Yamaha TTR - bättre frambroms

JohanFalk

Spanare
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Suzuki sv1000s -05
Hallå jag har en Yamaha TT600R motard, och nu har jag börjat pilla lite med den under vintern, Jag tycker bromsverkan är alldeles för dålig och okänslig fram och skulle vilja uppgradera, har kikat lite på större bromsskivor med adapter till oket, eller vad rekommenderas? ska man byta oket oxå? någon som gjort något liknande eller har erfarenhet av detta? mycket tacksam för svar!!!

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Dem flesta som jag sett har bara bytt till en 320mm skiva och spacer för oket, -som jag kommer köra nu i första hand.
Supermoppe körde även med annat ok och radialpump om jag inte missminner mig. Jag vet inte hur bromsen kommer bli med std. oket och rejäl skivstorlek, men knappast sämre än bromsen var original. -Den var rejält usel!

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Är det stålomspunnet på den?

Det + ny bromsvätska och sintrade belägg är ju annars något som gör stor skillnad om det inte sitter där redan nu. Nummer två så hade jag nog satt på radiell bromspump.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
320mm skiva är ett måste originalet är dels av för liten diameter och sen finns där inte material nog för att ta hand om all värme och då fadear padsen.

Original ok+320mm skiva duger men kommer alltid att ge tveksam känsla och doserbarhet. Därför tycker jag inte man skall stanna vid 320mm skiva utan sänker man den mängden pengar är det lika lätt att även shoppa ett värre bromsok från en sporthoj på skroten och kombinera ihop med bromspump från skroten. Kostar mindre än skivan i sig och resultatet blir milsvid bättre.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Funderar också på att göra just detta, större skiva och originalok kvar.
Stålspunnet är det original på TTRen.
Bromspump är 13mm så den behövs inte bytas :fakta
Jag letar och letar men hittat bara begagnat som passar KTM/Husaberg. Gud vad jag vill få på en sådan på TTRen. Tydligen ska det inte passa :(

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag letar och letar men hittat bara begagnat som passar KTM/Husaberg. Gud vad jag vill få på en sådan på TTRen. Tydligen ska det inte passa :(

Tjacka komplett hjul+gaffel också så är problemet löst :D

Finns spacers för att hänga på ok med 40mm bultcentrum på en kyb/showa gaffel. Tyska ebay is the shit för ändamålet, finns spacers samt div 40mm Brembo ok för små pengar.

JohanFalk

Spanare
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Suzuki sv1000s -05
Jag är ett stort fan av din byggtråd!! så jag kör på samma ide som du! men nu återstår ett problem, vart shoppar man dessa delar till just TTR? ska nog slänga på några bitiga belägg oxå!

Dem flesta som jag sett har bara bytt till en 320mm skiva och spacer för oket, -som jag kommer köra nu i första hand.
Supermoppe körde även med annat ok och radialpump om jag inte missminner mig. Jag vet inte hur bromsen kommer bli med std. oket och rejäl skivstorlek, men knappast sämre än bromsen var original. -Den var rejält usel!

Hehe låter bra, vart har du handlat delar då???

Har 320 skiva på min med original bromsok, tycker det är helt ok. Inga problem att bromsa upp den på framhjulet iaf.

hehe låter bra, men var har du handlat dessa delar?

Har 320 skiva på min med original bromsok, tycker det är helt ok. Inga problem att bromsa upp den på framhjulet iaf.

Låter bra men jag är inte så haj på att göra en adapter hur som helst så jag kör nog med original ok,

320mm skiva är ett måste originalet är dels av för liten diameter och sen finns där inte material nog för att ta hand om all värme och då fadear padsen.

Original ok+320mm skiva duger men kommer alltid att ge tveksam känsla och doserbarhet. Därför tycker jag inte man skall stanna vid 320mm skiva utan sänker man den mängden pengar är det lika lätt att även shoppa ett värre bromsok från en sporthoj på skroten och kombinera ihop med bromspump från skroten. Kostar mindre än skivan i sig och resultatet blir milsvid bättre.

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Det är samma infästning på TTR:ns bromsskiva som alla yammas crossar och enduros så det finns riktiga skivor att få tag på. :) Motormaster har distanser till att flytta ut originalok men inte distans för deras bromsok så då får man tillverka själv. Knobby.se är leverantörer för dessa grejer och på deras sida hittar du återförsäljare.

Bromspumpen är igentligen lite stor men funkar prima med större skiva.

Hade brakingskiva och motormaster-ok på TTR:n jag hade förrut. Bromsen var riktigt skön med motomasters egna belägg men med biltemas så tappade den känsla och effektivitet men däremot höll beläggen mkt längre.

Det var lätt att göra distansen till oket... är bara en plan alu-bit med fyra hål i. Går att fixa med sticksåg, borrmaskin och gängtapp om man är lite händig.

broms.jpg

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Jag hade iochförsig en xr 650r, men jag kan tänka mig att bromsverkan på den kan vara något liknande som ttr-n..
Stora skivan i kombination med org. oket blev väl lite bättre än med org. skivan.
Dvs. måttlig ökning= funkar bra på vägen, men när man körde på bana så dröjde det 2 varv tills bromshandtaget var dikt an mot styret och bromsverkan hotade att upphöra.
Jag skulle om ekonomin tillåter byta både ok och pump också.
Lycka till!
:)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
bara skivan gör hur mycket som helst.
på min xr så rök de om bromsarna efter bara 2 stoppies :rolleyes:

wINBLAD

Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR

JohanFalk

Spanare
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Suzuki sv1000s -05
Fan jag har ju glömt att det är Excel fälgar med thalon nav undrar hur bultdelningen är på det navet? hmmm

wINBLAD

Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Någon som vet hur man kan få ktm/husaberg-skiva att passa på yamaha?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Någon som vet hur man kan få ktm/husaberg-skiva att passa på yamaha?

Byta nav:D

Där finns ju mängder av folk som åker motard med Yamaha så skivor finns där i mängder, man behöver inte skaffa sig mer problem än nödvändigt....

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Är det stålomspunnet på den?

Det + ny bromsvätska och sintrade belägg är ju annars något som gör stor skillnad om det inte sitter där redan nu. Nummer två så hade jag nog satt på radiell bromspump.

Nej, byta till stålomspunnet har aldrig & kommer aldrig ge en märkbar effekt på en offroad. Skulle du klara ett blindtest?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept