Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Åkte Astralite fälgar på en Honda CBR 626
dessa fälgar köpte jag ifrån TRACK RECORD och en
Honda GRURU Jeremy Loyde , Han har det skrivits
en del om i engelska hojvärlden.

Tänker du sälja Astralite fälgarna så är jag intresserad
av dessa till mitt bygge....
Janne Aronsson 0709886695

Det är ändå någon fler som känner till dessa fälgar. Dom är ju inte allt för vanliga här i Svedala. :)

Däremot är dom inte till salu och kommer förmodligen aldrig att bli det. Jag är rätt bra på att hålla hårt i saker som det inte finns så gott om, sen betalade jag ju ändå nästan 5000kr för dom.

Nu närmast ska dom snyggas till (ny lack över eloxeringen) och få nysvarvade nav monterade.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var och pysslade i verkstan lite grann idag.

Nytt "drevskydd" för främre drevet tillverkat, lackat cylinderblocket silver, blästrat ventilkåpan (förberedelse för krymplacken) samt kollat om Astralitefälgarna var raka och fina. Bakfälgen var så rak som den kunde vara, däremot har framfälgen någon gång under sin livstid fått sig en ordentlig tryckare. Blir att rikta upp det framöver.

Får se om jag lyckas få upp lite bilder senare ikväll.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu så kom det lite bilder.

Får tänka er ventilkåpan i tjusig mattsvart krymplack.

DSC_0099.jpg


Sen motorn.

DSC_0101.jpg


Sen sist och minst, drevskyddet / kåpan.

DSC_0111.jpg


DSC_0113.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du tänkt att montera stödlager i "drevkåpan" ?

Nej, hålet är bara en förskönande detalj. Det enda "funktionella" med hålet är att man kan lossa drevet. :)

Borde det inte finnas ett "kastskydd" framför drevet också, i händelse av kedjebrott?

Det är en tanke. Originalkåpan har inte mycket att erbjuda i väg av kastskydd dock, annat än att den helt kapslar in drevet. Däremot ska jag snickra till ett litet stänkskydd som kommer svetsas fast i den övre distansen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick lockup kopplingen plats innanför kåpan?

Jag har struntat i att sätta dit den. Det saknas korrekta distanser och shims för att montera den på kopplingskorgen så jag har gett upp med den tills vidare. Ska se om jag kan hitta någon som vill låna ut en komplett sats så jag kan göra nya distanser osv. :död

Den inte kostat mig speciellt mycket pengar så det spelar ingen större roll. Vill jag så kan jag få tillbaka pengarna om jag säljer, men det är lika bra att jag behåller den.

Just nu har jag bara monterat dit dom nya "race-lamellerna" från APE samt lite hårdare fjädrar.

Borde det inte finnas ett "kastskydd" framför drevet också, i händelse av kedjebrott?

Funderade lite mer på det här nu Niklas.

I händelse av ett kedjebrott så tror jag att skydda motorn kommer vara det sista jag bryr mig om när en 130-länkars kedja kommer piskande. :näsblod
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Funderade lite mer på det här nu Niklas.

I händelse av ett kedjebrott så tror jag att skydda motorn kommer vara det sista jag bryr mig om när en 130-länkars kedja kommer piskande. :näsblod

Såg när en kedja massakrerade en Kawasaki på ACR i Augusti, hade den haft nåt bättre skydd för motorn så hade han iallafall haft en hel motor, som det vart nu så bidde det typ INGENTING alls helt :( ( Han gick omkull i slutet på start & Målrakan i hyfsad fart )
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Såg när en kedja massakrerade en Kawasaki på ACR i Augusti, hade den haft nåt bättre skydd för motorn så hade han iallafall haft en hel motor, som det vart nu så bidde det typ INGENTING alls helt :( ( Han gick omkull i slutet på start & Målrakan i hyfsad fart )

Det är svårt att argumentera emot säkerhetstänk. :)

Ska se om jag kan hitta på något, men i vilket fall som helst så har inte några M6 skruvar någon direkt "stopping-power" om kedjan skulle gå av när man ligger och pressar i 200 knyck. Då kan man bara hoppas att man landar.

Sen blir resultatet av tvärstoppet förmodligen ändå en kass växellåda och en knäckt vev. :brinnerup

Måste väl finnas någon som kan mäta upp prylarna åt dig? Kollat på http://www.oldskoolsuzuki.info/

Tror någon av gubarna i GSX-tråden här på forumet kör med en MRE (eller MTC) lock-up så det ska gå att mäta där.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Borde det inte finnas ett "kastskydd" framför drevet också, i händelse av kedjebrott?

Ja, och om den där kedjan kommer att smörjas någongång i framtiden så är det vid främre drevet som huvuddelen av den geggan såsmåningom kommer att slungas av. Antingen får man skiten samlad i en drevkåpa som man lätt plockar bort och tvättar av några gånger per säsong, eller så får man ägna några dagar åt att rengöra motorblocket...

Men annars så är det ett imponerande bygge. :) :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja, och om den där kedjan kommer att smörjas någongång i framtiden så är det vid främre drevet som huvuddelen av den geggan såsmåningom kommer att slungas av. Antingen får man skiten samlad i en drevkåpa som man lätt plockar bort och tvättar av några gånger per säsong, eller så får man ägna några dagar åt att rengöra motorblocket...

Men annars så är det ett imponerande bygge. :) :tummenupp

Se nedan.

Däremot ska jag snickra till ett litet stänkskydd som kommer svetsas fast i den övre distansen.

Sen finns det även kedjespray som inte blir allt för kladdig och geggig. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men hur stöttar du upp växelaxeln med denadär kåpan?

Syns kanske inte så bra på bilden men det sitter en liten runt tallrik på växelaxeln. Denna tallrik ska svetsas (eller skruvas) fast i själva plåten från baksidan. Bara inte gjort det än. :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Apprepå kedjeras skulle jag också vilja förorda ett skydd för blocket.
Jag funderar själv på att lägga in en tjock alubit formad efter drevet eller en smäckrare RF-plåt som tar största smällen.

Inget av de Kedjeras jag hört talas/varit med om har inte lett till tvärnit.
Två ggr har jag själv råkat ut för det, bägge helt odramatiska med utspottad kedja och frirull till vägkanten som enda resultat.

Två andra var mer dramatiska:
den ena fick en kedja som piskade sönder kutsen/sadeln under arslet på föraren, två centimeter från lårartären...
Den andra fick blocket sönderslaget med splitter i motorn och snabb oljeevakuering som följd.

Två bra argument för att använda kedjeskydd och förstärkt drevskydd ??
(Jag har ingetdera, än...)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Apprepå kedjeras skulle jag också vilja förorda ett skydd för blocket.
Jag funderar själv på att lägga in en tjock alubit formad efter drevet eller en smäckrare RF-plåt som tar största smällen.

Inget av de Kedjeras jag hört talas/varit med om har inte lett till tvärnit.
Två ggr har jag själv råkat ut för det, bägge helt odramatiska med utspottad kedja och frirull till vägkanten som enda resultat.

Två andra var mer dramatiska:
den ena fick en kedja som piskade sönder kutsen/sadeln under arslet på föraren, två centimeter från lårartären...
Den andra fick blocket sönderslaget med splitter i motorn och snabb oljeevakuering som följd.

Två bra argument för att använda kedjeskydd och förstärkt drevskydd ??
(Jag har ingetdera, än...)

Kedjeras brukar ju i första hand bero på att man snålat in på kedjekvalite och/eller underhåll. Så oberoende av funktionen på eventuella skydd är bästa försäkringen att se till att man har en bra kedja. Bromsbänks-snubbar kan ju leva lite farligt eftersom många hojägare tycker att kedjan är en trist sak att lägga pengar på.

/Ingvar
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
I händelse av ett kedjebrott så tror jag att skydda motorn kommer vara det sista jag bryr mig om när en 130-länkars kedja kommer piskande. :näsblod

När Honda CB750 kom ut på marknaden 1968/-69 så var de första modellerna utsatta för problem med havererade kedjor som slog sönder motorblocken.
Från och med motornr CB750E-1026144 infördes en styrning runt främre drevet i de fall kedjan havererade.
"Case with guard to prevent damages from broken drive chains."

Detta skydd är tillverkat i plåt t=1.5 och finessen med det är att det löper runt främre delen av drevetoch "styr" in kedjan och ligger så nära att kedjan INTE kan vika sig dubbel, eftersom det är då som kraften blir så stor att blocket havererar.

En enkel men ytterst effektiv lösning som räddat massor av motorblock, om du vill kan jag leta fram bilder på det så kan du enkelt bocka till ett själv.

/KentW
 
Last edited by a moderator:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kedjeras brukar ju i första hand bero på att man snålat in på kedjekvalite och/eller underhåll. Så oberoende av funktionen på eventuella skydd är bästa försäkringen att se till att man har en bra kedja. Bromsbänks-snubbar kan ju leva lite farligt eftersom många hojägare tycker att kedjan är en trist sak att lägga pengar på.

/Ingvar

Säger han som körde med 1428cc och Biltemakedja... :D:D

Med det sagt kan jag inte annat än hålla med, men ibland händer saker ändå, trots fräscha grejer.
Mitt ena ras hände med marängen och mig veterligt fräsch kedja och lås, dock lyckades jag inte hitta kedjan efteråt så jag har ingen aning om vad som hände (Skulle någon ha hittat en kedja i backen upp från märstarondellen så villl jag gärna se den) :brinnerup
Mitt andra ras var på lånad hoj, så det tar jag inget som helst ansvar för.

Huvudavsikten med inlägget var att berätta om min högst subjektiva statistik som visar att risken för tvärnit och ond bråd död inte motiverar tanken att strunta i kedjeskydd.
 

Bifogat

  • case-guard.jpg
    case-guard.jpg
    26.8 KB · Visningar: 224
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ska klura lite på en lösning i eftermiddag, men jag får samtidigt lov att hålla med Ingvar. Främsta anledningen till kedjeras är skitkedjor och dåligt underhåll. Jag kör med RK:s värsta 520-rejskedja och jag sköter om den så gått det går. Håller inte den då vette gudarna.

Men som sagt - ska se över vad jag kan hitta på för lösning.

DSC_0111skydd.jpg


Den röda biten representerar en kraftigare bit i rostfritt och det grå själva stänkskyddet från kedjan.

Ett annat alternativ är ju att göra hela den där biten i rostfritt så svetsar man bara ihop allt till ett stycke. Skulle bli mer än tillräckligt stadigt.

Ska gå ut och ha lite klippa och klistra-övningar med en bit kartong senare ikväll. :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top