Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Din jävel !:mad:
Kunde du inte hållt upp burken framför hojen innan du statar en vild diskussion om vart den puffran ska sitta.

Nu när du håller den emot hojen så ser ju placeringen skitbra ut !:tummenupp

:blah

Ska titta närmare på placeringen imorn men det borde bli rätt bra som ovan.

blaa

Sporthojsnörd
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
Eldsklinga
Hur lång är den ljuddämparn?
Sett att de har en kortare variant också antar detta är den längre?

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Blir ju förjefvla bra dedär!!
Noterar glatt blyertsmarkeringen på bakplasten o ser fram emot att se den kapad. Att tyst önska om en liten utfyllnad bakåt över stötdämparinfästningen är förstås att be om för mycket? Kåpan såg först väldigt kantig ut, o lysuttaget gränsade till Xjellvarning....men...I kombination med de övriga "raka" linjerna på tank o plast kommer det att bli PERFECT! Ljuddämparplaceringen är 100% o dekalen på plats är värd fem gånger mer än du betalade.

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
:blah

Ska titta närmare på placeringen imorn men det borde bli rätt bra som ovan.

Exaktamente! :tummenupp Den ska ju pryda sin plats och samtidigt undvika att skymma den porriga Öhlingasbehållaren. :tuttar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Klämde dit fästet för ljuddämparen igen efter att farsgubben borrat upp hålet så att det passade på M12 gängan där stötdämparen sitter. Blev perfekt, nu ska jag bara måtta ut lite rörstumpar.

Tittade även över fotpinnarna lite. Provade att plocka bort offsetplattorna vi gjort och monterade fotpinnarna direkt på ramen - blev en avsevärd förbättring. Dels blir det lättare med dragningen av avgasröret och dels blir det snyggare. Sittställningen känns fortfarande mycket välavvägd och avslappnad. Behöver bara göra några distanser för att få ut fotpinnarna från ramen så att bromspumpen rymms. Blir även att kapa av och svetsa om bromspedalen för att få lite annan vinkel på den.

Ingen framskärm eller oljekylare idag dessvärre. Fixade däremot nya avgaspackningar och en bit slang. Förhoppningsvis dyker sakerna upp imorn.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gött!

Shit vilken vikt du lägger vid körställningen, helt rätt visserligen.
Jag sitter nog fan bättre i en gynstol med ett 2 meters rostfritt instrument uppkört i rektum :)

Skall bli kul att se när du får resten av pryttlarna!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Gött!

Shit vilken vikt du lägger vid körställningen, helt rätt visserligen.
Jag sitter nog fan bättre i en gynstol med ett 2 meters rostfritt instrument uppkört i rektum :)

Skall bli kul att se när du får resten av pryttlarna!

Kan ju tyckas lite överdrivet men det är lika bra att få det rätt med en gång så man slipper hålla på och mecka sönder hojen senare. Original var den bedrövlig att sitta på för min del. Mina knän tog redigt med stryk på längre turer på grund av för skarp vinkel på foten vilket gjorde att jag satt väldigt krampaktigt på hojen.

Förhoppningsvis så ska ändringarna som är gjorda nu eliminera dessa problem och göra hojen aningen mer bekväm att köra. Ny hjulupphängning lär ju inte dra ifrån heller.

Inte fått någon framskärm eller oljekylare ännu men det bör dyka upp imorn (om postguden är villig). Motordelarna från USA bör väl börja dyka upp snart också.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Inget samtal om en framskärm än och oljekylaren tycks vara evigt fast i Ånge. Sorterad och skickad därifrån den 25:e men fortfarande inget nytt nu 6 dagar senare? :va

Nåja, här kommer lite bilder på ljuddämparen monterad "i väntan på"...

DSC_0001-15.jpg

DSC_0007-8.jpg

DSC_0012-7.jpg

Blir riktigt bra tror jag. :)

Ska sätta mig och skissa lite på ett linkpipe idag och eventuellt kapa lite rörböjar.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Smutt!

Tycker den följer linjen vid sadeln riktigt bra!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Smutt!

Tycker den följer linjen vid sadeln riktigt bra!

Jao, sen ser ju inte sadeln så jäkla trevlig ut just nu. Ska bort en hel del material på den.

Tydligen ska även framskärmen har kommit. Bör kunna hämta den i eftermiddag.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tycker ljuddämpsfästet ser fel ut. Hur vore det med en placering bakom bakdämparen fäst under sadeln så fästet går rakt, utan böjar på fästet, ner till ljuddämparen?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tycker ljuddämpsfästet ser fel ut. Hur vore det med en placering bakom bakdämparen fäst under sadeln så fästet går rakt, utan böjar på fästet, ner till ljuddämparen?

Hur tänkte du nu? :va

Ska jag ta ett plattjärn och bara gå rakt ner till dämparen? Enda alternativet jag ser är att göra ett fäste som går från strax ovanför fotpinnen till ljuddämparen, men jag ser ingen vits i att förändra varesig placeringen eller designen. Hela poängen med nuvarande fästet är ju att det ska se mer arbetat ut (syggare).

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur tänkte du nu? :va

Ska jag ta ett plattjärn och bara gå rakt ner till dämparen? Enda alternativet jag ser är att göra ett fäste som går från strax ovanför fotpinnen till ljuddämparen, men jag ser ingen vits i att förändra varesig placeringen eller designen. Hela poängen med nuvarande fästet är ju att det ska se mer arbetat ut (syggare).

Hehe. Var kanske inte helt tydlig. Menar att bockningen på fästet ser överarbetat ut. Att där den bockas ska gå rakt upp och fästas i bakramen istället för fästet till dämparen.

Edit: Hade jag kört med dämparfästet så hade jag nog valt att köra med en bockning som går längs hela/större delar av hela fästet, istället för att ha allt på ett ställe.

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag hade nog faktiskt tillverkat en liten "triangel" i 15x15 eller 20x20 fyrkantsrör.

Bakramen är fyrkantsrör typ 25x25?????????

Kolla lite på bilderna på mitt Fzr 600 bygge så ser du på ett ungefär hur jag gjorde.

Ditt fäste ser mer "klassiskt" ut men tror att en "triangel" skulle se bättre ut! Placeringen av dämparen däremot ser skitbra ut!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Hehe. Var kanske inte helt tydlig. Menar att bockningen på fästet ser överarbetat ut. Att där den bockas ska gå rakt upp och fästas i bakramen istället för fästet till dämparen.

Edit: Hade jag kört med dämparfästet så hade jag nog valt att köra med en bockning som går längs hela/större delar av hela fästet, istället för att ha allt på ett ställe.

Då är jag med på noterna.

Vi får se hur det blir med fästet, men de allra flesta "gammelhojar" med högt dragna avgasrör och dubbla dämpare bak brukar göra ett stag sådär.

Jag hade nog faktiskt tillverkat en liten "triangel" i 15x15 eller 20x20 fyrkantsrör.

Bakramen är fyrkantsrör typ 25x25?????????

Kolla lite på bilderna på mitt Fzr 600 bygge så ser du på ett ungefär hur jag gjorde.

Ditt fäste ser mer "klassiskt" ut men tror att en "triangel" skulle se bättre ut! Placeringen av dämparen däremot ser skitbra ut!

Ska ta mig en titt på det!

Nu till något helt annat:

Jag behöver Photoshop-hjälp!

Jag ligger nästan sömnlös om nätterna och grubblar på hur i h-e jag ska lacka hojen. Det finns 100 olika alternativ och många av dom är lika snygga.

DSC_0002-43.jpg

Vore hyggligt om nån kunde hjälpa med följande: måla den i samma färgschema som den här Z1R:en.

SanctuaryZ1R.jpg

Det vill säga:

Svart ram och sving sen resten i liknande mörkblå. Här är en länk till en större bild (för lättare / tydligare editering).

http://i175.photobucket.com/albums/w149/Mindless000/GSX1135EFE/DSC_0002-17.jpg

Skulle uppskattas enormt om nån kunde assistera! :Bugar

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Viktor,

vad är det för plastbit som skymmer de grymt vackra förgasarna?
Ska du verkligen ha det så?

Om du vill ha blå färg så skulle du kunna titta på en färg som verkligen är BLÅ och det är Ford Racing Blue, som finns på Mondeo st200 årsmodell 2000.

Bifogat

• Sida höger.jpg
    Sida höger.jpg
    267.7 KB · Visningar: 161

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Viktor,

vad är det för plastbit som skymmer de grymt vackra förgasarna?
Ska du verkligen ha det så?

Om du vill ha blå färg så skulle du kunna titta på en färg som verkligen är BLÅ och det är Ford Racing Blue, som finns på Mondeo st200 årsmodell 2000.

Antingen den eller Volvos Ocean Race blå. Också en sjukt snygg blå färg.
oceanrace_blue.jpg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...