Yoshimura GSX1230R Projekt

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Ja, farsan berättade att dom börjar krypa efter ett tag så det är nog bättre att ta det säkra före det osäkra.

Och äntligen dök paketet upp. Posten tog bara en extra vecka på sig. Nåja, här är lite bilder i alla fall.

DSC_0002-20.jpg

Inte allt för stor kartong, men då var det ju bara småsaker jag köpte.

DSC_0006-12.jpg

DSC_0013-11.jpg

Kamaxlar, kamkedjesträckare, ventilfjädrar (hårda), Pingle bränslekran samt ventiltätningar.

Blir väl att börja pilla med det här nästa vecka. Ska göra annat på hojen i helgen.

Du är inte dålig på att shoppa grejer, man blir lätt avis. Du kommer få en grym hoj när du är klar :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu är äntligen allt rackel med fälgarna klart. Distanserna sitter nu där dom ska och fram- och bakfälgen spårar med varandra. Passade även på att göra nya, längre sträckarblock till svingen så jag slipper ha decimeterlånga bultar för justeringen, bilder kommer förmodligen på detta under kvällen.

Blir att börja snickra på lite kåpstag nu ikväll tror jag.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Här kommer lite bilder på sträckarblocken, bromsoksfästet och distanserna.

DSC_0006-13.jpg

Kommer vara lite bättre puts på bromsoksfästet när det är färdigt dock. Ska slipas lite mer. :)

DSC_0022-2.jpg

Blev inte att börja på några kåpstag ikväll men imorn blir det nog att börja skissa lite smått.

Vad som återstår nu på själva hojen är:

• Bakre infästning / lås för sadeln.
  • Göra infästningar för innerskärmen i bakkant.
  • Fixa till infästning för baklyset.
  • Göra en skylthållare med blinkers...
  • Stag till bakre bromsoket.
  • Fäste för oljekylare.
  • Svarva styrstoppar och borra i gaffelkronorna.
  • Kåpstag och lyktinfästning.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Bra jobbat!

Har också kammar från samma firma i mitt bygge.
Skall bli spännande att se hur de går när jag får ihop Betty.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
smutt bike du har satt ihop.

Tackar! :bow

Bra jobbat!

Har också kammar från samma firma i mitt bygge.
Skall bli spännande att se hur de går när jag får ihop Betty.

Ja, blir intressant att se. FCR gasarna i kombination med kammarna borde ju ge några extra hästar kan man ju tycka. :)

Idag blir det att fixa till alla småsaker på ramen samt mäta ut styrstopparna. Ska försöka få ramen blästrad nån eftermiddag nu i veckan så jag kan lämna ramen på pulverlack på måndag, efter det är det bara att börja skruva ihop.

Ska fixa till en gradskiva för att tima kammarna samt göra två hylsor för ventiltången också så så jag kan börja riva i motorn. Kommer bli lite hattande fram och tillbaka med den, en hel del som måste kollas så att allt stämmer. Vill ju inte ha ventilsallad vid första uppstarten, nog för att det är osannolikt. :näsblod

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Dra runt allt efter du har monterat så att du känner att ventilerna inte krokar i.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Var väl på tiden jag gjorde något vettigt på hojen. Idag har jag fixat klart låset för sadeln samt tillverkat skylthållare och stänkskydd / insiktsskydd bakom baklyset.

DSC_0007-9.jpg

Skylthållaren snickrades till utav en udda aluminiumprofil som låg i garaget. Ska dock kapas av en aning på bredden för att matcha den något nättare skylten jag beställde idag (112x120mm). Plåten bakom lyset kapade jag ut av lite 1,5mm alu-plåt så att jag har något som bryter av bakom sadeln (så man inte ser rakt in under allt det fula) och för att skydda mot smuts och annat skräp.

DSC_0009-8.jpg

Blev riktigt bra.

Sen var det den där låsningen för sadeln. När vi höll på att bygga ihop den nya bakramen kom vi på den fenomenala lösningen att använda ett dzus-fäste för att låsa fast sadeln på plats. Såhär ser det ut under sadeln.

DSC_0026-5.jpg

(ser lite halvtaskigt ut eftersom jag fick kapa av och svetsa om den för att den var för hög)

DSC_0023-8.jpg

Hm.... hur fungerar detta? Jo, på följande sätt. :)

Under bakdelen och bakom skylthållaren sitter elegant en liten ögla.

DSC_0013-12.jpg

Öglan viker man ner...

DSC_0019-8.jpg

Och vrider om så att den hoppar ut...

DSC_0021-10.jpg

Sitter som berget och är kanonsmidigt. Behöver inte hålla på med nycklar och en massa annat jox och installationen är i princip osynlig. :tummenupp

Det som återstår nu är att sätta dit två stycken pop-nut gängor för innerskärmen och borra hål i plåten. Efter det hade jag faktiskt tänkt riva ner hela hojen och plugga alla hål i ramen samt knacka ut lager ut styrhuvudet, ramen ska nämligen på blästring imorn för att skickas på pulverlack på måndag. Blir en skitsnygg sidenmatt svart (30% klarlack).

När ramen är borta ska jag passa på att göra klart lite småsaker. Hål ska borras och gängas i svingen för bobbiner och så ska jag fixa till lite verktyg för att riva isär toppen.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Satan vad herrn har jobbat på!

Gillade lösningen med låsningen för sadeln. Den får jag sno till min trajja :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kommer du lacka svingen också?

Svingen har jag efter lite samtalande med farsgubben kommit fram till att den behåller jag blästrad. Tycker det kontrasterade bättre mot fälgarna med svingen en naturlig grå istället för svart.

Ska in med den i blästerskåpet en vända till för att bättra på och efter det blir det att dra på ett lager med Dollar Stores matta klarlack för 40kr burken. Fungerar prima! :tummenupp

Satan vad herrn har jobbat på!

Gillade lösningen med låsningen för sadeln. Den får jag sno till min trajja :)

Ja jäklar. Och nu är det inget kvar av hojen igen. :tummenupp

Vi gjorde klart dom sista småsakerna vid baklyset och innerskärmen och sen började vi plocka isär hojen. Av med bak/sidokåpan och tanken sen av med toppen och ur med motorn. Gick rätt smidigt alltihop.

Sen pluggade vi igen alla gängor med lite oömma skruvar så man slipper stå som idioterna på OCC med gängtappar och dra upp varje hål efter blästring och pulverlack.

Får se när jag lämnar av den imorn men det lär väl bli nån gång på förmiddan. Tror det kommer bli kanon. Mer bilder då. :)

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Ska in med den i blästerskåpet en vända till för att bättra på och efter det blir det att dra på ett lager med Dollar Stores matta klarlack för 40kr burken. Fungerar prima! :tummenupp

Klarlacken gulnar inte med åldern eller? Sett en hel del problem med just gulnande klarlacker genom åren, men de kanske har blivit mycket bättre? :)

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
lös
Svingen har jag efter lite samtalande med farsgubben kommit fram till att den behåller jag blästrad. Tycker det kontrasterade bättre mot fälgarna med svingen en naturlig grå istället för svart.

Ok, men du tror inte det blir snyggare om du försöker få till en bearbetad look genom att typ borsta den istället för att blästra? Jag tänker på att den kan matcha styrkronan och övriga snygga aluminium godbitar.

I övrigt ser det kanon grymt ut :yoparty

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Klarlacken gulnar inte med åldern eller? Sett en hel del problem med just gulnande klarlacker genom åren, men de kanske har blivit mycket bättre? :)

Lackade svingen på farsans hoj med samma klarlack, å andra sidan är den ju svart så man ser inte om den gulnat eller ej. Men hursomhelst, har lackat blästrade aluminium detaljer förut (och rostfritt) och det har inte varit något som helst problem med att den gulnat.

Ok, men du tror inte det blir snyggare om du försöker få till en bearbetad look genom att typ borsta den istället för att blästra? Jag tänker på att den kan matcha styrkronan och övriga snygga aluminium godbitar.

I övrigt ser det kanon grymt ut :yoparty

Nja, både och. Har inte tänkt ha några "rena" aluminiumdetaljer på hojen. Gaffelkronorna kommer att lackas sidensvarta eller gråsvart hammarlack. Är ingen jätte-fan av borstad eller polerad aluminium. Jag vill ha lite mer industriell finish. :)

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
lös
Nja, både och. Har inte tänkt ha några "rena" aluminiumdetaljer på hojen. Gaffelkronorna kommer att lackas sidensvarta eller gråsvart hammarlack. Är ingen jätte-fan av borstad eller polerad aluminium. Jag vill ha lite mer industriell finish. :)

Ok, jag förstår. Då kommer det säkert se bra ut. Trodde du skulle ha styrkronan rå. Du får ta och åka på deltaträffen i sommar norr om Sundsvall så man får se hojen live:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ok, jag förstår. Då kommer det säkert se bra ut. Trodde du skulle ha styrkronan rå. Du får ta och åka på deltaträffen i sommar norr om Sundsvall så man får se hojen live:tummenupp

Är väl tänkt att åka dit. Får se hur det blir dock. :)

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Då är frågan... hinner du till 1:a majrundan?
Ser ut att bli svettigt i så fall. Men man kan ju hoppas att man får se den!
Keep up the good work.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Då är frågan... hinner du till 1:a majrundan?
Ser ut att bli svettigt i så fall. Men man kan ju hoppas att man får se den!
Keep up the good work.

Rent kosmetiskt borde den vara klar tills första maj men om den sen går att köra, det vette gudarna. :död

Ska nog ha hunnit starta dock.

Ramen bör jag ha tillbaka den 19:e i värsta fall och tills dess ska jag nog ha hunnit med att skruva ihop motorn och få klart alla småbitar. Sen är det ju "bara" att skruva ihop den, men det är mycket småsaker som ska göras.

Sen är det en del saker som jag inte beställt hem än och det är rätt knapert med pengar tills den 25:e.

Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Lackade svingen på farsans hoj med samma klarlack, å andra sidan är den ju svart så man ser inte om den gulnat eller ej. Men hursomhelst, har lackat blästrade aluminium detaljer förut (och rostfritt) och det har inte varit något som helst problem med att den gulnat.

Okay, låter ju isf lovande. :tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...