Yoshimura GSX1230R Projekt

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ser ju stenhårt ut med monsterrutan!

DSC_0014-5.jpg


Eller inte... :rolleyes:

Ska kapa bort den övre biten (ovanför den röda tejpen) för att få en lite mer slimmad ruta. Är ju på tok för hög original, hojen ser ju helt vansinnig ut. :näsblod

Är inte mycket av problemet med rutan/kåpan att den egentligen sitter för högt? Ovankanten förurtaget för lyset ser ut som det borde sitta ungefär i höjd med tankens ovankant, eller möjligen lite högre, avpassade för ett rakare styre än vad du har. Du verkar ju dock, pga styret, ha kåpan monterad betydligt högre och det ställer nog till med mycket. En pappmall innan du börjar skära i rutan kanske är en god idé?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vill inte vara nån typ av messerschmith men det heter nog "oldschool" :mattias

;)

Båda uttrycken används faktiskt. Ville bara försöka förstärka min poäng lite. :tungan :arsele

Är inte mycket av problemet med rutan/kåpan att den egentligen sitter för högt? Ovankanten förurtaget för lyset ser ut som det borde sitta ungefär i höjd med tankens ovankant, eller möjligen lite högre, avpassade för ett rakare styre än vad du har. Du verkar ju dock, pga styret, ha kåpan monterad betydligt högre och det ställer nog till med mycket. En pappmall innan du börjar skära i rutan kanske är en god idé?

Du har rätt till 110%. Den sitter för högt just nu och den höga rutan gör det inte bättre. Har klippt ut en pappmall bara inte skridit till verket med att kapa den. Vill ha ner den mer men som sagt, styret sätter ribban (bokstavligen).

På förslag från en GSX-fantast här på forumet så började jag återigen laborera lite med clip-ons och lite mer "slammed down"-stuk på hojen. Sittställningen är väl inte lika skön och avslappnad men man sitter ändå bra, kanske lite mera aktiv körställning.

Här ungefär tror jag vi börjar närma oss idealhöjden på kåpan.

DSC_0003-9.jpg


Clip-onsen är felvända (höger på vänster, vänster på höger) för att dom inte passar på gaffelkronan men tanken är ju densamma.

DSC_0015-8.jpg


Såhär blir sittställningen på ett ungefär. Aningen rakar armar och mer framåtlutat.

DSC_0008-13.jpg


Får se hur det blir. Ska klämma och känna lite mer imorn.

Uppstår ju dock lite problem, eller kanske rättare sagt frågeställningar om man ska köra på den här varianten.

Gaffelvinkeln? Aningen skarpare pga att gaffeln blir några centimeter kortare. Detta påverkar i sin tur hur pass kvickstyrd den blir, hur mycket skillnad gör det? Svårt att säga utan att ha provkört. Markfrigång? En par centimeter mindre under grenrören, knappast något som kommer göra sig påmint annat än om man fläskar på en vägbula i god fart.

Nåja, ska fundera på det mera.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
clip-ons & kåplöst = kung! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

(men precis som tidigare, kör ditt eget race, även om det är med kåpa och styre enligt tidigare bilder :))
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Clip-onsen är felvända (höger på vänster, vänster på höger) för att dom inte passar på gaffelkronan men tanken är ju densamma.

Får se hur det blir. Ska klämma och känna lite mer imorn.

Uppstår ju dock lite problem, eller kanske rättare sagt frågeställningar om man ska köra på den här varianten.

Gaffelvinkeln? Aningen skarpare pga att gaffeln blir några centimeter kortare. Detta påverkar i sin tur hur pass kvickstyrd den blir, hur mycket skillnad gör det? Svårt att säga utan att ha provkört. Markfrigång? En par centimeter mindre under grenrören, knappast något som kommer göra sig påmint annat än om man fläskar på en vägbula i god fart.

Nåja, ska fundera på det mera.

Varför felvänt?:va Det går väl att ah dem rättvända även under kronan?

Kan du inte leta upp ett par clip-ons som går att montera utanpå gaffelbensdistanserna? Eller rentav göra ett par själv? Löser ju alla problem menar jag:)

Edit: Utan kåpan ser hojen ut som vilken modern fighter som helst. Med så får den ett mer unikt och eget (och enligt mig snyggare) utseende. Just my 2p.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett tips är att köra på Tarozzi Paolos justerbara clipons med inbyggda risers.
Har haft dem på 2 av mina hojjar och dessa funkar kanoners.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Om du inte får till det med Clip-On styre så tycker jag att du ska montera ett rakt "dragbar" istället för "touringstyret":) som du har använt under provmonteringsarbetet.
Det resulterar oxå i att du kan flytta ner kåpan lite.
Ju närmare du kan få kåpan monterad i förhållande till framskärmen desto bättre blir det.

Ett ännu bättre allternativ, som vi använde flitigt på 80-talet, är ett upp-och-ner vänt "Laverdastyre". Då får du dessutom justeringsmöjligheter i alla riktningar :tummenupp
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Klart som fn du ska ha kåpan. Gör som Panzaa säger o fixa justerbara clipons med inbyggda risers - fixa till kåpan där den passar bäst, sen ser du om det överhuvudtaget behövs kapas någe i rutan. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Allt som har att göra med "ingen kåpa" går bort. Inte fasen betalar jag 3000kr (med dyr tull inkluderat) plus en tusenlapp för en ruta för att inte använda det. :va

Nå, åter till ämnet...




Bushido: Nja, cliponsen är utformade på så sätt att dom inte passar under den kantiga gaffelkronan. Därför måste jag felvända dom. Och jag instämmer till fullo med det du säger - den blir mer egen med kåpa.

Panzaa: Faktiskt sneglat på dom, men kom på en annan lösning, mer om denna längre ner.

Katana83: Det är också en variant jag övervägt, det skulle funka, men så kom jag på den fenomenala idén...

Laverda styre!

Tar ju två (4) flugor på en smäll.

  • Jag kan använda gaffelbensförlängningarna.
  • Styret kommer ner under den övre gaffelkronan.
  • Kåpan kommer ner så att styret hamnar i urholkningarna på sidan.
  • Tidstypiskt?

Alltså, jag slipper alla negativa väghållningseffekter av den kortare gaffeln och brantare gaffelvinkeln, men behåller den goda sitställningen samtidigt som jag får ner kåpan till höjden jag vill ha

Går ju rätt lätt att snickra ihop ett sånt styre. Tre rörbitar, 1st 28mm och 2st 22mm, bara bocka och svetsa lite. Piece of cake. :)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det var ju det jag skrev:tummenupp
Med ett sådant så får du fina justeringsmöjligheter samt en offset på några centimeter. Hade sånt styre på flera hojjar på den gamla goda tiden.

Missade det, var lite stressad. :D

Ja. Skulle jag göra ett själv blir det ju dock en stelopererad variant.

Vet vars det finns ett Laverdastyre liggandes men det skulle behöva byggas om lite isåfall. Kostar väl en par hundringar kanske, men då får jag ett fullt justerbart. Jag kapar bara isär det och lägger i en 28mm rörstump i mitten för att passa styrhöjarna.

Kanske kan vara nåt?
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Jupp ett laverda styre kommer sitta bra som fan på ditt bygge.

Åsså föressten, håll fast vid den där tanken på vitt o ljusblått, då du grunnar på färgsättningen!

Det här kommer bli så jäkla bra:tummenupp
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Måste bara flika in lite med att jag gillar ditt bygge starkt. Tycker definitivt att du ska satsa på att få till det med toppkåpan, det kommer som sagt göra att hojen står ut i mängden, samt att det är rätt gött med lite vindskydd när det går fort.

http://www.raask.se/ säljer Laverdastyre om du inte hade koll på det.

Keep up the awesome work:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jupp ett laverda styre kommer sitta bra som fan på ditt bygge.

Åsså föressten, håll fast vid den där tanken på vitt o ljusblått, då du grunnar på färgsättningen!

Det här kommer bli så jäkla bra:tummenupp

Jodå, det blir vitt och blått. Blev en blå som matchar fälgarna. Tror det kommer bli rätt bra. :tummenupp

Måste bara flika in lite med att jag gillar ditt bygge starkt. Tycker definitivt att du ska satsa på att få till det med toppkåpan, det kommer som sagt göra att hojen står ut i mängden, samt att det är rätt gött med lite vindskydd när det går fort.

http://www.raask.se/ säljer Laverdastyre om du inte hade koll på det.

Keep up the awesome work:tummenupp

Tackar! :)

Var och köpte styret nyss. Fick betala en hundralapp för det. Råkade vara just ett Raask. ;)

Fick även med mig en GS1000S kåpa. Farsgubben ville ha den. 300kr för hela kalaset. Bara kåpan kostar väl det dubbla i normala fall. :D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jodå, det blir vitt och blått. Blev en blå som matchar fälgarna. Tror det kommer bli rätt bra. :tummenupp



Tackar! :)

Var och köpte styret nyss. Fick betala en hundralapp för det. Råkade vara just ett Raask. ;)

Fick även med mig en GS1000S kåpa. Farsgubben ville ha den. 300kr för hela kalaset. Bara kåpan kostar väl det dubbla i normala fall. :D

Då är det väl på plats att skicka upp lite bilder på doningarna !:mad:
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då är det väl på plats att skicka upp lite bilder på doningarna !:mad:

Ska bli mästare! :Bugar

Ska åka iväg och blästra och svetsa om styret så det passar styrhöjarna. Bör väl ha bilder uppe på en par timmar. Ska ju montera tillbaka gaffelförlängarna och allt. :)
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Vet inte om tejpen du satt på rutan, den röda, är markering för någon tänkt kapning eller så, men jag fick en ide om att det kunde vara snyggt med lite "kantig" bockning på rutan, med en liten avslutande "ankstjärtsböj" för att styra upp vinden.

nånting sånt här:


(grymt svårt att förklara med en avancerad paint-bild :))
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top