Yoshimura GSX1230R Projekt

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kom på att jag har ett nytt ljuddämparfäste liggandes. Kan bli ditt för en spotstyver om du är intresserad. Vet inte vad det passar. Fick med det med min race gixxer -02 och där passar det inte!

Bifogat

• IMG_2435.jpg
    IMG_2435.jpg
    219.2 KB · Visningar: 170

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kom på att jag har ett nytt ljuddämparfäste liggandes. Kan bli ditt för en spotstyver om du är intresserad. Vet inte vad det passar. Fick med det med min race gixxer -02 och där passar det inte!

Ytterst tveksamt att det passar till min, även om jag skulle flytta på infästningarna för den.

Annars var den ju dock snygg. :tummenupp

Förövrigt så fick jag röret svetsat igår. Blev riktigt fint, dessvärre är man ju ingen professionell svetsare av rostfritt så det blir ju inte lika fin finish på det som den lasersvetsade ljuddämparen. :)

Ska ta och utnyttja mina lediga dagar nu att slipa till och polera upp röret lite. Sen blir det mest att göra lite smågrejjer nu i helgen:

• Mäta ut hur mycket offset jag behöver för framdrevet.
  • Tillverka distanser för fotpinnar (4st små hylsor).
  • Börja bygga stag för kåpan och lyset.

Försöker få upp lite bilder under morgondagen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Imponerande bygge! Tycker allt ser bra ut förutom framkåpan. Den är hemsk! :näsblod

\Masonit

Tackar!

Och vad gäller kåpan: different strokes for different folks. :)

Enda halvkåpan på jorden som passar hojens linjer någorlunda.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag misstänker att ditt bygge haft större inverkan på mig än jag trott. Spontanköpte en halv ZX6r i delar härom dagen (tjejens min när hon kom in i lägenheten hade jag betalt mycket för att se igen) att använda som donator till ett Z1 chassi som står hos föräldrarna... Räknar dock inte med att lägga ner lika mycket jobb, men ändå.

http://www.pipeburn.com/ är en hemsida jag gärna rekommenderar.

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00

Skulle tro att drevoffset blir 3/8 tum eller 10mm:)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag misstänker att ditt bygge haft större inverkan på mig än jag trott. Spontanköpte en halv ZX6r i delar härom dagen (tjejens min när hon kom in i lägenheten hade jag betalt mycket för att se igen) att använda som donator till ett Z1 chassi som står hos föräldrarna... Räknar dock inte med att lägga ner lika mycket jobb, men ändå.

http://www.pipeburn.com/ är en hemsida jag gärna rekommenderar.

Kul! Vad blir det då för något? Modernisering typ som jag gjort?

Läcker sida. Tackar så mycket för länken! :yoparty

Skulle tro att drevoffset blir 3/8 tum eller 10mm:)

Ja, senast jag mätte var med svingen bara löst fasthängd. Då mätte jag ca 12mm. Felade förmodligen en del så 10mm låter väldigt troligt.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kul! Vad blir det då för något? Modernisering typ som jag gjort?

Blir konventionell modern gaffel, moderna bromsar och hjul. Svingen blir även modern, med påsvetsade fästen för dubbla dämpare. Ingen kåpa, utan bara runt lyse. Tänkt rensa så mycket som möjligt bakom förgasarna och köra kåplöst förutom klassiska ankstjärten. Enkelt och rått är tanken.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Förundersökning om rådande fälgsituation i garaget har nu påbörjats. Förhandlingar väntas börja inom kort...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Är väl på tiden jag la upp några nya bilder.

Svetsade röret förra veckan på skolan innan jag gick på ledighet. Blev riktigt hyggligt. Var dock lite kluven om hur jag skulle göra med svetsarna. Slipa ner eller behålla som det var? I slutändan blev det en mitt-i-mellan variant. Slipa ner två svetsar och putsa till dom två andra. Såg mer uniformt ut med bara två svetsar och så råkade dom svetsarna se mycket bättre ut.

DSC_0002-18.jpg

Lite finputsande återstår fortfarande men i stort är det klart. Ska bara göra två slitsar på röret uti kollektorn så det går att klämma åt.

DSC_0003-8.jpg

Bröt och bände även lite i ljuddämparen och mellanröret för att få det på rätt plats. Tidigare när jag hade lite mock-up så pekade ljuddämparen lite väl mycket utåt, såg heltokigt ut. Nu blev det däremot riktigt bra. Ska se om jag eventuellt svetsar fast öglorna till fjädrarna imorn.

DSC_0006-11.jpg

DSC_0012-8.jpg

Inatt hoppas jag det rullar in lite pengar på kontot från den gamla ljuddämparen som jag sålt bort. Då blir det en sväng förbi Biltema för att köpa depåstöd. Inte så jäkla praktiskt då man ska arbeta med en hoj utan centralstöd är jag rädd.

Detta kan vi relatera till det något kryptiska inlägget jag gjorde igårkväll.

Farsgubben köpte som bekant på sig en uppsättning fälgar från en Tuono R som han tänkte skruva på sin XJR men han har haft lite andra tankar gällande fälgarna. På min passar framfälgen rakt av och bakfälgen misstänker jag att den ska gå på utan större problem också. På hans skulle det innebära en hel del jobb med nya hjulaxlar, distanser, osv. och med tanke på att det bara är en dryg månad kvar tills "säsong" så börjar det dra ihop sig.

DSC_0013-7.jpg

Får se hur vi löser det. Ska ta och undersöka det fram mot helgen tror jag.

Last edited:

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Självklart så bör Aprilia-fälgarna hamna på din hoj, eftersom det ju sparar en massa onödigt arbete:tummenupp:D

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Självklart så bör Aprilia-fälgarna hamna på din hoj, eftersom det ju sparar en massa onödigt arbete:tummenupp:D

Hade ett litet snack nu ikväll och vi kom fram till att det blir nog att montera fälgarna på min. Motiveringen är helt enkelt att det inte finns tid att göra det just nu på hans, sen var vi ju inte riktigt säkra på om det skulle se rätt ut.

Nåja, mer om detta i dagarna framöver.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Grattis!!
Kommer att bli grymt läckert! Kommer du att ändra färgschemat nu också?

Som jag ser det finns det två alternativ med dom här fälgarna:

Behålla dom metallic blå och måla hojen i klassiska GS1000S färgerna med en liknande blå i lacken.

Lacka fälgarna guld och måla hela "botten" på hojen svart (inklusive gaffel) och sedan en 1/2/3-färgad överdel.

Lutar mot alternativ #1.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lacken på fälgarna ser ju bra ut, så låt dem vara och bygg resten av färgerna på det. Sparar både tid och pengar:tummenupp

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Bra jobbat!

Varför inte vit bas lack, kanske med en ton av ngn lätt candy nyans? Resten kan ha samma färg som fälgarna för att bryta av snyggt.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0