Yoshimura GSX1230R Projekt

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Säger han som körde med 1428cc och Biltemakedja... :D:D

Nja det var ju inte riktigt sant, Biltema körde jag ett tag med 1168. Den höll inte riktigt måttet och återtogs av Biltema utan knot:tummenupp.
Nu kör jag med dyyyr och hållbar AFAM-kedja, har inte sträckt sig en millimeter under säsongen.

/Ingvar

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
.

Ett annat alternativ är ju att göra hela den där biten i rostfritt så svetsar man bara ihop allt till ett stycke. Skulle bli mer än tillräckligt stadigt.

Ska gå ut och ha lite klippa och klistra-övningar med en bit kartong senare ikväll. :tungan

Titta på "Biker66"'s bild, det är inte kraftigt men det behöver det inte vara heller. Huvudsaken att det "styr" kedjan rätt.

Vid övre gula pilen ser du hur det "styr in" kedjan mot drevet och vid den indre gula pilen hur det "styr ut" kedjan från drevet.

Det viktiga är att kedjan inte kan vika ihop sig och bli "dubbel" då blir det för trångt.

Du kan ju skruva fast ett sånt skydd i din "yttre" plåt.

/KentW

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
När Honda CB750 kom ut på marknaden 1968/-69 så var de första modellerna utsatta för problem med havererade kedjor som slog sönder motorblocken.
Från och med motornr CB750E-1026144 infördes en styrning runt främre drevet i de fall kedjan havererade.
"Case with guard to prevent damages from broken drive chains."

Detta skydd är tillverkat i plåt t=1.5 och finessen med det är att det löper runt främre delen av drevetoch "styr" in kedjan och ligger så nära att kedjan INTE kan vika sig dubbel, eftersom det är då som kraften blir så stor att blocket havererar.

En enkel men ytterst effektiv lösning som räddat massor av motorblock, om du vill kan jag leta fram bilder på det så kan du enkelt bocka till ett själv.

/KentW

Sitter en liknande lösning på flertalet cross/endurohojar (bla min LC4a).

Enda kedjebrottet jag varit med om var starten på Ränneslättsloppet. Och då var det just utsliten kedja som var boven (hade en sprillans kedja liggandes hos tullen, de tyckte det var en bra idé att hålla den 2 veckor). Men blocket klarade sig. Nytt kedjelås och jag var på banan igen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vet inte om detta ska betraktas som normalt och bra eller dåligt och underligt.

Enligt instruktionerna till Wiseco kolvkittet så ska jag ha ett ring gap som motsvarar 0.004" per 1" i borr. Nu har jag 77mm borr så ring gapet ska motsvara ca 0.30mm om jag inte är helt ute och cyklar.

77mm / 25.4mm = 3.031" x 0.004" = 0.012" x 25.4mm = 0.308mm

Är jag rätt ute då?

Nu till det jag tycker var underligt. Kollade ringarna som jag bestämt ska vara till cylinder #1:s kolv. Stoppade ner dom löst i cylindern och mätte gapet. Måttet på gapet varierade mellan 0.30mm och 0.35mm när jag mätte med bladmått. Ett fel på 0.05mm måste väl anses som bra? :va

Så min fråga är: är ringarna redan avstämda för en 77mm cylinder eller handlade detta bara om ren slump? Känns dock inte som någon slump när det gällde alla fyra ringar.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tror jag inte. Jag skulle fila in öd ringar till min honda motor. Av 8 ringar justerade jag pytte lite på 2st mest för sakens skull, alla andra låg inom tolerans.
Jag tror det handlar mer om att kolla att det stämmer, än att man ska avverka en massa material.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tror jag inte. Jag skulle fila in öd ringar till min honda motor. Av 8 ringar justerade jag pytte lite på 2st mest för sakens skull, alla andra låg inom tolerans.
Jag tror det handlar mer om att kolla att det stämmer, än att man ska avverka en massa material.

Gott att höra. Aldrig bytt kolvar förut så jag blev lite fundersam när det stämde så pass bra. Betyder väl också att han på motorslipen varit väldigt noga när han borrat (vilket han sa att han varit). :)

Jaja, men då är det bara att pilla vidare med ringarna. :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Var ungefär som för dig Elffors, behövde justera på två ringar.

Nu är alla kolvarna på plats och ventilkåpan har fått sig några lager krymplack och en vända i ugnen. Blev riktigt fint. :)

Nu i eftermiddag så tänkte jag väl satsa på att få på cylinderblocket igen, behöver dock lite assistans där för att två händer räcker inte till att både klämma ihop ringar och att trycka på cylindern. :näsblod

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
*pust* då sitter två av kolvarna i cylinderblocket. Var inte helt utan besvär men med hjälp av lite tillhyggen tillverkade av plast så gick ringarna in i fodren.

DSC_0021-11.jpg

Sen fick ju ventilkåpan lite krymplack på sig. Några minuter i ugnen på 125 grader gjorde susen.

DSC_0020-7.jpg

Sen märkte jag: fasen vad mycket eloxerade bitar det börjar bli på hojen, ändå saknades gaysträckaren (som vi GSX:are kallar kamkedjesträckaren). Slangkopplingar, banjobultar, toppsmörjning, tändplatta, tändbox, osv.

DSC_0007-35.jpg

Ska se om jag orkar pilla dit dom två andra kolvarna senare ikväll. Eventuellt se om att åka iväg och blästra lite smådetaljer också för att krymplacka imorn (locken på fuggarna samt motorkåpan över tändningen).

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Sen fick ju ventilkåpan lite krymplack på sig. Några minuter i ugnen på 125 grader gjorde susen.

R SNYGGT

DSC_0020-7.jpg

Sen märkte jag: fasen vad mycket eloxerade bitar det börjar bli på hojen, ändå saknades gaysträckaren (som vi GSX:are kallar kamkedjesträckaren). Slangkopplingar, banjobultar, toppsmörjning, tändplatta, tändbox, osv.

R ja det börjar bli lite väl mkt gayglam med alla färger. Cleant skall det vara ;)

Ska se om jag orkar pilla dit dom två andra kolvarna senare ikväll. Eventuellt se om att åka iväg och blästra lite smådetaljer också för att krymplacka imorn (locken på fuggarna samt motorkåpan över tändningen).

Krymplack ftw!

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Snyggt med krymplacken passar fint.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Grymt intressant att följa ditt bygge, otrolig energi & schyssta detaljer :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det börjar ju se ut som en reklampelare för Earlskopplingar.:D

Snyggt jobbat, hojen blir grym!:tummenupp

Haha, nästan. :D

Fast det är bara två banjos som är från Earls. Resten är något no-name märke som heter Autobahn88. Nåja, billigt var det i alla fall...

Tjusigt! Är det ett vortex kitt du har köpt?

Tackar!

Jo, det blev ett Vortex. Tänkte först köpa ett annat som en snubbe på The GS Resources hade snickrat ihop för halva priset men jag tyckte det röda och blå gjorde sig bättre än en helsvart konstruktion, och så fick det bli!:tummenupp

Värt att notera om denna toppsmörjning: från USA kostar den drygt 2000kr. Köper du den hos Motospeed? 4200kr! :näsblod

Snyggt med krymplacken passar fint.

Ja, tror det blev rätt schysst! :)

Grymt intressant att följa ditt bygge, otrolig energi & schyssta detaljer :tummenupp:tummenupp:tummenupp

:Bugar:Bugar:Bugar

Tackar!

Nu börjar det bli ordentligt porrigt.
:tummenupp

Lite grann som att kolla på reportagebilder i någon tidning, men här får man nya bilder hela tiden
:Bugar

Tackar!

När du ändå skriver kan du ju passa på att ändra trådnamnet från 1135 till 1230. Skulle vara evigt tacksam. :krama

Sen vad gäller reportage i tidning... får väl se när det står klart om nån kan tänkas vara intresserad. :död

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Blir ju skitfint!

Hur är hållbarheten på lacken på toppen?
Ser fantastiskt ut på bild iaf.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Blir ju skitfint!

Hur är hållbarheten på lacken på toppen?
Ser fantastiskt ut på bild iaf.

Den ska vara rätt bra tror jag. Inte gjort något direkt slagtest men jag har ju blästrat ventilkåpan före jag la på färgen samt bakat den i ugn så det ska sitta utav bara h-e. :)

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nice!

Kan vara bra att ha i bakhuvudet framgent. Har den isoloerande verkan, dvs blir det problem om man lackerar cylindrar eller motsv?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nice!

Kan vara bra att ha i bakhuvudet framgent. Har den isoloerande verkan, dvs blir det problem om man lackerar cylindrar eller motsv?

Att den håller inne en massa värme? Har jag svårt att tro.

Kollar du in i Jörgens byggtråd och hans Axtell cylindrar i segjärn så är dom pulverlackade med krymplack. Funkar det på en 1640cc twin med väldigt lite kylning så borde det fungera på i princip vad som helst. :)

Nu har jag även lyckats få ihop motorn med en hel del hjälp från brorsan. Inte lätt utan verktyg, det kan jag lova.

[YOUTUBE-ID]_ctaLDAYEXA[/YOUTUBE-ID]

Men fint blev det och lätt går det! :tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE