Yoshimura GSX1230R Projekt

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Blir lite besvärligt att börja bygga om dämpare, köper hellre färdiga som är bara att skruva på när man gjort fästen.

Tror han menade ljuddämpare.....:D

Bra idé Ducce har också fina dubbelpipor under röven.

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Busastolpen lämpade sig inte riktigt för att gänga om dock, hade ofördelaktiga mått på gängorna ovanför lagerläget. :död

Just hemkommen från verkstan på farsans jobb. Gjorde diverse småsaker samt försökte få lös styraxlarna ur kronorna. Ur busan gick det rätt bra, dessvärre förutsåg vi inte riktigt hur det var ihopsatt. Satt en låsring av fjäderstål som "nöp" fast stolpen i hålet. Gick ju bra att få ut stolpen men det skavde en del i hålet. Måste upp i fräs med det för att ordnas till.

GSX-kronan var värre däremot. Där ville det riktigt säkert inte röra på sig. Ska försöka att ljumma på den med lite gasol nästa gång. Blev rätt sent ikväll, hann inte riktigt med.

Resultatet av kvällen då? En halvtaskig busa-krona, en tjurskallig GSX-krona samt några stödben att ställa ramen på när jag ska bort med centralstödet.

Annars blev det inget gjort med hojen. Ägnat mig åt detta idag...

DSC_0008-22.jpg

Kul med ett arbete där man snabbt ser resultat men inte fan är det så roligt. :gnissla

Vafan har du inte gjutit plintar? :)

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
...men då får man problem med ljudnivån. Visst låter fyra cylindrar med en megafon / liten dämpare tufft men det är ingen bushoj jag bygger just nu. Nu är det en köra-hoj framförallt och då ska jag kunna köra utan att bli döv eller skrämma skiten ur bilister när jag passerar eller att farbror blå ska komma och ha synpunkter.

KAN en motorcykel verkligen låta FÖR mycket??? :va :rolleyes:

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550

Ja det kan den Mr kärker, eller hur var det han sa den där polisen utanför traffic hotel i Västerås.....va fan det är ju tomt, det är ju tom hela vägen !!
(samtidigt som han hammrar som en dåre längs hela jockes avgasrör med en mejsel för att lyssna efter det mindre skramlande jludet som hade uppstått om det funnits någon insats):tummenupp

Ursäkta, ett gamalt minne dök upp, åter till topic

/M

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tror han menade ljuddämpare.....:D

Bra idé Ducce har också fina dubbelpipor under röven.

Kan ju inte tänka på allt. :död

Vafan har du inte gjutit plintar? :)

Helvete är du min morsa? :gnissla

Skämt åsido: betongplattor får duga. Vi ställer inte så höga krav här i Norrbotten. :D

Jo det kan man säga att jag menade....

Då förstår jag. Ska ta och se över vad som finns på eBay.

Jodå, tycker att moderna sporthojar med megafoner låter förjävligt. Däremot låter det astufft med en megafon på en CBX. Har inte provat med en jätteliten burk på min dock, men MC-Xpress burken som jag har nu låter jävligt gött när man varvar lite tycker jag. :)

Ja det kan den Mr kärker, eller hur var det han sa den där polisen utanför traffic hotel i Västerås.....va fan det är ju tomt, det är ju tom hela vägen !!
(samtidigt som han hammrar som en dåre längs hela jockes avgasrör med en mejsel för att lyssna efter det mindre skramlande jludet som hade uppstått om det funnits någon insats):tummenupp

/M

Där fick han allt svar på tal! :arsele

Begav mig ut i garaget för att riva halva farsgubbens hoj för att montera på sakerna på min. Nu står det i alla fall klart, dubbla dämpare bak är asgrymt. Ser precis lika bra ut som jag trodde det skulle göra. Riktiga hojar ska ha dubbla!

DSC_0006-1.jpg

Ska kolla upp vars man kan hitta dämpare till ett vettigt pris. I värsta fall köper jag väl en uppsättning billiga Hagon dämpare, men Öhlinare är ju definitivt sexigast.

DSC_0001-3.jpg

DSC_0012-1.jpg

Får lägga ut lite annonser på saker jag ska sälja nu om jag ska ha råd. Som tur är fyllde man ju år idag så det blev lite tillskott i skattkistan, men inte blir det några Öhlinare för dom slantarna direkt, men en bit på vägen i alla fall.

Tror nog jag får tag i spoilern imorgon eftermiddag också, ska bli kul att se hur det ser ut med den på. :tummenupp

Last edited:

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Helvete är du min morsa?

Skämt åsido: betongplattor får duga. Vi ställer inte så höga krav här i Norrbotten.

Hehe ja de duger gott!
Skoj bygge, funderar själv på at inhandla nåt att bygga på!

Katana-Jocke

Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special

/M

He He He! :D Något liknande var det ja. Men fick Herr Kerker några böter? (den gången iaf...:gnissla) Nix pix! :yoparty
Farbror Blå skulle nästan ha döpts om till Farbror Röd, så ansträngd som han såg ut i nyllet...:rolleyes:
Ljuvliga minnen.:tummenupp

Jodå, tycker att moderna sporthojar med megafoner låter förjävligt. Däremot låter det astufft med en megafon på en CBX. Har inte provat med en jätteliten burk på min dock, men MC-Xpress burken som jag har nu låter jävligt gött när man varvar lite tycker jag. :)

Nej då, låter riktigt gött med megafööön på alla bågar på minst 750cc :7peta
Det är bara att njuta för fulla muggar när man är på dragracing. Det är hårdrock, det! :rock

Där fick han allt svar på tal! :arsele

:tungan

Begav mig ut i garaget för att riva halva farsgubbens hoj för att montera på sakerna på min. Nu står det i alla fall klart, dubbla dämpare bak är asgrymt. Ser precis lika bra ut som jag trodde det skulle göra. Riktiga hojar ska ha dubbla!

Japp, det är ju bara att se på min Katana med specialbyggda Öhlinare.;)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nej då, låter riktigt gött med megafööön på alla bågar på minst 750cc :7peta
Det är bara att njuta för fulla muggar när man är på dragracing. Det är hårdrock, det! :rock

Japp, det är ju bara att se på min Katana med specialbyggda Öhlinare.;)

Jodå, har ju varit och sett då Kurre och dom andra här uppifrån på sina Katanor kör dragrace ett antal gånger. Visst är det ju helt underbart hur en fet megafon låter. :tummenupp

Ja, den ser riktigt fin ut.

Började fundera på ljuddämpare nu då du nämnde det EST. Daytona 675:an har ju en jäkligt passande oval / platt burk. Här finns ju en par stycken här på SH t.o.m som jag tror skulle vara jäkligt fina. Låter riktigt trevligt också om man kollar på Youtube.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=33754

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=35827

Går inte att gjuta plintar i tjäle eller är det till och med permafrost däruppe..?
:D

Nja... riktigt SÅ kallt är det inte än. :D

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Började fundera på ljuddämpare nu då du nämnde det EST. Daytona 675:an har ju en jäkligt passande oval / platt burk. Här finns ju en par stycken här på SH t.o.m som jag tror skulle vara jäkligt fina. Låter riktigt trevligt också om man kollar på Youtube.

Dom får inte bli lurad av den 3 cylindrade motorn, dom låter gött!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Dom får inte bli lurad av den 3 cylindrade motorn, dom låter gött!

Men radfyra låter ju ännu bättre. :tummenupp

Ju fler cylindrar desto bättre ljud. Sex cylindrar är ju förmodligen idealt ljud, bara lyssna på den här...

[YOUTUBE-ID]xtxYjKL_Iw0[/YOUTUBE-ID]

Kraftigt ombyggt Honda CBX1000 med en fin liten 6-1 megafon. Jag får rysningar.

RND

Blygsam
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
ZX7R -98
Ang. två saker, jäklar va grymt arslet på hojen blev med dämparen på det viset. BYGG !!! :tummenupp:tummenupp

Samt filmen du postade måste vara ren skönsjungande poesi såvitt jag kan förstå. Den motorn skulle jag vilja ha i min hoj enbart för ljudets skull. Nackhåren reste sig när han tomvarvade. Bra klipp där. :tuttar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ang. två saker, jäklar va grymt arslet på hojen blev med dämparen på det viset. BYGG !!! :tummenupp:tummenupp

Samt filmen du postade måste vara ren skönsjungande poesi såvitt jag kan förstå. Den motorn skulle jag vilja ha i min hoj enbart för ljudets skull. Nackhåren reste sig när han tomvarvade. Bra klipp där. :tuttar

Jodå, det blir den principen i alla fall. Ska kolla om lite alternativ på ljuddämpare, Triumph Off Road dämparen till 675:an är ju fet som fan och skulle nog passa rätt bra där under.

Här har du en annan goding med samma CBX.

Usch vilket ljud, speciellt det andra klippet då man hör han komma runt hörnet. :yoparty

[YOUTUBE-ID]e8tkVSKb77Y[/YOUTUBE-ID]

Katana-Jocke

Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Men radfyra låter ju ännu bättre. :tummenupp

Ju fler cylindrar desto bättre ljud. Sex cylindrar är ju förmodligen idealt ljud, bara lyssna på den här...

Kraftigt ombyggt Honda CBX1000 med en fin liten 6-1 megafon. Jag får rysningar.

Håller väl inte med riktigt där att sex myror skulle vara bättre än fyra elefanter. MEN....det ska villigt erkännas att även CBX sexan genererar stor smilbands faktor!
Man får känslan av lite F1 där. :tummenupp
Och, Ja, jag skulle också kunna ha en sådan också i garaget bara pga det härliga och annorlunda ljudet trots avsaknad av det rätta pulvret och klumpigheten som 6 cyl medför. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Håller väl inte med riktigt där att sex myror skulle vara bättre än fyra elefanter. MEN....det ska villigt erkännas att även CBX sexan genererar stor smilbands faktor!
Man får känslan av lite F1 där. :tummenupp
Och, Ja, jag skulle också kunna ha en sådan också i garaget bara pga det härliga och annorlunda ljudet trots avsaknad av det rätta pulvret och klumpigheten som 6 cyl medför. :)

Haha. :D

Fick prova en CBX för några veckor sen och det var en riktigt pervers upplevelse. Är ju ingen hisnande effekt eller bottenvrid i maskinen, men ljudet med ett 6-1 system är helt magiskt. Låter som en Turbo Porsche eller en F1. Svårt ha-begär fick jag.

Håller på att snickra ihop en annons nu på saker till salu, så om någon känner sig villig så får ni gärna köpa lite delar för att sponsra bygget. :tummenupp

EDIT: Här är annonsen.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=35879

Skynda och fynda! :näsblod

Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

. :D

Kolla bara att din 1100 kan andas ordentligt genom 675 pipan.
Har en cbr 600 pipa liggandes men föreslog inte den då jag tror du får för mycket motstånd.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kolla bara att din 1100 kan andas ordentligt genom 675 pipan.
Har en cbr 600 pipa liggandes men föreslog inte den då jag tror du får för mycket motstånd.

Ska nog inte vara några problem. BOT pipan från 675:an har rakt blås på typ 45-50mm.

Nåja, får se hur det blir. Ska se om jag kan få tag på lite mått på den nu först innan jag köper.

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Sexor är bland det sexigaste som finns.
Och sexigaste sexan är Hondas RC166 från 1966.

250 cc
60 hp @ 18000 rpm
Gudomligt ljud ur sex megafoner :tummenupp

[YOUTUBE-ID]<object width="445" height="364"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/PojOPcS6qWI&hl=sv&fs=1&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/PojOPcS6qWI&hl=sv&fs=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="445" height="364"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]<object width="580" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/pAYcqSTVBY4&hl=sv&fs=1&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/pAYcqSTVBY4&hl=sv&fs=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="580" height="360"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Sexor är bland det sexigaste som finns.
Och sexigaste sexan är Hondas RC166 från 1966.

250 cc
60 hp @ 18000 rpm
Gudomligt ljud ur sex megafoner :tummenupp

Ja, den är riktigt tuff. :tummenupp

Fick förövrigt tag på måtten på en Daytona 675 dämpare och den skulle inte rymmas. Drygt 20mm för bred. Ska jag på med en sån så får jag bygga en helt ny bakram, något som kändes lite väl besvärligt för att få en annan ljuddämpare på plats.

Ska försöka hitta något annat alternativ nu. :död

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...