Yoshimura GSX1230R Projekt

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, den är riktigt tuff. :tummenupp

Fick förövrigt tag på måtten på en Daytona 675 dämpare och den skulle inte rymmas. Drygt 20mm för bred. Ska jag på med en sån så får jag bygga en helt ny bakram, något som kändes lite väl besvärligt för att få en annan ljuddämpare på plats.

Ska försöka hitta något annat alternativ nu. :död

Du har ju tummen på rätt ställe så bygg en egen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Klippte till en ny kartongbit för kutsen. Ser betydligt bättre ut nu tycker jag.

DSC_0004-3.jpg


Har även lokaliserat två Öhlinare till hyggligt pris i England, 2500kr. Ska skicka ett mail senare och höra om han kan skicka till Sverige. Som tur var är han också Suzuki ägare (en Katana) så det bör ju gå när man är en "fellow Oldskooler" eller så att säga. :)

Började slipa / putsa bort svetsloppor från ramen också. Ser betydligt trevligare ut nu.

Också skissat på lite ljuddämpare. Ska sätta mig ner och rita lite mer detaljerat nu bara.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag fick bra vibbar från färgen och mönstret på den nya kartongbiten :tummenupp
:D

Ja, den är ju i tiden. :tummenupp

På lördag blir det en trip till Luleå för att fynda lite delar till hojen i guldgruvan. Ska försöka hitta ett lämpligt baklyse om det finns, kanske en strålkastare också. Blir säkert mer saker än så i slutändan dock. Brukar bli så. :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Äntligen har jag den i min ägo - FJ1100 spoilern. Stort tack till Mats P. :tummenupp

DSC_0010.jpg


Måla svart, kladda på en massa dekaler och vips, ser ut som en racehoj! Eller något så när...

Som en liten parantes: jag måste ha ett 6:e sinne för vad jag tror passar rakt av eller inte. Jag hade mina aningar om att grenrören skulle klara sig i spoilern och mycket riktigt - behövde bara hugga bort en centimeter för att kröken från 2:ans cylinder skulle passa. :)

Passar i princip rakt av mot ramrören, behöver fila lite, lite grann för att få det 100%. Kapade bort plastbiten som sitter tvärs över i spoilern och klippte till en liten kartongbit för att illustrera hur det ska bli. Skulle se rätt najs ut tror jag.

DSC_0006-2.jpg


Nu då jag har garaget / hobbyrummet möblerat som det är kan jag inte riktigt ta några bra perspektivbilder men jag kan intyga att spoilern ser helt rätt ut på hojen. :)

DSC_0002-3.jpg


Kanske har lyckats få en båtjävel såld nu också så det kanske rullar in lite mer pengar till bygget nu. Måste ju ha färg, lack, betala lackerare, pulverlacka ram, blästra ram, oljekyl, strålkastare, omklädd sits, osv. Kanske man passar på att byta ut gasarna mot riktiga flatslides istället för semi-flatslidesen jag har nu. Nåja, vi får se vad som händer.

Först och främst ska vi dock köpa TIG svets. :yoparty
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
snyggt värre :tummenupp hur grymt som helst..
får inte plats med ljuddämparn inne i plasten? :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
snyggt värre :tummenupp hur grymt som helst..
får inte plats med ljuddämparn inne i plasten? :)

Börjar nästan likna något, eller hur? Dessvärre påminns jag rätt fort om att detta bara är grundjobbets grundjobb. :)

Däremot så har du en poäng med ljuddämparen. Ska ta mig en titt på det.

EDIT: Tog en snabb titt på det och det är rätt tight under motorn. Grenrören och kollektorn går så pass långt under motorn, ligger jäms med centralstödet, så att få dit en burk av någolunda storlek för att få ner ljudnivån till besiktningsvänligt blir nog inte lättast.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hej!
Jag hoppas du inte tar illa upp, men linjerna med den blå pappen suuuger. Att behålla orginallyset tycker jag vore fränt, då ser man ju att det inte är en trött enimängdenfighter, samtidigt som dragbikestuket blir tydligare.(Linjerar jävligt bra med tanken också.) Avgaslösningen har jag funderat lite på efter att ha läst och glott i tråden. Jag hade tyckt att en sidewinder hade varit klockrent, kanske lite uppdraget men då får man tveksamma svängaåthögeregenskaper på köpet. Det ligger ett sexxigt arrowrör på annonsdelen, lite motogp, men ändå megafon som nog skulle se skitfränt ut uppdraget längs sidan på svingen, imho.

Sexxigt rör!!

//Grannen till där hojen bodde innan.

Det hårdaste skulle vara om du fick tag i två, en på varje sida:rock Läste att det var tigköp på g, valsa egna och fräs ihop! Då blir det nästan gratis.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej!
Jag hoppas du inte tar illa upp, men linjerna med den blå pappen suuuger. Att behålla orginallyset tycker jag vore fränt, då ser man ju att det inte är en trött enimängdenfighter, samtidigt som dragbikestuket blir tydligare.(Linjerar jävligt bra med tanken också.) Avgaslösningen har jag funderat lite på efter att ha läst och glott i tråden. Jag hade tyckt att en sidewinder hade varit klockrent, kanske lite uppdraget men då får man tveksamma svängaåthögeregenskaper på köpet. Det ligger ett sexxigt arrowrör på annonsdelen, lite motogp, men ändå megafon som nog skulle se skitfränt ut uppdraget längs sidan på svingen, imho.

Sexxigt rör!!

//Grannen till där hojen bodde innan.

Det hårdaste skulle vara om du fick tag i två, en på varje sida:rock Läste att det var tigköp på g, valsa egna och fräs ihop! Då blir det nästan gratis.

Ingen fara. Var och en har rätt till sin egen åsikt. Jag tycker att det ser skittufft ut och harmonierar rätt bra med linjerna på sadel, tank, ram och kåpor. :tungan

En "en-i-mängden-fighter" kommer den aldrig att kunna bli för att jag bygger den utifrån min vision - inte någon annans färdiga hoj. Sen är ju inte direkt kraftigt ombyggda GSX1100:eek:r från -84 dussinvara heller. Dragbike-stuket har aldrig varit det primära utan bara ett element för att få lite annorlunda/tuffare stuk på den. Siktar mer på en "fartigare" 80-tals superbike som aldrig fanns, fast med min touch. :)

Sidewindersystem har jag också funderat på fram och tillbaka. Häftigt som fan men det blir rätt svåra problem med markfrigång. Kör jag lite mer inspirerat på en kurvig väg så skrapar jag i tårna ibland, ska jag då klämma in en megafon som är 100-150mm i diameter under fotpinnen så kommer det inte vara mycket kvar av den efter en säsong. Sen försvinner ju möjligheten att ha en race:ig bukspoiler med sidewindersystemet. :brinnerup

Arrowröret har jag sneglat på men på grund av de ändringar jag gjort i sittställning (fotpinnar), den mycket bredare svingen samt stötdämparna som ska på så finns det i princip inga alternativ annat än att montera avgaset under bakdelen. Men jag håller med, två Arrowpipor som den ovan hade varit riktigt tufft, men då blir det mer åt motard eller cafe-hållet om jag har två högmonterade pipor.

Ska ut och fixa till båten nu så att den blir presentabel så rätt vad det är kanske det blir ett TIG-köp. Vi får se. Däremot blir det nog svårt att göra en likadan pipa. Att svetsa titan är inte det lättaste ska du veta. :D

Kul att höra från nån som varit i närheten av hojen tidigare. :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hej!
Jag hoppas du inte tar illa upp, men linjerna med den blå pappen suuuger. .

kan hålla med liite.. övre delen "måste" följa nån linje, som man se på korten gör den inte de. men lättare o se om den skulle va vit samt i verkligheten.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser ju sketagött ut
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
kan hålla med liite.. övre delen "måste" följa nån linje, som man se på korten gör den inte de. men lättare o se om den skulle va vit samt i verkligheten.

Det är mycket bilderna. Kan inte ta kortet längre bak än så för då måste jag fota genom fönstret på garaget, samt att pappbiten inte riktigt sitter så bra. Tanken är ju givetvis att "ovansidan" ska följa passagerarsitsens / tankens övre linje.

Ser ju sketagött ut

:tummenupp

Har kapat ut en plastbit som jag värmt och böjt så den ska vara lite skålad och limmat den på plats nu. Ser riktigt bra ut. Bara fram med spacklet nu. :)
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Måste bara lägga näsan i blöt......igen, sorry. :D

Men jag tycker också att den föregående, kortare, bakdelen som du klippte till var mycket mer uppkäftig och snyggare.

Såja, där lättades en sten från hjärtat när jag fick det sagt. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Måste bara lägga näsan i blöt......igen, sorry. :D

Men jag tycker också att den föregående, kortare, bakdelen som du klippte till var mycket mer uppkäftig och snyggare.

Såja, där lättades en sten från hjärtat när jag fick det sagt. :)

Haha, ingen fara, uppskattar alla tankar och åsiker jag kan få. Visar ju att folk är intresserade och vill på något sätt vara delaktiga och hjälpa. :)

Vad gäller baken så ska jag iväg på söndag och jaga rätt på ett lämpligt baklyse. Hittar jag ett som passar den kortare bakdelen så får det bli den. Hittar jag ett som passar den längre bakdelen så får det bli den. Spelar ingen större roll för mig - jag tycker båda ser helt OK ut.

ensits skulle vara redigt snyggt

En form av "ensits" kommer det nog bli. Funderar på att göra en sadel utav dom två som är, till något som liknar sadeln på denna GS1000:ifierade Bandit 1200.

mein-1.jpg


Tror det skulle se rätt propert ut.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Men jag håller med, två Arrowpipor som den ovan hade varit riktigt tufft, men då blir det mer åt motard eller cafe-hållet om jag har två högmonterade pipor.

Ska ut och fixa till båten nu så att den blir presentabel så rätt vad det är kanske det blir ett TIG-köp. Vi får se. Däremot blir det nog svårt att göra en likadan pipa. Att svetsa titan är inte det lättaste ska du veta. :D

Kul att höra från nån som varit i närheten av hojen tidigare. :tummenupp

Jag var en aning otydlig, megafonerna skulle du ju steka ihop i RF inspirerad av arrow:tummenupp när man hör priset på titantillsats till TIG:en tror man det är ett skämt. Jag köpte en WSME200 från scandtig och är mycket nöjd, lite cheesy slangpaket, men det kostar inte så mycket att byta.

Megafonerna tänkte jag att man drar via ett Y-rör från befintlig kollektor, med lagom uppnäst vinkel. Då kan du ju ha buken kvar. Ska försöka illustrera med mina grymma paint-skillz när jag sitter hemma och har lite tid över.
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Haha, ingen fara, uppskattar alla tankar och åsiker jag kan få. Visar ju att folk är intresserade och vill på något sätt vara delaktiga och hjälpa. :)

Jag håller med, kul att få lite "input" från fellow MC marodörer när man har ombyggnadsplaner. :)
Sen gör man ju i slutändan iaf som man själv anser vara snyggast/bäst. :D

Hur som helst så tror jag att du kommer att få till ett riktigt bra slutresultat. Det kan man nog vara ganska säker på av vad vi har sett av dina tankar & idéer hittills här. :yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag var en aning otydlig, megafonerna skulle du ju steka ihop i RF inspirerad av arrow:tummenupp när man hör priset på titantillsats till TIG:en tror man det är ett skämt. Jag köpte en WSME200 från scandtig och är mycket nöjd, lite cheesy slangpaket, men det kostar inte så mycket att byta.

Megafonerna tänkte jag att man drar via ett Y-rör från befintlig kollektor, med lagom uppnäst vinkel. Då kan du ju ha buken kvar. Ska försöka illustrera med mina grymma paint-skillz när jag sitter hemma och har lite tid över.

Då är jag med på noterna. :D

Hittade annars en riktigt fin Yoshimura burk till salu. Skickade iväg ett PM och frågade om lite mått. Stämmer det någolunda kanske jag köper den.

Problemet återigen med en burk på sidan är vars jag ska sätta dom. Normalt sett skulle ju detta gå helt utmärkt, och utifrån bilden ser det ju inte ut att vara några problem överhuvudtaget.

DSC_0004-Kopia.jpg


Svarta = avgas.
Grått = fotpinne.

Men, sanningen är den att det är så väldigt tight mellan fotpinne och sving så jag skulle behöva dra ett väldigt långt rör till ljuddämparen för att "få ut den" så att den inte tar i svingen.

DSC_0018.jpg


Det kanske syns dåligt på bilden ovan men svingen är nästan 40mm bredare än ramen på sitt bredaste ställe. Frigången mellan ramrören till bakramen och svingen är under 10mm. Det är väldigt dåligt om utrymme för att dra avgas. Ska jag dit med ett 46mm eller 50mm rör så kommer det bara se konstigt ut eftersom tippen av ljuddämparen kommer hamna så långt bak, nästan vid hjulaxeln (beroende på läge av bakhjulet). :död

I princip blir det enda alternativ jag har att dra under sitsen.

Platt kollektor under motor - visst, fungerar men inge vidare snyggt tycker jag, men det beror ju givetvis på hur man gör det. Burk på sidan - det går, men hamnar onödigt långt bak och riskerar att se konstigt ut. Megafon mellan bakhjul och sving (under kutsen) som pekar ut mot höger / vänster - tufft men en dålig kompromiss när man kan dra ett riktigt helsystem upp under baken och få det hela rent och snyggt. :)


Jag håller med, kul att få lite "input" från fellow MC marodörer när man har ombyggnadsplaner. :)
Sen gör man ju i slutändan iaf som man själv anser vara snyggast/bäst. :D

Hur som helst så tror jag att du kommer att få till ett riktigt bra slutresultat. Det kan man nog vara ganska säker på av vad vi har sett av dina tankar & idéer hittills här. :yoparty

Exakt! :tummenupp

Jag är väldigt ivrig att få skicka iväg saker på lackering och liknande, men samtidigt inser man ju att ett bra grundarbete (planering och mock-up) är A och O. Jag gör hellre allt perfekt från början istället för att plocka fram vinkelslip eller bågfil när allt är pulverlackat och klart. Då blir det bara en massa efterarbete och då ser det ut som skit. :)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Ett smakråd innan lack.Plasta igen dom där uttagen för "tankskydden" när du ändå håller på.Dom brukar bara lossna titt o tätt iaf.Får mycket smäckrare limjer på köpet.Jag har gjort så på dom 84:eek:r jag byggt tidigare iaf.Kan lägga in en bild om jag hittar den. mvh//jacke
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top