Tjena
Snart dags för premiär, gatorna börjar bli torra
Jag har som många en halvt trögkickad TTR och undrar vad jag skulle kunna göra för att få den enklare att starta. Nytt tändstift förmodar jag..men sen?
Vilket luftfilter brukar ni köra med som är hyfsat för budgeten?
Enklare att starta!!
Det första jag skulle montera på en xt/tt är manuell decomp på styret och häckta av den automatiska decompen från kicken. Det går visserligen ha bägge monterade men jag gillar inte automatdecomp på någon maskin för den gör det svårare att hitta TDC.
köp vire och handtag från cyckel (biltema) och dra en vire ner till decomarmen som går ut genom toppen. Sätt handtaget lättåtkommligt på styret precis som på andra hojar Typ xr 600/650
Då blir det snorenkelt att snabbt hitta TDC,, bara trampa till tills det tar tvärstopp (kolv i topp) . Man trycker då bara in decompen för att precis passera TDC med så lite som möjligt Och stannar kolven där. Därifrån startar den lätt , jag startar igång TT som xr sittades när kolven ställs rätt,, och bakslag kan inte förekomma om kolven utgår från strax efter TDC
Decompen ska användas flitigt,, går inte maskinen igång på 2-3 kick ska man lufta ur genom att dra full gas och decomp intryck o snabbkicka 3-7ggr man får påsåvis aldrig ånglåsning eller surhet och besparar sig många svordommar .
Prova gära denna startmetod innan ni springer iväg och köper decomp
Ta hjälp av kompis som tar en tång och vrider decomparnen och är eran mänskliga decomp