Yamaha XS400 SE Bobberprojekt

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
Halloj!
Har letat lite kring forum men tycker att det här verkar bäst. Ska ju inte bygga någon spirthoj direkt men ni verkar kunna era grejer om byggen, o det är det jag är ute efter.

Har en Yamaha XS400 SE -82 som jag hade tänkt att kapa av bakdelen på o svetsa ny stelbensbak. Tänkte sänka den till ca 10cm (och kanske bygga jockeyshift...vet att det är väldigt opraktiskt men annorlunda).

Funderar på att ha clip on-styre med reservation för om det blir aldeles för obekvämt att sitta.

Mina största frågor är kring hur jag ska göra med svetsningen? Jag har aldirg svetsat, har en far som kan hyfsat o kompisar som har lite kunskap. Allt dock med MIG. Har läst att om man kan sin MIG så funkar det att migga en stelbensram men annars bör mna hålla sig till TIG. Vad sägs? Yamaharamen är väl miggad i grunden vad jag har förstått?

Undrar också över vilket material jag ska använda mig av? Har läst att chrommoly skulle funka bra.

....och ja, jag fotar hela tiden :) Ska lägga upp lite bilder ikväll så får ni se hur det ser ut än så länge.
 

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
Byggde en bobber på en Sr400 för ett tag sen. Var sugen på stelben först, men ångrade mig.
Hittade bakstötdämpare på hobbex 260mm för en spottstyver, stenhårda.
 

Bifogat

  • Bild 018 liten.jpg
    Bild 018 liten.jpg
    188.1 KB · Visningar: 1,207

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
Blev ju riktigt bra den där! Hur ordnade du med fästen o grejer för jockeyväxeln? Kopplingen? Hur är det att åka med den?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fördelen med stelben är att det går att bygga väldigt lågt och kompakt.
Nackdelen är att det blir stora påfrestningar på ramen.
stora hjul med däck som tar upp de värsta stötarna är ett måste.

Krom-molly är bra men ställer krav på svetsningen.
Sömlösa hydraulrör rekomenderas.

"Texasstyre" regerar.
Lacka gärna lite scallops, så är du hemma.
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
"Krom-molly är bra men ställer krav på svetsningen. Sömlösa hydraulrör rekomenderas."


Vad ska man svetsa de sömlösa hydraulrören med, MIG? TIG? Kan en lekman svetsa den då?

Vill inte ha för tjocka däck där bak. Kanske får tumma lite på dom planerna om det blir för stora påfrestningar(?) Tänkte väl köra nått i stil med 20-4 eller så. Vill ha lite speedway look över bakdelen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Krom-molly är bra men ställer krav på svetsningen. Sömlösa hydraulrör rekomenderas."


Vad ska man svetsa de sömlösa hydraulrören med, MIG? TIG? Kan en lekman svetsa den då?

Vill inte ha för tjocka däck där bak. Kanske får tumma lite på dom planerna om det blir för stora påfrestningar(?) Tänkte väl köra nått i stil med 20-4 eller så. Vill ha lite speedway look över bakdelen.
Tror inte att det spelar så stor roll vilken teknik man svetsar med.
TIG blir ju (ofta) snyggast.
Jag brukar borra ett lufthål på lämpligt ställe när jag försluter rören.
Lämpligen så att det rör man svetsar fast "andas" genom det rör man svetsar fast i.
Annars gör värmeutvidgningen av luften att det blåser igenom svetsen den sista biten.

Vet inte hur jag skall förklara bättre.
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
jag tror jag förstår vad du menar. låter smart.

Har läst lite mer nu o sett på http://www.chopperweb.net/forum/articles.php?action=viewarticle&artid=30 att dom snackar om ERW ("The best material of choice is called cold rolled electric resistance welded tubing commonly referred to as CREW or simply ERW") som ska vara bra.

Nån som vet något bra om det?

Här kommer några bilder också på hojen så långt som det har kommit än så länge... (inte så långt dock)
 

Bifogat

  • P4030047aa.jpg
    P4030047aa.jpg
    216.9 KB · Visningar: 413
  • P3280034aa.jpg
    P3280034aa.jpg
    221.9 KB · Visningar: 295
Last edited:

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
Dagens framsteg...

Nu är det bara att skära ramen på rätt ställen o sen bestämma sig för vilka rör man ska använda. Kommer dröja ett litet tag innan jag kan gå påt igen men sen ska det bli gjort!

Nån som vet nått om var man kan hitta bättre begagnade tankar? Funderar på en sportstertank eller en triumphtank.

Vill även skaffa mig ekerfälgar. Gärna 21" fram o 19-20" bak. Har nog inte råd att köpa nytt. Idéer?
 

Bifogat

  • P4050051.jpg
    P4050051.jpg
    229 KB · Visningar: 315
  • P4050052.jpg
    P4050052.jpg
    229.2 KB · Visningar: 277

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
mmm saknar min SR400 lite... :(

på min var jag tvungen att bygga ny bredare tanktunnel på tanken.
köpte massa olika moppetankar på tradera bla. för att testa vilken som lirade bäst med stuket. sporstertankar är snygga men dyra, alla vill ju ha dom.
Drog även nytt bantat batterilöst elsystem med konding isället.
Jag använde hydraulrör till ramen, jag kapade bort orginalrören som är där sadeln ska vara, och satt dom i lite brantare vinkel.
byggde en liten låda för elektroniken undel sadeln.

Kolla på http://www.bratstyle.com/custom/custom.htm för ispiration....



Dagens framsteg...

Nu är det bara att skära ramen på rätt ställen o sen bestämma sig för vilka rör man ska använda. Kommer dröja ett litet tag innan jag kan gå påt igen men sen ska det bli gjort!

Nån som vet nått om var man kan hitta bättre begagnade tankar? Funderar på en sportstertank eller en triumphtank.

Vill även skaffa mig ekerfälgar. Gärna 21" fram o 19-20" bak. Har nog inte råd att köpa nytt. Idéer?
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
hur fungerar det bantade elsystemet? om det funkar bra vore det ju jätteskönt...
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
xrv_rocket: Tåls att kollas upp! Heter det något speciellt?

Är det nån som vet var man kan köpa bra rör till svetsningen av ramen i stockholmsområdet??
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
hur fungerar det bantade elsystemet? om det funkar bra vore det ju jätteskönt...

Skall du banta elsystemet (vilket är en bra idé), så banta inte bort diodblocken.
De sitter där för att förebygga bakström.
Tar man bort dem, så fungerar elsystemet oftast precis som förut.
Ett tag.
Sedan får man väldigt konstiga elfel emedan strömmen från en komponent kan gå baklänges och påverka en annan komponent.
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
tack för tipset. har inhandlat fram o bakhjul (21 fram o 18 bak) med trumbroms från en cross. har även inhandlat en tank. bitarna faller sakta på plats.

funderar fortfarande på bästa material till ramen dock. kanske är säkrast att köra på chromemolly som folk har skrivit om tidigare. verkar vara bäst. tips?
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
har mailat med SFRO nu o fått svaret att man INTE ska köra med chromemoly. fogarna blir hårda och spröda.

det han rekommenderar är sömlösa hydraulrör som är normaliserade och utan ytbehandling. typ EN 10305-1 med godstjocklek på ca 3mm.

har letat omkring som bara den på nätet och inte hittat mkt som hjälper mig på vägen att hitta var jag kan köpa dessa rör. borde ju inte vara så svårt att hitta nått ställe i stockholmsområdet. nån som vet?
 

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
köpte mina hydraulrör på Industripartner i Eskilstuna. dom hade en snutt kvar som var obehandlade, annars hade dom bara ytbehandlade.
 

bocke

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XS400 SE proj.
tackar för tipset! blir kanon.

har kapat av ramen nu så den är färdig att svetsas. ska jigga den o planera allt inför det stora ingreppet. måste hitta nån stans att lämna in den på svetsning bara.

har 3 tankar att prova ut o nytt framhjul med ekrar o trumbroms.

nån som har några tips om hur man kan tillverka en fotkoppling som går att trampa bakåt o framåt? den måste kunna hållas i kopplat resp. okopplat läge enl. SFRO.

bilder kommer snart. glömde kameran i verkstan :/
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Spännande! Men var är BILDERNA :gnissla

Glöm inte att få ett intyg från svetsaren, ska du regga den hos SFRO måste du ha papper på metod och material.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
tackar för tipset! blir kanon.

har kapat av ramen nu så den är färdig att svetsas. ska jigga den o planera allt inför det stora ingreppet. måste hitta nån stans att lämna in den på svetsning bara.

har 3 tankar att prova ut o nytt framhjul med ekrar o trumbroms.

nån som har några tips om hur man kan tillverka en fotkoppling som går att trampa bakåt o framåt? den måste kunna hållas i kopplat resp. okopplat läge enl. SFRO.

bilder kommer snart. glömde kameran i verkstan :/
Sök upp någon kunnig angående äldre Harley Davidsson.
Satt kopplingsgunga på sidventilarna.

Fast å andra sidan var dessa avsedda att kunna köras med visst kopplingsslir.
Det behöver inte du.
Räcker väl att den kan låsas i nedtrampat läge, dvs urkopplat.
Varför man nu skall behöva kunna det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top