Yoshimura GSX1230R Projekt

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser ju riktigt jävla hårdrock ut med dämparen under sadeln.
Om det är möjligt att lösa, kör på det!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ett smakråd innan lack.Plasta igen dom där uttagen för "tankskydden" när du ändå håller på.Dom brukar bara lossna titt o tätt iaf.Får mycket smäckrare limjer på köpet.Jag har gjort så på dom 84:eek:r jag byggt tidigare iaf.Kan lägga in en bild om jag hittar den. mvh//jacke

Ja, ska göra det. Tankskydden är ju rätt coola tycker jag men samtidigt så blir det mycket bättre flyt på tanken utan dom. Ska blästra och svetsa (punkta) dit en bit plåt och sen plasta.

Du får mer än gärna lägga upp en bild på resultatet, gärna också om du har bilder på hur du gjorde.

Ser ju riktigt jävla hårdrock ut med dämparen under sadeln.
Om det är möjligt att lösa, kör på det!

Tycker jag också, blir riktigt tufft och modernt på något sätt. Fick förövrigt tillbaka ett PM om måtten på Yoshimura RS-5 burken. Vad tror ni?

Krav:

<180mm bred.
<120mm hög.
<450mm lång.

Dämparen är:

150mm bred.
100mm tjock.
400mm lång.

Jag tror vi har en vinnare. :D

Sen är det ju en Yoshimura burk, jag vill gärna ha lite Yoshimura saker. Är ju tidstypiska race saker till Suzuki, så det passar ju en "påhittad" 80-tals superbike. :)

EDIT: Lite bilder på spoilern som den är nu. Blir nog bra i slutändan.

DSC_0032-1.jpg

DSC_0001-5.jpg

DSC_0024-2.jpg

DSC_0028.jpg

Imorn åker vi fyra hojbyggarherrar till Luleå för att handla delar. Ska bli kul att se vad vi hittar. :tummenupp

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Skrota kåpan och häng dit en turbo istället:tummenupp

Tanken har slagit mig men det får bli på en annan hoj. Dels för att jag inte har pengar och dels för att jag inte besitter alla kunskaper för att bygga en turbohoj än. :)

Men turbo ska byggas, var så säker. :tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag bottnade med glasfiberspackel,o sen lite finspackel på topp.Mycket snabbare o lättare än o svetsa.Höll jättebra.Tror d finns bilder på min ena-84 i nån annan tråd redan,men jag ska se om jag lyckas scanna in dom igen annars.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag bottnade med glasfiberspackel,o sen lite finspackel på topp.Mycket snabbare o lättare än o svetsa.Höll jättebra.Tror d finns bilder på min ena-84 i nån annan tråd redan,men jag ska se om jag lyckas scanna in dom igen annars.

OK. Fick samma förslag av en hojbyggar kompis idag också.

Siktgaller av finare sort vid grenrören kanske? Snyggt och praktiskt:)

Vars tänkte du då? Istället för "plastläppen" jag limmat dit eller runt omkring grenrören?

Fick förövrigt tag i ett jävligt sexigt baklyse från nån Suzuki idag. 100kr, helt komplett och inte en skråma. Passar perfekt. Ljuddämparen skickas imorn så den bör ju dyka upp i slutet av veckan. Då jävlar kommer hojen att se sexig ut kan jag lova. :yoparty

Glömde ta lite sidobilder på lyset men övre halvan är rak och nedre halvan sluttar inåt.

Provade sätta lyset både rätt väg och uppochner. Får se vad som passar bäst när jag får ljuddämparen.

DSC_0001-6.jpg

DSC_0004-4.jpg

Nu ser ju pappersbiten bak ut som den gör eftersom den lever sitt eget liv, men det ger då ett hum om hur det ska bli i slutändan. :)

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Har liggandes en gammal dubbel baklampa hemma, vet inte riktigt vad för hoj den kommer från. =)
Typ dubbla fyrkanter bredvid varandra.
Men det där så bra ut. =)

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Problemet återigen med en burk på sidan är vars jag ska sätta dom. Normalt sett skulle ju detta gå helt utmärkt, och utifrån bilden ser det ju inte ut att vara några problem överhuvudtaget.

[Svarta = avgas.
Grått = fotpinne.

Men, sanningen är den att det är så väldigt tight mellan fotpinne och sving så jag skulle behöva dra ett väldigt långt rör till ljuddämparen för att "få ut den" så att den inte tar i svingen.

Det kanske syns dåligt på bilden ovan men svingen är nästan 40mm bredare än ramen på sitt bredaste ställe. Frigången mellan ramrören till bakramen och svingen är under 10mm. Det är väldigt dåligt om utrymme för att dra avgas. Ska jag dit med ett 46mm eller 50mm rör så kommer det bara se konstigt ut eftersom tippen av ljuddämparen kommer hamna så långt bak, nästan vid hjulaxeln (beroende på läge av bakhjulet). :död

I princip blir det enda alternativ jag har att dra under sitsen.

Ok! Det är ju lätt att sitta och titta på bilder och tycka en massa, sen om det är praktiskt genomförbart är något annat. Mina skillz i paint svarar rätt bra upp mot dina, och det var väl något liknande jag tänkte:)

Personligen tycker jag inte seatpipe ser bra ut på nån hoj, det ser i mina ögon så konstigt ut när man staplar bakljus, pipa, regskylt mm på varandra som nån dagobertmacka. Ser mycket roligare ut på rena racehojar när det bara är pipan och inget annat. Hoppas du tar det som en utmaning och motbevisar mig!:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ok! Det är ju lätt att sitta och titta på bilder och tycka en massa, sen om det är praktiskt genomförbart är något annat. Mina skillz i paint svarar rätt bra upp mot dina, och det var väl något liknande jag tänkte:)

Personligen tycker jag inte seatpipe ser bra ut på nån hoj, det ser i mina ögon så konstigt ut när man staplar bakljus, pipa, regskylt mm på varandra som nån dagobertmacka. Ser mycket roligare ut på rena racehojar när det bara är pipan och inget annat. Hoppas du tar det som en utmaning och motbevisar mig!:tummenupp

Brukar bli så, jag gör samma sak ibland när jag kommenterar i andras trådar. På bild kan det se helt annorlunda ut motför vad det gör i verkligheten. :näsblod

Vad gäller ett undertail system så tycker jag det varierar från hoj till hoj. Moderna sporthojar tycker jag ser jävligt bra ut med det, speciellt Ducati och Triumph, men visst finns det ju dåliga exempel också, det råder det ingen tvekan om. Läser Streetfighter rätt mycket och där finns en hel del smaklösa byggen med skumma undertail system där jag bara lyfter på ögonbrynet och frågar mig själv "Hur tänkte dom där?". :)

Tror nog jag ska kunna motbevisa dig dock. Ljuddämparen bör dyka upp i slutet av veckan förutsatt att den skickas idag. Ska bli väldigt spännande. Det enda som är synd är väl att jag inte hinner provköra den förränns hojen är ihopbyggd igen. :död

Mer bilder på nåt vettigt bör dyka upp mot veckoslutet.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nu ska jag inte skryta om mitt eget bygge men jag tycker baken ser jäkligt porrig ut. :tummenupp

DSC_0003-1.jpg

(lite justering behövs men det är ungefär som det är tänkt)

DSC_0006-3.jpg

DSC_0021-1.jpg

Började pilla med sadeln också. Vill nämligen inte ha den delad utan det ska vara en sadel, så när man tar av den ska både sadel och bakdel följa med (små sidopaneler + ankstjärt). Ska göra några småfästen till sen så ska nog sadeln vara styv nog. Då är det bara att plasta lite på undersidan och klä om den. :)

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nu ska jag inte skryta om mitt eget bygge men jag tycker baken ser jäkligt porrig ut. :tummenupp

Jag tycker att du gör helt rätt. Du följer din egen smak och det är du som ska tycka att det är porr. Vad andra tycker är upp till dom eller hur :tummenupp
Håll igång din kreativitet och fortsätt att köra hårt.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
verkar som :arsele funkar :)

Jag tror det också. Limmat och glasfiberspacklat idag. Ser riktigt hyggligt ut bortsett från den nakna sadeln. :)

Jag tycker att du gör helt rätt. Du följer din egen smak och det är du som ska tycka att det är porr. Vad andra tycker är upp till dom eller hur :tummenupp
Håll igång din kreativitet och fortsätt att köra hårt.

Haha, så sant. Alltid kul att höra andras idéer och synpunkter dock. Alltid nåt man inte tänkt på själv. :tummenupp

Har inte varit så kreativ idag, men ändå fått lite småjobb gjort. Åkte och blästrade slitsarna i tanken och började spackla igen dom. Ser riktigt hyggligt ut men jag måste ha mer spackel. En tub med PP spackel för 79:- räckte ju inte riktigt hela vägen... :huvet

Ljuddämparen blev skickad imorse så den bör dyka upp från Göteborg om en par tre dagar.

Håller också på att jaga Öhlinarna där. Finns ett par på eBay från en demonterad XJR1300 för £299, alltså drygt 3000kr. Å andra sidan tycks säljaren vara ovillig att svara på mina meddelanden samt att bilden inte visar några direkta detaljer så det kan bli problem med att köpa dom. :död

Råkar däremot ha en kontakt som jobbar på Öhlins (via farsan). Han skulle se sig omkring. Kanske kan hitta ett par nya till bra pris då. Bad han även kolla om FG340-gaffeln, alltså den konventionella Öhlins gaffeln. Inte i tillverkning sedan 2007 då den var svårsåld med en prislapp på drygt 24 000 riksdaler.

Kunde finnas några liggandes sa han...

main.jpg

Den är ju sexig så det förslår... :yoparty

Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Bad han även kolla om FG340-gaffeln, alltså den konventionella Öhlins gaffeln. Inte i tillverkning sedan 2007 då den var svårsåld med en prislapp på drygt 24 000 riksdaler.

Kunde finnas några liggandes sa han...

En sån skulle inte vara fel att lägga rabarber på.
Vill oxå ha en. Rena porren. :tuttar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
En sån skulle inte vara fel att lägga rabarber på.
Vill oxå ha en. Rena porren. :tuttar

Finns en tillgänglig för en rimlig summa (typ <15 000kr) så är det risk att jag rånar någon närstående i familjen samt säljer Hayabusa gaffeln jag har. :tummenupp

Är ju en sån där liten detalj som får alla att tappa hakan när man kommer till hojträffen. :D

Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Finns en tillgänglig för en rimlig summa (typ <15 000kr) så är det risk att jag rånar någon närstående i familjen samt säljer Hayabusa gaffeln jag har. :tummenupp

Är ju en sån där liten detalj som får alla att tappa hakan när man kommer till hojträffen. :D

Håller med helt och hållet. Skulle göra likadant.
Man kanske ska ta och kolla runt lite :D

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Håller också på att jaga Öhlinarna där. Finns ett par på eBay från en demonterad XJR1300 för £299, alltså drygt 3000kr. Å andra sidan tycks säljaren vara ovillig att svara på mina meddelanden samt att bilden inte visar några direkta detaljer så det kan bli problem med att köpa dom. :död

Har du sett den här då? Sprillans nya Öhlinare på bukten: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170391774213&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Dock är det brådis, då auktionen slutar ca kl 18.20 svensk tid ikväll. :gnissla

Den bågen var riktigt porrig! :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...