Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bra jobbat!

Varför inte vit bas lack, kanske med en ton av ngn lätt candy nyans? Resten kan ha samma färg som fälgarna för att bryta av snyggt.

Blir nog något åt det hållet. Sneglat på en pearl white med blå pigment. Skulle nog göra sig bra. Alternativt blir det nog bara en vanlig vit, och sen blå metallic (som fälgarna) för att bryta av lite snyggt.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Se där!

Du har ju redan bestämt dig ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Se där!

Du har ju redan bestämt dig ;)

Jamen vafan. :mad:

Måste ju bolla lite idéer. :D

De där fälgarna kommer att äga. vit/blå färgsättning med lite röda dekaler kan bli riktigt bra!

Ja, jag tror också på nåt sånt.

Var upp till Luleå på Biltema en snabbis nu på förmiddan för att köpa depåstöd fram och bak så jag kan mixtra med fälgarna lättare. Nu ska ni få höra.

Sedan tidigare vet vi att framfälgen passar rakt av i Hayabusa framgaffeln. Offset för skivor och bromsok stämmer precis. Bara göra distanser för hjulaxeln sen är det klart.

Nu till bakfälgen. Inte haft möjlighet att plocka bort den och mäta föränns nu då jag köpte depåstödet. Vad tror ni? Passar den?

Av åkte fälgen och fram åkte skjutmåttet...

Pillar ut tätningen / dammskyddet med ett litet bräckjärn...

Sakta men säkert mäter jag mig fram till en ytterdiameter på lagerläget: 52,0mm.

Hopp om livet månne? :näsblod

Återigen mäter jag försiktigt ut lagerläget: 52,0mm.

Kan det vara sant? :banana

Detta betyder kort och gott att jag helt enkelt kan knacka över lagren från XJR bakfälgen till Tuono fälgen. Sen är det bara en fråga om att göra ett nytt stag till bromsoket och nya distanser.

Som jag sa åt farsan på telefon för en stund sedan: "It was not meant to be." - "Sekunden du tänkte tanken "Dom skulle nog se bra ut på din..." så var dom redan mina.". :D

Nu jävlar blev jag motiverad. :yoparty
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Grattis Kul läsning. Behåll färgen på fälgarna som dem är. Passar ihop med rätt mkt färgkombos :D

Panzaas förslag lät najz.

Jamen vafan. :mad:

Måste ju bolla lite idéer. :D



Ja, jag tror också på nåt sånt.

Var upp till Luleå på Biltema en snabbis nu på förmiddan för att köpa depåstöd fram och bak så jag kan mixtra med fälgarna lättare. Nu ska ni få höra.

Sedan tidigare vet vi att framfälgen passar rakt av i Hayabusa framgaffeln. Offset för skivor och bromsok stämmer precis. Bara göra distanser för hjulaxeln sen är det klart.

Nu till bakfälgen. Inte haft möjlighet att plocka bort den och mäta föränns nu då jag köpte depåstödet. Vad tror ni? Passar den?

Av åkte fälgen och fram åkte skjutmåttet...

Pillar ut tätningen / dammskyddet med ett litet bräckjärn...

Sakta men säkert mäter jag mig fram till en ytterdiameter på lagerläget: 52,0mm.

Hopp om livet månne? :näsblod

Återigen mäter jag försiktigt ut lagerläget: 52,0mm.

Kan det vara sant? :banana

Detta betyder kort och gott att jag helt enkelt kan knacka över lagren från XJR bakfälgen till Tuono fälgen. Sen är det bara en fråga om att göra ett nytt stag till bromsoket och nya distanser.

Som jag sa åt farsan på telefon för en stund sedan: "It was not meant to be." - "Sekunden du tänkte tanken "Dom skulle nog se bra ut på din..." så var dom redan mina.". :D

Nu jävlar blev jag motiverad. :yoparty
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Är väl på tiden jag la upp några nya bilder.

Svetsade röret förra veckan på skolan innan jag gick på ledighet. Blev riktigt hyggligt. Var dock lite kluven om hur jag skulle göra med svetsarna. Slipa ner eller behålla som det var? I slutändan blev det en mitt-i-mellan variant. Slipa ner två svetsar och putsa till dom två andra. Såg mer uniformt ut med bara två svetsar och så råkade dom svetsarna se mycket bättre ut.

Lite finputsande återstår fortfarande men i stort är det klart. Ska bara göra två slitsar på röret uti kollektorn så det går att klämma åt.


Bröt och bände även lite i ljuddämparen och mellanröret för att få det på rätt plats. Tidigare när jag hade lite mock-up så pekade ljuddämparen lite väl mycket utåt, såg heltokigt ut. Nu blev det däremot riktigt bra. Ska se om jag eventuellt svetsar fast öglorna till fjädrarna imorn.


Inatt hoppas jag det rullar in lite pengar på kontot från den gamla ljuddämparen som jag sålt bort. Då blir det en sväng förbi Biltema för att köpa depåstöd. Inte så jäkla praktiskt då man ska arbeta med en hoj utan centralstöd är jag rädd.

Detta kan vi relatera till det något kryptiska inlägget jag gjorde igårkväll.

Farsgubben köpte som bekant på sig en uppsättning fälgar från en Tuono R som han tänkte skruva på sin XJR men han har haft lite andra tankar gällande fälgarna. På min passar framfälgen rakt av och bakfälgen misstänker jag att den ska gå på utan större problem också. På hans skulle det innebära en hel del jobb med nya hjulaxlar, distanser, osv. och med tanke på att det bara är en dryg månad kvar tills "säsong" så börjar det dra ihop sig.


Får se hur vi löser det. Ska ta och undersöka det fram mot helgen tror jag.


Förjäkla bra avgaset blir! När jag läste att du behöll två svetsar, men slipa ner två var jag skeptisk men med bildbevis var jag övertygad direkt! Snyggt!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är nästan otroligt hur bra det passar.

DSC_0013-8.jpg


Önskar bara att jag hade däck på fälgen. Ser ju heltokigt ut utan.

DSC_0005-11.jpg


DSC_0004-10.jpg


DSC_0008-11.jpg


Distansen på drevsidan passar perfekt, blir bara en fråga om att svarva upp hålet 1,5mm så att det passar hjulaxeln.

(distansen bortplockad på bilden)

DSC_0012-9.jpg


På skivsidan så är det också förhoppningsfullt. Behöver göra två distanser och ett nytt fäste för bromsoket så att det passar till den mindre bromsskivan.

DSC_0010-6.jpg


Det som behöver göras nu är alltså: införskaffa ett 3:e hjullager bak av samma modell som sitter i XJR fälgen, sen är det bara att stoppa i dom i Tuono fälgen. Passar rakt av. Två i navet på fälgen och ett i drevhubben. Sen givetvis tillverka distanser.

Fram behövs det två nya vanliga 6005-2RS lager då dom som satt i framfälgen var halvkassa. Sen är det bara att smacka på och köra i princip. :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Det är nästan otroligt hur bra det passar.

Önskar bara att jag hade däck på fälgen. Ser ju heltokigt ut utan.

Distansen på drevsidan passar perfekt, blir bara en fråga om att svarva upp hålet 1,5mm så att det passar hjulaxeln.

(distansen bortplockad på bilden)


På skivsidan så är det också förhoppningsfullt. Behöver göra två distanser och ett nytt fäste för bromsoket så att det passar till den mindre bromsskivan.


Det som behöver göras nu är alltså: införskaffa ett 3:e hjullager bak av samma modell som sitter i XJR fälgen, sen är det bara att stoppa i dom i Tuono fälgen. Passar rakt av. Två i navet på fälgen och ett i drevhubben. Sen givetvis tillverka distanser.

Fram behövs det två nya vanliga 6005-2RS lager då dom som satt i framfälgen var halvkassa. Sen är det bara att smacka på och köra i princip. :)

Du skulle kunna införskaffa en bromsskiva av större diameter för att slippa jönsa med nytt fäste för oket. Finns ett gäng som laserskär ut skivor efter önskemål till överkomliga pengar.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du skulle kunna införskaffa en bromsskiva av större diameter för att slippa jönsa med nytt fäste för oket. Finns ett gäng som laserskär ut skivor efter önskemål till överkomliga pengar.

Eventuellt tänkt be en polare göra en. Har två kompisar i rätt bransch, båda är duktiga på att fräsa och en har tillgång till laser. :)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Eventuellt tänkt be en polare göra en. Har två kompisar i rätt bransch, båda är duktiga på att fräsa och en har tillgång till laser. :)

Alltid att jag bortser från möjligheten med vänner. Kommer bli en ball hoj!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fantastiskt :)

Blir riktigt bra, håll kvar det temat nu med färgsättningen.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det är nästan otroligt hur bra det passar.

Distansen på drevsidan passar perfekt, blir bara en fråga om att svarva upp hålet 1,5mm så att det passar hjulaxeln.

Det som behöver göras nu är alltså: införskaffa ett 3:e hjullager bak av samma modell som sitter i XJR fälgen, sen är det bara att stoppa i dom i Tuono fälgen. Passar rakt av. Två i navet på fälgen och ett i drevhubben. Sen givetvis tillverka distanser.

Fram behövs det två nya vanliga 6005-2RS lager då dom som satt i framfälgen var halvkassa. Sen är det bara att smacka på och köra i princip. :)

Du har ju tur som en tokig :yoparty Det är ingen idé att du köper någon lott på ett tag - din tur är SLUT nu :D
Få ett par sånna fälgar och dom passar så oförskämt bra dessutom. Livet är orättvist ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du har ju tur som en tokig :yoparty Det är ingen idé att du köper någon lott på ett tag - din tur är SLUT nu :D
Få ett par sånna fälgar och dom passar så oförskämt bra dessutom. Livet är orättvist ;)

"Få" är nog lite sanning med modifikation. Kommer vara tvungen att betala för dom förr eller senare. :död

Ska se om vi eventuellt knackar över lite lager ikväll. Får se hur trött jag är när jag kommer hem.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Säger som någon hockeyspelare, tur har man inte det får man förtjäna :) Men visst onekligen lite röta med passformen. Ang betalningen glömmer farsgubben säker det...annars är det bara att pynta och se glad ut kommer bli riktigt najs hur som helst.

//P

"Få" är nog lite sanning med modifikation. Kommer vara tvungen att betala för dom förr eller senare. :död

Ska se om vi eventuellt knackar över lite lager ikväll. Får se hur trött jag är när jag kommer hem.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Det är nästan otroligt hur bra det passar.

DSC_0013-8.jpg


Önskar bara att jag hade däck på fälgen. Ser ju heltokigt ut utan.

DSC_0005-11.jpg


DSC_0004-10.jpg


DSC_0008-11.jpg


Distansen på drevsidan passar perfekt, blir bara en fråga om att svarva upp hålet 1,5mm så att det passar hjulaxeln.

(distansen bortplockad på bilden)

DSC_0012-9.jpg


På skivsidan så är det också förhoppningsfullt. Behöver göra två distanser och ett nytt fäste för bromsoket så att det passar till den mindre bromsskivan.

DSC_0010-6.jpg


Det som behöver göras nu är alltså: införskaffa ett 3:e hjullager bak av samma modell som sitter i XJR fälgen, sen är det bara att stoppa i dom i Tuono fälgen. Passar rakt av. Två i navet på fälgen och ett i drevhubben. Sen givetvis tillverka distanser.

Fram behövs det två nya vanliga 6005-2RS lager då dom som satt i framfälgen var halvkassa. Sen är det bara att smacka på och köra i princip. :)

Den färgen blir skitsnygg:tummenupp Läcker design dessutom:tuttar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Puh, fy fan. Ibland är det verkligen inte meningen att något ska gå lätt.

Vi åkte ner till jobbet mot 19:45 nån gång och kom hem nyss (23:00).

Till att börja med gick vi och lånade avdragarsatsen så vi skulle kunna plocka ut lagren ur bakfälgarna. Först knackade vi dock in fräscha lager i framfälgen och stoppade tillbaka lagren i farsans R1 framfälg.

Över till bakfälgarna... *svordom* :mad:

Vi placerar fälgen på bra underlag och monterar avdragaren enligt konstens alla regler och börjar dra ut lagret. Avdragaren halkar då inuti lagret pga att käftarna på avdragaren är för trubbiga. Efter lite slipning såg det hyggligt ut, över till försök #2.

Denna gång var det inte käftarna som halkade utan expanderskruven inuti avdragaren (som pressar ut mot lagrets innerbana). Plockar isär avdragaren och misshandlar den lite i förhoppning om att den ska funka bättre.

Försök #3.

I helvete heller. Det är inte meningen. :huvet

Fram åker gasolen. Vid det här laget var tålamodet så lågt att jag skulle kunna smälta ner fälgen för att få ut det där förbannade lagret.

Efter många om och men hörde vi ett litet *pop* och då släppte ena lagret. Kan det vara sant? Sen var det bara en fråga om att knacka ut resterande lager. 1½ timmas jobb resulterade alltså i drygt 3 timmars arbete.

Undra varför jag håller på med det här egentligen? :va

Trösten just nu är att det bara återstår att tillverka lite distanser och korta av innerröret mellan lagren i fälgen.
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Misströsta icke! Om det inte hade varit några hinder längs vägen så hade det ju inte känts lika bra när du väl är färdig. Och med tanke på det resultat du lyckas åstadkomma gång på gång är väl denna motgång att betrakta som mild. (Men det känns ju för j*vligt när man står där med skiten:gnissla)

Keep it up! :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
vet allrör väl hur det känns med motgångar, det är lite av ett signum för mina byggen. Skönt att trots allt fick ur lagren! grattis :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Misströsta icke! Om det inte hade varit några hinder längs vägen så hade det ju inte känts lika bra när du väl är färdig. Och med tanke på det resultat du lyckas åstadkomma gång på gång är väl denna motgång att betrakta som mild. (Men det känns ju för j*vligt när man står där med skiten:gnissla)

Keep it up! :tummenupp

Det är ju i och för sig sant, men har man klivit upp 05:20 på morgon för att köra bil en timme till skolan och sen komma hem kring 19:00 för att äta middag och sen åka iväg en snabbis så vill man banne mig att det ska gå utan problem. Trodde jag skulle kunna ta det lugnt en stund hemma efter att vi bytt lagren, men så blev det icke.

Nåja, nu är det gjort och vi blickar framåt. Ska försöka ha fälgarna på plats i helgen.

vet allrör väl hur det känns med motgångar, det är lite av ett signum för mina byggen. Skönt att trots allt fick ur lagren! grattis :)

Börjar kännas likadant för mig. Gått skitbra med allt fram tills nu. Är väl faktumet att man börjar komma in i slutfasen som gör det.

Mer bilder dyker nog upp imorn eller på lördag. Får se om vi orkar svarva av distansen inuti fälgen ikväll och få dit dom andra lagren, annars får det bli i helgen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top