Yoshimura GSX1230R Projekt

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lite skit rensar magen :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur gör du med gruset som kom ner i motorn? Blivit samma på Z1 motorn från Martinen. Ska bara ha tid att ta tag i det...

Gör nog inte mer än rengöra sumpen ordentligt samt spilla i ny olja. Blir ju ändå att joxa på med att byta olja lite nästa säsong då ringar och sånt ska slitas in på dom nya kolvarna så är det lite metallpulver kvar så kommer det vara väldigt finfördelat.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Blev ju riktigt bra med kulor den här månaden. Ska investeras i bland annat en uppsättning Astralite fälgar så att farsgubben blir nöjd (stal ju hans OZ fälgar).

Finns en viss risk att jag "provmonterar" Astralite fälgarna på min dock. Dom är ju rätt balla.

stan2.JPG

(fast svarta)

Passade på att ägna dagen till lite motorcykelkörning samt att tvätta och blästra cylinderblocket. Ska åka och lämna det på motorslipen imorn hade jag tänkt så jag hinner få det borrat nån gång. Då kan jag ju börja pilla med att mäta in ringap och sånt också.

Blir att beställa ny cylinderfotspackning och lite sånt i veckan också. Ska även passa på att byta oljedreven jag köpte. Visade sig vara exakt samma drev som jag hade, inte ett GSX750 "high-flow" drev som det skulle vara. Får se om jag orkar med en resa till Luleå. Vädret kommer vara en avgörande faktor. Annars håller jag mig nog hemma...

Bilder kommer imorn.

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Blev ju riktigt bra med kulor den här månaden. Ska investeras i bland annat en uppsättning Astralite fälgar så att farsgubben blir nöjd (stal ju hans OZ fälgar).

Finns en viss risk att jag "provmonterar" Astralite fälgarna på min dock. Dom är ju rätt balla.

stan2.JPG

(fast svarta)

Passade på att ägna dagen till lite motorcykelkörning samt att tvätta och blästra cylinderblocket. Ska åka och lämna det på motorslipen imorn hade jag tänkt så jag hinner få det borrat nån gång. Då kan jag ju börja pilla med att mäta in ringap och sånt också.

Blir att beställa ny cylinderfotspackning och lite sånt i veckan också. Ska även passa på att byta oljedreven jag köpte. Visade sig vara exakt samma drev som jag hade, inte ett GSX750 "high-flow" drev som det skulle vara. Får se om jag orkar med en resa till Luleå. Vädret kommer vara en avgörande faktor. Annars håller jag mig nog hemma...

Bilder kommer imorn.

Behåll OZ fälgarna, dom e ju :Bugar:yoparty

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Behåll OZ fälgarna, dom e ju :Bugar:yoparty

Haha. Jo, det blir så. Dels lättare och dels starkare. Sen behöver det tillverkas lite grejjer till Astralite fälgarna.

Lämnade av blocket idag på borrning. Skulle vara klart i slutet av nästa vecka. 3000 riksdaler kostar det att borra 74 -> 77mm samt plana lite. Får väl anses som rätt schysst. :)

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Haha. Jo, det blir så. Dels lättare och dels starkare. Sen behöver det tillverkas lite grejjer till Astralite fälgarna.

Lämnade av blocket idag på borrning. Skulle vara klart i slutet av nästa vecka. 3000 riksdaler kostar det att borra 74 -> 77mm samt plana lite. Får väl anses som rätt schysst. :)

jo, låter ju inte hutlöst nej:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Har faktiskt hänt lite dom senaste dagarna. Igår var jag och svetsade ihop den nya kopplingskorgen.

Återstår bara att se om den fungerar som det är tänkt. :näsblod

Foto0022.jpg

Korgen var rätt sliten av kopplingsfjädrarna, men det är ju inget ovanligt på en GSX... å andra sidan kunde det ha varit värre.

Foto0020.jpg

Sen vad jag idag och hämtade det allra roligaste: ett stycke nyborrat cylinderblock! :yoparty

Nu är officiellt projektet en GSX1230. :tummenupp

Han hade varit extra noga när han honade fodren. Blev jäkligt fint tycker jag. Stort tack till Micke på Piteå Motorslip!

Foto0024.jpg

Kommer bli godis det här...

Foto0028.jpg

Även pluggat lite oljekanaler för att omfördela oljetrycket till toppsmörjningen samt bytt till "riktiga" highflow drev, stort tack till Huge747 för det. Även bytt ut den slitna vippan, återigen tack till Huge747 som bistod med en ny. :tummenupp

Nu blir det att pyssla med att fixa rätt ringgap på kolvringarna och sen montering av cylinderblocket.

Toppen funderar jag på att strippa för att skicka på portning men det skulle röra sig om 5-10000kr i arbete och material. Får se hur det står till med det ekonomiska framöver. :död

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Idag kom det efterlängtade paketet. :tummenupp

DSC_0176.jpg

DSC_0188.jpg

Grymt läckra men i behov av lite uppfräschning.

Provmonterade bakfälgen lite löst (med nav och sånt bortplockat) men jag tycker inte riktigt att det stämde överens med hojen. OZ Racing fälgarna sitter med andra ord kvar på hojen nästa säsong. :)

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Men fi fan vilka porriga doningar !
Kul som satan.:tummenupp

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja, dom är rätt balla. :tummenupp

DSC_0183.jpg

Dessa kommer monteras på Kawan. Blir att tillverka nya nav och sånt också så att det passar Honda CBR gaffeln.

Se där ja!
Var får man följa dina härjningar med kawan? Kanske kolla om man kan göra ett "gruppköp" på avgassystem, lite sugen på ett sådant med stor radie på böjarna...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Se där ja!
Var får man följa dina härjningar med kawan? Kanske kolla om man kan göra ett "gruppköp" på avgassystem, lite sugen på ett sådant med stor radie på böjarna...

Kawabygget blir inte att dra igång än. Ska rensa ut garaget först (närmsta veckorna förhoppningsvis). Därefter ska det ställas i ordning lite och sen kan det börja skruvas.

Avgassystem har jag också funderat på att köpa men det blir ju rätt mycket pengar. Ett rostfritt ligger mellan 8 och 10 000kr, utan moms. Titan kostar omkring 15 och uppåt vill jag minnas.

Vi får se framöver hur ekonomin ser ut. :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Kawabygget blir inte att dra igång än. Ska rensa ut garaget först (närmsta veckorna förhoppningsvis). Därefter ska det ställas i ordning lite och sen kan det börja skruvas.

Avgassystem har jag också funderat på att köpa men det blir ju rätt mycket pengar. Ett rostfritt ligger mellan 8 och 10 000kr, utan moms. Titan kostar omkring 15 och uppåt vill jag minnas.

Vi får se framöver hur ekonomin ser ut. :)

Det är ju en del slantar onekligen. Men borde ju inte vara någon hjärnkirurgi för någon duktig att tillverka ett sådant?
Om han får lite mått och så. Är man två så borde ju inlärningskostnaden bli lite lägre...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det är ju en del slantar onekligen. Men borde ju inte vara någon hjärnkirurgi för någon duktig att tillverka ett sådant?
Om han får lite mått och så. Är man två så borde ju inlärningskostnaden bli lite lägre...

Finns en snubbe i England som gör riktigt fina Z1000 avgassystem till en billig peng. Vill minnas ca £400.

http://www.exhaustcraft.co.uk/exhausts.html

Det här är dom jag annars funderar på, men som sagt - dubbelt så dyrt.

http://www.motobike.jp/product/2132
http://www.motobike.jp/product/2130

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Finns en snubbe i England som gör riktigt fina Z1000 avgassystem till en billig peng. Vill minnas ca £400.

http://www.exhaustcraft.co.uk/exhausts.html

Det här är dom jag annars funderar på, men som sagt - dubbelt så dyrt.

http://www.motobike.jp/product/2132
http://www.motobike.jp/product/2130

£400 är ju inte så farligt. Och att dömma av de andra bilderna i galleriet verkar han kunna fixa till med större bockningsradie också.
Kanske maila han och fråga. Dock var ju ljuddämparen inte den fagraste... Kanske kan skräddarsy om man ber snällt:p

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
£400 är ju inte så farligt. Och att dömma av de andra bilderna i galleriet verkar han kunna fixa till med större bockningsradie också.
Kanske maila han och fråga. Dock var ju ljuddämparen inte den fagraste... Kanske kan skräddarsy om man ber snällt:p

Precis.

Du kan ju i annat fall köpa utan ljuddämpare och köpa en på sidan om (typ en sån som jag har på GSX:en).

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Här är ett litet "smakprov" på bakfälgen löst monterad på min hoj.

DSC_0183-1.jpg

Nu saknas ju visserligen däck på fälgen men jag får ändå inte samma sköna vibbar av Astralite fälgarna som av OZ fälgarna.

Sen kommer nästa års inkarnation av motorn att se ut såhär.

DSC_0188-1.jpg

Var och köpte lite krymplack så nu ska ventilkåpan beprydas med lite svart och skrovlig färg. Tror det blir bra. :)

Och så en bild på förödelsen.

DSC_0197.jpg

Får se om jag ids börja pilla med kolvarna till veckan.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Var och köpte lite krymplack så nu ska ventilkåpan beprydas med lite svart och skrovlig färg. Tror det blir bra. :)

Blev du inspirerad av IngvarB:s motorkåpor förra onsdagen på Sveavägen :7peta

Tack för senast förresten. Det var kul å träffas:tummenupp

Jag håller med dig om att OZ fälgarna passar bättre.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Blev du inspirerad av IngvarB:s motorkåpor förra onsdagen på Sveavägen :7peta

Tack för senast förresten. Det var kul å träffas:tummenupp

Jag håller med dig om att OZ fälgarna passar bättre.

Lite kanske? Nä, faktiskt så har jag tänkt på det rätt länge: "Fasen, hade nog sett bra ut.". :D

Men ja, tack för senast! :tummenupp

MRSWEDE

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2010
Hoj
1984 , GSX1135EF
Åkte Astralite fälgar på en Honda CBR 626
dessa fälgar köpte jag ifrån TRACK RECORD och en
Honda GRURU Jeremy Loyde , Han har det skrivits
en del om i engelska hojvärlden.

Tänker du sälja Astralite fälgarna så är jag intresserad