Yamaha WR125X

dennishusell

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT125X -05, Yamaha TZR125 -87
vilken hemsida?:confused:

Arrow har på deras hemsida.
3235grh.jpg
 

MomsAngel_RR

påskynda växthusefekten, kör mer tvåtakt
Gick med
7 May 2010
Ort
nyköping
Hoj
aprilia sx
eftersomm man inte får lägga in blocket anonsen här så.. hör av er om ni är interiserade av en yamaha wr125x 2009 med arrowhelsystem, pris 36000..
0722323223
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Försöker ni trimma 4takts 125or?

Vad ligger vitsen i något så dumt, har man valt den vägen så kör som de är bara, vem är dum nog att byta helsystem och skit på nåt sånt?

Jo, jag vet att jag är oönskat på forumet men allvarligt ge upp, 12 eller 13 hk, who cares?
Den låter väl mest mer illa bara.

De här otorerna är som gjorda för fattiga u-länder osv, de har inget här att göra alls och defenitivt inte i trimningssyfte.
De är för låg bensinförbrukning och pålitlighet, det är det hela.
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Försöker ni trimma 4takts 125or?

Vad ligger vitsen i något så dumt, har man valt den vägen så kör som de är bara, vem är dum nog att byta helsystem och skit på nåt sånt?

Jo, jag vet att jag är oönskat på forumet men allvarligt ge upp, 12 eller 13 hk, who cares?
Den låter väl mest mer illa bara.

De här otorerna är som gjorda för fattiga u-länder osv, de har inget här att göra alls och defenitivt inte i trimningssyfte.
De är för låg bensinförbrukning och pålitlighet, det är det hela.

Njaa inte riktigt sant. Eftersom YZFr125/WR125X ar valdans lika (i motordesign) tex Yamaha MX135(Indonesien)/Yamaha Spark 135i(Thailand) och Yamaha Vixion(Indonesien)/Yamaha FZ150(Thailand-Malaysia) sa ar trim potentialen tamligen hog.
Pa bilden min Yamaha MX135. 61mm cylinder(171cc), 11:1 i komp, 330 graders kam med hardare ventilfjadrar,TDR race ror, en Keihin PE28 med tillhorande Kitaco 28mm insug, programerbar tandmodul och portad topp med orginal ventiler 19mm/17mm. Ger ca 18hk pa bakhjulet.
Da har jag anda inte 'tagit i'. Finns tex 65mm cylindrar, 64.7mm stroker vevaxlar, storventilstoppar med 25mm/21mm ventiler. Med dessa moddar ar det fullt mojligt att fa ut +25hk. Dubbel effekt fran std ar val inte DALIG TRIMNINGSPOTENTIAL?
Notera att cylindrar och topplock passar 'rakt av' mellan alla dessa modeller som namns ovan..
 

Bifogat

  • DSC00467.jpg
    DSC00467.jpg
    249 KB · Visningar: 104

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Försöker ni trimma 4takts 125or?

Vad ligger vitsen i något så dumt, har man valt den vägen så kör som de är bara, vem är dum nog att byta helsystem och skit på nåt sånt?

Jo, jag vet att jag är oönskat på forumet men allvarligt ge upp, 12 eller 13 hk, who cares?
Den låter väl mest mer illa bara.

De här otorerna är som gjorda för fattiga u-länder osv, de har inget här att göra alls och defenitivt inte i trimningssyfte.
De är för låg bensinförbrukning och pålitlighet, det är det hela.

håller med silwer här,

Nu vet ja inte exakt vad alla delar här kostar osv, men om vi säger en hyffsad 2 taktare på 125 cc med ca 30 häst för 18 000 som håller bra länge till och går fint,

gemfört med en 125 cc 4-taktare för 13-14 000, eller rent utav en i samma prisklass eller dyrare,

och så säger vi alla trimdelar ligger på 4-7 000 till 4-taktaren,

ni kan köpa den billiga 4-taktarn och spendera pengar och tid på att få ut lite mer effekt av den,

eller bara köpa 2-taktaren i början som har mer effekt än vad ni kommer uppnå med 4-taktaren, eller om man e riktigt korkad, den i samma prisklass eller dyrare,

och sen om ni lägger 5-6 000 på 2-taktaren får ni ut mer effekt på 2-taktaren ju

vad låter bäst igentligen?:tummenupp
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Värdelöst att trimma en 4-takt. Om strypningar finns kan man ta bort dem (kan finnas! Men sällan) och visst att byta rör för lite goare ljud. Men bättre att köra med original som hojen är gjord för.
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Värdelöst att trimma en 4-takt. Om strypningar finns kan man ta bort dem (kan finnas! Men sällan) och visst att byta rör för lite goare ljud. Men bättre att köra med original som hojen är gjord för.
Instressant synpunkt som jag ej haller med om. Givetvis far man 'more for the buck' nar man trimmar en 2 taktare. Men 'believe me' de gar att fa en YZFr125 att ga 170-180km/t med en stor insats. 65mm borr/64.7mm slag ger 215cc. 35mm Kehin FCR, racetopp 25/21 ventiler in/ut, ett avstamt raceavgas och en vild kam. 27-28hk pa slangen med en fint vrid. Sen iofs om man satsar lika hart pa en 2takts 125a sa har man sakert +35hk (180cc, vilda porttider, avstamt ror, Keihin 36-38 mm)...
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Jao. Men jag tycker det är lite onödigt att lägga ut de pengarna på en 125:a som 16 åring så har man väll hojen bara 1-2 år?
En mycket rimlig synpunkt men nagon/nagra kanske vill 'vara varst'.
Jag hade en Monark TTS125 med Morini motor. Portat, effektror och 32mm dellorto,gjorde 140km/t pa matarn. Det var ganska 'kul' att aka ifran RD125LCna 1982 da det begav sej....
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
En mycket rimlig synpunkt men nagon/nagra kanske vill 'vara varst'.
Jag hade en Monark TTS125 med Morini motor. Portat, effektror och 32mm dellorto,gjorde 140km/t pa matarn. Det var ganska 'kul' att aka ifran RD125LCna 1982 da det begav sej....

Det kan jag förstå :) Jag klarar att dra de trimmade mopederna i byn endå :banana och det gjorde jag även med min flaka som hade 72cc förvånad som jag blev så gjorde den det. Finns inte många som åker 125:a i byn.
 

Joel95

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Höganäs
Hoj
Dock ingen 125;a än :[
Val om motorcykel.

tja, blev precis medlem här på sporthoj för det verkar kul och bla bla, men det var inte det jag skulle fråga.

Det stod att man kunde vara med ÄVEN om man inte hade en 125;a utan även om man skulle skaffa en. Vilket jag är på väg att göra, så om ni har tid eller vill hjälpa mig så kommer några frågor här:)

jag funderar starkt på en Yamaha WR 125 (http://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_WR125_X_33157834.htm?ca=23_3 kolla om ni vill), priset på den på blocket ligger på 29k (är det lågt/högt pris?), men jag vet absolut inte vilken jag ska ha.. har funderat på allt möjligt som till exempel en Honda Cbr 2006a. (http://www.blocket.se/helsingborg/HondaCbr_125r_33139044.htm?ca=23_3)

Yamahan tycker jag ser riktigt snygg ut och jag är van vid den typen av motard.
Bara märket visar att den är bra byggd och inte är byggd av billiga delar från Kina eller Taiwan.
jag skulle vilja veta om Yamahan är värd pengarna och hur den är i accelerationen och hur snabbt den går. Samt om det är något problem med dem som tex motor eller bromsar etc.

(förlåt om jag har lagt in texten fel, men hittade dock inget där man kunde lägga upp texten).
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
tja, blev precis medlem här på sporthoj för det verkar kul och bla bla, men det var inte det jag skulle fråga.

Det stod att man kunde vara med ÄVEN om man inte hade en 125;a utan även om man skulle skaffa en. Vilket jag är på väg att göra, så om ni har tid eller vill hjälpa mig så kommer några frågor här:)

jag funderar starkt på en Yamaha WR 125 (http://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_WR125_X_33157834.htm?ca=23_3 kolla om ni vill), priset på den på blocket ligger på 29k (är det lågt/högt pris?), men jag vet absolut inte vilken jag ska ha.. har funderat på allt möjligt som till exempel en Honda Cbr 2006a. (http://www.blocket.se/helsingborg/HondaCbr_125r_33139044.htm?ca=23_3)

Yamahan tycker jag ser riktigt snygg ut och jag är van vid den typen av motard.
Bara märket visar att den är bra byggd och inte är byggd av billiga delar från Kina eller Taiwan.
jag skulle vilja veta om Yamahan är värd pengarna och hur den är i accelerationen och hur snabbt den går. Samt om det är något problem med dem som tex motor eller bromsar etc.

(förlåt om jag har lagt in texten fel, men hittade dock inget där man kunde lägga upp texten).

av dom två skulle jag välja yamahan, den verkar har ett skönt ljud för så lite effekt
Om du inte redan visste så har två-taktaren i regel dubbelt så mkt efffekt som 4-taktarna,

Men om du ska köra lagligt så hade ja satsat på yamahan, ge ett bud på 26-27 000 och resonera(åk o kolla först)

du kan nog räkna med en topphastighet på 110-120 kmh, och bra acceleration gemfört med en moped och sådär gemfört med en 2-taktare,
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
tja, blev precis medlem här på sporthoj för det verkar kul och bla bla, men det var inte det jag skulle fråga.

Det stod att man kunde vara med ÄVEN om man inte hade en 125;a utan även om man skulle skaffa en. Vilket jag är på väg att göra, så om ni har tid eller vill hjälpa mig så kommer några frågor här:)

jag funderar starkt på en Yamaha WR 125 (http://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_WR125_X_33157834.htm?ca=23_3 kolla om ni vill), priset på den på blocket ligger på 29k (är det lågt/högt pris?), men jag vet absolut inte vilken jag ska ha.. har funderat på allt möjligt som till exempel en Honda Cbr 2006a. (http://www.blocket.se/helsingborg/HondaCbr_125r_33139044.htm?ca=23_3)

Yamahan tycker jag ser riktigt snygg ut och jag är van vid den typen av motard.
Bara märket visar att den är bra byggd och inte är byggd av billiga delar från Kina eller Taiwan.
jag skulle vilja veta om Yamahan är värd pengarna och hur den är i accelerationen och hur snabbt den går. Samt om det är något problem med dem som tex motor eller bromsar etc.

(förlåt om jag har lagt in texten fel, men hittade dock inget där man kunde lägga upp texten).


Folksam värderade min WR125X (-09) med 430 mil på mätaren till 43,000kr.
Med det sagt så vill jag påstå att den du har hittat på blocket är prisvärd.
Jag tyckte det var en jävligt rolig hoj som var skön att köra, men personligen så saknade jag effekt, och efter att ha gått över till 2-takt denna säsongen så kommer jag inte köra något annat på länge:yoparty
Ifall du är sugen på en WR125X så för all del, slå till.
Min toppade 133km/h i nerförsbacke och motvind, men i vanliga förhållanden så gick det sällan fortare än 110km/h.
Accelerationen är duglig upp till 50-60, men det är först efter 90 som du kommer märka att den är trött.
Ring killen som säljer den, åk och testa, gillar du den så köp.

CBR har cykeldäck, akta dig!:näsblod
 

Joel95

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Höganäs
Hoj
Dock ingen 125;a än :[
Folksam värderade min WR125X (-09) med 430 mil på mätaren till 43,000kr.
Med det sagt så vill jag påstå att den du har hittat på blocket är prisvärd.
Jag tyckte det var en jävligt rolig hoj som var skön att köra, men personligen så saknade jag effekt, och efter att ha gått över till 2-takt denna säsongen så kommer jag inte köra något annat på länge:yoparty
Ifall du är sugen på en WR125X så för all del, slå till.
Min toppade 133km/h i nerförsbacke och motvind, men i vanliga förhållanden så gick det sällan fortare än 110km/h.
Accelerationen är duglig upp till 50-60, men det är först efter 90 som du kommer märka att den är trött.
Ring killen som säljer den, åk och testa, gillar du den så köp.

CBR har cykeldäck, akta dig!:näsblod

Okej tack uppskattar det:)

av dom två skulle jag välja yamahan, den verkar har ett skönt ljud för så lite effekt
Om du inte redan visste så har två-taktaren i regel dubbelt så mkt efffekt som 4-taktarna,

Men om du ska köra lagligt så hade ja satsat på yamahan, ge ett bud på 26-27 000 och resonera(åk o kolla först)

du kan nog räkna med en topphastighet på 110-120 kmh, och bra acceleration gemfört med en moped och sådär gemfört med en 2-taktare,

Tack så mycket:) stor hjälp eftersom min pappa sa att jag skulle satsa på Hondan :Bugar:tummenupp
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tror du kommer bli nöjd med Yamahan, ska man köra lagligt (effektmässigt då) så hade jag tagit den alla dagar i veckan!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
haha okej:) Men vart din trimmad eller?

Nix, det är inte lönt att trimma 4-takt, det kostar mer än vad det smakar.
Finns tonvis med info om det här på 125cc-delen då alla trådar brukar spåra ur och sluta i en 2-takt vs 4-takts diskussion :D
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top