Yoshimura GSX1230R Projekt

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Dom där passar väl inte på 1135cc motorn, dom är väl till 1074cc:n

Ååå artikelnummret är?? :D
Bra med en som vet allt :Bugar

Tackar. :tungan



Hade aldrig nån Yoshi-dämpare. Var ju bara en hemsk foliesticker köpt från Thailand som jag kletade på en kinadämpare.

Den här dämparen jag ska bygga kommer om något vara typiskt Yoshimura. Dom hade mycket specialgrejjer under 80-talet som inte hade något direkt "signum". Här har du t.ex. ljuddämparen som satt på Wes Cooleys GS1000 F1 som han körde i AMA Superbike säsongen -81.



cooley2.jpg


Tänkt bygga mig en i samma stil. Enkelt, lätt och förhoppningsvis läckert. :)

Notera att kollektorn är ganska lång ger effekt över större område!
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Notera att kollektorn är ganska lång ger effekt över större område!

Kommer inte bli några jätte avancerade beräkningar på detta avgassystem. Jag bygger det som jag tror det blir bra, om jag då tappar några få hästar så får det vara. Vill jag ha ett riktigt bra och avvägt system så köper jag ett Nitro Racing, men då är ju prislappen 10ggr så stor.

Fick förövrigt ett samtal från Danne Sundström tidigare imorse. Han hade fräst klart grejjerna jag skulle ha. Kastade på mig lite kläder och begav mig iväg efter att ha skrapat rutorna och frusit händerna av mig i -23 grader.

Väl på väg funderade jag vars jag skulle hämta ut pengar. Inne i stan eller ute i Öjebyn där Danne håller till? Jag bestämde mig för att hämta pengarna i Öjebyn. Väl där visar det sig att bankomaten är ur funktion, så det var bara in till stan igen och hämta pengar sen åka tillbaka ut till Danne. :huvet

Var lite orolig att han kanske missförstått ritningen eller nåt och gjort fel på något ställe men bitarna som låg på bordet var precis som jag ville ha dom. Mycket fina. :tummenupp

DSC_0001-43.jpg


DSC_0005-35.jpg


Får se om det blir en sväng till verkstan och fräsa bort dom gamla stötdämparfästena ikväll kanske. Förstärkningen blir det att se på efter det, svårt att få det rätt om kedjan släpar mycket och svingen har fel vinkel.

Bilder kommer kanske fram emot helgen om det blir något gjort. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snygga delar!=) Design och funktion!:tummenupp

Ja, dom blev riktigt bra. Funktion vet jag däremot inte. Tror inte det var någon risk att knäcka svingen då den är gjord i 100x40x5mm profilrör. Förstärkningen är mer för syns skull men visst gör den ju svingen aningen styvare. :)


Tackar. :)

Vad gäller Magnum 2:an så får du nog leta länge innan du hittar en ballare maskin. :tummenupp
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Vad gäller Magnum 2:an så får du nog leta länge innan du hittar en ballare maskin. :tummenupp

Den var riktigt fin. Inte en Magnum2 bakdel men i detta fall en klar förbättring. Baken på Magnum2:an var inte den snyggaste,
Dessutom ett bra val av motor:D
Undrar vad den skulle ha sålts för här i Sverige?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nu vet vi vad den sakall heta

Victor Magnum mk1 1230R

Victor = segrare o nära namnet på byggaren
Magnum för det är fräckt, säg emot det den som kan..
mk1 då det är en mark1 för en hoj är inte klar förrän den är lackad etc. Kemora räknas inte..
1230R man måste veta kubiken.. R är Suzuki arvet..

andra/bättre förslag?

Plocka bort Yoshimura, detta är ett passerat stadium?
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
jag röstar för: hoj#1.
om nån kan fixa något lättare namn än det så tycker jag du tar det :tummenupp.
hoj = det är väl ändå en hoj
# = nummer
1 = för det är hoj nummer 1
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Den var riktigt fin. Inte en Magnum2 bakdel men i detta fall en klar förbättring. Baken på Magnum2:an var inte den snyggaste,
Dessutom ett bra val av motor:D
Undrar vad den skulle ha sålts för här i Sverige?

Tja, du äger ju en exotisk ram själv - vad kostade den begagnad? Vill minnas att en Moto Martin och liknande var rätt så dyra. Ram, sving, dämpare och gaffel kostade väl ungefär lika mycket som en ny och komplett GSX1100 i början av 80-talet. :)

En Harris ram idag med tank och tillbehör har jag för mig ligger kring £2700.

Nu vet vi vad den sakall heta

Victor Magnum mk1 1230R

Victor = segrare o nära namnet på byggaren
Magnum för det är fräckt, säg emot det den som kan..
mk1 då det är en mark1 för en hoj är inte klar förrän den är lackad etc. Kemora räknas inte..
1230R man måste veta kubiken.. R är Suzuki arvet..

andra/bättre förslag?

Plocka bort Yoshimura, detta är ett passerat stadium?

Haha, vi får se. Kanske kommer det stå "Larsson Racing" eller nåt på tanken istället. :tummenupp

Passar på att lägga upp några bilder på vad jag suttit och småpysslat med idag.

DSC_0034-5.jpg


DSC_0020-8.jpg


DSC_0023-8.jpg


Ska se om det möjligen går att få låna hem en svets och punGTa ihop lite och sen helsvetsa. Jäkla bökigt att springa med svingen mellan garaget hemma och farsans jobb. Ska även snickra till biten som själva förstärkningen ska sammanfogas med. Blir en låda av diverse aluprofiler och plåt. Sen ska det även fixas fäste för catchtank.

Sen tog jag även kort på distanserna till bromsskivorna. Mycket nöjd är jag. :)

DSC_0028-7.jpg


Nu ska det bara fixas distanser till oken så att det blir rätt avstånd.

DSC_0032-1.jpg


Får se om det blir något vettigt gjort imorn. Höger sida av svingen har jag i princip måttat färdigt så det blir väl att börja med vänstersidan.
 

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki GS
trodde du köpte en öhlinsgaffel för att du skulle vara rejsig.....den där svingen måste man väl vara två snart för att lyfta va :hihi
Fast hållborrat som en sweitzerost är ju porrigt värre :Bugar
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
trodde du köpte en öhlinsgaffel för att du skulle vara rejsig.....den där svingen måste man väl vara två snart för att lyfta va :hihi
Fast hållborrat som en sweitzerost är ju porrigt värre :Bugar

Haha, riktigt så tung är den inte. :D

Hålborra blir det nog inte på själva "bygeln", skulle bli så förbaskat med jobb att lägga in rörstumpar i hålen. Svart är en sak men aluminium är nåt annat.

Ska däremot fräsa bort lite på blocken så att dom blir aningen lättare, men profilrören väger ju inte mycket. Tvåmeters pipan jag köpte väger kanske ett kilo. Sen blir det nog ett förskönande "lätthål" på den lilla lådkonstruktionen jag ska bygga.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Harris Magnum II

Eftersom det står en i garaget så är det väl på plats med lite info..

En GSX 1100 gick lös på 33000 (82)
Harris Magnum II 28000 tror jag det var..
Öhlinaren ca 6000
Trimmet ca 30000

Motsvarar väl ca 400000 i dagens penningvärde....

Sälja?! :dummer Glöm det :D

Uppdateras just nu med Radial bromsar, gaffel, feta däck.....
Den hemska bakdelen med batterihållaren framför bakljuset är redan ett minne blott...

Ramen är lätt och stark inget svikt i ramen eller tendens till wobbel inte ens med däck och gaffel från 82!
Och eftersom motorn sitter högt i ramen så tar inget i - det är bara att gasa i kurvorna tills däcken släpper...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Skakade av mig bakfyllan och tog mig själv (och farsan) i kragen för att prefa lite aluminium för svetsning nere i verkstan.

Får se om det blir att plocka av svingen i afton så att farsan kan fräsa bort dom gamla stötdämparfästena medan jag svetsar grejjer till det nya. Blir nog upp tidigt imorn så man hinner med allt. Bara hoppas fräsen är ledig. :död

Ska försöka få upp bilder på eländet imorn.
 

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki GS
hur går det med svetsningen? du vet väl att det finns inga genvägar...blir det fränare med hållborrat i svingen så är det bara att sätta igång å borra å svetsa i rörbitar. kikar förbi någon dag framöver här :)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Haha, riktigt så tung är den inte. :D

Hålborra blir det nog inte på själva "bygeln", skulle bli så förbaskat med jobb att lägga in rörstumpar i hålen. Svart är en sak men aluminium är nåt annat.

Det är beroendeframkallande att svetsa aluminium. Seså, just do it, svingen kommer se råhård ut!!:yoparty

(som en liten bonus är ju alu mjukt och mysigt lättjobbat)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jodå det går väl hyggligt med svetsningen, var ner och svetsade infästningarna tidigare idag.

Lyckades få klart ena sidan och punkta den andra, sen gick säkringen. Var väl inte riktigt tänkt att mosa på med 220A några längre stunder med lill-tiggen. Visade sig sedan att jag skulle ha tagit den som stod på golvet bredvid arbetsbänken. Då vet man det till nästa gång...

Nåja. Svetsarna blev hyggliga med tanke på att jag inte TIG:at aluminium på ungefär ett halvår. Drog lite strängar på en plåt först för att hitta lämpliga inställningar sen var det bara att mata på. Lite småbesvärligt dock när man ska sammanfoga en stor solid klump med en jättestor solid klump. Tillsatsmaterialet smälter bara av strålningsvärmen så fort man tänker att man ska dit med lite.

Sen var det ett jäkla mög att inte ha en fotpedal. Att dutta på knappen och ställa in hög slope-down tid för att kunna höja / sänka temperaturen är ju inte riktigt optimalt.

Under tiden jag svetsade så snurrade farsgubben på vid svarven och fixade distanser till bromsoken. Planförsänkta hål för styrningar och allt. Blev mycket bra.

Med svingen på plats igen hemma för lite slutgiltig mock-up så tycker jag det ser bra ut som det är, så det blir nog ingen hålborrning.

Bilder kommer imorn, batteriet i kameran tog nämligen slut.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Lyckades hasa mig ut till garaget för att ta några bilder.

Distanserna syns nedan. Nu återstår bara frågan: låta bromsoken vara silver eller måla någon avvikande färg? (ej svart / grått dock)

DSC_0006-34.jpg


Det påbörjade svingjobbet.

DSC_0004-42.jpg


Får se om vi hinner fräsa bort dom gamla stötdämparfästena nån kväll framöver och svetsa dit dom nya.

DSC_0012-23.jpg


Drevhubben satte jag på hjulaxeln för att kolla frigången för kedjan. Att man inte tänkte på att göra sånt här ordentligt före? :va

Blir då mycket bättre nu i alla fall. Ska se om jag kan hitta en beggad kedjesläpa till svingen på eBay annars får det bli att köpa en ny. Kostade 470kr vill jag minnas... :död
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top