Youichi Ui - var blev han av och varför?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om det var som du tror hade det varit lätt att se ett samband mellan vikt/poäng i MotoGP. Den retoriska frågan hänger i luften...
Man behöver inte vara raketforskare för att se ett samband mellan låg vikt och framgångar inom GP-racingen. Det är bara att titta på vad de väger. Kan man sedan få det till att låg vikt är en nackdel är man duktig.
 
Last edited:

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Det är ju konstigt att Pedrosa inte vunnit MotoGP-titeln än, han som är lättast av alla. Kanske FÖR liten och lätt?
Simoncelli var ju en bjässe i jämförelse med de flesta där och han kändes ju ändå som en potentiell vinnare av ett antal race i alla fall.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Ja, han har nog problem just för att han är FÖR liten. Å andra sidan tar han ju i princip varenda start pga sin låga vikt så det jämnar väl ut sig.

Helt sant! :tummenupp
En som inte är direkt jätteliten (i jämförelse med övriga i samma serie) men ändå har tagit ett par pallplatser är ju han däringa med nr 46 i nån av serierna. Drygt 180 och 70-72kg väl? :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Man ska nog vara lagom.
Lagom lång och lagom lätt.
Man är ju lite av en hävarm på hojen
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Helt sant! :tummenupp
En som inte är direkt jätteliten (i jämförelse med övriga i samma serie) men ändå har tagit ett par pallplatser är ju han däringa med nr 46 i nån av serierna. Drygt 180 och 70-72kg väl? :)
182 cm och 67 Kg. Ingen tung kille direkt.

EDIT: Genomsnittsvikten i MotoGP-klassen för fabriks- och satellitförare är 62,4 Kg.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Nobby var en specialist på den "mindre" GP-klassen. Där kunde man iaf förr få köra och tjäna pengar på att vara duktig på det. Sen kom någon på att man skulle vara liten pojke och betala massa pengar för att få köra där. Nobby blev en av många dom offrade på den ideén..
Och det är alltså även svaret och förklaringen på frågan i trådens första inlägg, om vad som hände med Ui, gissar jag. Vad trist i så fall.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I så fall hade Rainey, Doohan, Criville, Roberts Jr och Rossi tillhört de lättaste förarna i startfälten. Var det så?
Med din logik skulle det innebära att Kobe Bryant, Jordan och Magic Jonsson var längst i NBA. Fundera istället på om längd är en fördel i basket.

Det är som sagt uppenbart för att alla som kan och vill förstå att en låg vikt är en fördel i de flesta motorsporter. Därmed inte sagt att den lättaste vinner, men det förstod nog alla, utom du som vanligt...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det är som sagt uppenbart för att alla som kan och vill förstå att en låg vikt är en fördel i de flesta motorsporter.
Det är också uppenbart att ett stort antal cylindrar är en fördel i de flesta motorsporter.

Ducati har en motortyp som inte lämpar sig för roadracing mot radfyror och V-fyror
Michael Jordan har kroppsmått som inte lämpar sig för roadracing mot personer med kroppsmått likt typiska framgångsrika roadracingförare.

Låt se om jag förstått rätt nu:
I fallet med vikt tycker du att man ska införa ekipagevikt, för att jämna ut skillnader i förarvikt.
I fallet med motoreffekt är du emot variabel motorvolym, som har till syfte att jämna ut skillnader i motoreffekt?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tycker du rör till det rejält, men det kanske var citaten som hamnade fel i ditt inlägg?

Det är bra att vara lång om man ska spela basket men man behöver inte vara längst.
Det är bra att vara lätt i roadracing men man behöver inte vara lättast.

Vad av ovanstående var oklart?

Ja, jag är för ekipagevikt inom RR för att det ska bli så jämlikt som möjligt.
Ja, jag är emot variabel motorvolym. Då är det enklare att ha en cylindervolym och sen får man ha hur många cylindrar man vill. Om en tillverkare envisas med att ha tex 8 cylindrar eller 2 så är det deras problem.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Inget var oklart. Jag vände din mening om motortyp så att den istället handlar om kroppssmått, och vice versa. Jag gjorde det för visa att jag tycker att du är inkonsekvent.

Vissa människor har gener som ger dem en stor kropp. Detta förhindrar dem att framgångsrikt tävla inom motorcykelsviktsbegränsad roadracing eftersom att en stor kropp har högre vikt. Du vill att dessa människor ska kunna tävla på samma villkor som människor med mindre kroppar.

Vissa motorcykeltillverkare har motorer med få antal cylindrar. Detta förhindrar dem att framgångsrikt tävla inom cylindervolymsbegränsad standardroadracing eftersom att motorer få antal cylindrar har lägre effektdensitet. Du vill dock inte att dessa motorcykeltillverkare ska kunna tävla på samma villkor som motorcykeltillverkare som använder motorer med fler cylindrar. Är inte det inkonsekvent?

Krasst sett finns två variabler som avgör prestandan: vikt och effekt. Du vill att vikten ska vara lika. Det kan jag förstå, då är det bara förarens förmåga som avgör, täta race, möjlighet för storbyggda förare att konkurrera, o.s.v. Fast tydligen tycker du inte att motoreffekten ska vara lika? det är ju nämligen detta som blir konsekvensen om man inte justerar cylindervolymen beroende på motortyp. Det är alltså inte bara förarens förmåga, utan även motorcykelns effekt som ska avgöra?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det är...uppenbart...att en låg vikt är en fördel i de flesta motorsporter. Därmed inte sagt att den lättaste vinner...
Just det. Därmed inte sagt att den lättaste vinner, vilket gör det tidigare påståendet falskt.

Att ha långa armar i boxning är en fördel. Därmed inte sagt att den med längst armar vinner.
Att vara tung i sumobrottning är en fördel. Därmed inte sagt att den tyngsta vinner.
Att vara stark i simning är en fördel. Därmed inte sagt att den starkaste vinner.

Ergo: helheten är större än summan av delarna.

Man kan inte peka på den lille (”och antagligen sängvätande”) spanjoren och anta att han hans låga vikt i förhållande till Spies eller Rossi inte är något annat en fördel. Han är exempelvis svagare, trots att hans hoj väger lika mycket som de andras. Kanske har hans mindre kropp sämre förmåga att påverka motorcykelns förflyttning och spårbyte än vad en större kropp har? Och så vidare.

Dina resonemang bygger ofta på att man bortser från den oberoende variabeln som verkligen påverkar den beroende variabeln och låtsas som att det föreligger ett statiskt och på grumliga grunder ”självklart” samband mellan x och y. ”Det förstår väl alla?” Som Bearing skriver är det praktiskt för en diskussion om man har hyfsad koll på och kan skilja mellan vad man anser för att det stämmer med logiken i ens resonemang och vad man anser för att det känns rätt. Det som känns rätt kan man inte slå i skallen på andra och säga att ”så är det!”.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Inget var oklart. Jag vände din mening om motortyp så att den istället handlar om kroppssmått, och vice versa. Jag gjorde det för visa att jag tycker att du är inkonsekvent.
Okej, då är jag med :tummenupp

Nej, jag tycker inte att basketspelare på 2.10 som väger 140 Kg ska kunna tävla i RR på samma villkor som normalbyggda människor. Däremot vill jag helst inte se jockeys på MotoGP-hojarna, det förtar lite av prestationen i mina ögon. När lilleputtar som Pedrosa, som inte ens når ner till marken utan att luta sig åt sidan, har stora fördelar tycker jag att något är fel. Kolla valfri start de senaste åren och säg att han inte har en gigantisk fördel.

Men, det jag var ute efter var att förklara att låg vikt generellt är en fördel inom RR även om det så klart finns nackdelar också. Och, vilket Radare hur man är förklarar inte fattar, man behöver INTE VARA LÄTTAST för att vinna...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Just det. Därmed inte sagt att den lättaste vinner, vilket gör det tidigare påståendet falskt.
Jag har aldrig påstått att den lättaste vinner, däremot att det är en fördel att vara lätt vilket genomsnittsvikten i MotoGP visar. Läs om, läs rätt!
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag har aldrig påstått att den lättaste vinner, däremot att det är en fördel att vara lätt vilket genomsnittsvikten i MotoGP visar.
Det är inte en fördel att vara lätt om ”lätt” också innebär mindre styrka och sämre förmåga att påverka motorcykelns styrning.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag ser flera problem med att införa ekipagevikt.

Säg att motorcykeln väger 160 kg, och att "normal" förarvikt sätts till 80 kg, d.v.s. ekipagevikt på 240kg. En förare som väger 60kg kommer då att behöva vikta cykeln till 180kg. Detta innebär att 60kg-föraren behöver hantera en cykel på sin tredubbla kroppsvikt, medan den 80kg-föraren behöver hantera en cykel på bara sin dubbla kroppsvikt. Det tycker jag är ett problem, det känns inte rättvist att den lättare föraren ska behöva hantera en så pass tung motorcykel. Den lättare föraren hade förmodligen problem med att hantera den relativt tunga cykeln redan innan den tyngdes ner.

Ett annat problem har med viktfördelning att göra. Jag tror inte att Pedrosa gör riviga starter på grund av att ekipagets vikt är låg. Motorerna har betydligt högre effekt än vad som nyttjas i starten, även om föraren hade vägt 140kg. Accelerationen begränsas av att cykeln stegrar. En lätt förares fördel ligger i viktfördelningen. Tyngdpunkten blir relativt låg, vilket gör att cykeln kan accelerera snabbare utan att stegra. Om ekipagevikt införs kommer en blytyngd placeras i motorcykeln, vilket betyder att tyngden hamnar närmare asfalten än vad föraren är. Blytyngden kommer därmed sänka tyngdpunkten, och alltså hjälpa lätta förare att accelerera ännu snabbare än vad de gör idag.

De lätta förarna kommer få problem med att få cykeln att svänga, eftersom att blir extra tung i förhållande till deras egen vikt. De tunga förarna kommer få relativt större problem med att hålla framhjulet i marken. Jag tror alltså att skillnaderna kommer alltså vara samma som idag, fast större.

I Moto3 har motorerna låg effekt, vilket gör att accelerationen begränsas av vikt/effekt, och inte av att cykeln stegrar. Därför tycker jag att ekipagevikt är vettigt i den klassen.

Jag förstår vad Radare skriver. Om man skulle titta på alla MotoGP resultat genom tiderna, och koppla dessa resultat till förarnas vikter jämfört med konkurrenternas, då skulle man ju kunna visa hur stor betydelse vikten har. I en så stor jämförelse kommer ju förarnas individuella färdigheter slätas ut, så att resultaten endast kopplas till vikten.

Du själv verkar jämföra förarnas medelvikt med hela populationens medelvikt, för att påvisa att låg vikt har betydelse. Jag förstår ditt bredare perspektiv, men jag tycker inte att detta är ett argument för att Radare har fel. Ni talar ju om olika saker. Samtidigt, när du är inne och pekar på en enskild förares vikt, verkar det som att du ändå är inne på att låg vikt inom gruppen förare har betydelse, och då har ju det bredare perspektivet inte någon relevans.

Pedrosa har ju inte vunnit någon titel i MotoGP. Kanske överväger nackdelarna med låg vikt fördelarna. Eller så är det något annat i hans förmåga som inte räcker. Svårt att säga. Han har ju varit nära, samt tagit titlar på lättare hojar, så det verkar ju ändå som att hans förmåga räcker, fast kanske inte på en såhär tung hoj.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är inte en fördel att vara lätt om ”lätt” också innebär mindre styrka och sämre förmåga att påverka motorcykelns styrning.
Det har väl ingen påstått heller?

Låg vikt behöver inte per automatik betyda mindre styrka. Jämför gärna med styrkelyft. Där kan de väga dryga 50 Kg och lyfta 130 Kg, något som många dubbelt så tunga inte klarar av (minns inte den exakta viktklassen när jag såg en tävling på Eurosport häromdagen, däremot att de hade 130 Kg "på stången").

Om du "letar hål" i min argumentation får du komma med något mer konkret bevis för att låg vikt inte är en fördel inom RR.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top