Yamaha YZF750R

matsjeep

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2010
Ort
växjö
Hoj
yzf750-95
Nu har jag kört de första 35 milen med nya hojjen. Tycker att jag fick mycket hoj för pengarna. Höjd lite bak så den styr fint men ändå stadig. Svarar lite dåligt på gasen ibland. Behöver sig nog en synkning eller byta lite munstycken tror jag.
Skrev tidigare att den startade dåligt i vinter. Nu när det blivit varmare, startar den direkt.
Mycket nöjd hittills med hojjen. Verkar inte dra olja heller. Har gått 5500 mil.
 

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Tog en tur med grannen idag. Mestadels små kurviga vägar med ett "lungt"30+ tempo även på raksträckor. Jag fick ligga på 3-4:an och varv runt 6-8´ för att kunna dra ur kurvorna, och den svarade bra på gaspådrag upp till 12-13´.Grannen påpekade att det luktade bensin när han låg bakom. Efter fikapausen gick den som en påse nötter, blöddra och svarade dåligt på gasen. Kom dock igång efter en stund. Efter ett par urdragningar så dog den på höga varv och svarade dåligt. Efter hemkomst så konstaterades det att det berodde på taffligt med soppa:rodnar. Plockade bort tank och luftburk och konstaterade att ena sliden inte hängde med dom andra. Tog bort locket och konstaterade att en skruv lossnat till spjället. Har dock bara provstartat efter hopmontering. Låter bra iaf. Får bli en tur imorgon om vädret och tant tillåter.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hoppas ni överser med ett litet gästspel?

Jag har en YZF sving på min TRX, och 5.5" Marvic fälg. Dessutom har jag konverterat till 520-kedja. Jag är osäker på om bakaxel distanserna är av rätt dimension, jag får inte fälgen att sitta rakt i förhållande till svingen, om jag justerar enligt markeringarna. Vet inte heller om svingen är helt symmetrisk?

Skulle någon vänlig själ, som anser sig ha en korrekt monterad bakfälg, kunna mäta avstånd från insida (eller yttersida) sving till bakfälg (fälgkant, ventil, eker) på både vänster och höger sida. Om möjligt också ett mått på avstånd mellan svingarmar med beskrivning var måttet är, samt ett mått från svinginsida till drev?

Tackar på förhand.

/Hasse
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Har någon en ram liggande till salu?
papper behövs ej och lite små skavanker kan funka.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Såja, lugna och fina, rätta in i er i ledet, jag hinner inte med ;)

Allvarligt talat, kan inte någon hjälpa till med att ta mått åt mig? Jag behöver inga super-exakta mått, det räcker att trä in en tumstock från vardera sidan, plus minus ngn millimeter räcker i noggrannhet.

/Hasse
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om du inte fått svar till i helgen så kan jag kolla det åt dig då jag nämligen köpte en YZF 750 idag. Tyvärr har jag dålig tillgång till verktyg där jag är just nu.
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Tjoho! Äntligen påställt och besiktigat för säsongen!!
NU kan säsongen börja ordentligt=)
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06

hähä..ursäkterna är många, för mycket jobb, dåligt väder osv osv.. sanningen är kanske mer att man är seg och dryg och haft aningens svårt att få loss om inte tummen så nästan hela armen ur r**en.. =)
Men bättre sent än aldrig eller vad man nu säger......
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Om du inte fått svar till i helgen så kan jag kolla det åt dig då jag nämligen köpte en YZF 750 idag. Tyvärr har jag dålig tillgång till verktyg där jag är just nu.
Toppen, ser fram mot det! :tummenupp Hoppas du blir nöjd med hojen, den är riktigt cool!
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag bryter mig in!

Någon som har koll på hur långt en yzf 750r går?
Det ligger en del på blocket på upp emot 8000mil, vågar jag köpa det?
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag bryter mig in!

Någon som har koll på hur långt en yzf 750r går?
Det ligger en del på blocket på upp emot 8000mil, vågar jag köpa det?


Är hojen servad och skött ordentligt ser jag inget konstigt i att den skall gå flera tusen mil till. Slitdelar som man i vanliga fall inte tänker på är kopplingsdelar, växellådsdelar osv. Sådant som kan tänkas vara slitet efter 8k mil. Fick byta lamell-paket på min förra sommaren, vid ca 5k mil. Så har den gått 8k mil så är mycket sådant antagligen redan bytt.

Sen är det ju alltid svårt att bedöma hur insidan av motorn ser ut, men lyssna och provkör (prova alla 6 växlar). Förhoppningsvis finns det någon slags dokumentation på vad som är gjort med hojen.

Räkna alltid med en merkostnad på en gammal hoj, särskilt av race-karaktär. Jag fick min motor renoverad för runt 10 000:- i vintras. (mer om vad som gjordes finns i denna tråden) Och detta vid 5500 mil. Se gärna till att en sådan renovering är gjord, annars får du skaffa prenumeration på 15w-50 :)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Toppen, ser fram mot det! :tummenupp Hoppas du blir nöjd med hojen, den är riktigt cool!

Jag mätte tidigare i kväll och det var knappt nån distans alls på kedjesidan, 4 mm mellan sving och hjulcentrum. På bromssidan var det antingen 37 mm eller 47 mm, jag minns inte exakt men det kan bara vara det ena.
Nu har jag bara mätt med tumstock utan att ha hjulet avmonterat så måtten är inte exakta så du tänker på det.

Nån som vet var man kan köpa tändningslås, tanklockslås och sadellås för lite pengar? Mina är kassa, vetefan hur de burit sig åt?

Och sen undrar jag om inte tempmätaren är belyst? För den lyser inte och jag hittar ingen glödlampa att byta.
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Jag mätte tidigare i kväll och det var knappt nån distans alls på kedjesidan, 4 mm mellan sving och hjulcentrum. På bromssidan var det antingen 37 mm eller 47 mm, jag minns inte exakt men det kan bara vara det ena.
Nu har jag bara mätt med tumstock utan att ha hjulet avmonterat så måtten är inte exakta så du tänker på det.

Nån som vet var man kan köpa tändningslås, tanklockslås och sadellås för lite pengar? Mina är kassa, vetefan hur de burit sig åt?

Och sen undrar jag om inte tempmätaren är belyst? För den lyser inte och jag hittar ingen glödlampa att byta.

Tempmätaren är belyst, vet inte om den har en egen lampa el om det är någon av de andra som lyser igenom men det sitter ett gäng lampor på baksidan av instrumenteringen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag mätte tidigare i kväll och det var knappt nån distans alls på kedjesidan, 4 mm mellan sving och hjulcentrum. På bromssidan var det antingen 37 mm eller 47 mm, jag minns inte exakt men det kan bara vara det ena.
Nu har jag bara mätt med tumstock utan att ha hjulet avmonterat så måtten är inte exakta så du tänker på det.

Nån som vet var man kan köpa tändningslås, tanklockslås och sadellås för lite pengar? Mina är kassa, vetefan hur de burit sig åt?

Och sen undrar jag om inte tempmätaren är belyst? För den lyser inte och jag hittar ingen glödlampa att byta.

Tack för det, mkt uppskattat. Måste bara fråga, du skriver hjulcentrum, men du mätte väl mot något annat? Kommer du ihåg om du mätte från insida sving till däcket, fälgkanten eller nån annan stans? 4 mm till fälgcentrum, då har du tunn fälg :D

Har du en reservnyckel, så testa den med. Min originalnyckel är hopplös, och det verkar som nycklarna slits (säkerligen låsen också). Hört flera andra TRX:are som har samma problem, men löst det med nya nycklar. Låssatser, ebay brukar annars erbjuda sånt då och då, men en låssmed kan troligen fixa till låsen för en skaplig peng, om de orkar hålla på med sånt hantverk...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nja, på kedjesidan sitter ju hela kedjehuset med allt vad det innebär så den sticker ut rätt mycket på den sidan. Distansen är alltså inte tjockare än så, vad jag kan se. Möjligt att den går in i centrumet lite grann med. Jag mätte från svingen till själva hjulets centerhub, som drevet sitter skruvat på. Jag kan kontrollmäta det sen då jag ändå ska ner en runda.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nja, på kedjesidan sitter ju hela kedjehuset med allt vad det innebär så den sticker ut rätt mycket på den sidan. Distansen är alltså inte tjockare än så, vad jag kan se. Möjligt att den går in i centrumet lite grann med. Jag mätte från svingen till själva hjulets centerhub, som drevet sitter skruvat på. Jag kan kontrollmäta det sen då jag ändå ska ner en runda.

OK, då förstår jag. Jag har ju en annan fälg med annan drevhållare, så det hjälper inte så mycket, skulle man kunna be om en ny mätning?

Om du sticker in tumträt vinkelrätt från sidan så att det precis tar i fälgens ytterkant, ungefär där däcket sitter. Dvs en bit fram på svingen. Får jag ett mått där från både höger o vänster sida, så ser jag om hjulet sitter centrerat i svingen, oavsett vad för fälg det är. Alternativt snurra hjulet så att ventilen är i höjd m svinngen, och mät mot den, eller någon av ekrarna.

:Bugar
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag gör det imorgon
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hjulet är centrerat i svingen, jag mätte från lägre svingarmen mot däckets kant och det var 2,4 cm på båda sidorna. Då har jag 180 däck.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top