Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Nemas problemas.

Liten helguppdatering (inga bilder):

Blev en liten tripp ner till verkstan för att fixa lite småsaker. Svetsade färdigt krysset i ramen. Två kanter som jag inte hade lagt igen. Källan till förra veckans gasproblem hittade vi också: slangnippeln läckte som ett såll samt att gaskåpan på TIG:gen visade sig vara spräckt.

Sen passade vi på att smälla dit det nya lagret på styrstolpen, denna gång tog vi det lugnt och metodiskt och gjorde som man skulle gjort förra gången. När lagret satt som smäck på styrstolpen var det bara att provmontera på hojen. För att kunna ansätta övre lagret ordentligt så behövde vi en liten bussning / distans mellan K-muttern och lagret.

Jagade rätt på en bit rör (35x25mm) och svarvade en liten 6mm bussning av detta. Provade montera - perfekt.

Måttade även in bakre ramrören och punktade fast dom. Sen skissade vi lite på hur vi skulle fästa baklyset och skylten samt sadeln. Mer om detta i morgondagens uppdatering, då blir det att måtta ut styrstoppar och svarva dom samt se vars / hur jag ska montera kåpan.

Tills dess... :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Blev lite små men betydelsefulla jobb bortgjorda idag. Glömde kameran hemma igen så ni får nöja er med två mobilbilder. :huvet

Först fixade vi till så att bakre ramrören var (någorlunda) raka, sen snickrade vi till en ny bygel tvärs över där baklyset och skylthållaren kommer skruvas fast.

Bild0026.jpg

På bygeln svetsade vi fast två stift som nu riktar upp och håller plasten på plats. Blev i princip 110% rakt nu.

Snyggade även till ändarna på rören lite med två plåtbitar som vi pressade runda. Kulhammare + rörstump och en bit plåt är inte att underskatta. Blev ett riktigt fint avslut tycker jag.

Bild0024.jpg

Blir att försöka göra klart alla småjobb nu i veckan som återstår. Fixat stöttorna som ska sitta under sadeln (så att den inte kollapsar av passagerarens vikt), avvaktade dock med att svetsa dom tills jag svetsat rören till bakramen. Kom även på en smidig lösning om hur jag ska fixa ett lås för sadeln. :)

Nu återstår i princip bara att borra hålen för fotpinnsinfästningarna sen är det bara bläster och pulverlack som gäller. Hoppas ha iväg ramen nästa vecka på blästring. :banana

Last edited:

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Fy fasen va jag gillar såna här projekt:yoparty
Jag håller på Noc's förslag:tummenupp

Keep up the good job:Bugar

//Panos

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fasiken så gött, slutet närmar sig.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det tar sig sa mordbrännarn. ;)

Blev inköpt lite småsaker idag. En stycken 7-raders oljekylare (sexig som fan), fyra AN8-slangkopplingar (2st 45-grader, 2st raka) samt två AN8-M14x1,5 adaptrar till motorn. Även beställt en rökfärgad ruta till kåpan.

Ska se om jag orkar med en tripp ner till verkstan imorn efter skolan för att fixa klart uti ramen. Vill gärna ha det klart i veckan så jag kan ta hem den för montering av motor och avgas för att måtta ut det i helgen (och kanske svetsa nån rörböj).

Bilder kommer eventuellt imorn.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Står hojen på SCA eller hemmavid för tillfället?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Står hojen på SCA eller hemmavid för tillfället?

På SCA. Började bli besvärligt att springa med framgafflar, tankar och fälgar fram och tillbaka mellan bilen och fabriken så vi lämnade allt kvar den här gången. Stör ju inte direkt nån.

Jobbar du imorgon kväll så är du välkommen förbi mek-verkstan i bruket (om vi är där). :)

Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ok. Jag jobbar från 18 imorrn, får se om det är mkt att göra annars kanske jag kikar ner. När är ni där ca?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ok. Jag jobbar från 18 imorrn, får se om det är mkt att göra annars kanske jag kikar ner. När är ni där ca?

Efter kl20 skulle jag tro. Kommer hem från skolan baki sju nån gång.

Skickar ett PM åt dig senare. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nå, det blev en liten vända till verkstan ikväll. Fick svetsat klart bakramen så nu återstår endast infästningarna för fotpinnarna och det har jag räknat med att få klart imorn. Noc tog sig även en titt förbi i verkstan så det blev lite småsnackande innan han var tvungen att springa iväg och jobba.

Nåja, mindre snack, mer bilder.

Hela härligheten.

DSC_0003-7.jpg

Stöttor för sadel samt infästningar för baklyse, regskylt och innerskärm kommer det här att bli.

DSC_0008-9.jpg

DSC_0011-8.jpg

Något sånt här med andra ord:

DSC_0017-3.jpg

Ska försöka få tag i en bit aluminiumplåt för att bocka till en innerskärm som då kommer täcka från den inre av stöttorna för sadeln i bakramen ner till strax ovanför svingen (i grova drag).

DSC_0019-6.jpg

Statusrapport i övrigt:

• Oljekylare och slangkopplingar är skickade
  • Kamaxlar, ventilfjädrar, ventiltätningar och soppakran är skickade.
  • Framskärm är skickad och bör dyka upp imorn.
  • Ruta till kåpan är beställd.

Och på tal om kåpa, provmonterade den på hojen (hängde på den med lite tejp) och jag måste säga att det såg helt OK ut. Passade ju inte rakt av dock utan kommer behöva hugga bort lite av glasfibern för att få den att sitta där jag vill ha den.

Mer bilder dyker upp nån gång under morgondagen.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Börjar ta sig :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Blev en kväll i borrandets tecken.

DSC_0002-16.jpg

Såhär gör proffsen när dom borrar. :tummenupp :D

Hål blev det och in åkte skruvbungen.

DSC_0008-10.jpg

DSC_0015-5.jpg

Storsvetsarn' Viktor at work yet again!

DSC_0017-4.jpg

Och hips vips så var ramen officiellt klar! :)

DSC_0020-3.jpg

Tillverkade även en mall för skyddsplåten / stänkskärmen / innerskärmen. Farsan passade på att börja klippa ut aluminiumplåten medan jag svetsade. Imorn blir det att svetsa fast lite små fästen och sätta dit popnit-gängor. Kommer bli kalas.

Försöker väl få upp lite bilder fram mot kvällen imorn. Då har jag nog hunnit ta hem allt och stoppat i motorn igen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Äntligen! (med Gert Fylkings röst)

Hojen är återigen hemma i garaget. Känns som en riktig milstolpe i projektet. När vi var nere i verkstan och slutförde dom sista smådetaljerna kunde inte jag och farsan undgå att tycka det kändes jävligt roligt att hålla på med hojen. Speciellt nu när saker och ting börjar bli klara. :)

Var lite bökigt att få in motorn själv men det gick också. Var lättare när man hade toppen avlyft. Nåja, nu ska jag sluta prata och lägga upp lite bilder istället.

DSC_0050-1.jpg

Folk får ju tycka vad dom vill men jag tycker att bakdelen är väldigt sexig. Blev mycket nöjd. Snickrade till ett stänkskydd och gjorde fästen för den igår och idag. Hela skillnaden mot gummimattan som satt där när jag köpte den. :D

DSC_0051-1.jpg

DSC_0071.jpg

Bild på kåpan framifrån. Ser lite halvskumt ut när framhjul, framskärm och grenrör saknas. Sen har jag inte riktigt fått kåpan 100% på plats än.

DSC_0032-2.jpg

DSC_0039-1.jpg

Blir ju lite mer gammeldags superbike / endurance racer nu med kåpan. Är ju klart mer fighter / muscle bike stuk på hojen utan den.

Sen blir det att återanvända ett av farsans gamla ljuddämparfästen för min burk. Behöver i princip bara borra upp hålet för att få den att passa. Kommer bli kanonfint tror jag.

DSC_0082.jpg

Mer bilder kommer imorn tror jag. Bör få framskärmen samt slangkopplingar och oljekylare då.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Fan så smutt det ser ut!

Dämparen kommer att sitta som en smäck!
Varför lyfte herrn i motorn innan ramen var lackad?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Fan så smutt det ser ut!

Dämparen kommer att sitta som en smäck!
Varför lyfte herrn i motorn innan ramen var lackad?

Ja, är mycket nöjd själv. Blir jäkligt spännande att få färg på allt snart.

Lyfte i motorn igen för att jag måste måtta ut röret mellan kollektorn på grenrören och ljuddämparen. Skulle ju gå att göra det på en höft men jag vill ha det ordentligt utmätt, blir bättre då. :)

Sen är det ju alltid kul med lite bilder. :D

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Din jävel !:mad:
Kunde du inte hållt upp burken framför hojen innan du statar en vild diskussion om vart den puffran ska sitta.

Nu när du håller den emot hojen så ser ju placeringen skitbra ut !:tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...