Yoshimura GSX1230R Projekt

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Den blå-vita lacken som återfinns på de Amerikanska 1150E är nog bland det snyggaste färgsättning man kan tänka sig :) men smaken är ju som:arsele

Mjae, jag håller nog iaf farochson´s färgsättning som vassare. :tungan Men smaken är ju som sagt som :arsele

Här är annars en rätt snygg en:


Behöver och behöver. Skulle ju kunna behålla längden men det blir lite problem med markfrigång, och förlänger jag inte får jag köra riktigt "slammed-down"-stuk, vilket ger ytterligare problem med markfrigång, byggs ju framförallt för att vara en street-hoj så den ska gå att köra till 110%. :)

Behåller jag vinkeln på svingen ungefär som den är nu (som jag vill ha den) fast droppar gaffeln till höjden den ska vara så kommer jag få ett väldigt kort försprång på framgaffeln och den skulle troligtvis bli ganska nervös i framändan. Samtidigt kan jag få problem med grenrör och bukspoilern som ska på.

Blir förmodligen ny lack på hojen, även fast jag gillar färgsättningen så är den i rätt trist skick, blek och missfärgad. Lika mycket jobb att få lacken fräsch som det är att lägga på en ny. Hojen kommer förmodligen då också att vara vit men med svart ram.

Näe, det är klart. En låg framända kräver oftast en låg bakända och vill man ha en hoj som går att svänga med ordentligt utan att saker å ting skrapar i allt för mkt, så kan det nog behövas en höjning i framgaffeln. Tror däremot inte att du behöver höja så mkt som 80mm, möjligen 40-50mm. Tycker du att den blir lite för nervös, så finns det ju alltid styrdämpare... :D
 

Bifogat

  • Vit-blå GSX1150.jpg
    Vit-blå GSX1150.jpg
    87.9 KB · Visningar: 522

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Näe, det är klart. En låg framända kräver oftast en låg bakända och vill man ha en hoj som går att svänga med ordentligt utan att saker å ting skrapar i allt för mkt, så kan det nog behövas en höjning i framgaffeln. Tror däremot inte att du behöver höja så mkt som 80mm, möjligen 40-50mm. Tycker du att den blir lite för nervös, så finns det ju alltid styrdämpare... :D


Precis. :)

80mm har du helt rätt om. Det blir bara en "effektiv" förlängning på 45mm men totalt med insticket i gaffelkronan kommer det bli omkring 80mm. :tummenupp

Härlig EF den där. :yoparty
 
Last edited:

SlowDog

Kan CNC fräsa
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
Slow and Dark...
Kul med folk som har både skills och ork!
Följer en del byggtrådar och denna kommer att kräva en hel del återbesök, keep up the good work!
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Ja, det är ju det, men det blir lite problem med lager annars.

Kolla först om det är samma diameter vid det nedre lagret, brukar vara det.
Sen är det ju bara att svarva ner diametern för det övre lagret och slå nya gängor. Så har jag gjort på dom "styraxlar" som inte har passat. Det är ju lite viktskilnad mellan stål och alu:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kolla först om det är samma diameter vid det nedre lagret, brukar vara det.
Sen är det ju bara att svarva ner diametern för det övre lagret och slå nya gängor. Så har jag gjort på dom "styraxlar" som inte har passat. Det är ju lite viktskilnad mellan stål och alu:tummenupp

Busastolpen lämpade sig inte riktigt för att gänga om dock, hade ofördelaktiga mått på gängorna ovanför lagerläget. :död

Just hemkommen från verkstan på farsans jobb. Gjorde diverse småsaker samt försökte få lös styraxlarna ur kronorna. Ur busan gick det rätt bra, dessvärre förutsåg vi inte riktigt hur det var ihopsatt. Satt en låsring av fjäderstål som "nöp" fast stolpen i hålet. Gick ju bra att få ut stolpen men det skavde en del i hålet. Måste upp i fräs med det för att ordnas till.

GSX-kronan var värre däremot. Där ville det riktigt säkert inte röra på sig. Ska försöka att ljumma på den med lite gasol nästa gång. Blev rätt sent ikväll, hann inte riktigt med.

Resultatet av kvällen då? En halvtaskig busa-krona, en tjurskallig GSX-krona samt några stödben att ställa ramen på när jag ska bort med centralstödet.

Annars blev det inget gjort med hojen. Ägnat mig åt detta idag...

DSC_0008-22.jpg


Kul med ett arbete där man snabbt ser resultat men inte fan är det så roligt. :gnissla
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Precis. :)

80mm har du helt rätt om. Det blir bara en "effektiv" förlängning på 45mm men totalt med insticket i gaffelkronan kommer det bli omkring 80mm. :tummenupp

Härlig EF den där. :yoparty


Aha, då är jag med igen. Tänkte väl att det inte var en chopper du tänkt bygga... :D

Jodå, den hade inte skämt sin plats i garaget om man ägt den. :tummenupp
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Bygga veranda är aldrig fel:D Byggde en på 50 kvm:mad: för 3 veckor sedan. 1800 st skruvar.

Frågan är om man inte ska klämma några stöl ikväll:banana
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ikväll blev det en liten "mock-up"-session. Krävs lite sånt för att klura ut vars allt ska och så att allting lirar bra.

Monterade på dom egenhändigt tillverkade stagen/stöden för att ställa ramen / hojen på (monterade i fotpinnsfäste samt gammalt kåpfäste). Fungerade kanoners. Plockade bort alla träbitar som jag hade stagat up den med tidigare samt centralstöted. Blev stadigt som berget, gick t.o.m att sitta på med mitt feta arsle. :)

Efter det skruvade jag på grenrören igen. Ska måtta in spoilern då jag får tag på den. Ikväll blev det dock att fundera på hur fasen det blir med kollektor, slutrör och ljuddämpare. Har ju måttat ut vars jag ska ha fotpinnarna men jag var rädd att det skulle bli problem med utrymme vid fotpinnen/svingen på höger sida - mycket riktigt så blev det problem. :död

Gammelsvingen är 290mm på sitt bredaste ställe och ramen är ca 300mm bred på utsidan av svingarmsinfästningen. Gamla svingen är dessutom mycket nättare över infästningen så det är gott om utrymme. XJR svingen däremot... ca 345mm på sitt bredaste ställe och betydligt kraftigare i allmänhet.

Säger sig självt att det inte går. :3freak

Då finns ett alternativ:

DSC_0024-2-1.jpg


Dra avgasröret genom svingen framför däcket och in under kutsen. Hade tankar kring hur detta skulle se ut och det ser jävligt häftigt ut. Hade en rörbit som var rätt passande för en snabb mock-up och det skulle fungera helt klockrent. Man drar röret på sidan om den nya stöddämparinfästningen som sitter i centralstödsfästet och upp sen bultar man fast hela historian under bakramen.

Kommer att återkomma med lite bilder som förklarar detta mer ingående.

Ska ta och se över möjligheterna om att införskaffa en TIG-svets inom en snar framtid, finns en hel del tänkbara på blocket (och i här i stan) för rimliga pengar (<10000kr).

Kommer inte vara hållbart tidsmässigt att ha hela ramen nere på farsans jobb när man vill svetsa lite.

Ny uppdatering kommer till veckan förmodligen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Här är dom mer detaljerade bilderna på den tänkbara lösningen. Klippte till lite kartong hastigt för att få ett snyggare "avslut" på kutsen. Blir att överföra till plåt inom en snar framtid och sen bocka.

DSC_0022.jpg


Såhär blir dragningen på ett ungefär.

DSC_0008-2.jpg


Blir ungefär tre böjar på röret, en inåt mot mitten av svingen från kollektor, en uppåt och sen en in mot ljuddämparen.

Ser lite halvtaskigt ut just nu då det gapar så tomt där bak, blir nog att skrädda om kutsen lite (mer avsmalnande och lite längre) sen jaga rätt på ett passande baklyse. :tummenupp

DSC_0016.jpg


Vad tror ni? Synpunkter/tankar/frågor? :va

DSC_0004-2.jpg


Nu då jag fått det på plats kan jag inte heller riktigt släppa idén med dubbla dämpare bak... är ju så jävla mycket tuffare på nåt sätt. :yoparty
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
göra en egen dämpare.. ser nästan klumpigt ut :va kommer inte ta i däcket då? brukar lixom sitta högre upp.. luta upp det lite kanske?
gör ett helt platt i rostfritt kanske?
kanske tänka om,, gör en egen under motorn.. platt som en pankaka el typ.



bara tips tankar och ideer =)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En termignonidäpare från en Multistrada kan tänkas?
images


Ser fint ut!

Skulle kunna va nåt. Dessvärre är ju inte Termingioni kända för sina billiga slip-on / halvsystem. För dom pengarna får jag ett rostfritt helsystem och en massa annat godis. :)

göra en egen dämpare.. ser nästan klumpigt ut :va kommer inte ta i däcket då? brukar lixom sitta högre upp.. luta upp det lite kanske?
gör ett helt platt i rostfritt kanske?
kanske tänka om,, gör en egen under motorn.. platt som en pankaka el typ.



bara tips tankar och ideer =)

Kanske det... däcket bör klara sig, sitter lite fästen och sånt som ska flyttas / göras om. Göra egen dämpare går väl också, får se vad det blir. Ska sätta mig och skissa på lite idéer imorn tror jag (efter lite födelsedagstårta)

Var jag förmögen (vilket jag dessvärre inte är) så hade jag ju köpt en Ajko Phantom ljuddämpare direkt. Ska visst vara jävligt fett ljud i den.

a13cod00140.jpg


:tummenupp

Kommer nog ladda upp lite bilder på några lösningar när jag kommer på nån. Finns ju en jäkla massa sätt man kan göra det på, men det är ju å andra sidan det som gör det svårt att välja.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Såg på köp och sälj att en snubbe sålde puffrorna till en KTM superduke.
Kanske kan vara något att trycka in under sadeln.
 

Bifogat

  • ryh.JPG
    ryh.JPG
    119.8 KB · Visningar: 299

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Eller så gör jag 4st orgelpipor ala MV Agusta F4. :tummenupp

Kan du ju också göra om du har lust.
Personligen tycker jag det ser plottrigt ut med fyra småpipor.
Din hoj tycker jag ska hållas ren och brutal där av TVÅ pipor.:tummenupp
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Jag skulle satsa på något som inte syns. Tycker linjerna är så snygga när det är rent. Något slags moto-GP liknande, litet slutrör bara under motorn.

Om det går så gillar jag bilden där du visar hur anslutningsröret kommer bli draget. Om du skulle kunna få till någon liten dämpning där vore det ashårt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan du ju också göra om du har lust.
Personligen tycker jag det ser plottrigt ut med fyra småpipor.
Din hoj tycker jag ska hållas ren och brutal där av TVÅ pipor.:tummenupp

Är fullständigt med dig på den punkten, var bara ett skämstsamt förslag. ;)

Tanken med en dämpare under sadeln var just att hålla baken ren, plus att det inte fanns plats nån anann stans. Ska ta och låna en av Öhlinarna från farsans XJR för att se hur det skulle kunna tänkas se ut ikväll. Ska även skissa vidare på ankstjärten lite så den passar bättre.

Två dämpare av samma som jag har nu brevid varandra under sitsen (som nu) kanske också skulle va nåt?

Jag skulle satsa på något som inte syns. Tycker linjerna är så snygga när det är rent. Något slags moto-GP liknande, litet slutrör bara under motorn.

Om det går så gillar jag bilden där du visar hur anslutningsröret kommer bli draget. Om du skulle kunna få till någon liten dämpning där vore det ashårt.

Jag vill ha det lite både och - synligt men det ska vara snyggt och städat. En pipa under motorn fungerar, men då får man problem med ljudnivån. Visst låter fyra cylindrar med en megafon / liten dämpare tufft men det är ingen bushoj jag bygger just nu. Nu är det en köra-hoj framförallt och då ska jag kunna köra utan att bli döv eller skrämma skiten ur bilister när jag passerar eller att farbror blå ska komma och ha synpunkter.

Tack för alla förslag! Ska se över idéerna sen ikväll. :tummenupp
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Är fullständigt med dig på den punkten, var bara ett skämstsamt förslag. ;)

Tanken med en dämpare under sadeln var just att hålla baken ren, plus att det inte fanns plats nån anann stans. Ska ta och låna en av Öhlinarna från farsans XJR för att se hur det skulle kunna tänkas se ut ikväll. Ska även skissa vidare på ankstjärten lite så den passar bättre.

Två dämpare av samma som jag har nu brevid varandra under sitsen (som nu) kanske också skulle va nåt?

:tummenupp

Kan också vara något !

Min tanke med KTM-piporn var att dom är ganska korta.
Tror att det kan bli bra med deras synliga sidor direkt efter dina nya övre infästningar till stötdämparna.
 

Bifogat

  • DSC_0004-2.jpg
    DSC_0004-2.jpg
    121.3 KB · Visningar: 329

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Köp Ducce dämpare de är oftast ovala & säljs pissbilligt om de är orginal, sen är det bara plocka ut lite skit ur dem & korta. Så kommer de upp lite pga att de är ovala, borde funka kanon fiall de får plats på bredden dvs. om du vill så kan jag mäta på nåt skrot som ligger:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan också vara något !

Min tanke med KTM-piporn var att dom är ganska korta.
Tror att det kan bli bra med deras synliga sidor direkt efter dina nya övre infästningar till stötdämparna.

Ja.

Ska ta och ringa några MC-skrotar imorn och höra om bakdämpare från typ GSX1400 och XJR1300 (KYB eller Öhlins).

Enkeldämparen som jag har på hojen nu är ju en fullt justerbar Öhlinare med hydraulisk förspänning, kostar drygt 8000kr ny. :näsblod

Kan ju kanske vara nån skrot som vill göra bytesaffär... nåja. Får se hur det blir. Enkeldämpare blir ju billigast och kanske enklast, men det ser ju helt rätt ut med dubbla på en gammal GSX. :)

Vad gäller avgaset så får jag se. Ska gå ut i garaget nu och titta lite lösningar.

Köp Ducce dämpare de är oftast ovala & säljs pissbilligt om de är orginal, sen är det bara plocka ut lite skit ur dem & korta. Så kommer de upp lite pga att de är ovala, borde funka kanon fiall de får plats på bredden dvs. om du vill så kan jag mäta på nåt skrot som ligger:tummenupp

Blir lite besvärligt att börja bygga om dämpare, köper hellre färdiga som är bara att skruva på när man gjort fästen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top