Yamaha WR450F för gubbgrusbus

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Någon som äger/ägt en sådan och använt den som grusbushoj? Letar lämplig hoj för mina helgturer i skogarna. Grusvägar och traktorvägar samt transporter på asfalt är underlaget vanligtvis. Brukar bli 80 mil på en lördag-söndag. Och ingen enduro att tala om. Har senaste åren kört TTR600 och XT600 som grusbushoj. Letar nu lätt hoj med lite mer pulver. Vill inte ha KTM, och elstart är krav. Tror WRen skulle passa mig perfekt. Är dock lite orolig för servicebehovet, då milen i min typ av körning snabb blir många.

Någon som använt denna hoj på samma sätt, och kan dela med sig gällande underhållsbehov och kvalité, och om det finns något särskilt att beakta i övrigt? Olja, filter och ventiler går väl an att ägna sig åt frekvent, men att skruva motor och byta kolv etc vill jag inte skruva med. Är modellen körd för min del då?

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Jag har ägt en WR.
Tror ditt alternativ tyvärr är 690enduro om du vill ha kräm och längre serviceintervaller.
Osäker på suzuki drz400 dock. Kanske är bättre än wr?
Xt660R?för slö och tung?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag har ägt en WR.
Tror ditt alternativ tyvärr är 690enduro om du vill ha kräm och längre serviceintervaller.
Osäker på suzuki drz400 dock. Kanske är bättre än wr?
Xt660R?för slö och tung?
XT660 har jag haft och kört över 8000 mil på, så den modellen år jag färdig med för gott :). Gillade TTRen, men den var trött med sina typ 42 hk. Är ju ca 15 mer i WRen så det ska inte vara ett problem. Och så vill jag ha en lätt hoj. Därav tror jag på denna modellen. Jag själv är i mitt tycke alldeles för tung för DRZan. Och den upplever jag även för klen för mig. Och som sagt, blir aldrig en KTM för mig.

Hur använde du din WR, och hur mycket skruva blev det?

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
En kompis använde sin Wr450 som grushoj utan problem. En större tank måste till då fuel range med orginaltank är ca 100 km. Gäller förgasarmodellen.

Skickat från min iPad med Tapatalk

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
XT660 har jag haft och kört över 8000 mil på, så den modellen år jag färdig med för gott :). Gillade TTRen, men den var trött med sina typ 42 hk. Är ju ca 15 mer i WRen så det ska inte vara ett problem. Och så vill jag ha en lätt hoj. Därav tror jag på denna modellen. Jag själv är i mitt tycke alldeles för tung för DRZan. Och den upplever jag även för klen för mig. Och som sagt, blir aldrig en KTM för mig.

Hur använde du din WR, och hur mycket skruva blev det?

Blir ju alltid kompromiss. Körde enduro och grusvägar med min wr.
Skruva blev det helt klart.
Sen är det ju ärligt mopedkänsla när man kommer ut på vägen. Tyvärr så får man ju lägga ganska många mil som transport för att komma till bra vägar.
Bytte sen till 690 men gillade aldrig den oranga bling bling familjen.
Träffade på ett gäng i somras med wr 450 och 660r med torn på och dom kände lite som jag att det borde funnits något mellanting.
Köp och prova, varvar du inte jävel jämt håller en kolv länge, är ju yamaha

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Wr450f verkar riktigt populära i Australien.
Lite olje byte och tvätt av filter räcker långt. Kolven lär du säker kunna kör långt på.

Finns Honda 450 L som alt.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Wr450f verkar riktigt populära i Australien.
Lite olje byte och tvätt av filter räcker långt. Kolven lär du säker kunna kör långt på.

Finns Honda 450 L som alt.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
450l är trött som helvete är det inte typ 25 ponnys i den ?

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Jag har haft en wr450 2012 (första insprut) och var nöjd. Svårstartad i början men ordnade sig med nytt batteri, stift och bränslefilter. Den gick och gick. 80/20 väg eller grus/enduro.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag hade en WR450F -04 som brukis när det begav sig. Funkade fint på motorvägen. Skär den ihop är det ju bara att renovera.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Är alla WR450F gatreggade? Det vore ganska tråkigt att släpa hem en hoj för att sedan upptäcka att den är e-reggad...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade en WR450F -04 som brukis när det begav sig. Funkade fint på motorvägen. Skär den ihop är det ju bara att renovera.

Vet inte det jag, vanligtvis så är det kamaxeln som skär i toppen och där finns inga utbytbara lager på WR och då kostar renoveringen fort för mycket relativt hojens värde.
Är alla WR450F gatreggade? Det vore ganska tråkigt att släpa hem en hoj för att sedan upptäcka att den är e-reggad...

Bland de äldre finns det enduroreggade men senare årsmodeller tror jag bara är lv-reggade.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nyare än -19 blev e-reggade igen , gissningsvis pga euroutsläppsgrejen med lv-reggat
Wr450f alltså

Last edited:

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Bara köp [mention]perjul [/mention]
Som man säger om man jobbar kommunalt…
”Det viktiga är inte att det blir bra..Det är att det blir dyrt”

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Kollar man inte det innan man handlar?
Jo, men man kan missa det i registreringsbeviset och bättre att inte ta saker förgivet. Nu har alla E-reggade hojar en orange nummerplåt, men tidigare så var det samma vita nummerplåt oavsett om den var gat- eller e-reggad. Så sitter det en vit plåt på hojen kan man enkelt ta förgivet att den är gatreggad. Jag tror inte att det är lagligt att ha en vit plåt på e-reggad hoj, men det finns ju klientel i samhället som har betydligt större skrupler än så….

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jo, men man kan missa det i registreringsbeviset och bättre att inte ta saker förgivet. Nu har alla E-reggade hojar en orange nummerplåt, men tidigare så var det samma vita nummerplåt oavsett om den var gat- eller e-reggad. Så sitter det en vit plåt på hojen kan man enkelt ta förgivet att den är gatreggad. Jag tror inte att det är lagligt att ha en vit plåt på e-reggad hoj, men det finns ju klientel i samhället som har betydligt större skrupler än så….
En LV reggad hoj har väl blinkers tändningslås och givare till bromsljus. Det har inte en e reggad.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En LV reggad hoj har väl blinkers tändningslås och givare till bromsljus. Det har inte en e reggad.
Varför tror du att det behövs ett tändningslås bara för att den är LV reggad?
Har KTM enduro som är lv reggad och dom har inget tändningslås.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Tror att enligt trafikreglerna så måste det finnas tändningslås / styrlås.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tror att enligt trafikreglerna så måste det finnas tändningslås / styrlås.
Nej ! Finns mängder som nämnts tidigare både äldre och nya som saknar det ,nya husky fe och ktm exc är fortfarande lv-reggade och har inte tändningslås och gammelgrisen i garaget xr650r liksom alla lvreggade äldre såna xr 400 , 600 saknar tändningslås finns styrlås på xren dock men varför skulle det behövas tändningslås för lvregg?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati