Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Tackar. :)

Nu är det på gång lite grejjer också.

Superhub koppling.
Nytt (bättre) lamellpaket med nya kopplingsfjädrar.
MRE lock-up koppling med metallknappad tryckplatta.
Vortex toppsmörjningskit (rödeloxerat är porrigt).
Sprillans nytt 1230cc Wiseco kolvkit med ringar och allt, 10.25:1 komp (maxborr med standardfoder).

Införskaffade även lite reglage häromdagen från en GSX-R (sprillans nya 80-tals) då mina är toknötta. Blev även en ny toppackning i koppar och ett high-flow oljedrev. Allt för 600kr. :)

Kolvkittet och lock-up kopplingen var så billigt så det var svårt att säga nej till. Bara kolvarna kostar väl omkring 5000kr egentligen ($6-700). Gett lite drygt 3000kr för båda med frakt. :D
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Kolvkittet och lock-up kopplingen var så billigt så det var svårt att säga nej till. Bara kolvarna kostar väl omkring 5000kr egentligen ($6-700). Gett lite drygt 3000kr för båda med frakt. :D

Ett riktigt klipp! Bara att gratulera. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
J-Bone: Tackar. :)

Hoppas du gillar att efterdra toppen när du ska ha kopparpackning :tummenupp
Glöm inte att sätta "skärringar" runt fodrena mot toppen

Det får tiden utvisa. Lär ju ändå bli rätt mycket pill när det ska ställas in fram och tillbaka med dom större kolvarna.

Skärringar? :va

Ett riktigt klipp! Bara att gratulera. :tummenupp

Jo, tyckte inte priset var så mycket att snacka om så jag slog till direkt. :tummenupp


Härligt med lite mer kubik:tummenupp:tummenupp

Men varför kopparpackning?

Ja, det blir nog trevligt. :)

Vad gäller kopparpackningen så har jag inget vettigt svar. Den var billig? Ska jag köpa något annat istället? :tungan

Sen måste jag nog fixa lite ventilation för både koppling och vevhus. Den såsar rätt bra med olja kring ventilkåpan när man gasat på lite.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Här kommer ett litet klipp. Ljudkvalitén är inte den bästa men man kan inte få allt här i världen. Antingen har man bra kamera eller så har man en bra hoj! :tummenupp

[YOUTUBE-ID]B72k3p1RXYY[/YOUTUBE-ID]

Återigen måste jag säga att jag gillar hojen snett bakifrån.

DSCN1592.jpg


:D
Måste bara säga vilken jädrans bra tråd.
Och ljudet på hojen sen:tummenupp

Är det ljuddämparen från asien du köpte eller är det en annan?
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Har du bromsat besten? Kurva? =P
(kanske finns tidigare i tråden men det e några sidor att bläddra igenom...)

Många jääävligt fina byggen nu från Norrbotten!
 
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Vad gäller kopparpackningen så har jag inget vettigt svar. Den var billig? Ska jag köpa något annat istället? :tungan

Näe, varför ska du det? :7peta Kopparpackning är kanon! :tummenupp Går att återanvända hur många gånger som helst typ. Bara att hetta upp ordentligt och låta svalna innan varje ny montering. Brukar spruta på ett tunt lager med kopparpasta från sprayburk på packningen och sedan montera.
Antar att Kurre menar O-ringat, annars får man ofta(st) problem med otäthet mellan cylinder och topp.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du bromsat besten? Kurva? =P
(kanske finns tidigare i tråden men det e några sidor att bläddra igenom...)

Många jääävligt fina byggen nu från Norrbotten!

Givetvis. Gjorde det för några veckor sedan.

dynorun01.jpg


Inga siffror på vridmoment men det borde ligga ungefär 10-15Nm bakom hästarna.

Näe, varför ska du det? :7peta Kopparpackning är kanon! :tummenupp Går att återanvända hur många gånger som helst typ. Bara att hetta upp ordentligt och låta svalna innan varje ny montering. Brukar spruta på ett tunt lager med kopparpasta från sprayburk på packningen och sedan montera.
Antar att Kurre menar O-ringat, annars får man ofta(st) problem med otäthet mellan cylinder och topp.

Var ju som det jag tänkte. :tungan

Ifall det var o-ringat du menade Kurre så givetvis ska det ordnas. :)

PS: Jävla Jocke, tog mitt 1000:e inlägg i tråden! :mad::gnissla
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Antar att Kurre menar O-ringat, annars får man ofta(st) problem med otäthet mellan cylinder och topp.

Det är väl inte o-ringar Kurre syftar på utan metalltråd som man knackar ner i ett fräst spår i cylinderfodrets ovansida.
Metalltråden kryper in lite i kopparpackningen och tätar därmed riktigt ordentligt.
Det är väl i första hand när man har högt komp som man gör detta.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Inget för bana då eller funkar det med dbkillers?
Du kanske t.o.m. har mätt upp decibellen på den, hur högt låg den?

Beror ju på vars man kör. På Kemora var det bara att brassa satan. Här på våra svenska banor är det väl däremot 95dB som gäller.

Har inte mätt men ska jag göra en uppskattning så kanske 103 eller 105dB vid 6000 varv.

Det är väl inte o-ringar Kurre syftar på utan metalltråd som man knackar ner i ett fräst spår i cylinderfodrets ovansida.
Metalltråden kryper in lite i kopparpackningen och tätar därmed riktigt ordentligt.
Det är väl i första hand när man har högt komp som man gör detta.

Då är jag med på noterna. Nu är ju inte 10.25:1 så högt komp så det kanske inte behövs?
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Var ju som det jag tänkte. :tungan

Ifall det var o-ringat du menade Kurre så givetvis ska det ordnas. :)

PS: Jävla Jocke, tog mitt 1000:e inlägg i tråden! :mad::gnissla

I´m soooo sorry....(not) :rolleyes: :2cool

Det är väl inte o-ringar Kurre syftar på utan metalltråd som man knackar ner i ett fräst spår i cylinderfodrets ovansida.
Metalltråden kryper in lite i kopparpackningen och tätar därmed riktigt ordentligt.
Det är väl i första hand när man har högt komp som man gör detta.

Japp, DET är vad "o-ringat" betyder i min lilla värld. :arsele :krama
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Äntligen dök det upp lite roliga saker i posten. Först lite aluminiumdetaljer...

Wiseco 10.25:1 77mm (1230cc) kolvar.

DSC_0003-49.jpg


Vackert! :tummenupp

DSC_0005-32.jpg


Sen kom även MRE lock-up kopplingen i samma paket.

DSC_0010-19.jpg


Blev en riktigt trevlig dag tycker jag. :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top