Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
(grymt svårt att förklara med en avancerad paint-bild :))

Jag ser det, men jag tror jag förstår. Vad jag inte förstår dock är hur jag ska bocka en läpp på en ruta som är tillverkad i vakuumformad polykarbonatplast. :va



Över till något helt annat. Lyckades snickra till Laverdastyret någorlunda , blev aningen för brett så jag ska ta ihop det ca 20mm per sida. Kommer nog se lite bättre ut då.

Värt att ha i åtanke är också att ett Laverdastyre har typ två miljoner olika lägen, så det på bilden representerar inte nödvändigtvis slutresultatet. :arsele

DSC_0003-10.jpg


Kapat och breddat med en 28,6mm rörhylsa (för att passa styrhöjarna).

DSC_0004-11.jpg


Fastkladdat på hojen med kåpan.

DSC_0011-9.jpg


Ihop med styret dom där 20 millimetrarna och justera in det ordentligt så tror jag nog att det ska bli bra. Kåpan hamnar då i helt rätt höjd så på den fronten är det väl mer eller mindre klart.

Sen tycker jag hojen ser betydligt bättre ut när den kommer upp fram tack vare förlängningarna på gaffelbenen. :näsblod
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Mycket bättre! :tummenupp

Att kåpan kommer ner gör mycket.

Gällande styre, laverda = mycket snyggare än det du hade tidigare.

(Personligen tycker jag det är än snyggare med clip-ons, upphöjda eller ej för att det blir mycket renare runt styrkronan... Inga styrhöjare eller extra rör ovanpå...)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mycket bättre! :tummenupp

Att kåpan kommer ner gör mycket.

Gällande styre, laverda = mycket snyggare än det du hade tidigare.

(Personligen tycker jag det är än snyggare med clip-ons, upphöjda eller ej för att det blir mycket renare runt styrkronan... Inga styrhöjare eller extra rör ovanpå...)

Ja, det gör en väldig skillnad.

Vad gäller styret kontra clipons så får jag väl lov att hålla med. Ska prova fixa till det sista på styret för att se om det går att få någon fason på det, annars blir det nog att satsa på clipons. Styret kostade ju bara kaffepengar ändå. :tungan
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ja, det gör en väldig skillnad.

Vad gäller styret kontra clipons så får jag väl lov att hålla med. Ska prova fixa till det sista på styret för att se om det går att få någon fason på det, annars blir det nog att satsa på clipons. Styret kostade ju bara kaffepengar ändå. :tungan

Det där ser bättre ut tycker jag:tummenupp

Jag har ett nytt förslag som du borde kunna lyckas med som har bra med kontakter.
Svetsa på alu-rör på dina gaffelförlängare. Då får du clipon på köpet med förlängarna samt något ganska unikt tror jag.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Riktigt rätt stuk på Lavrdadoningarna på din hoj !:tummenupp
Rejsig.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Den här hojen är så jädra ball att hälften vore nog! Att tråden uppdateras exemplariskt med bilder, intressant text, tankegångar och diskussioner kompletterar det hela än mer!

Kan inget annat göra än att :Bugar!

Ser framemot "slutresultatet"! Keep it up!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har en ide´ angående framskärmen. Nu när hela cykeln går åt retrostuket, vore det inte kul att damma av orginalframskärmen? Testa om det går att göra något av den, det kan se förjävligt ut eller så blir det skitbra. Jag tycker inte den runda fina moderna passar in riktigt. Orginalet skulle stämma in bättre i formspråket går jag runt och inbillar mig. Den har ju stenhård spoiler och nasa-scoop ju:yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Riktigt rätt stuk på Lavrdadoningarna på din hoj !:tummenupp
Rejsig.

Jao, ska ta lite bättre bilder idag. Tror dock inte att jag hinner fixa till styret idag, blir eventuellt imorn.

Den här hojen är så jädra ball att hälften vore nog! Att tråden uppdateras exemplariskt med bilder, intressant text, tankegångar och diskussioner kompletterar det hela än mer!

Kan inget annat göra än att :Bugar!

Ser framemot "slutresultatet"! Keep it up!

Tackar! :Bugar

Jag har en ide´ angående framskärmen. Nu när hela cykeln går åt retrostuket, vore det inte kul att damma av orginalframskärmen? Testa om det går att göra något av den, det kan se förjävligt ut eller så blir det skitbra. Jag tycker inte den runda fina moderna passar in riktigt. Orginalet skulle stämma in bättre i formspråket går jag runt och inbillar mig. Den har ju stenhård spoiler och nasa-scoop ju:yoparty

Tänkte faktiskt det till en början men efter lite laborering så ratade jag bort gammelskärmen. Däremot håller jag med dig till fullo att den nya skärmen är lite rund. Har tänkt spackla och eventuellt ge den en liten mjuk kant på vardera sida.

Vi får se hur det blir. :)

Idag kanske jag får lite delar på posten också. Blir en stor låda. 5000kr motordelar. :näsblod
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tänkte mer en annan ruta, mer som den här http://www.ms-sailing.com/ZRX1200R/custom/miyazawa/big/PICT7204.jpg med lite kantigare stuk över hela rutan.

Men sen såg jag den här bilden och insåg att det kanske inte var en så bra idé :hihi

Schysst stuk på styrdelarna förresten! :banana

Finns rätt få rutor att välja på till en kåpa som är från en -78 Kawasaki Z1R är jag rädd. Jag kunde ha köpt en annan variant av kåpan där man kunde montera rutan från en GPz900R, men jag tyckte inte den stämde överens med hojen lika bra som den här. ;)

Meckat på lite mer med styret nu på förmiddan. Det finns ju verkligen två miljoner kombinationer. Ändrar jag några grader på själva styrets vinkel förändras helt vinkeln på själva handtagen.

Lyckades få det att kännas jäkligt bra och det ser inte fy skam ut heller. :tummenupp

Lägger upp lite bilder i eftermiddag, då har jag nog ändå varit och hämtat färgburkarna. Då ska ni få se hur hojen är tänkt att bli. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Här kommer lite bilder på hur det blev med styret. Klämde på handtagen för en lite mer autentisk känsla när man torrbröt. :D

DSC_0012-10.jpg


DSC_0013-10.jpg


Höjden på kåpan tycker jag känns väldigt bra. Tror jag ska börja snickra på lite fästen nu i veckan.

DSC_0018-6.jpg


DSC_0021-9.jpg


Det är möjligt att det går att skala av några millimeter på bredden men jag vet inte om det är nödvändigt. Just nu tycker jag det känns riktigt bra och det är svårt att säga om det skulle kännas bättre bara för att det blir lite tightare mellan styrändarna. Eventuellt att jag kapar av en centimeter eller två längst ut på styret för att få ihop det lite men bredden över kronorna tycker jag stämmer rätt bra.

Nu återstår bara helsvetsning, blästring, lack och sist men definitivt inte minst: steloperering. Dessa styren har en tendens att börja krypa efter ett tag så jag ska gardera mig med lite Loctite. :tummenupp

Ingen bild på färgerna dessvärre, den vita är grå i sitt icke-omrörda stadium och den blå blir på tok för mörk i plåtburken och utan klarlack.

Och än en gång har Posten lyckats med att misslyckas. Glad i hågen vaknar jag och tänker "Ahh, några timmar till bara så sitter jag och smeker motordelar..." men icke. Strax efter 11:30 dimper det ner ett brev i brevlådan. Ett brev från Posten, no less.

Vad står då i detta brev?

Paket till dig!

Du har paket att hämta.
Nu kan du hämta ditt paket på nedan angivet serviceställe. Ta med din legitimation.


Kanon tänker man, nu får jag åka och hämta! Men, efter lång erfarenhet vet man med sig att Posten på sina avier har en finurlig liten ruta där det står "Hämtas tidigast". Nå, vad stod det då?

Hämtas tidigast: 2010-03-31 kl 16:00

Ena sekunden ger dom dig hopp och den andra får du en pungspark. :död
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Här kommer lite bilder på hur det blev med styret. Klämde på handtagen för en lite mer autentisk känsla när man torrbröt. :D


Måste säga att clip-on i all ära, men det där styret är för jävla hårt. Hoppas du bestämmer dig för att behålla det.
Allt annat ser som vanligt väldigt fint ut också. Avundas människor som dig, som tar sig tid att göra saker ordentligt. Fortsätt så!:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Kör på det styret, lite eget stuk!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Måste säga att clip-on i all ära, men det där styret är för jävla hårt. Hoppas du bestämmer dig för att behålla det.
Allt annat ser som vanligt väldigt fint ut också. Avundas människor som dig, som tar sig tid att göra saker ordentligt. Fortsätt så!:tummenupp

Kör på det styret, lite eget stuk!

Ska nog ta och göra det. Känns som en kompromiss på ett sätt men samtidigt så tycker jag helheten ser bättre ut.

Om du fick välja, skulle du ha ett supersnyggt styre eller snyggare linjer? Jag hade valt det senare. :fyllisar
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Här kommer lite bilder på hur det blev med styret. Klämde på handtagen för en lite mer autentisk känsla när man torrbröt. :D

DSC_0012-10.jpg


DSC_0013-10.jpg


Höjden på kåpan tycker jag känns väldigt bra. Tror jag ska börja snickra på lite fästen nu i veckan.

DSC_0018-6.jpg


DSC_0021-9.jpg


Det är möjligt att det går att skala av några millimeter på bredden men jag vet inte om det är nödvändigt. Just nu tycker jag det känns riktigt bra och det är svårt att säga om det skulle kännas bättre bara för att det blir lite tightare mellan styrändarna. Eventuellt att jag kapar av en centimeter eller två längst ut på styret för att få ihop det lite men bredden över kronorna tycker jag stämmer rätt bra.

Nu återstår bara helsvetsning, blästring, lack och sist men definitivt inte minst: steloperering. Dessa styren har en tendens att börja krypa efter ett tag så jag ska gardera mig med lite Loctite. :tummenupp

Ingen bild på färgerna dessvärre, den vita är grå i sitt icke-omrörda stadium och den blå blir på tok för mörk i plåtburken och utan klarlack.

Och än en gång har Posten lyckats med att misslyckas. Glad i hågen vaknar jag och tänker "Ahh, några timmar till bara så sitter jag och smeker motordelar..." men icke. Strax efter 11:30 dimper det ner ett brev i brevlådan. Ett brev från Posten, no less.

Vad står då i detta brev?

Paket till dig!

Du har paket att hämta.
Nu kan du hämta ditt paket på nedan angivet serviceställe. Ta med din legitimation.


Kanon tänker man, nu får jag åka och hämta! Men, efter lång erfarenhet vet man med sig att Posten på sina avier har en finurlig liten ruta där det står "Hämtas tidigast". Nå, vad stod det då?

Hämtas tidigast: 2010-03-31 kl 16:00

Ena sekunden ger dom dig hopp och den andra får du en pungspark. :död

Bra att du tänker steloperera styret :tummenupp för jag har dåliga erfarenheter av Laverdastyret. Det är inte så roligt när det ändrar läge efter ett gupp och ena styrhalvan pekar åt fel håll.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bra att du tänker steloperera styret :tummenupp för jag har dåliga erfarenheter av Laverdastyret. Det är inte så roligt när det ändrar läge efter ett gupp och ena styrhalvan pekar åt fel håll.

Ja, farsan berättade att dom börjar krypa efter ett tag så det är nog bättre att ta det säkra före det osäkra.

Och äntligen dök paketet upp. Posten tog bara en extra vecka på sig. Nåja, här är lite bilder i alla fall.

DSC_0002-20.jpg


Inte allt för stor kartong, men då var det ju bara småsaker jag köpte.

DSC_0006-12.jpg


DSC_0013-11.jpg


Kamaxlar, kamkedjesträckare, ventilfjädrar (hårda), Pingle bränslekran samt ventiltätningar.

Blir väl att börja pilla med det här nästa vecka. Ska göra annat på hojen i helgen.
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Ja, farsan berättade att dom börjar krypa efter ett tag så det är nog bättre att ta det säkra före det osäkra.

Och äntligen dök paketet upp. Posten tog bara en extra vecka på sig. Nåja, här är lite bilder i alla fall.


Inte allt för stor kartong, men då var det ju bara småsaker jag köpte.



Kamaxlar, kamkedjesträckare, ventilfjädrar (hårda), Pingle bränslekran samt ventiltätningar.

Blir väl att börja pilla med det här nästa vecka. Ska göra annat på hojen i helgen.

Kamaxlarna ser inte färdigslipade ut, ser jag fel kanske?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kamaxlarna ser inte färdigslipade ut, ser jag fel kanske?

Noterade också detta, måste däremot låta någon kunnig svara på det. Loberna är slipade men inte blankslipade som det brukar vara på i princip alla kammar jag känner till. Kanske nöts ytbehandlingen bort efter ett tag?
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ser helt rätt ut med nya styret:tummenupp
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top