorblocket men det blir för mycket jobb och ingen snygg lösning så jag får hitta på något annat. Om jag drar röret rakare och närmare motorblocket undertill så tjänar jag ca 2 cm... Draget ungefär så här:

View attachment 412528

Har ingen känsla alls för hur mycket två extra centimeter frigång gör för lutningsvinkeln :gnissla Men det är ju en början.

Kan skjuta ner framgafflarna ytterligare 0,5 cm. Kan göra än mer fram om jag dessutom släpper ut distansen inuti gaffeln men jag tror inte jag vill det, då blir den svampig igen skulle jag tro.

Bak finns det inte så mycket att göra. Kan byta ut dämparen till en som är något längre, skulle ändå inte skada med något som är styvare och modernare. Får mäta upp originalet och se om jag kan hitta något alternativ.

Får klura vidare på det där. Om någon har tips eller idéer gällande mer lutningsvinkel så hojta till! :tummenupp

För at vara dryg, så kan jag påpeka att jag varnat för de flesta problemen.
Om jag mins rätt, så varnade jag för att sänka för mycket.
Några cm på höjden gör oväntat mycket på nedläggningsvinkeln.
Börja med att skjuta ner gaffelbenen och se om det räcker för att du skall bi nöjd.
Egentligen skall man göra sådant medans det går att provköra och känna efter.
Om inte det räcker, så tycker jag att det bästa är att leta efter/konstruera en kortare sving.
just svingen är ju en en av de sämsta bitarna på dessa hojjar.

Jag är säker på att motorstrulet beror på förgasarna.
De är inte bra.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
För at vara dryg, så kan jag påpeka att jag varnat för de flesta problemen.
Om jag mins rätt, så varnade jag för att sänka för mycket.
Några cm på höjden gör oväntat mycket på nedläggningsvinkeln.
Börja med att skjuta ner gaffelbenen och se om det räcker för att du skall bi nöjd.
Egentligen skall man göra sådant medans det går att provköra och känna efter.
Om inte det räcker, så tycker jag att det bästa är att leta efter/konstruera en kortare sving.
just svingen är ju en en av de sämsta bitarna på dessa hojjar.

Jag är säker på att motorstrulet beror på förgasarna.
De är inte bra.

Tackar för kommentaren! Att några cm kan göra mycket låter lovande! :)

Tanken från början med bygget var ju inte att köra fullt så aktivt men nu gör jag det så... :rodnar Hur som helst, fram är som sagt lite justerbart på höjden så det går ju att ordna. Bak är lite värre. Det är den mindre totaldiameter på 16" bak med 80 profil som gör den lägre bak jämfört med original. Fram är det 90 profil så där är det inte lika stor skillnad.

Modifiera svingen är ju en tanke men styrbarheten har jag inga bekymmer med om du tänkte på längden. Men man kan ju där även justera höjden. Känns enklare att justera med en annan dämpare men vi får se...

Tidigare motorstrul ordnade sig. Trodde precis som du att det var förgasarna först men det visade sig vara en läckande kran, den sög in soppa i vakuumslangen rakt ner i insuget :huvet MEN nu sitter det konventionella kranar på från en DT50!! Inga problem längre! :tummenupp :D

Men olja drar den. Hoppas på att det "bara" är en ventiltätning som gått.

Sen läcker den lite, men bara lite, utvändigt, förmodligen från kopplingsstången någonstans på vänster sida där den går in, har inte listat ut om det sitter några tätningar kring den som man kan byta utan riva hela motorn... Vet du / någon hur det ser ut där? Inget måste att åtgärda men vore trevligt.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tackar för kommentaren! Att några cm kan göra mycket låter lovande! :)

Tanken från början med bygget var ju inte att köra fullt så aktivt men nu gör jag det så... :rodnar Hur som helst, fram är som sagt lite justerbart på höjden så det går ju att ordna. Bak är lite värre. Det är den mindre totaldiameter på 16" bak med 80 profil som gör den lägre bak jämfört med original. Fram är det 90 profil så där är det inte lika stor skillnad.

Modifiera svingen är ju en tanke men styrbarheten har jag inga bekymmer med om du tänkte på längden. Men man kan ju där även justera höjden. Känns enklare att justera med en annan dämpare men vi får se...

Tidigare motorstrul ordnade sig. Trodde precis som du att det var förgasarna först men det visade sig vara en läckande kran, den sög in soppa i vakuumslangen rakt ner i insuget :huvet MEN nu sitter det konventionella kranar på från en DT50!! Inga problem längre! :tummenupp :D

Men olja drar den. Hoppas på att det "bara" är en ventiltätning som gått.

Sen läcker den lite, men bara lite, utvändigt, förmodligen från kopplingsstången någonstans på vänster sida där den går in, har inte listat ut om det sitter några tätningar kring den som man kan byta utan riva hela motorn... Vet du / någon hur det ser ut där? Inget måste att åtgärda men vore trevligt.
Oljeläckaget vet jag ingenting om.
Men angående svingen, så är den stora vinsten att en kortare hjulbas gör att cykeln behöver mindre nerlägg för att klara en given kurva i en given hastighet.

Men om du fotograferar hojjen framifrån (eller bakifrån) någorlunda rakt uppställd, så kan du med enkla medel (linjal, isskrapa eller vad fan som helst med en rak linje) se hur mycket frigången ändras vid höjning eller andra förändringar.
Om du börjar stuva undan avgassystem och annat, så tycker jag att man skall säkerställa att fotpinnarna tar i först vid nedlägg.
Det är lätt att missbedöma annars om vägen lutar.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Oljeläckaget vet jag ingenting om.
Men angående svingen, så är den stora vinsten att en kortare hjulbas gör att cykeln behöver mindre nerlägg för att klara en given kurva i en given hastighet.

Men om du fotograferar hojjen framifrån (eller bakifrån) någorlunda rakt uppställd, så kan du med enkla medel (linjal, isskrapa eller vad fan som helst med en rak linje) se hur mycket frigången ändras vid höjning eller andra förändringar.
Om du börjar stuva undan avgassystem och annat, så tycker jag att man skall säkerställa att fotpinnarna tar i först vid nedlägg.
Det är lätt att missbedöma annars om vägen lutar.

Ahhh, lysande, nu fattar jag poängen med svingen! :tummenupp Det sambandet har inte ens slagit mig...

Yepp, planen är att försöka få till att fotpinnarna tar i först. Får se hur jag ska säkerställa det i garaget... Kan ju sätta en pegg på fotpinnarna om dom sitter för högt. Men vi får se om jag kan komma så långt.

Tack för goda råd som alltid! :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Liten uppdatering med vad som är gjort sedan senaste inlägget + lite bilder... Inte så mycket eller spännande, men men...

- Dragit om avgaset så att det ligger tightare, blev upp ett par centimeter + mer mot centrum. Kan inte svetsa ordentligt men körde som vanligt på devisen hellre själv än bra :rodnar Ska ju lindas iaf så det syns inte. :)

-Kollade upp vad som kunde orsaka att motorn drog olja, kom fram till att det med största sannolikhet är kolvringarna. Hade ingen lust att börja riva motorn just nu så jag lånar motorn från det andra projektet så länge... :gnissla ... den hade dessutom bättre komp. :)

- Riva ner allt...

- Har fräschat upp den andra motorn med lite färg, ska även hänga dit dom svarta sidokåporna

- Börja plocka ihop allt igen...

- Fixat en annan stötdämpare, i princip plug&play, någon mm längre och utan luftslangar & vajrar... Återstår att se hur det blir att köra med den! :D

Over & out.

DSC_0693.jpgDSC_0695.jpgDSC_0744.jpgDSC_0776.jpgDSC_1088.jpgDSC_0728.jpgDSC_1094.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tillfällig markkontakt för att kunna byta motorkåporna... Endel gjort utöver montering, snyggat till nya stötdämparen och ordnat distanser, bytt packboxar till hjullager fram, bytt en läckande packbox på ena framgaffeln, nya gaffelbälgar, renoverat hastighetsmätaren... :)
DSC_0112.jpg
DSC_0107.jpg
 
Last edited:

loopback59

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2014
Ort
KODE
Hoj
Virago 750 81 CB250 81
Riktigt snyggt bygge MrMadMax!
Ramlade själv över Greg Hagemans XV i höstas och gick o köpte en XV750 till mig själv :)
Nu ligger den i bitar och jag undrar hur jag ska få i hop den igen! :lol

Vet Du nån som har ett orginal bakhjul - till framhjul - till salu? (Aluminium rim 16xMT13.00) eller hur i jösse namn hittar man så snygga ekerfälgar!? (Ok, jag SKA läsa vidare i ALLA dina TREVLIGA inlägg) :rodnar

Jag är som sagt ny på XV men vad är det för skillnad mellan XV och TR1 förutom plast-kåpe-kosmetikan?
Är det samma 749cc motor, avgas, ram o hjul?

xv.jpg
Precis hemkommen i höstas! :)

PS. Jo den där justerbara dämparen bak. Behöver man verkligen hålla på o skruva o ha sig? Ska ju bara åka själv ändå from våren? (Vill inte ha den där ratten alls!) Hur mycket skillnad gör luften? Oerhört nyfiken på Ditt omdöme av din nya dämpare.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Riktigt snyggt bygge MrMadMax!
Ramlade själv över Greg Hagemans XV i höstas och gick o köpte en XV750 till mig själv :)
Nu ligger den i bitar och jag undrar hur jag ska få i hop den igen! :lol

Vet Du nån som har ett orginal bakhjul - till framhjul - till salu? (Aluminium rim 16xMT13.00) eller hur i jösse namn hittar man så snygga ekerfälgar!? (Ok, jag SKA läsa vidare i ALLA dina TREVLIGA inlägg) :rodnar

Jag är som sagt ny på XV men vad är det för skillnad mellan XV och TR1 förutom plast-kåpe-kosmetikan?
Är det samma 749cc motor, avgas, ram o hjul?

View attachment 416358
Precis hemkommen i höstas! :)

PS. Jo den där justerbara dämparen bak. Behöver man verkligen hålla på o skruva o ha sig? Ska ju bara åka själv ändå from våren? (Vill inte ha den där ratten alls!) Hur mycket skillnad gör luften? Oerhört nyfiken på Ditt omdöme av din nya dämpare.
Tack :)

Oj, många frågor på en gång.

Hagemans bygge är riktigt fint. Mycket till den kan kan köpas på ebay, tank, bakram, sadel, batteri mm, bolt-on... Tror det är 18" framfälg, förmodligen xs650 nav... Kanske 16" bak, vet inte vad det kan vara taget från, kanske en Virago med tanke på kardan.

Originalfälgar? Tr1 har 18" bak, kedja, 19" fram... Sådana har jag extra. XV750... Gissar på samma fram men 16" bak. Har ingen sådan bakfälg. Har dock 17" bakfälg från en xs1100 (?) med samma ekerdesign som jag tänkte bygga om till framhjul, blev aldrig så, om intresse finns så hojta till.

Tr1 har knappt 1000cc, kedja, andra fälgar, annan tank, i övrigt ungefär samma som xv750... Justering på original bakdämpare gör absolut skillnad. 3kg luft bak märks! Hur den nya funkar återstår att se.

Lycka till med bygget, starta en byggtråd! :tummenupp
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Rensat bort ett antal meter kabel och relän mm :crash
Eldragning 2.0 numera klart, ska bara lindas också...

DSC_0169.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Pust... Att rensa upp den gamla elhärvan tog tid men nu är det gjort :) Kvar blev ett par relän, säkringar och "cdi" boxen under tanken. Satte även dit en enkel diod för neutralläget, saknade den lampan lite förra säsongen när minihastighetsmätaren gick sönder.

Svaga länken är kabelstamen vid styrhuvudet, inte optimalt att leda den där, blir stora rörelser med risk för kabelskador. Kommer inte på någon bättre lösning så det får duga. Har funkat ok tidigare.

Hade gärna bytt batteriet till ett Lipo-batteri men litar inte på laddning efter lite problem med det på andra hojen...

Den observanta noterar även världens längsta hastighetsmätarvajer... från bakhjulet :D

Nu är det bara resten kvar, strax vår!! :)

DSC_0184.jpgDSC_0192.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Det tar sig sa pyromanen... Avgaset på plats, verkar bli lagom tight med ny dragningen, ska mäta markfrigång vid tillfälle och jämföra. Nytt bandage också, blev ett grovt grått som jag provat tidigare, håller iaf färgen bättre än vanliga bandage.

Nu återstår mest småjobb förutom att jag vill sy en ny sadel samt pulverlacka ljuddämparen (värmefärger som jag provat tål inte regn...)

Sen är det bara att hoppas på vår samt att hojen går som den ska... :)

IMG_20150301_191212.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hmmm, efter lite om och men så fick jag igång gamla EVA igen... Tänkte prova och se om man kunde få till ribbor eller något till en ny sadel... Borde egentligen lämnas bort för att det ska bli bra men det är ju inte lika kul! :D

Får se hur det går... maskinen krånglar och jag har inte riktigt koll på tekniken, första provbit gjord :gnissla

IMG_20150304_222706.jpg
IMG_20150304_222637.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Första försöket med en lite mer seriös sadel, helt ok ... Hade jag haft tid så skulle jag göra en till nu när jag har lite kläm på tekniken men det hinner jag inte just nu. Kanske nästa vinter :)

IMG_20150308_183202.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Första försöket med en lite mer seriös sadel, helt ok ... Hade jag haft tid så skulle jag göra en till nu när jag har lite kläm på tekniken men det hinner jag inte just nu. Kanske nästa vinter :)

View attachment 417004

Fan vad grym du är då! Blev riktigt snyggt!
En polare har använt sig av en sömmerska som tar 800-1000kr. Tycker personligen det absolut är värt det. Men det är ju alltid roligare när man kan fixa grejer själv:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fan vad grym du är då! Blev riktigt snyggt!
En polare har använt sig av en sömmerska som tar 800-1000kr. Tycker personligen det absolut är värt det. Men det är ju alltid roligare när man kan fixa grejer själv:tummenupp

:)

Har en tapetserare i byn som också kunde ha gjort jobbet ganska prisvärt men som sagt kul att göra själv.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Körklar! :)

Provtur och lite småjusteringar återstår, sen kan mc-säsong 2015 börja! :tummenupp

IMG_20150323_215344.jpg
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top